• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8

گزارشی از آیین اختتامیه هفتمین جشنواره پژوهشی علامه حلی استان قم

  • کد خبر : 3089
  • 30 بهمن 1399 - 0:18
گزارشی از آیین اختتامیه هفتمین جشنواره پژوهشی علامه حلی استان قم
آئین اختتامیه هفتمین جشنواره پژوهشی علامه حلی استان قم،با حضور قائم مقام مدیر حوزه های علمیه و معاون پژوهش حوزه، در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد. 

به گزارش صدای حوزه، آئین اختتامیه هفتمین جشنواره پژوهشی علامه حلی استان قم،با حضور قائم مقام مدیر حوزه های علمیه و معاون پژوهش حوزه، در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد. 

بر اساس این گزارش: در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی ضمن ارائه گزارشی از آثار دریافتی و مشارکت هایی که در این جشنواره صورت گرفته است گفت: تعریف کلی پژوهش فرآیند تولید علم است؛ از آنجا که یکی از اصلی ترین رسالت های حوزه های علمیه، تولید علم می باشد، لذا جا دارد طلاب عزیز ما از همان بدو ورود به حوزه با مقوله پژوهش آشنایی پیدا کنند.

وی گفت: امسال در حوزه علمیه قم برخلاف انتظار ما که به دلیل وجود بیماری کرونا فکر می کردیم مشارکت کم باشد، اما دیدیم که ۱۴۰۰ نفر در این جشنواره مشارکت کرده و آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی افزود: از حوزه علمیه برادران ۹۵۴ اثر، از حوزه علمیه خواهران استان قم ۲۶۰ اثر و از جامعة الزهراء سلام الله علیها ۱۸۶ اثر به دست ما رسید.

وی افزود: از بین آثار دریافتی ۳۰ عنوان کتاب که ۶ عنوان از آن ها برگزیده شد و ۱۱۳۲ مقاله نیز در جشنواره شرکت و از این میان ۳۱ مقاله مورد انتخاب داوران قرار گرفته شد.

از اهداف جشنواره بدست آوردن تحلیلی از آثار ارسال شده به دبیرخانه است

دبیر جشنواره علامه حلی بیان داشت: در هفتمین جشنواره علامه حلی از ۶۰ اثر برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد؛ در رتبه یک ۲ نفر ، در رتبه دو ۱۴ نفر و در رتبه سه ۴۴ نفر برگزیده داشته ایم.

وی با بیان اینکه  تصریح کرد:  به دلیل محدودیت های کرونایی فقط توانستیم از برگزیدگان رتبه ۱ و ۲ دعوت به حضور را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی گفت: یکی از اهداف این جشواره علاوه بر تشویق به حضور فعال طلاب در بحث پژوهش، بدست آوردن تحلیلی از آثار ارسال شده به دبیرخانه آن است.

وی افزود: این جشنواره در قالب ۱۰ گروه علمی به بررسی آثار دریافتی پرداخته است؛ گروه اول و دوم گروه فقه و اصول، گروه های دیگر شامل ادبیات، اخلاق، کلام، فلسفه، تفسیر، تاریخ، حدیث و علوم انسانی مرتبط با حوزه علوم دینی و اسلامی بوده اند.

دبیر جشنواره علامه حلی بیان داشت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شعار سال را جهش تولید گذاشتند، ما طلاب می بایست جهش در تولید علم را داشته باشیم بویژه در زمینه فقه معاصر و مباحث فقه نظام که باید حوزه های علمیه در این زمینه ها پیشگام باشند؛ لذا باید طلاب جوان در راستای لبیک به امر رهبرشان حضور پررنگ تری در جشنواره علامه حلی داشته باشند.

وی در پایان افزود: از مسئولین حوزه های علمیه درخواست دارم که آثار تولیدی در مراکز را به جشنواره علامه حلی ارسال نمایند تا مورد داوری علمی در این جشنواره قرار گیرند و به این وسیله بتوان از محققین و پژوهشگران جوان تقدیر به عمل آورد.

