• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
گفتگو با حجت‌‌الاسلام احمد عابدی به مناسبت سالروز درگذشت علامه سید محمد حسین طباطبایی؛

دلیل تالیف تفسیر المیزان/ در دنیای اسلام هیچ کتابی به اندازه المیزان تاثیرگذار نبوده است

  • کد خبر : 31352
  • 25 آبان 1400 - 13:21
دلیل تالیف تفسیر المیزان/ در دنیای اسلام هیچ کتابی به اندازه المیزان تاثیرگذار نبوده است
عابدی: وقتی که علامه المیزان را نوشت نه تنها در حوزه، درس تفسیر نبود بلکه در دانشگاه هم نبود.

به گزارش صدای حوزه، ۲۴ آبان سالروز درگذشت علامه سید محمد حسین طباطبایی است. گرچه او هیچ وقت تمایل نداشت که به سمت مرجعیت و مطرح کردن خود برود اما تاثیر این مفسر و عارف بزرگ بر نوع نگاه به قرآن بی‌نظیر است و از طرفی اهمیت اندیشه‌های فلسفی او در روزگاری که عده‌ای در حوزه، فلسفه را حرام می‌دانستند، قابل انکار نیست. 

به همین مناسبت حجت‌‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگویی به بررسی شخصیت علمی علامه طباطبایی و نحوه آشنایی ایشان با اندیشه‌های غربی پرداخته است.

عابدی با بیان اینکه علامه طباطبایی در نجف درس خواندند و نجف با افکار فلاسفه غربی ارتباط فراوان دارد، گفت: چه الآن و چه آن زمان که علامه طباطبایی نجف بودند و چه قبل از آن، حوزه نجف با اندیشه غربیان آشنا بود. مثلا در زمان میرزای شیرازی، ایشان شاگردی به نام سیدمحمد عصار داشت. سیدمحمد عصار در حد یک مرجع تقلید بود. ایشان در حوزه نجف زبان فرانسوی و زبان عبری درس می‌داده یا کتب فلسفه غرب را در سامرا تدریس می‌کرده است، پس آن زمان این ارتباط بوده است.

سابقه آشنایی با افکار غربیان در حوزه نجف

وی افزود: آقای مطهری می‌فرماید یک روز آقای بروجردی فرمود اخباری‌ها تحت تاثیر فلاسفه تجربی انگلیس هستند و من تاسف می‌خورم چرا نپرسیدم مدرک شما برای این حرف چیست. با اینکه اخباری‌ها برای قرن یازده و دوازده هستند آقای بروجردی گفتند اینها تحت تاثیر فلاسفه انگلیس بودند. پس آشنایی فقهای نجف با اندیشه فلاسفه غربی سابقه طولانی دارد. الآن هم آن ارتباط هست و اینطور نیست که گمان کنید علامه طباطبایی یک نسخه منحصر به‌فرد است. همین الآن آیت‌الله سیستانی کتابی به نام «الرافد» دارد و در آن مکرر به حرف‌های هگل و ویتگنشتاین استناد کرده است. در زمان صدام، سیدعبدالاعلی سبزواری کتاب‌های هگل را خوانده بود و در کتاب «مواهب الرحمن» به آن استناد کرده است. پس هم قبل از علامه و هم بعد از ایشان در حوزه نجف متعارف بوده است که آقایان با اندیشه‌های غربی آشنا باشند.

عابدی با بیان اینکه وقتی علامه طباطبایی به ایران می‌آیند در جلسات کربن شرکت می‌کنند، افزود: یک وقت کسی به ایشان می‌گوید چرا در این جلسات شرکت می‌کنید، ایشان می‌فرمایند می‌خواهم با افکار فلاسفه غرب آشنا شوم. این نکته را هم بگویم قبل از انقلاب در حوزه قم ارتباط زیادی با افکار قاهره و الازهر برقرار بود و کتاب‌هایشان اینجا منتشر می‌شد. فلاسفه‌ای که در مصر بودند ارتباط زیادی با غرب داشتند و افکار غربی‌ها را در مصر ترجمه می‌کردند و این اندیشه‌ها از مصر به قم می‌آمد و آقایان می‌خواندند. بنابراین علامه طباطبایی هم از طریق کتب مصری‌ها با افکار غربی آشنا بود و هم جلساتی که آقای کربن برگزار می‌کرد.

