• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

5
حجت الاسلام والمسلمین محمد علی لیالی در گفت و گوی تفصیلی با صدای حوزه؛

ماجرای‌ مهربانی نسبی حوزه با جناب رییس جمهور!

  • کد خبر : 13171
  • 30 اردیبهشت 1400 - 16:30
ماجرای‌ مهربانی نسبی حوزه با جناب رییس جمهور!
حوزه‌علمیه در دوره هشت‌ساله دولت تدبیر و امید، تکلیف خود را با این دولت مشخص نکرد؛ جامعه مدرسین، جامعه روحانیت، مدیریت حوزه، بیوتات و مراجع نسبت به کاستی‌های دولت روحانی در عرصه‌دینداری سکوت‌کردند؛ همه می دانستند که بحث مذاکره امام حسین(ع) غلط‌است اما صدایی از ساختارهای‌رسمی حوزه برنخاست.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد علی لیالی عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور در پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه با مدیر مسئول این پایگاه خبری دیدار و به گفت و گو پرداخت.

در این دیدار مسائلی همچون عملکرد حوزه علمیه در قبال دولت تدبیر و امید، انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و ضرورت وحدت میان جبهه انقلاب و منش برخی از بزرگان و شخصیت‌های حوزوی در قالب سوال و جواب مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

صدای حوزه: حضور آیت‌الله ابراهیم رئیسی در کارزار انتخاباتی ۱۴۴۹ تحلیل می‌کنید؟ این حضور چه الزاماتی دارد؟

حضرات آیات مهدوی کنی، محمد یزدی و مصباح یزدی پدران جریان اصولگرایی بودند و پس از از دست دادن این بزرگان، جریان اصولگرایی دچار یتیمی شده است؛ همه امید جریان انقلاب به حضور آیت الله رئیسی در انتخابات پیش رو است تا این یتیمی پایان بیابد.

آیت الله رئیسی و ایفای نقش پدری برای جبهه انقلاب

آیت الله رئیسی می تواند نقش پدر را برای جبهه انقلاب ایفا کند و باعث وحدت آنها شود البته دولت روحانی در هشت سال اشتباهات بسیار بزرگی داشته است و حتی با آمدن آیت الله رئیسی نباید بیش از حد خوشبین باشیم ؛چرا که روحانی، دولت آینده را بدهکارترین دولت پس از انقلاب کرده و دولت بعدی، سال وام دار خرابی های دولت تدبیر و امید خواهد بود.

بی سابقه بودن رشد نقدینگی در ۶ سال اخیر، کاهش ارزش پول ملی، تورم، بیکاری، تعطیلی کارخانه ها، سبقت واردات از صادرات و اختلاف در دو وزارت صمت و کشاورزی بخشی خرابی‌های است که دولت روحانی به بار آورده است؛ باید به مردم گفت این دولت چه بلایی بر سر کشور آورده تا انتظار معجزه از دولت بعدی را نداشته باشند؛ البته دولت آینده نیز باید تلاش کند تا در حد ممکن مشکلات را برطرف نماید.

سکوت ساختارهای رسمی حوزه در برابر تحریفات حسن روحانی

حوزه علمیه در دوره هشت ساله دولت تدبیر و امید، تکلیف خود را با این دولت مشخص نکرد؛ جامعه مدرسین، جامعه روحانیت، مدیریت حوزه، بیوتات و مراجع نسبت به کاستی‌های دولت روحانی در عرصه دینداری سکوت کردند؛ همه می دانستند که بحث مذاکره امام حسین(ع) و غلط است اما صدایی از ساختارهای رسمی حوزه برنخاست.

وقتی روحانی مطرح کرد که نمی توان به زور مردم را به بهشت برد، کمترین واکنشی نسبت به این صحبت‌ها صورت نگرفت در حالی که اساساً وظیفه دولت‌ها این است که شرایطی را برای سعادت مردم در دنیا و آخرت مهیا کنند‌.

محمد علی لیالی

روحانی و سفره های خالی تر از همیشه

در دولت روحانی مفاسد اقتصادی فراوان اتفاق افتاد و رفاه گرایی، اشرافیت و شکاف طبقاتی به اوج خود رسید تا سفره مردم خالی تر از همیشه باشد؛ با این حال حوزه علمیه پاسخ مناسبی به این امور نداد.