طلاب با اصول و تکنیک‌های پژوهش آشنایی شوند

خانم دکتر نجمه نجم سپس به ایراد سخن پرداخته و گفت: ما معتقدیم که بر اساس یک نگاه مهندسی و نظام یافته می توانیم نقش خوبی در تولید علم از سوی طلاب دست یابیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: عناوینی مانند نظام شناسی و روش شناسی کشف نظام پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: ما باید روند تحقق تمدن نوین اسلامی را با توجه به دستاوردهای بزرگان حوزه های علمیه از گذشته تاکنون مورد بررسی قرار دهیم.

نجمه نجم خاطرنشان کرد: وقتی که حوزه علمیه به عنوان یک مرکز تولید علم قرار گرفت باید به دنبال تأسیس مدارس پژوهشی باشیم.

نجمه نجم افزود: باید با طلاب بحث شود که بتوانند به مختصات فردی خود با توجه به شرایط علمی، روحی روانی و خانوادگی و سایر ویژگی ها و شرایط برسند تا بر اساس این خودآگاهی بهتر بتوانند در امر پژوهش فعالیت نمایند.

وی اظهار کرد: هر طلبه ای با هر شغلی یا هر نوع فعالیت اجتماعی و تبلیغی می بایست با اصول و تکنیک های پژوهش آشنایی داشته باشد.

حوزه از زمان ورود طلاب تا فارغ التحصیل شدنشان یک سناریوی پژوهشی ترسیم کند

این پژوهشگر موفق حوزه گفت: حوزه علمیه موظف است یک سناریوی پژوهشی برای طلاب از زمان جذب تا فارغ التحصیلی ترسیم نماید تا طلاب در مسیر پژوهش و تولید علم بتوانند گام بردارند.

وی بیان داشت: مدل هایی که در طراحی های علمی استفاده می شود شامل مدل های ذهنی، هنجاری، نظری و پیش بینی هستند؛ مدلی که ما ارائه داده ایم، صرفاً یک مدل ذهنی نیست، بلکه مدلی تجمیعی بوده و به صورت خودجوش مورد آزمایش نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما باید برای اساتید در رویکرد تحصیل و تعلیم پژوهشگر مؤلفه ها و مفاهیم مورد نیاز را آموزش دهیم تصریح کرد: باید تکنیک های پژوهش به نحو کامل که به تسلط اساتید حوزه منجر گردد به آن ها آموزش داده شود تا بتوانند این تکنیک ها را به خوبی به طلاب منتقل کنند

جامعه الزهرا مجله پژوهشی راه‌اندازی کرده است

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران جشنواره علامه حلی گفت: جامعة الزهرا سلام الله علیها در طول این چند سال یک مجله پژوهشی راه اندازی کرده و سه مجله دیگر در شرف اخذ گرید پژوهشی را داراست.

وی عنوان داشت: در جامعة الزهرا در حال حاضر علاوه بر یک مجله پژوهشی، ۳ نشریه علمی تخصصی و ۱۲ نشریه داخلی در حال فعالیت هستند.

مدیر جامعة الزهرا سلام الله علیها تصریح کرد: دوره هایی با عنوان کلی تربیت محقق در جامعة الزهرا سلام الله علیها راه اندازی شده اند که نویدبخش وقایع پژوهشی خوبی خواهند بود.

وی گفت: نگاه به پژوهش به مثابه روشی برای آموزش است؛ به پژوهش غالباً از یک سو نگاه می شود و آن را یک کاوش و تلاش برای فرآوری علوم به جهت حل یک مسئله می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی اظهار کرد: اگر یک مجموعه علمی احساس نکند که به بخش پژوهش در کنارش برای حل مشکلات و مسائل داخلی اش نیاز دارد، این عدم احساس ضرورت بسیار تأسف بار خواهد بود.

