• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

9

تبلیغ به سبک مکتب اسلامی، تزکیه در وسط میدان!

  • کد خبر : 44116
  • 01 مهر 1402 - 14:54
تبلیغ به سبک مکتب اسلامی، تزکیه در وسط میدان!
یکی از مهمترین اصول مکتب اسلامی حضور در عرصه واقعی است چرا که معتقدیم و بر این باوریم که عرصه واقعی موجب تزکیه و رشد ان‌ها می‌شود کما اینکه در روایات  بعضی از این عرصه‌ها اشاره شده مثلاً در مورد تجارت آمده است که تجارت موجب افزایش عقل می‌شود و ترک تجارت موجب نقصان عقل می‌شود یا در باب چوپانی آمده است که همه انبیا مشغول به چوپانی بودند یا در باب کشاورزی که انبیا و اهل بیت کشاورزی می‌کردند در مکتب اسلامی عرصه واقعی را یکی از مهم‌ترین بسترهای رشد و تزکیه می‌دانیم.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام اسماعیل زاده طی گفتگویی به تشریح فعالیت های تبلیغی خود در قالب نهضت مردمی مکتب اسلامی پرداخته است که از نظر می گذرانیم:

۱. با سلام لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید

بنده محمد اسماعیل‌زاده طلبه حوزه علمیه قم، خادم جریان و نهضت مردمی مکتب اسلامی هستم.

۲.مکتب اسلامی از کجا و با چه انگیزه‌ای شکل گرفت؟

مکتب اسلامی از یک تجربه تبلیغی با قشر کودک و نوجوان و جوان در شهر سبزوار خراسان رضوی آغاز شد و انگیزه اصلی شکل‌گیری این جریان تحقق توحید در ساختارهای موجود جامعه به ویژه ساختار تزکیه و تعلیم یا همان آموزش و پرورش جهت رشد انسان‌هایی توانمند، مومن تاثیرگذار و انقلابی می باشد.

۳. مخاطبان شما چه کسانی هستند و مجریان عوامل اجرای این طرح از چه قشری می‌باشند؟

مخاطبان اصلی نهضت مردمی مکتب اسلامی خانواده‌های دغدغه‌مند در مسیر رشد توحیدی فرزندانشان می‌باشد و همچنین فعالان و دغدغه‌مندان تحول در نظام آموزش و پرورش هستند و مجریان این طرح غالباً خود خانواده‌های این جریان اند که کمک کار آنها جمعی از طلاب و دانشجویان فعال انقلابی می‌باشند.

۴. شیوه اجرا و نحوه ملحق شدن به این برنامه چگونه می‌باشد؟

مکتب با ایجاد جمعی از خانواده‌های دغدغه‌مند در هر نقطه ایران و خارج از ایران قابل شکل گیری است و جهت ملحق شدن به مکتب کافیست از طرق مختلف تماس، سایت، کانال یا سفر به مشهد و شرکت در گردهمایی سالانه، با روش‌ها و نوع فعالیت مکتب آشنا شوند.

خانواده محوری یکی از اصول مهم مکتب اسلامی است در مسئله مهم تزکیه و تعلیم به ویژه در سنین ابتدایی خانواده و بستر خانواده نقش اساسی و محوری دارد و بقیه امور کمک کار بازوی خانواده می‌باشند برای رسیدن به این توانمندی و باور در خانواده مکتب اسلامی کلاس‌ها، دوره‌ها، گردهمایی‌ها و سفرهای متعددی را برگزار می‌کند.

رشد خانواده در مکتب اسلامی به عنوان یک مبنا و اصل به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نمی‌باشد رشد همه جانبه خانواده موجب رشد متوازن در فرزندان می‌شود.

۵. اصول کلی شما در مکتب اسلامی چیست؟

اصول کلی مکتب اسلامی قرآن محوری، خانواده محوری، رایگان بودن، تزکیه و تعلیم در میدان واقعی، جوشش از درون، پرداختن به علم نافع و عدم تفکیک سنی به روش مرسوم و… که تمام این موارد توضیحات مفصلی دارد که به اختصار عرض می‌شود:

  • قرآن محوری به معنای به معنای پرداختن به قرآن در همه سطوح زندگی که روش کار را هم از قرآن اتخاذ کرده‌ایم و به طرح قرآنی یسرنا رسیده‌ایم که یکی از شاخص‌های آن نمایه زنی قرآن ‌باشد.
  • رایگان بودن در مکتب اسلامی ریشه در نگاه رسالت گونه جریان مکتب اسلامی دارد و این امر موجب فعال شدن واقعی خانواده‌ها در مسیر انجام وظیفه‌شان می‌باشد البته رایگان بودن هدف حاکمیت اسلامی نیز می باشد که مکتب اسلامی در مسیر تحقق آن گام برمی‌دارد.
  • تزکیه در محیط واقعی یکی از اصول ما است؛ امروز هر چقدر انسان‌ها و به ویژه کودکان از محیط‌های واقعی فاصله بگیرند رشد مناسب و متوازنی نخواهند داشت در مکتب اسلامی تمام امور در میدان واقعی و بستر زندگی هر انسان تعریف می‌شود میدان واقعی انسان‌ها را به جوشش از درون و خلاقیت وا می‌دارد در میدان واقعی نقش محوری خانواده را خوبی معنا می‌شود و آنجا که مجبور به حذف خانواده شدیم از میدان واقعی به میدان‌های غیر واقعی و فانتزی کشیده شدیم.

