• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

10
در پی اجتماعات مختلف مومنین در روز حجاب و عفاف؛

تجمع در آزادی یا تذکر در جمهوری؟!

  • کد خبر : 44012
  • 24 تیر 1402 - 17:49
تجمع در آزادی یا تذکر در جمهوری؟!
دوازده هزار نفر در ورزشگاه آزادی اجتماع کردند.اگرهر نفر برای شرکت در این برنامه به طور میانگین 5 ساعت وقت بگذارد مجموع آن 60000ساعت می‌شود.این مقدار زمان را به عنوان یک سرمایه اجتماعی بزرگ در نظر بگیریم و برای مصرف آن برنامه ریزی کنیم.اگر این حجم از زمان در استان تهران به جای تجمع در آزادی به فرصت‌های کوتاهی برای انجام تذکر لسانی در طول شبانه روز تبدیل شود، بدون شک مخاطب اصلی این بی حجابی‌ها بازخورد کار خود را از جمهور دریافت می‌کند و با هزینه‌های اجتماعی ،مالی و... بسیار کمتری این چالش اجتماعی حل می شد.

به گزارش صدای حوزه حجت الاسلام سید عبدالله هاشمی طی یادداشتی به نقد اجتماع مدافعان حجاب در ورزشگاه آزادی پرداخته است که تقدیم می شود:

برخی از پیشکسوتان مذهبی و برخی از ستارگان جهاد وشهادت ،فراخوانی برای اجتماع در ورزشگاه آزادی با موضوع حجاب منتشر کرده‌اند. از این قبیل اجتماع‌، تحصن و بست‌نشینی‌ها در سال‌های اخیربارها برگزار شده است.بعد از این هم شاید شاهد چنین تجمع‌هایی با موضوع حجاب باشیم.

این تجمع‌ها نمایانگر اراده جدی مردم نسبت به موضوع حجاب است و برای نهاد های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر می‌تواند،بسیار قابل توجه باشد.

اراده مردمی، شبیه ثروت موجود در بانک مرکزی یک سرمایه اجتماعی است.باید برای آن ارزش واهمیت قائل شد و برای هزینه‌کرد آن حساسیت داشت.نباید بدون رویه از این سرمایه برداشت کرد. چراکه موجب فروکاست آن می‌شود و آینده را به چالش می‌کشد.مانند بلایی که در دهه‌ی هفتاد، در زمینه برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی شد و اکنون با بحران‌های آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.
به دلیل آشفتگی وضع حجاب، مقدس‌بودن انگیزه‌ها و پیشگامی چهره‌های معنوی در چنین اجتماعی، نقد کار آسانی نیست و اکنون نیز زمان آن نیست، اما برای تعالی و رشد آن توجه به دو موضوع ضروری است.

نخست این که مصرف اراده مردمی به عنوان سرمایه ملی به صورت کلان باید در انحصار ولی جامعه بماند.چنین اراده‌هایی باید به سرانگشت اشاره ولی‌جامعه حرکت کند و یا اینکه در راستای خواست و منطبق بر منظومه فکری ایشان شکل بگیرد.شبیه جنبش مواسات که در دوران کرونا با توصیه مقام معظم رهبری در جامعه شکل گرفت و بخش زیادی از ضعف‌های دولت، در آن روزها را برطرف کرد.
نکته دوم اینکه ولی‌جامعه دراین زمینه بارها، راه هزینه این سرمایه را بیان کرده است. از نگاه ایشان، هیچ راهی بهتر از تذکر همگانی نیست.

بنابراین راه مصرف سرمایه‌ی اراده اجتماعی برای حل معضل حجاب «تجمع‌در‌آزادی‌» نیست بلکه «تذکر‌در‌جمهوری» است. باید میان جمهور و مردم تذکر همگانی رشد یابد تا طبق فرمایش رهبر‌معظم‌انقلاب شاهد معجزه آن باشیم. باید از دل«تجمع در آزادی»یک پیمان و قرار برای «تذکر و ابراز وجود در جمهوری» شکل بگیرد.

در صورتی که صدهزار نفر انسان ولایی و متدین به یک خودآگاهی مکتبی رسیده و برای مواجهه با بی‌حجابی در متن جامعه، خود را بیابند و به صورت گروهی و دسته جمعی تذکر لسانی را احیا کنند بخش زیادی از معما حل خواهد شد.

 اگر ما در ورزشگاه آزادی جمع شویم و پی مصلحت مجلس‌آرایی کنیم اما درخیابان، مترو، بازار و دانشگاه در مواجهه با بی‌حجابی برای تذکر جمعی یاران خود را نیابیم،نه دشمن از چنین جمعی نگران می‌شود ونه بی‌حجاب این حضور را تذکری به خود می‌داند.

چنین تجمع‌هایی اگر امتداد خیابانی نداشته باشد و در جامعه ما را گرد هم جمع نسازد و زبان‌ها را برای نهی از منکر گویا نکند، تنها مسکنی موقت، برای وجدان دردمند اهل ایمان خواهد بود.

تذکر لسانی به صورت فردی تجربه نشان داده است که دیگر جواب نمی دهد و آمر به معروف دچار آسیب می شود اما تذکر گروهی و هماهنگ بدون شک بهترین راه مصرف این سرمایه بزرگ است.

دوازده هزار نفر در ورزشگاه آزادی اجتماع کردند.اگرهر نفر برای شرکت در این برنامه به طور میانگین ۵ ساعت وقت بگذارد مجموع آن ۶۰۰۰۰ساعت می‌شود.این مقدار زمان را به عنوان یک سرمایه اجتماعی بزرگ در نظر بگیریم و برای مصرف آن برنامه ریزی کنیم.اگر این حجم از زمان در استان تهران به جای تجمع در آزادی به فرصت‌های کوتاهی برای انجام تذکر لسانی در طول شبانه روز تبدیل شود، بدون شک مخاطب اصلی این بی حجابی‌ها بازخورد کار خود را از جمهور دریافت می‌کند و با هزینه‌های اجتماعی ،مالی و… بسیار کمتری این چالش اجتماعی حل می شد.

لذا به همه «خوبان صالح» در«آزادی» عرض می‌کنم، خود را در کوچه وخیابان‌ پیدا کنیم. بی‌حجابی از گروه‌های مسلح و خطرناک ابتدای انقلاب خطرناک‌تر نیست. از تجربه‌ی غلبه بر همه‌ی آن بحران ها، راه حلِ این بلا را نیز بیابیم.سنگر‌به‌سنگر در کوچه وخیابان خیمه زدیم و گرد‌هم جمع شدیم با هسته‌های کوچک جوانان یک محل، راه فتنه را در کوچه‌ها بستیم، تا به امنیت و آرامش رسیدیم. اکنون نیز راه همان است و بیراهه این.

بیراهه این است که صدهزار نفر در «آزادی» کنار هم باشیم، اما در «جمهوری» همه باشیم اما تنها و شکسته از هم و در مقابل رژه بی حجاب ها، «در جمهوری کنار هم باشیم نه در آزادی»!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44012
  • نویسنده : سید عبدالله هاشمی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.