• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

1
ناصر نجفی؛ پژوهشگر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی:

شرح لمعه، بدون «روش‌شناسی شهیدین» نقض غرض است

  • کد خبر : 23328
  • 07 شهریور 1400 - 15:19
شرح لمعه، بدون «روش‌شناسی شهیدین» نقض غرض است
امروز بیشتر طلبه‌ها در طـول چنـد سـال بـا خواندن شرح لمعه شهید ثانی و رسائل و مکاسب شيخ انصاری، که از كتاب‌های اصلى حوزه‌های علميه است، آن‌چنان که باید نمی‌توانند با افكار مؤلف این آثار و اسلوب اجتهاد آنها آشنا شوند. حتی اساتيد نيز قبل از شروع به شرح لمعه یا مکاسـب، روش فقهی شهید و شيخ را تبيين نمى‌كنند و يا نمى‌توانند.

به گزارش صدای حوزه، فقیهی را در نظر بگیرید که یک کار فقهی را انجام داده است با یک روش یا روش‌های خاص. مانند شهیدین یا شیخ انصاری. حالا اگر شما می‌خواهید بدانید که این فقیه چگونه تفکر می‌کند؟ در حلّ مسائل از کجا شروع و به کجا ختم می‌کند؟ چه مبانی دارد؟ از عناصر دخیل در استنباط چه مقدار استفاده می‌کند؟ منابع استنباط را چه می‌داند؟ در استفاده از این منابع اولویت را با کدام یک از آنها می‌داند؟ چه نگاهی به احادیث دارد؟ آیا مثلاً نسبت به کلیّت احادیث خوش‌بین است یا نه نظری بر خلاف آن دارد؟ و …

خب وقتی شما پیش از ورود به کتاب این فقیه از روش کار و استنباط وی آشنا شدید در حین کار نیز می‌دانید چرا در فلان جا به این نتیجه رسید. یا چگونه به این مطلب رسید. در اینجاست که بازدهی استفاده از محتوای کتاب بیشتر می‌شود و سیر کار فقهی برای مخاطب روشن خواهد شد. اینجاست که مخاطب خواهد توانست در مورد محتوا قضاوت بکند و حتی آن را به چالش بکشد. در غیر این‌صورت تنها چیزی که مثلا از شرح لمعه عاید طلبه می‌شود آموختن احکام فقهی است مانند یک رسالۀ عملیه؛ نه یاد گرفتن روش استنباط که غرض اصلی هم همین بود. مشکلی که اکثر طلبه‌های امروز را به خود درگیر کرده است. امروز بیشتر طلبه‌ها در طـول چنـد سـال بـا خواندن شرح لمعه شهید ثانی و رسائل و مکاسب شیخ انصاری، که از کتاب‌های اصلى حوزه‌های علمیه است، آن‌چنان که باید نمی‌توانند با افکار مؤلف این آثار و اسلوب اجتهاد آنها آشنا شوند. حتی اساتید نیز قبل از شروع به شرح لمعه یا مکاسـب، روش فقهی شهید و شیخ را تبیین نمى‌کنند و یا نمى‌توانند.

پس روش‌شناسی دست‌کم دو فقائده بسیار مهم دارد:

تمرین تفکر اجتهادی

وقتی روش فقهیِ فقیهی از اجمال و ذهنی بودن، درآمده و به صورت تفصیلی در اختیار طلبه قرار داده شود، بر نگاه او در حلّ مسائل جهت می‌دهد؛ بدین معنی که وقتی طلبه‌ای وارد بحثی فقهی می‌شود با این فرض، می‌داند که آن فقیه برای حلّ فلان مسأله چگونه وارد شد، چه دلیلی را بر سایر ادلّه مقدّم کرد و اینکه نحوه استفاده از ادلّه را درک می‌کند. یعنی طلبه تنها مستمع نخواهد بود بلکه می‌خواهد بداند مؤلف چگونه و با چه سیری به این نتیجه فقهی رسید. زمانى که طلبه، روشِ کار یک فقیه را درک مى‌کند و از چگونگى و چرایى نقطه شروع وی باخبر مى‌گردد؛ هم خیلى زود راه مى‌افتد و پیشرفت مى‌کنـد و هم عادت به روشمند دیدن مسائل می‌کند. همچنین با مقایسۀ مبانی با یکدیگر می‌تواند به نقاط ضعف و قوّت آنها واقف شود.

التفات به جریان‌های تاریخی تأثیرگذار در روش اجتهاد

برای مثال با روش‌شناسی است که طلبه خواهد فهمید آن سختگیری که شهیدین به‌ویژه شهید ثانی نسبت به سند احادیث داشتند و از زمان علامه حلّی و استاد ایشان پیدا شده بود به دلیل عدم توجه به تفاوت فضای حدیثی شیعه و اهل سنت بوده است و اهل سنّت بودند که نخست چنین سخت‌گیری‌هایی را در مورد حدیث داشته‌اند و این امر به تدریج به جامعه علمی شیعی نیز سرایت کرده است.

در کتاب «روش‌شناسی شهیدین»، مبانی فقهی اصولی مهمّ و تأثیرگذار شهیدین را بررسی کرده‌ایم تا طلبه‌ای که پیش از ورود به شرح لمعه یا هم‌زمان، این کتاب را مطالعه کند نسبت به مبانی این دو فقیه و روش استنباط ایشان التفات پیدا کند. در این کتاب تنها به بیان و معرفی مبانی اکتفا نشده است و در مواردی که لازم بود به ازریابی و نقد آن نیز پرداخته شده است.

در پایان کتاب نیز در فصلی مستقل دربارۀ معیارهای کتاب‌های آموزشی و تطبیق آن بر دروس موجود در نظام آموزشی حوزه از جمله شرح لمعه پرداخته و بررسی کرده‌ایم که اساساً این کتاب‌ها واجد ملاک‌های لازم می‌باشد یا خیر؟ در این فصل به ملاک‌های متون آموزشی پرداخته و تفاوت آن را با متون پژوهشی بیان کرده‌ایم و این پرسش‌ها را مطرح کردیم که آیا در کلیّت نظام آموزشی حوزه، استانداردهای آموزشی بودن لحاظ شده است یا نه؟ و اگر استانداردهای آموزشی رعایت نشده، علت این امر چه بوده است؟ اینکه می‌توان جایگزین‌هایی برای این کتاب‌ها ارائه داد؟ دغدغه‌ها و نگرانی برخی از مخالفین تطبیق دادن کتب درسی با فاکتورهای آموزشی چیست؟ در پایان نیز به ارائۀ پیشنهادهایی در این زمینه پرداخته‌ایم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23328

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.