وی عنوان داشت: برای مان آیه شریفه: قَالَ لَهُ مُوسَی هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلَی أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا، در قرآن کریم آمده است و ما معنی فقهی رشد را اینگونه فهمیده ایم که رشد یعنی داشتن قدرت فهم و تشخیص و طلبه ای در حال رشد است که قدرت توزین در بازار علم و توان ارزیابی علمی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما از جشنواره علامه حلی که پژوهش در حوزه را به سمت طلاب جوان و نوجوان برده است تشکر داریم گفت: این پژوهش ها نباید مورد غفلت واقع شوند و افرادی را که در این جشنواره ها حائز رتبه می شوند نباید به هیچ عنوان رها کرد.

سه چیز انسان را به مقام قرب می‌رساند

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در ادامه این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از همه کسانی که در طول سال های اخیر برای احیا و رشد قلم و پژوهش در حوزه تلاش نموده اند گفت: در قرآن کریم یک قَسَم به قلم و کتابت و یک قسم به ابزار و مرکب مجاهدان اسلام آمده است.

وی گفت: عرصه جهاد در حال حاضر، عرصه قلم است؛ انسانی که در میر جهاد قرار نمی گیرد در خسران قرار گرفته و مصداق لفظ لَکَنُود است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام می فرمایند: سه چیز حجاب ها را کنار می زند و انسان را به مقام قرب می رساند، یکی صدای قلم زدن علماء است؛ اگر طلبه ما در مسیر قلم زدن گام نگذارند به مقام قرب نمی رسد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی افزود:  طلاب حوزه های علمیه می بایست همانند امام خمینی رحمة الله علیه به تولید علم بپردازند.

وی اظهار کرد:  مسئله تفکر و قلم یقیناً از اولین اصول موفقیت برای هر طلبه ای است.

 در پایان آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی از برگزیدگان حائز رتبه های یک و دو تقدیر به عمل آمد.

ارسال ۱۴۰۰ اثر پژوهشی به دبیرخانه جشنواره علامه حلی استان قم

حجت الاسلام والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی، ضمن ارائه گزارشی از آثار دریافتی و مشارکت هایی که در این جشنواره صورت گرفته است گفت: تعریف کلی پژوهش فرآیند تولید علم است؛ از آنجا که یکی از اصلی ترین رسالت های حوزه های علمیه تولید علم می باشد، لذا جا دارد طلاب عزیز ما از همان بدو ورود به حوزه با مقوله پژوهش آشنایی پیدا کنند.

وی افزود: همه ساله دو رویداد علمی مصوب شورای عالی را در حوزه های علمیه شاهد هستیم؛ یکی از آنها همایش کتاب سال حوزه و دیگری جشنواره علامه حلی است که ویژه طلاب جوان و نوقلم برگزار می گردد.

دبیر جشنواره علامه حلی خاطرنشان کرد: جشنواره علامه حلی در ۳ مرحله برگزار می شود؛ یک مرحله آن به صورت کشوری است و مراحل دیگر به صورت استانی و مدرسه ای برگزار می شوند.

وی گفت: امسال در حوزه علمیه قم برخلاف انتظار ما که به دلیل وجود بیماری کرونا فکر می کردیم مشارکت کم باشد، اما دیدیم که ۱۴۰۰ نفر در این جشنواره مشارکت کرده و آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمودند. 

۷۸ تحقیق پایانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی افزود: از حوزه علمیه برادران ۹۵۴ اثر، از حوزه علمیه خواهران استان قم ۲۶۰ اثر و از جامعة الزهراء سلام الله علیها ۱۸۶ اثر به دست ما رسید.

وی اظهار کرد: غالب آثار شرکت کننده در جشنواره علامه حلی ۱۶۰ پایان نامه سطح ۳ است که از میان آن ها ۲۲ اثر برگزیده شده است.

دبیر جشنواره علامه حلی گفت: ۷۸ تحقیق پایانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که ۱ مورد از آنها مورد گزینش واقع شد.

وی افزود: همچنین ۳۰ عنوان کتاب که ۶ عنوان از آن ها برگزیده شد و ۱۱۳۲ مقاله نیز در جشنواره شرکت و از این میان ۳۱ مقاله مورد انتخاب داوران قرار گرفته شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی بیان داشت: در هفتمین جشنواره علامه حلی از ۶۰ اثر برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد؛ در رتبه یک ۲ نفر، در رتبه دو ۱۴ نفر و در رتبه سه ۴۴ نفر برگزیده داشته ایم.