لباس روحانی و مهربانی حوزه با رییس جمهور

یکی از محذوریت هایی که در نقد دولت وجود داشت، ملبس بودن رئیس‌جمهور به لباس روحانیت بود و برخی این اعتقاد را داشتند که نقد نسبت به روحانی سبب از رفتن اعتماد به روحانیت می‌شود.

مرحوم هاشمی کجا، روحانی کجا !

برخی بیان می‌کنند که روحانی، هاشمی دوم است اما بین آقای روحانی و هاشمی از زمین تا آسمان تفاوت است؛ آقای هاشمی اگر هزاران عیب داشت لااقل مغرور و متکبر نبود؛ برخلاف مردم، حوزه علمیه تعامل بسیار مهربانانه و دوستانه‌ای با روحانی داشتند و بخشی از این تعاملات به دلیل ارتباطات آقای هاشمی بود؛ در کل بر خلاف مردم، حوزه علمیه تعامل بسیار مهربانانه و دوستانه‌ای با روحانی داشت و نقش خود را در قبال دولت روحانی به خوبی ایفا نکرد.

بسیاری از بزرگان در تاریخ شفاهی قبل از انقلاب بیان می‌کنند که آقای هاشمی پشتوانه مالی و معنوی انقلابی ها بوده و از خانواده‌های دستگیرشدگان توسط ساواک، دستگیری کرده و سرپرستی خانواده های آنها را برعهده داشت در حالی که آقای روحانی از تمام مناطق ایران تنها دو کاخ سعدآباد و ولنجک را می شناسد.

دوگانه‌های رفتاری اصلاح‌طلبان و شعار آزادی بیان

روحانی؛ سروان دیروز، سرهنگ امروز 

آقای روحانی نه تئوری پرداز، نه عالم سیاسی و نه کارگزار سیاسی است؛ تنها نقطه قوت آقای روحانی این است که یک نیروی امنیتی با ۴۰ سال سابقه بوده؛ روحانی جناب سروان قبل از انقلاب است که بعد از انقلاب تبدیل به سرهنگ شده است.

حسن روحانی رئیس پدافند هوایی کشور، رئیس کمیسیون دفاع و امنیت ملی مجلس و عضو شورای عالی امنیت ملی بوده و همه این مناصب نظامی و امنیتی هستند، به طوری که می‌توان گفت سرهنگ ترین فرد در جامعه ما حسن روحانی است با این همه، حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود ادعا کرد سرهنگ نیست بلکه حقوقدان است.

محمد علی لیالی

مدیریت امنیتی روحانی و وزرا

مدیریت دولت آقای روحانی و وزرای ایشان اطلاعاتی و امنیتی بود؛ در نگاه امنیتی گاهی جامعه را باید دچار بی نظمی و نا امنی کرد تا مدیریت آن را به دست گرفت و به عنوان یک منجی ظاهر شد؛ برخی حرف های آقای روحانی از جمله اینکه اگر این دولت نبود مردم از گرسنگی میمردند، در راستای همین مدیریت امنیتی است.

این دولت ارتباطات گسترده ای دارد و مهم تر از همه تیم رسانه‌ای پر قدرتی را در اختیار دارد؛ رسانه اپوزیسیون در راستای اهداف این دولت کار می‌کند که یکی نمونه از آنها، روح الله زم بود.؛ جریان‌های رسانه‌ای ملی‌گرا و لیبرال، کارگزاران و سازندگی همه با آقای روحانی همراه هستند؛ رسانه در دست این جریان است و تلاش بچه‌های انقلابی در حاشیه صورت می‌گیرد و قابل رقابت با تیم رسانه‌ای جریان حریف نیست.

حتی انقلابی های پشیمانی مانند آقایان ناطق نوری، باهنر و رفیق دوست نیز در خدمت آقای روحانی بودند؛ وقتی شخصیتی مهمی چون علی لاریجانی نیز در اختیار حسن روحانی قرار می‌گیرد، باید دید این فرد در پس پرده از چه قدرتی برخوردار است.

