• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

6
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران؛

رشد بی‌سابقه توجه غرب به فلسفه اسلامی

  • کد خبر : 23073
  • 05 شهریور 1400 - 15:01
رشد بی‌سابقه توجه غرب به فلسفه اسلامی
مصطفی زالی: در 10 سال اخیر شاهد رشد پژوهش‌هایی هستیم که دانشگاه‌ها و محققان غربی حول فلسفه اسلامی صورت داده‌اند که پیش‌تر در چنین سطحی سابقه نداشته است. حجم تبلیغات و پژوهش در باب فلسفه اسلامی از سوی قبل تا این میزان وسعت نگرفته بود و اگر هم چنین پژوهش‌هایی صورت می‌گرفت، عمدتاً در دپارتمان‌های دین و مطالعات شرع بوده است.

به گزارش صدای حوزه، مصطفی زالی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه “سوفیا” به تشریح ماهیت همایش ابن‌سینا که به مناسبت سالروز تولد این دانشمند و حکیم بزرگ ایرانی برگزار شد پرداخت و گفت: دکتر اسماعیلی سخنران اول بودند و موضوع سخن ایشان نیز رساله‌ای از ابن‌سینا بود که به تقسیم‌بندی علوم نزد یونانیان اشاره کرده بود.

زالی با اشاره به سخنران دوم این همایش گفت: دومین نفر آقای تومازو آلپینو بودند که از محققان دانشگاه مونیخ هستند و بهانه سخنرانی ایشان هم، کتابی است که اخیراً منتشر کرده‌اند و به‌نوعی، شرحِ یکپارچه از کتاب “نفس شفا” است و آلپینو تلاش دارد وام‌داری ابن‌سینا به گذشتگان و نوآوریِ او را نشان دهد.

وی در گفتگو با رادیو گفت‌وگو ادامه داد: در ۱۰ سال اخیر شاهد رشد پژوهش‌هایی هستیم که دانشگاه‌ها و محققان غربی حول فلسفه اسلامی صورت داده‌اند که پیش‌تر در چنین سطحی سابقه نداشته است.

به گفته زالی حجم تبلیغات و پژوهش در باب فلسفه اسلامی از سوی قبل تا این میزان وسعت نگرفته بود و اگر هم چنین پژوهش‌هایی صورت می‌گرفت، عمدتاً در دپارتمان‌های دین و مطالعات شرع بوده است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب افزود: چنین پژوهش‌هایی علاوه بر گسترش، به دپارتمان فلسفه منتقل شده و این نکته‌ای قابل‌توجه است.

زالی در ادامه به بخشی دیگر از کتاب “آلپینو” اشاره کرد و افزود: او معتقد است کتاب “نفس” ابن‌سینا ترکیبی از سنت و نوآوری بوده و سنت برآمده از فلسفه مشا می‌باشد که نفس را امری حال در بدن می‌داند.

وی ادامه داد: این تعریف، متأثر از ارسطو بوده و نفس را به‌عنوان صورتی در بدن می‌داند؛ ولی ارسطو اشاره دارد که بخشی از نفس، دارای استعدادی نیست که بخواهد مفارقت پذیر باشد؛ بنابراین انسان در فلسفه ارسطویی، به “الله” تشابه می‌یابد و سعادت به او – انسان – نسبت داده می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23073
  • منبع : رادیو گفت‌وگو

مطالب مرتبط

25آبان
دلیل تالیف تفسیر المیزان/ در دنیای اسلام هیچ کتابی به اندازه المیزان تاثیرگذار نبوده است
گفتگو با حجت‌‌الاسلام احمد عابدی به مناسبت سالروز درگذشت علامه سید محمد حسین طباطبایی؛

دلیل تالیف تفسیر المیزان/ در دنیای اسلام هیچ کتابی به اندازه المیزان تاثیرگذار نبوده است

25آبان
مفهوم واقعی کاربردی شدن فلسفه چیست؟
دکتر نادیا مفتونی مطرح کرد؛

مفهوم واقعی کاربردی شدن فلسفه چیست؟

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.