وی با بیان اینکه  تصریح کرد:  به دلیل محدودیت های کرونایی فقط توانستیم از برگزیدگان رتبه ۱ و ۲ دعوت به حضور را داشته باشیم.

برگزیدگان حوزه برادران، در رتبه یک ۱ نفر، در رتبه دو ۹ نفر و در رتبه سه ۳۲ نفر، بوده اند

دبیر جشنواره علامه حلی گفت: مدارس علمیه شهید حقانی، امام رضای جعفریه، علوی، فاطمی، رشد و رسالت مدارسی بودند که مشارکت فعالی در این جشنواره داشتند.

وی عنوان داشت: برگزیدگان حوزه برادران، در رتبه یک ۱ نفر، در رتبه دو ۹ نفر و در رتبه سه ۳۲ نفر، بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی گفت: در بین افراد شرکت کننده از سوی مرکز حوزه علمیه خواهران استان قم در رتبه های دوم و سوم به ترتیب ۲ و ۳ نفر حائز رتبه شدند.

وی تصریح کرد: در جامعة الزهرا سلام الله علیها نیز در رتبه های اول تا سوم به ترتیب ۱، ۳ و ۱۵ نفر برگزیده شدند.

دبیر جشنواره علامه حلی گفت: یکی از اهداف این جشواره علاوه بر تشویق به حضور فعال طلاب در بحث پژوهش، بدست آوردن تحلیلی از آثار ارسال شده به دبیرخانه آن است.

جشنواره در قالب ۱۰ گروه علمی به بررسی آثار دریافتی پرداخته است

وی افزود: این جشنواره در قالب ۱۰ گروه علمی به بررسی آثار دریافتی پرداخته است؛ گروه اول و دوم گروه فقه و اصول که ۴۲۶ اثر در این گروه بررسی شده و ۱۴ عنوان از آنها برگزیده شده است؛ گروه دیگر ادبیات می باشد که ۲۵۵ اثر در این گروه بررسی شده و ۶ مورد از آنها برگزیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین  هاشمی تنکابنی اظهار کرد: در گروه اخلاق ۱۸۱ اثر بود که ۱۰ برگزیده در این گروه داشتیم؛ در گروه کلام ۱۰۶ اثر دریافت شد و ۳ مورد از آنها منتخب شد.

وی گفت: در گروه فلسفه ۳۹ اثر به دبیرخانه واصل شده که ۵ اثر در این گروه برگزیده شد؛ در گروه تفسیر نیز ۱۴۶ اثر دریافت و ۹ اثر از میان آن ها انتخاب شد.

دبیر جشنواره علامه حلی عنوان داشت: در گروه تاریخ ۴۳ اثر به دبیرخانه واصل شد که از بین آن ها ۳ اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند؛ در گروه حدیث ۳۷ اثر دریافتی با ۲ مورد برگزیده داشتیم.

وی گفت: در گروه علوم انسانی مرتبط با حوزه علوم دینی و اسلامی ۱۶۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد و ۸ برگزیده در این زمینه داشته ایم.

طلاب در تولید علم جهش داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی بیان داشت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شعار سال را جهش تولید گذاشتند، ما طلاب می بایست جهش در تولید علم را داشته باشیم بویژه در زمینه فقه معاصر و مباحث فقه نظام که باید حوزه های علمیه در این زمینه ها پیشگام باشند؛ لذا باید طلاب جوان در راستای لبیک به امر رهبرشان حضور پررنگ تری در جشنواره علامه حلی داشته باشند.

وی در پایان افزود: از مسئولین حوزه های علمیه درخواست دارم که آثار تولیدی در مراکز را به جشنواره علامه حلی ارسال نمایند تا مورد داوری علمی در این جشنواره قرار گیرند و به این وسیله بتوان از محققین و پژوهشگران جوان تقدیر به عمل آورد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=3089
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

13آبان
اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!
پاسخ مدیر اندیشکده حوزه به انتقاد صدای حوزه؛

اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.