صدای حوزه: چه قدر از مشکلات امروز کشور به عملکرد دولت روحانی مرتبط است؟

مشکلات امروز کشور به سه عامل اصلی ساختار اقتصادی ایران، تحریم ها و ناکارآمدی در مدیریت برمی‌گردد؛ ساختار اقتصاد ایران تک محصولی و وابسته به نفت است و همچنین در سازمان برنامه و بودجه نیز ساختار مخربی وجود دارد و به جرئت می توان گفت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مشکلات کشور به دلیل همین ساختار اقتصادی غلط است؛ کشور ما در طول سالهای گذشته مدل مشخصی در اقتصاد نداشته؛ نه لیبرال بوده و نه کمونیسم و نه مدل مخصوص خود را ارائه داده است.

تحریم نیز عامل دیگری از مشکلات کشور است؛ البته باید دانست تحریم در جنگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یک مسئله کاملاً عادی است.

بی تدبیری ها چه ربطی به تحریم ها دارد؟

بخش اعظم دیگری از مشکلات نیز به ناکارآمدی در مدیریت برمی‌گردد و به جرات می توان گفت دولت روحانی پس از انقلاب، بی تدبیر ترین دولت بوده است؛ در حالی که بخش اعظمی از مشکلات کشور مربوط به شبکه توزیع و وزارت صمت است این وزارت، محل آمده شده وزرا و سرپرست های فراوانی بوده و هیچگاه مدیریت واحد بر آن اعمال نشده است.

باید این سوال را از آقای روحانی پرسید که ناهماهنگی های بین وزارت صنعت معدن و تجارت و کشاورزی به سبب بسیاری از مشکلات شده چه ربطی به تحریم ها دارد؟

دولت از وجود مدیر اجرایی رنج می برد

آقای روحانی شنبه از تصمیمات گرفته شده خبر دار می شود و آقای جهانگیری نیز قدرت عزل مسوول دفتر خود را ندارد؛ آقایان روحانی و جهانگیری هیچ‌کدام مدیر اجرایی موفقی نیستند.

دولت روحانی یک دولت سهامی بوده و همه جریان ها از اصولگرایان گرفته تا اصلاح‌طلبان در آن سهم مخصوص به خود داشته‌اند و معلوم است که چنین دولتی نمی تواند مدیریت موفقی داشته باشد؛ علاوه بر آن هیچ کدام یک از اعضای این دولت تجربه مدیریتی نداشته، اهل کار نبوده و سن و سال بالایی دارد.

در دولت نهم و دهم علاوه بر خود رئیس جمهور که اهل کار بود، پرویز فتاحی وجود دارد که به قدری کار می‌کرد که بیهوش می‌شد اما دولت روحانی خسته و سرگردان است.

حوزه علمیه در سه سطح طلاب، تشکل ها و ساختارهای رسمی نباید از آقای رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت و حمایت کند چرا که برای موفقیت دولت آینده باید فضای انتقاد از دولت، در عین حمایت از ساختار دولت انقلابی، باز باشد.

با آمدن آیت الله رئیسی وحدت میان جبهه انقلاب شکل می گیرد؛ البته بسیار باید مواظبت کرد که اتفاقات سال ۹۲ و ۹۶ تکرار نشود.

اشتباهات بسیار دولت روحانی و مزیت‌های نسبی که در جریان انقلاب وجود دارد، می‌تواند سبب پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات پیش رو شود.

دولت و حوزه برای افطاری انتخاباتی عذرخواهی کنند

صدای حوزه: نظر شما در خصوص مبلغی که از سوی رئیس جمهور به حساب طلاب واریز شد، چیست؟

هدیه‌ای که رئیس جمهور به عنوان افطاری به طلاب داد، پشت‌پرده های انتخاباتی داشت و عده ای در حوزه علمیه نیز جاده صاف‌کن این عمل بودند که خطای بزرگی برای حوزه علمیه به شمار می‌رود؛ نهاد ریاست جمهوری و نهادهای رسمی حوزه علمیه باید در این خصوص از طلاب عذرخواهی کنند.

سالانه کمک های بسیار فراوانی به نهادهای مختلف انجام می شود بدون اینکه رسانه ای شود اما وقتی نوبت به حوزه و طلاب می‌شود؛ اول صداها بلند شده و سپس کمک صورت می گیرد تا یک جنگ تمام عیار روانی بر علیه حوزه علمیه شکل بگیرد.

