• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

2
گفت‌وگوی اختصاصی صدای حوزه با استاد طاهر‌زاده؛

اگر روحانیت نبود بوروکرات‌ها و تکنوکرات‌ها انقلاب را می‌بلعیدند

  • کد خبر : 3700
  • 06 اسفند 1399 - 11:15
اگر روحانیت نبود بوروکرات‌ها و تکنوکرات‌ها انقلاب را می‌بلعیدند
استاد فلسفه و عرفان با اشاره به نقش کلیدی روحانيت متعهد و مبارز در حفظ انقلاب و دستاوردهای آن، گفت: اگر روحانيت از صحنه انقلاب كنار رود، حتماً و حتماً بوروكرات‌ها و تكنوكرات‌ها انقلاب را خواهند بلعيد، همچنان‌كه بقيه انقلاب‌های جهان توسط دو قشر اداری مآب‌ها و يا صنعت‌گراها بلعيده شد و از مسير خود باز ايستاد.

اصغر طاهر‌زاده، استاد فلسفه و عرفان اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه، با اشاره به اهمیت جایگاه منشور روحانیت،‌ گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پس از پذیرش قطعنامه، در راستای ادامه انقلاب با روحیه انقلابی، تذکراتی به مرکز نرم افزاری انقلاب دادند.

وی ادامه داد:‌ تذکر‌ها و مسائلی که امام راحل(ره) در قالب منشور روحانیت متذکر شده‌اند، رازِ بقای حوزه و انقلاب است.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان این که اسلامِ منهای سیاست، ساخته و پرداخته جریان فرهنگ سکولارِ مدرنیته است، ابراز داشت: این فرهنگ در جبهه مذهبیون به ویژه در حوزه‌های علمیه ردپایی دارد. به طوری که امروزه چنین تفکری با عنوان‌های مختلف و مآبی‌هایی سعی در تحمیل کردن افکار و اندیشه‌های خود بر قشر مذهبی است.

هشدار شدیداللحن امام نسبت به خطر مقدس نمایان حوزوی

وی در موضوع خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان حوزوی به صحبت های معروف حضرت امام در این باب اشاره کرد که فرموده بود: «… البته این بدین معنا نیست که ما از همه روحانیون دفاع کنیم، چرا که روحانیون وابستـه و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبوده‌اند و نیستند. در حوزه‌های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی(ص) فعالیت دارند، امروزه با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه این انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارنـد. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست، طلاب عزیز لحظــه‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند. اینها مروج اسلام آمریکایی و دشمـــن رسول ‌الله(ص) هستند. آیا در مقابل این افعی‌ها نباید اتحاد طلاب عــزیــز حفـــظ  شود؟…».

طاهر‌زاده غفلت از حضور تاریخی که انقلاب اسلامی به وجود آورده را از جمله موانع تحول در حوزه برشمرد و گفت: این مسئله منجر به دنبال شدن اسلام و رهنود‌های آن به صورت فردی و انتزاعی می‌شود.

وی ادامه داد: این در عمل، نوعی خارج‌کردنِ اسلام از این تاریخ است. از این رو با اسلام فردی یا برداشتی که چهارصد سال پیش از متون مقدس اسلامی شده است و همچنین راه‌های درمانی مسائل آن زمان، هرگز برای امروز ما کافی نخواهد بود.‌ بدون آن که به تراث گذشته خود پشت کنیم، ضروری است تا با تفکر دینی در امروزِ خود حاضر شویم.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی ابراز داشت: برخی تنها در قرائت دیروز علمای دین به‌سر می‌برند. هر چند که این مسئله در جای خود ارزشمند است، ولی کافی نخواهد بود و از موانع تحول حوزه به شمار می‌آید.

شیوه دین فروشان عوض شده است

وی خطر تحریف توسط متحجرین و لیبرال‌ها در حوزه علمیه را جدی ارزیابی کرد و در همین رابطه با استناد به فرمایشات امام راحل گفت: ایشان با تاکید بر خطر جدایی دین از سیاست فرمود«حربه نفوذ استکبار در حوزه‌ها شعار جدایی دین از سیاست است…. ولی طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه دین فروشان عوض شــده اســت…. دیروز مقدس مآبان بی‌شعور می‌گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حــرام است، امــروز می‌گویند مسئولین نظام کمونیست شدند. تا دیروز مشروب فروشی و فساد و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام زمان(ارواحنا فداه) را مفید و راهگشا می‌دانستند، امروز از اینکه در گوشه‌ای خلاف شرعی که هرگز خواست مسئولین نیست رخ می‌دهد فریاد« وا اسلاما» سر می‌دهند.»

طاهر‌زاده اظهار داشت: تا زمانی که متوجه نشویم چنین شعار‌هایی ریشه در تحجر و لیبرالیته دارد، جسارت عبور از آن شعار‌ها که ظاهر دینی دارند، نداشته و شیوه دین فروشان در هر تاریخی را نخواهیم فهمید.