وی به ابداعات فلسفی علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: ابداعات فلسفی گاهی به معنای نوآوری فلسفی است، گاهی به معنای تقریر جدید است. ابداع به معنای نوآوری یعنی مسئله فلسفی جدید مطرح کردن خیلی کم است. علامه دو، سه ابداع داشته است اما وقتی در فلسفه از ابداع صحبت می‌کنند منظور، تقریر و تحلیل جدید است. مثلا حرکت جوهری را ملاصدرا گفته ولی علامه تحلیل بهتری از آن ارائه می‌دهد یا دلیل جدید برای آن ذکر می‌کند. از این منظر، علامه نوآوری و ابداع زیادی داشته است.

احیای علوم قرآنی پس از نگارش المیزان

وی در ادامه به اهمیت کتاب المیزان اشاره گفت و اظهار داشت: شاید در دنیای اسلام و در طول تاریخ هیچ کتابی به اندازه المیزان تاثیرگذار نبوده است. آن موقع که علامه المیزان را نوشت نه تنها در حوزه، درس تفسیر نبود بلکه در دانشگاه هم نبود. در هیچ دانشگاهی در کشور دو واحد علوم قرآن وجود نداشت. امروز چقدر در کشور دانشکده علوم قرآنی داریم و چقدر رشته علوم قرآن داریم. تمام واحدهای علوم قرآن و تفسیر برآمده از تفسیر المیزان است یعنی المیزان نوشته شد، بعد این رشته‌ها درست شد. الآن چقدر تفسیر داریم؟ کل این تفاسیر به برکت المیزان است یعنی المیزان بود که این راه را باز کرد. علامه طباطبایی واقعا خیلی تاثیر گذاشت، هم در حوزه، هم در دانشگاه و هم در پژوهش‌ها و واقعا تاثیر ایشان بی‌نظیر است.

عابدی در ادامه به توضیح درباره چرایی نگارش تفسیر المیزان پرداخت و گفت: قبل از انقلاب در قم چاپ نهج البلاغه ممنوع بود، حتی قرآنی که شاه چاپ کرد، غلط داشت. نه تنها تفسیر چاپ نمی‌شد بلکه قرآن مغلوط چاپ می‌کردند. قیمت یک کتاب فقهی یک جلدی با قیمت یک خانه دویست متری برابر بود. در این شرایط که نه کتاب بود، نه درس و بحث بود، وهابی‌ها می‌گفتند شیعیان علم ندارند، سواد ندارند. بیشترین تاکیدشان هم بر تفسیر قرآن بود. چون آن زمان وهابی‌ها شایعه کردند که شیعه عالم و مفسر ندارد، علامه طباطبایی تفسیر المیزان را به عنوان پاسخ به این شبهات تالیف کرد و واقعا در این زمینه موفق شد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31352

مطالب مرتبط

10آذر
نامه دوستانه علامه طباطبایی به آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای
نامه دوستانه علامه طباطبایی به آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای:

نامه دوستانه علامه طباطبایی به آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای

01آذر
رصد دو میلیون صفحه مطلب علیه آیت الله مصباح در روزنامه های اصلاح طلب!
در آستانه اولین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی؛

رصد دو میلیون صفحه مطلب علیه آیت الله مصباح در روزنامه های اصلاح طلب!

26آبان
کدام خبرها مورد اطمینان هستند؟
پای درس تفسیر «المیزان»؛

کدام خبرها مورد اطمینان هستند؟

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.