• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 6241اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

4
چند نکته درباره واکنش رسانه های معاند به اظهارات معاون تهذیب حوزه های علمیه در تشریح کارکرد روانشناسان حوزوی در مواجهه با افسردگی دوره نوجوانی؛

دو هزار طلبه روانشناس یا تعداد معدودی متخصص حوزوی؟!

  • کد خبر : 44214
  • 02 آذر 1402 - 12:43
دو هزار طلبه روانشناس یا تعداد معدودی متخصص حوزوی؟!

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، اخیرا حجت الاسلام عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در گفتگو با خیرگزاری ایلنا نکاتی را گفت که مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت؛ نقطه ثقل خبرها این دو جمله بود: – دو هزار طلبه روانشناس داریم – برخی روانشناس‌های دانشگاهی، نوجوانان را به فعل […]

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، اخیرا حجت الاسلام عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در گفتگو با خیرگزاری ایلنا نکاتی را گفت که مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت؛ نقطه ثقل خبرها این دو جمله بود:
– دو هزار طلبه روانشناس داریم
– برخی روانشناس‌های دانشگاهی، نوجوانان را به فعل حرام توصیه می‌کنند

طبق روال رسانه های پرهیاهو و زرد و به تبع آنها متاسفانه حتی در کانال ایتای مرکز مدیریت حوزه و برخی خبرگزاری های حوزوی که ذوق زده تیتر زدند ” دو هزار طلبه روانشناس داریم”، نکات دقیق این مصاحبه دیده نشد و برداشت های غلط از آن به ذهن مخاطب ایرانی مخابره شد مثل این موارد:
۱٫ طلبه ها در حوزه های غیرتخصصی اصرار به ایفای نقش دارند، یک روز زنان طلبه ترغیب می شوند بازیگر شوند تا سینما را از شر سلبریتی ها نجات دهند و یک روز قصد ورود به دنیای پزشکی و واکسن را دارند و امروز هم می خواهند جای روانشناسان را تنگ کنند!

۲٫ حوزه علمیه همه را به جز خودش منحرف و غیرقابل اعتماد می داند و معتقد است روانشناس‌های دانشگاهی، نوجوانان را به فعل حرام توصیه می‌کنند! (با حذف سور قضیه یعنی “برخی”)

۳٫ اساسا حوزه ای که با بدیهیات علمی روز جهان مقابله می کند محکوم به انزوا و شکست است، در نقد صحبت های معاون تهذیب حوزه تلاش وافری برای یادآوری تفوق مطلق علوم انسانی بر حوزوی دیده می شود.

اما در پاسخ به این سه انگاره توجه به این سه نکته راهگشاست:
۱٫ متن مصاحبه حجت الاسلام عالم زاده نوری به اندازه کافی گویاست و نشان می دهد وی کاملا متوجه حوزه های تخصصی روانشناسی و عدم جواز ورود افراد غیر متخصص به آن حوزه های دانشی هست:
” ما در حوزه علمیه حدود دو هزار طلبه داریم که به صورت تخصصی در زمینه روانشناسی و مشاوره تحصیلات دانشگاهی دارند. از این میان، تنها افراد معدودی هستند که توان درمان افسردگی‌های حاد که به اختلال تبدیل شده را دارند. درمانگریِ مشکلات روانشناختی، وقتی به مرحله حادی رسیده باشد، کار بسیار پیچیده‌ای است./ سطحی از افسردگی هم وجود دارد که شدت آن زیاد نیست و پایداری ندارد؛ در این حد که فردِ افسرده، از زندگی راضی نیست و به نوعی دَمَغ است. در خصوص این افراد کلمه افسردگی به کار نمی‌رود. نمونه‌اش کسانی هستند که غم و حزنی دارند، اما مشکلشان پایدار و شدید و حاد نیست. ناامیدی‌های مقطعی کمی آنها را آزار می‌دهد، نیاز به امید و نشاط بیشتری دارند. روحانیون در حل و فصل این مشکل بسیار توانا هستند و می‌توانند به این افراد کمک کنند.”

رسالت سنگین دوهزار طلبه روانشناس حوزوی برای کمک به نوجوانان در مواجهه با مشکلاتی مثل افسردگی

۲٫ در بی اعتمادی حوزه به دیگران هم سالهاست که شاهد گاف ها و سوتی های اشتباه برخی حوزویان و بهره برداری رسانه های مسأله دار هستیم تا چنین نگاهی به بخشی از جامعه ایرانی پمپاژ شود و کار به جایی می رسد که طلبه ای که بر اساس نگاه اخلاقی، حتی به خود اجازه نمی دهد خودش را از یک گناهکار به اصطلاح تابلو هم بالاتر بداند متهم به بدبینی نسبت به دیگران می شود.

معاون تهذیب حوزه در این مصاحبه می گوید: ” علوم روانشناختی همان پنجره‌ای است که به هر حال موضوعاتی را در ارتباط با روان انسان برای ما روشن می‌کند، ولی می‌توانیم پنجره‌ای دیگر را بگشاییم و آن پنجره منابع دینی است.” او بیماری های حاد روانشناختی را حوزه تخصصی کسانی می داند که تحصیلات تخصصی در این زمینه داشته اند و اینها بیانگر نگاه دقیق وی به جایگاه هاست.
وی در ادامه می گوید: “البته یک چالش در این میان وجود دارد؛ گاهی وقت‌ها آموزه‌های دینی ما با آموزه‌های روانشناختی همخوانی ندارد یعنی دین در مورد موضوعی، توصیه‌ای می‌کند و روانشناسی توصیه دیگری دارد. گاهی شنیده شده که برخی روانشناس‌های دانشگاهی نوجوانان را برای آرامش روانی به فعل حرام توصیه کرده‌اند.”؛ همانطور که مشخص است توصیه های ضددینی روانشناسان در حد استثنا و شنیده شده ها مطرح شده است که غیر قابل انکار هم هست.

۳٫ در زمینه جایگاه علم روانشناسی اتفاقا معاون تهذیب حوزه از جمله افرادی هست که نگاه متفاوتی دارد و این مسأله چند بار باعث بحث های جدی درباره حوزویان آشنا با علوم روانشناختی شده است، به عنوان مثال این موارد را مرور کنید:

نگاه متفاوت استاد عالم زاده نوری به مشاوره روانشناختی و تبیین سنت مشاوره دینی
وقت خیزش روانشناسان حوزوی!
 کدام روانشناسی؟!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44214

مطالب مرتبط

04اسفند
انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟!
معاون تهذیب حوزه های علمیه مطرح کرد؛

انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟!

01مرداد
کدام روانشناسی؟!
در پی اعتراض چهار انجمن روانشناسی به حکم علیه دو بازیگر؛

کدام روانشناسی؟!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. کلا ایشون با روانشناسی مشکل دارند
    و به صراحت نمیگویند که مشاوره اخلاقی و دینی را جایگزین اون می دانند
    که این نشان از عدم تسلط ایشان بر روانشناسی است
    و نگاه عوامانه و بد حوزوی به روانشناسی دارند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.