یکی از مهمترین اصول مکتب اسلامی حضور در عرصه واقعی است چرا که معتقدیم و بر این باوریم که عرصه واقعی موجب تزکیه و رشد ان‌ها می‌شود کما اینکه در روایات  بعضی از این عرصه‌ها اشاره شده مثلاً در مورد تجارت آمده است که تجارت موجب افزایش عقل می‌شود و ترک تجارت موجب نقصان عقل می‌شود یا در باب چوپانی آمده است که همه انبیا مشغول به چوپانی بودند یا در باب کشاورزی که انبیا و اهل بیت کشاورزی می‌کردند در مکتب اسلامی عرصه واقعی را یکی از مهم‌ترین بسترهای رشد و تزکیه می‌دانیم.

دختران مهارت‌ها و هنرهای دخترانه و پسران شغل‌ها و مهارت‌های مربوط به پسران مثلاً با کمک خانواده فرت بافی از مهم‌ترین مهارت‌ها و هنرهای سنتی ما احیا شد بسیاری از دختران ما به مهارت پارچه بافی مسلط شدند.

دوزندگی، بافندگی، قالی‌بافی، خیاطی، نخ ریسی، آشپزی و ده‌ها هنر دیگر جز مهارت‌هایی است که دختران ما باید بیاموزند.

و حکمت جویان پسر تجارت هنرهای همچون خراطی کار با چوب کشاورزی مشغول هستم به طوری که در چندین حکمت جوی مکتب اسلامی از طریق خراطی اکنون کسب درآمد دارند و یا از طریق تجارت کسب درآمد دارد هنر و همچنین هنرها مهارت‌ها و شغل‌های دیگر البته مکتب اسلامی در بیشتر به هنرهای مهارت‌های اصیل و مادر و همچنین تمدنی و بر پایه تولید تا ک تاکید بیشتری دارد

  • سفر یکی از مهم ترین ظرفیت های رشد و تعالی حکمت جویان مکتب اسلامی است

بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی را ما در واقعیت پیاده کرده ایم و دیده ایم

سفرهای متنوعی در این سال‌ها داشته ایم؛ نکته این است که بین اردو و سفر تفاوت اساسی وجود دارد. در این شش سال صدها سفر در شهرهای مختلف صورت گرفته است و تقریبا در هر ماه چندین سفر در شهرهای مختلف صورت می‌گیرد. سفرها به چند طریق صورت می‌گیرد

  1. سفر های خانوادگی و هر خانواده با اعضای خودش
  2. سفرهای دسته جمعی هر شهر
  3. سفر های کل خانواه های مکتب به یک شهر به نیت گردهمایی ها

 

انواع سفر :

  1. زمان کشت یک محصول یا برداشت یک محصول می‌تواند بهانه ی سفر باشد
  2. سفرهایی برای دیدن ظرفیت های اقتصادی
  3. سفر برای دیدن ظرفیت های معماری
  4. سفرهای متنوعی برای دیدن ظرفیت های تمدنی هر شهر
  5. سفرهای علمی

اگرچه هر سفری باعث ایجاد انس با مردم آن نقطه و باعث اجتماعی تر شدن حکمت جویان می‌شود اما بعصی سفرها در این ویژگی نقش بیشتری دارد. مثلا؛ سفر سالانه به سیستان و بلوچستان و ارتباط با مردم آن منطقه

  1. سفرهای معنوی و زیارتی
  2. مشهد مقدس
  3. قم مقدس
  4. کرمان
  5. مشهد اردهال
  6. سفر اربعین و کربلا

یکی از سفرهای مکتب اسلامی  سفرهای دوره است سفرهایی که از نقطه ای آغاز و چندین استان را می‌روند و از ظرفیت های کشور بازدید می‌کنند.

مهم ترین این سفر سفر دوره ای است که تقریبا در ماه بهمن آغاز می‌شود و از خراسان رضوی،  جنوبی، سیستان و بلوچستان،  هرمزگان،خوزستان،بوشهر و کرمان عبور میکنند و هدف تفریح نیست بلکه هدف شناخت ظرفیت هاست و حتی اینگونه سفرها دشواری های خاص خود را دارد.

