• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
از نگاه استاد خسروپناه؛

دین شناسی انقلاب اسلامی

  • کد خبر : 2326
  • 22 بهمن 1399 - 18:10
دین شناسی انقلاب اسلامی
راه حل مشکلات جهان اسلام بازگشت به هویت اسلامی است؛ در مواجهه با تمدن غرب، باید هم قاطعانه با نظام ارزشی و ایدئولوژی غربی برخورد کرد و هم استفاده آگاهانه نه کورکورانه از تکنولوژی و علم آنها را مجاز شمرد.

دین شناسی جریان اصیل انقلاب اسلامی توسط شخصیت هایی چون شهید مطهری تبیین و در بین مردم رواج می یافت. این دسته از علما به دنبال زدودن خرافه از اسلام و مبارزه توأمان با استبداد و استعمار بودند. و در عین حال نگاه ایدئولوگ گرایانه به آموزه های دینی داشتند.

راه حل مشکلات جهان اسلام را بازگشت به هویت اسلامی می دانستند و در مواجهه با تمدن غرب، هم قاطعانه با نظام ارزشی و ایدئولوژی غربی برخورد می کنند و هم استفاده آگاهانه نه کورکورانه از تکنولوژی و علم آنها را مجاز می شمردند.

نگاهی به کتاب جریان شناسی فکری ایران معاصر

جناب حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه در کتاب «جریان شناسی فکری ایران معاصر» مجموعه های مقابل این نوع دین شناسی را به صورت زیر دسته بندی کرده است:

۱ ـ دین شناسی علم گرایانه که تلاش می کرد با رویکرد علمی میان محتوای دین شناسی و علوم طبیعی هماهنگی ایجاد کند. مهم ترین شخصیت های این گروه آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان بودند که بخش عمده از اعضای مجموعه گرایش لیبرالیستی و ملی گرایانه داشتند.

۲ ـ دین شناسی ایدئولوگ گرایانه التقاطی به نمایندگی دکتر شریعتی که با رویکرد جامعه شناختی و تاریخی به گزاره ها دین و اتفاقات اجتماعی می پرداختند. این جریان تلاش می کرد تا به معرفی مکتب اسلامی در مقابل ایدئولوژی های رایج بپردازد. البته گرایش سوسیالیستی موجب اشتباهات فکری آن ها شد.

دین شناسی ایدئولوگ ستیز؛ عصاره فکری سروش و مجتهد شبستری

۳ ـ دین شناسی ایدئولوگ ستیز با اشخاصی چون عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری که رویکرد فلسفی و معرفت شناسانه به مفاهیم دینی دارند. این گروه برای دین نقش ایدئولوژیک جهت اداره زندگی دنیایی نمی دانند. نئولیبرالیست هایی که آشکارا داعیه نسبی گرایی و سکولاریسم و پلورالیسم را دارد.

۴ ـ دین شناسی تجددستیزانه به نمایندگی احمد فردید، رضاداوری و سیدحسین نصر که راه حل معضلات ایران را تنها با تکیه زدن به رهیافت های سنتی ممکن می دانند و باور دارند هر گونه الگوگیری از راه و رسم‌زندگی فرنگیان ‌نه‌تنها ‌مشکلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات می افزاید.

امین محمدلو

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=2326

مطالب مرتبط

14بهمن
واکاوی جایگاه مردم در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی
روایت شفاهی فصل مردم برگزار می‌شود؛

واکاوی جایگاه مردم در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی

07آذر
ترور، جنایت و روایت‌هایی که گفته نشد
نگاهی دوباره به ماهیت حزب کوموله؛

ترور، جنایت و روایت‌هایی که گفته نشد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.