• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

4
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها؛

علامه حکیمی دانشمندی عدالت خواه بود

  • کد خبر : 22703
  • 02 شهریور 1400 - 11:22
علامه حکیمی دانشمندی عدالت خواه بود
رئیس نهاد نمایندگی رهبری: علامه حکیمی دانشمندی است که نگاه ویژه‌ای به حوزه عدالت دارد. عدالت خواهی در بخش‌های مختلف زندگی علمی، اجتماعی و سیاسی علامه حکمیی وجود دارد. از قبل از انقلاب اسلامی با نهضت امام خمینی (ره) همراهی کردند و مکاتبات و دوستی نیز با رهبر معظم انقلاب داشتند.

به گزارش صدای حوزه، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی اجمالی و نگاهی به خدمات علمی علامه حکیمی با حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حجت الاسلام رستمی، علامه حکیمی را شخصیتی جامع توصیف کرد و گفت: ایشان در بخش‌های مختلف حوزه فکری و اندیشه‌ای شیعی تلاش طاقت فرسایی برای آموختن و کسب دانش انجام داد و در این مسیر به قله‌های رفیعی دست یافت.

وی با اشاره به آثار گرانقدری که علامه حکیمی در حوزه تربیت شاگردان، تالیف کتاب‌ها و بسط نظریه‌ها داشتند، اظهارکرد: شاید یکی از دغدغه مندترین و دانشمندان صاحب اندیشه خاص در میان فضای فکری دانشمندان معاصر و جریان روشن اندیش علمی کشور مرحوم استاد محمدرضا حکیمی است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها علامه حکیمی را دانشمندی عدالت خواه عنوان کرد و افزود: این دانشمند فرهیخته در حوزه توجه به میراث علمی و تمدنی اسلام و شیعه دارای دغدغه و آثاری بود که کمتر نمونه‌های آن را مشاهده کرده‌ایم.

وی با اشاره به آثار علامه حکیمی بیان کرد: دایره المعارف «الحیاه» را علامه حکیمی در خصوص بازخوانی میراث روایی موضوعات اجتماعی، اقتصادی و مسائل روز جامعه به نگارش درآوردند و به همین جهت این کتاب در نوع خود پیش گام و کم نظیر بود.

حجت الاسلام رستمی از توجه علامه حکیمی به ادبیات گفت و بیان کرد: آثار ادبی بسیار نفیسی که توسط ایشان ارائه شده است، نشان از این دارد که علامه محمدرضا حکیمی یک دانشمند فرزانه است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری با تصریح بر اینکه علامه حکیمی دانشمندی است که نگاه ویژه‌ای به حوزه عدالت دارد، عنوان کرد: عدالت خواهی در بخش‌های مختلف زندگی علمی، اجتماعی و سیاسی علامه حکمیی وجود دارد. از قبل از انقلاب اسلامی با نهضت امام خمینی (ره) همراهی کردند و مکاتبات و دوستی نیز با رهبر معظم انقلاب داشتند.

وی افزود: ایشان در این راستا تلاش‌های گسترده‌ای برای جریان انقلاب در مشهد انجام می‌دهد. هر چند از نظر فلسفه، نگاه متفاوتی با حضرت امام خمینی (ره) دارد اما در توجه به نهضت اسلامی که مطالبه گر حوزه عدالت و ریشه کن کردن جریان ظلم شاهنشاهان است، پیشگام بود.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به دوستی خاص علامه حکیمی با مرحوم دکتر شریعتی گفت: متأسفانه این بخش مورد غفلت رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی قرار گرفته است. اراداتی که دکتر شریعتی به علامه حکیمی دارد، سبب شد برای ایشان وصیت بنویسد. مرحوم شریعتی به علامه حکیمی وصیت می‌کند که آثار او را یک بازنگری و پالایشی انجام دهد تا با مفاهیم اصیل دینی منطبق باشند. این مسئله هم نشان از تواضع دکتر شریعتی داشته و هم نشان از اعتماد به مرحوم استاد حکیمی دارد.

وی از اثرگذاری اجتماعی علامه حکیمی در حوزه مطالبه عدالت گفت و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام خود از زندگی زاهدانه مرحوم حکیمی در عین دارا بودن علم و ادب، اسلام شناسی و عدالت خواهی گفتند و این نشان می‌دهد جامعه دینی و اندیشه‌ای یک دانشمند کم نظیر را از دست داد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22703
  • منبع : رادیو گفتگو

مطالب مرتبط

01فروردین
خدمتگزاران دین و آئین که در سال ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفتند
28مهر
علامه حکیمی مخالف فلسفه نبود اما آن را از وحی تفکیک می‌کرد
رئیس فرهنگستان علوم در سمینار ملی «علامه محمدرضا حکیمی در آئینه آثارش»؛

علامه حکیمی مخالف فلسفه نبود اما آن را از وحی تفکیک می‌کرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.