• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
قطعی برق در یک تحلیل اجتماعی_سیاسی؛

از کاهش تاب آوری اجتماعی تا بحران آفرینی

  • کد خبر : 13901
  • 02 خرداد 1400 - 18:33
از کاهش تاب آوری اجتماعی تا بحران آفرینی
اینکه شرایط فوق الذکر، در اتاق های عملیات روانی طراحی شده یا پروسه ای طبیعی را طی کرده است، مساله ثانوی است. آنچه که اولویت دارد، مهار مغزهایی است که بهداشت و بورس و برق و گرانی را باهمدیگر مخلوط کرده اند و معجون تلخی برای تشویش اجتماعی تولید کرده اند.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضا محمدلو سردبیر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه به بررسی قطعی‌های پیش آمده اخیر در شبکه توزیع برق از منظر اجتماعی_سیاسی پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

آنچه که در شرایط قطعی برق شاهد هستیم، اگر از یک زاویه نگاه جامعه شناختی نگاه شود، مسائل تازه ای را متبادر به ذهن می کند. بورس از طرفی افسردگی اجتماعی ایجاد می کند. کرونا و مسائل پیرامون واکسیناسیون از طرفی دیگر ناامنی روانی تولید می کند. برق هم بی نظمی کاری را به پازل بهداشت و معیشت اضافه می کند.

وقتی اعصاب جامعه با سوء تدبیر در تولید یا توزیع یا مصرف یا حداقل توضیح و توجیه رسانه ای بی اهمیت تلقی می شود یا به بازی گرفته می شود، نقطه کانونی ماجرا که به مخاطره می افتد، ثبات سیستمی و انسجام اجتماعی است. به تبع مخدوش شدن نظم و ثبات در جامعه که تعادل را در سطح کلان، متزلزل می کند، بی اعتمادی رقم می خورد و چنین ذهنیتی در سطح افکار عمومی شکل می گیرد که انگار کسی به فکر ما نیست و اهمیتی به معیشت و بهداشت و امنیت ما قائل نیست.

این انگاره، از خطرناک ترین احوالاتی است که یک سیستم اجتماعی می تواند تجربه کند و اگر مدیریت نشود و تدبیری جهت مهار یا جبران و توجیه ماجرا رخ ندهد، باعث شل شدن اتصال ذهنی میان بالا و پایین نظام هم می شود.

اصطلاحا می شود گفت که هبیتاس و ذهنیت راهبردی عموم جامعه، زخمی می شود و میزان تاب آوری اش در برابر اتفاقات پیش رو پایین می آید. دیگر حاضر به فداکاری برای سیستم نیست و با چند جرقه موازی دیگر، سکوت همراه یا همسویی مخالف را از خود بروز خواهد داد.
ریل گذاری چنین فضایی، یک مهندسی شورش می تواند لقب بگیرد که خودآگاه یا ناخودآگاه به نافرمانی مدنی می انجامد و بحران های عمیقی را به جامعه هدف تحمیل می کند.

اینکه شرایط فوق الذکر، در اتاق های عملیات روانی طراحی شده یا پروسه ای طبیعی را طی کرده است، مساله ثانوی است. آنچه که اولویت دارد، مهار مغزهایی است که بهداشت و بورس و برق و گرانی را باهمدیگر مخلوط کرده اند و معجون تلخی برای تشویش اجتماعی تولید کرده اند.

شاید عده ای قصد دارند که با پروپاگاندا و خلق تاریخ های کوتاه مدت یکماهه، مبتنی بر رقم زدن اتفاقات رگباری، گذشته ضعیف و کارنامه منفی عده ای را در اذهان عمومی، ریست کنند و یا جامعه را به یک فلج سیستمی برسانند که حاضر باشد هر هزینه ای را بپردازد و نتیجه هر مذاکره ای را بپذیرد، تا حداقل هایی مثل آب و برق را بدست آورد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=13901

مطالب مرتبط

01تیر
حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است
مشروح سخنان آیت الله اراکی در دیدار جمعی از اساتید حوزه؛

حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.