بطور کلی علمداران مکتب اسلامی به عنوان مجریان و مربیان جریان مردمی مکتب اسلامی همیشه در حال سفر و جهاد تبیین هستند.

۶ و ۷ . تفکیک سنی مخاطب شما و محتوای ارائه شده به آنها در سه مقطع ۷ سال تعریف می‌شود راجع به این تفکیک سنی و محتوای ارائه شده در هر مقطع سنی توضیحات بفرمایید همچنین آیا شما مثل مدارس عادی در کل هفته کودکان و نوجوانان را در مدرسه برنامه برایشان دارید؟

در پاسخ به این دو سوال باید عرض کنم که مکتب مانند مدارس مرسوم نیست؛ در حال حاضر، مکتب یک جریان و نهضتی است تا نگاه‌ها و باورها را به تزکیه و تعلیم تغییر داده و به مسیر اصلی خود بازگرداند. بیشتر توان مکتب برای خانواده‌ها در طول هفته در قالب جلسه‌ای با عنوان امت واحده می‌باشد که در خلال آن، مکتب با توانمندسازی خانواده در حوزه تزکیه و تعلیم، او را مجری این امر مهم در بستر زندگی خانواده و خانه می‌کند.

در مکتب اسلامی و ساختار توحیدی تزکیه و تعلیم به فرایند رشدی رسیده‌ایم که دارای سه گام می‌باشد در گام اول که تا حدود ۷ سالگی می‌باشد عمده آنچه در کودک باید اتفاق بیفتد بازی حکیمانه می باشد تا حواس او و خاصتاً قدرت دیدن فرزند افزایش بیابد.

گام دوم که تا حدود ۱۲ سالگی می باشد پایه و اساس تزکیه و رشد عقل و مودب شدن به آداب می باشد. که در این بخش خانواده نقش موثر و جدی دارد.

گام سوم موکب علمی امام صادق علیه‌السلام و تعلیم تخصصی علم که در این بازه سنی حکمت جون حکمت جو با دانشمندان و اساتید رشتهه‌های مختلف آشنا می‌شود و تلمذ می‌کند.

علومی که در مکتب اسلامی تعلیم داده می‌شوند:

  1. قرآن که در ۴ سطح به روش نوین که ایجاد انس می‌کنند و تاکید جدی بر فهم آسان از معارف عمیق قرآن دارم این بخش و این ۴ سطح توضیحی دارد که در این مجال نمی‌گنجد
  2. آشنایی با روایات و طب اسلامی با محوریت امور حکمی و نیز آداب اسلامی
  3. ریاضیات با تاکید بر کاربردی بودن و نافع بودن مسائل
  4. توحید مفضل
  5. ادبیات فارسی و گلستان سعدی
  6. نجوم به زبان ساده
  7. و …

اما مهم ترین بخش تعلیمی مکتب عرصه های واقعی و سفرهاست و به تعبیری زندگی کردن هدفمند. در این بخش مکتب اسلامی به تدوین متونی پرداخته است

۸. برای تامین مالی هزینه‌های جاری کادر برنامه‌های دیگر شیوه متفاوتی دارید لطفاً توضیح بفرمایید

تامین مالی هزینه‌های جریان مکتب اسلامی کاملاً مردمی و مبتنی بر مشارکت به صورت داوطلبانه می‌باشد و برای استمرار این حرکت تا تحقق هدف به دنبال ایجاد موقوفه‌های با عنوان موقوفه تزکیه و تعلیم توحیدی می‌باشیم که مقدماتی از آن را فراهم شده است.

۹. مکتب اسلامی گردهمایی سالانه‌ای دارد در مشهد مقدس امسال هم در مهر ماه این گردهمایی برگزار خواهد شد راجع به این گردهمایی اهداف آن و شیوه حضور در آن بفرمایید.

گردهمایی راه رسیدن به تمدن اسلامی از سال تاسیس مکتب به عنوان یک تجمع و امت واحده‌ای مهم بوده است که هدف اصلی آن آشنایی بیشتر با مکتب اسلامی ارتقا و تقویت خانواده‌های قدیمی و تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های سالانه مکتب می‌باشد.

۱۰. به طور کلی و در نهایت هدف نهایی و غایی مکتب اسلامی چیست که اگر با آن نقطه رسیدید می‌توانید بگویید و هدفمان رسیدیم

هدف نهایی و غایی مکتب تحقق توحید در ساختارهای مختلف جامعه به ویژه ساختار تزکیه و تعلیم می‌باشد تا این ساختارها ما را در مسیر رسیدن به جامعه اسلامی و تمدن اسلامی و و در نتیجه به ظهور حضرت بقیه الله الاعظم نزدیک نماید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44116

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.