• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

6
مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی:

طرح جدید بانکداری در شأن نظام اسلامی نیست

  • کد خبر : 10648
  • 08 اردیبهشت 1400 - 8:14
طرح جدید بانکداری در شأن نظام اسلامی نیست
حجت الاسلام متولی امامی با بیان اینکه حوزه علمیه باید در مقابل طرح جدید بانکدار موضع گیری کند گفت: این طرح خلق پول را تسریع کرده و در شأن نظام اسلامی نیست.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی در جلسه فقهی نقد و بررسی طرح جدید بانک مرکزی، با بیان اینکه در طرح جدید بانک مرکزی از رهبری هزینه می‌کنند و این می‌تواند مشکل ساز باشد، گفت: طرحی در این سطح با شائبه و شایعه‌سازی و رفتارهای غیراخلاقی پیش می‌رود.
وی ادامه داد: اینکه بگوییم طرح دیگری برای شرایط پولی وجود ندارد بازی با آبروی جمهوری اسلامی است، نمی‌شود گفت هیچ طرح دیگری وجود ندارد و به نظر می رسد تصمیمی با عجله در دستور کار برای این طرح قرار گرفته است، قانون مدنی که فقها برای عصر قاجار نوشته‌اند در دورانی که فقها حاکمیت هم نداشته‌اند سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی را طی کرده است چرا که قانونی دقیق و کامل بوده است.
حجت الاسلام متولی امامی بر ضرورت موضع گیری علما، روحانیون و حوزه علمیه در مقابل قانون جدید بانکداری تأکید کرد و خاطرنشان کرد: حوزه علمیه باید در مقابل این قانون موضع گیری جدی داشته باشد و اعتراض کند، تحقیر فقه در این طرح یکی از مسائلی است که لازم می‌دارد حوزه علمیه در مقابل آن موضع گیری کند.

مصوبات باید از مسیر فقه مستقل انجام بشود

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی اظهار کرد: مصوبات باید از مسیر فقه مستقل انجام بشود، افتخار علما استقلال آنها بوده است، در این طرح شورای فقهی بانک مرکزی از سوی رئیس کل بانک مرکزی انتخاب می‌شود، رئیس شورای فقهی رئیس  بانک مرکزی و معاون شورای فقهی نیز معاون رئیس بانک مرکزی است و به نظر می‌رسد این طرح ایجاد شده برای توجیه مشکلات بانکداری در ۴۰ سال اخیر در کشور.
وی با بیان اینکه حوزه نباید در زمان تصویب چنین طرحی سکوت کند، تصریح کرد: اکنون در زمان تصویب این طرح هستیم و در شأن جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نیست که چنین طرحی به تصویب برسد، این طرح خلق پول را تسریع می‌کند، در خلق پول ارزش اموال آخرین دریافت کننده پول به نخستین دریافت کننده منتقل شده و این به شکاف طبقاتی دامن می‌زند.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به سقوط ارزش پول ملی در پی خلق پول بی رویه و افسار گسیخته از سوی بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: این طرح نه پشتوانه نظریه‌ای دارد و نه هماهنگی با انقلاب اسلامی و تحقق تمدن اسلامی دارد، چنین طرحی نه تنها مشکلی را برطرف نخواهد کرد بلکه بر بحران و آشفتگی نظام پولی کشور خواهد افزود و به همین دلیل موضع گیری حوزه علمیه علیه این طرح که به رهبری نسبت داده شده و به نام حوزه علمیه تمام خواهد شد، لازم و ضروری است و علما و حوزه های علمیه نباید در مقابل آن ساکت بمانند.

طرح جدید بانکداری طرحی مشکوک است

حجت الاسلام متولی امامی طرح جدید بانکداری را طرحی مشکوک و شبیه زمان شوک نیکسون توصیف کرد و گفت: در مقابل این طرح دولت سکوت کرده است چرا که این طرح راه را برای خلق پول و ایجاد یک اقتصاد سوداگری فراهم می‌کند، ما در شرایط انقلاب اسلامی معتقدیم که باید نوع پول ما تغییر کند و پول خلقت یعنی پولطلا که می‌تواند یک اقتصاد میخکوب را ایجاد کند و مانع گسترش مشکلات کنونی اقتصاد کشور باشد.
وی ادامه داد: ریال و دیگر پولهای اعتباری وصل به دلار و وابسته به بانک جهانی هستند در این شرایط جمهوری اسلامی و دیگر کشورها وابسته به دلار و اقتصاد آمریکا هستند، نظام پولی ما شرایطی را ایجاد می‌کند که اموال جامعه اسلامی در جهت اهداف نظام سلطه قرار بگیرد، نظام بانکی یک ربای سیستمی ایجاد کرده است که به کام بانک و نظام سرمایه‌داری است و لازم است که حوزه علمیه در مقابل این شرایط موضع گیری جدی و مستحکمی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=10648

مطالب مرتبط

19اسفند
مسائل بانکداری با چند ساعت سخنرانی حل نخواهد شد
02اسفند
سه مأموریت مهم مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

سه مأموریت مهم مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه

08بهمن
بانک های غربی؛ اسلامی تر از بانک های اسلامی!
بانکداری اسلامی در بوته نقد؛

بانک های غربی؛ اسلامی تر از بانک های اسلامی!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.