وی در ادامه نیز ضمن انتقاد جدی از انجمن حجتیه به فرمایشی دیگر از امام خمینی(ره) در رابطه با انجمن مذکور اشاره کرد که ایشان با مخالف نظام اسلامی خواندن انجمن حجتیه فرموده بود «حجّتیه‌‏ای‌هایى که همه را جز خودشان بی‌‏ولایت می‌‏دانند، این‏ها حاضر نبودند با شاه مبارزه کنند، مبارزه با شاه را ممنوع می‌کردند و می‌گفتند شاه شیعه است، و امروز از همه مسلمان‏‌تر شده‌‏اند و می‌‏گویند مسئولان مملکت کمونیست شده ‏اند… . چون غربی‌ها هر جریان مخالف خود را متهم به کمونیست بودن می‌کردند، حجتیه‌‏ای‌ها هم نظام اسلامى را که با غرب مخالفت مى‌کرد کمونیست دانستند».

استاد فلسفه و عرفان اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این امر شک نکنید که بنیان جریان حجّتیه‌ یک جریان سیاسی است، هرچند که ممکن است عده‌ای با ساده‌اندیشی فریب آن جریان را بخورند.

رگه‌هایی از نگاه انجمن حجتیه در جریان‌های امروزی

وی برخی اشخاص و جریان‌هایی که امروز با عناوینی چون عصر حیرت و انسداد در حکومت به سیاه نمایی وضعیت موجود، می‌پردازند را به نوعی ادامه دهنده راه همان انجمن حجتیه دانست و افزود: هرچه هست عده‌ای با هر عنوانی، نه متوجه‌ روح انقلاب شدند و نه در فهمِ اسلام به آن عمق حکمتی که امثال حضرت امام دست یافتند، رسیده بودند و هنوز هم در همان فضا ادامه می‌دهند، فضایی که نه دیروز فهمیدند چه فاجعه‌ای در حال شکل‌گیری است و چگونه فرهنگ تجدد، فضا را سکولار می‌کند و دین را از معنا می‌اندازد؛ و نه امروز می‌فهمند جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی کجاست.

این نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: در حرکت‌های بزرگ ضعف‌هایی پیش می‌آید، ولی به گفته‌ خداوند متعال «خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا عَسَى اللَّهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ». آری! عمل صالح مؤمنین بعضاً با ضعف‌هایی همراه است، امید است که حضرت ربّ العالمین به همین جریان‌ها و افراد نظر بفرماید چراکه حضرت حق غفور و رحیم است. عمده آن است که متوجه باشیم جهت کلیِ نظام بحمدالله به سوی آرمان‌ها و اهداف خود در حرکت است و از این جهت دشمنیِ استکبار، نه‌تنها کم نشده، بلکه روز به روز افزایش یافته است.

وی در ادامه نیز پیام حضرت امام(ره) در ۲۹ تیر ۱۳۶۷ به مناسبت سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸ را یادآور شد که فرموده بودند«مسلمانان باید بدانند تا زمانی که تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار نشود، همیشه منافع بیگانگان بر منافع آنان مقدم است، ملت به خوبی دریافته‌اند که مبارزه، با رفاه طلبی سازگار نیست و آنها که تصور می‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه‌داری و رفاه‌ طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‌اند، و آنهایی هم که تصور می‌کنند سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می‌شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می‌کنند، آب در هاون می‌کوبند».

انقلاب باعث شد حوزه‌ها از تحجرگرایی نجات پیدا کنند

استاد طاهر‌زاده با تأکید بر اینکه حضرت امام فقه پویایی را فقهی می‌دانست که عنصر زمان و مکان را در آن دخیل است، افزود: خوب است در این رابطه به این جمله‌ حضرت امام در پیام منشور روحانیت نظر کنید که می‌فرمایند این انقلاب باعث شد که حوزه‌های ما از تحجرگرایی نجات پیدا کند و در یک کلمه اسلام ناب محمدی صلوات‌ الله ‌علیه ‌و آله احیاء شود.

این مدرس و پژوهشگر در پایان ضمن تأکید بر تقویت روحیه استکبارستیزی و مقابله با تحجر ابراز داشت: باز نباید فراموش کرد که تنها امید حفظ انقلاب، به حضور روحانیت متعهد و مبارز در صحنه انقلاب است و اگر دسیسه‌ها دست به دست هم بدهد و روحانیت از صحنه انقلاب کنار روند و یا کنار زده شوند، حتماً و حتماً بوروکرات‌ها و تکنوکرات‌ها انقلاب را خواهند بلعید، همچنان‌که بقیه انقلاب‌های جهان توسط دو قشر اداری مآب‌ها و یا صنعت‌گراها بلعیده شد و از مسیر خود باز ایستاد.

وی افزود: اگر روحیه‌ تقابل با استکبار بر اساس آموزه‌های دینی نباشد، تحجّر بر افکار ما غلبه خواهد کرد. باید در عین تدبّر و تأمّل در متن دین و حفظ روحیه‌ اجتهادی، به روزبودن را فراموش نکرد. و این غیر از آن است که به اسم به روزبودن، روحیه‌ اجتهادی در متن دین را نادیده بگیریم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=3700

مطالب مرتبط

21آذر
این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!
واکنش حجت السلام والمسلمین خسروپناه به ادعای جاهلانه برخی مدعیان فقه و فلسفه؛

این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!

18خرداد
ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی (ره)
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی:

ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی (ره)

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.