یکی از جنجال هایی که همواره بر سر بودجه سالانه صورت می‌گیرد، بودجه اختصاص یافته به حوزه علمیه است در حالی که این مقدار حتی به اندازه بودجه یک دانشگاه کشور نیست.

کسی از ۷۵ درصد بودجه مملکت خبر ندارد

نکته جالب اینجاست که میزان بودجه ای که در مجلس و دولت روی آن بحث و بررسی صورت می گیرد، تنها ۲۵ درصد از کل بودجه را تشکیل می دهد و ۷۵ درصد دیگر صرف شرکت های دولتی می شود که هیچ کس حتی خود دولت نیز نمی داند این ۷۵ درصد به کجا میرود و خرج چه کاری می شود؟

تمامی این شرکت های دولتی فعالیت های پنهان دارند و نقش اصلی را در بازار بورس، ارز و صادرات و واردات کالا ایفا می کنند؛ باید این سوال را پرسید که بانک ها و موسسات مالی امروز در کشور چه کار می کنند؟ چرا نظارتی روی آنها صورت نمی گیرد؟ آیا خرید و فروش مسکن جز فعالیت های بانک هاست؟

صدای حوزه: لطفاً نظر خود را در خصوص شخصیت های حوزوی زیر در یک یا دوجمله بیان کنید؛

آیت الله مکارم شیرازی: سرمایه نهاد مرجعیت و فقه و فقاهت و استاد ما که مراجع آینده باید به راهی که ایشان در تاسیس مراکز علمی در پیش گرفته تاسی کنند و از یادگاری های علمی و فقهی ایشان استفاده کنند.

آیت الله وحید خراسانی: استاد همه اساتید که نگاه خاصی نسبت به ولایت و امامت دارند و در عین حال به صورت غیرمستقیم مدافع نظام بوده اند اما در برخی از مسائل سیاسی ورود پیدا نکرده‌اند که من معتقدم این عدم ورود ایشان درست بوده؛چرا که حریم مرجعیت نباید با برخی زنده باد ها و مرده باد ها آلوده شود.

آیت الله اعرافی: فقیه و مجتهد، صاحب نظر، پرکار، پرتلاش، مدیر، مدبر که باید از حاشیه های همشهری های خود به دور باشد تا منتسب به اصلاحات نشود؛ امیدواریم با کمک شورای عالی مراجعه و بیوتات آینده بهتری را برای حوزه رقم بزند.

سروش محلاتی: از چهره های علمی که در مرکز تحقیقات حکومت اسلامی و در دامان آقایان هاشمی و آیت الله امینی رشد کرده و در موسسه مفتاح کرامت و فهیم فعالیت دارد؛ آقای محلاتی یک نیروی خوش فکر بود که دچار استحاله فرهنگی شد و امروزه نظریه پردازی جریان روشنفکری را ببر عهده دارد و متعلق به جریان اصلاحات است.

فاضل میبدی: عضو جامعه محققین و مدرسین حوزه؛ نظرات آقای میبدی گرایش به لیبرالیسم دارد و متاثر از سروش بازرگان و نهضت آزادی است.

آیت الله هادوی تهرانی: خوشفکر، مستعد و مسلط به چندین زبان دنیا اما در حال استحاله شدن به سمت اصلاحات؛ امیدوارم این اتفاق نیفتد.

آیت الله علوی بروجردی: بهتر است بگویم که علوی کرجی و نوه دختری آیت الله بروجردی؛ آقای علوی توان مالی فراوانی دارد؛ اموال آیت الله بروجردی و مدیریت مسجد اعظم، مدرسه خان و مدرسه گلپایگانی را به صورت غیر مستقیم در اختیار داشته و ردای مرجعیت را دارد.گ؛ فرید مدرسی در تیم رسانی آقای علوی برای فراهم آوردن مقدمات مرجعیت او تلاش می کند.

جالب است ۴ شخصیت آخری که نام بردید، وابسته به دولت هستند و در عین حال، حرف از استقلال حوزه می زنند.

صدای حوزه: بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید؛ ممنونیم.

من هم از دعوت شما ممنونم؛ موفق باشید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=13171

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

13آبان
اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!
پاسخ مدیر اندیشکده حوزه به انتقاد صدای حوزه؛

اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.