• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

7
نقدی بر عملکرد سیمای ملی در رابطه با برخی برنامه‌ها و مجریان

سیمای محافظه کاری که انگار صدا را دوست ندارد

  • کد خبر : 2700
  • 25 بهمن 1399 - 17:18
سیمای محافظه کاری که انگار صدا را دوست ندارد
تصمیمات ضعیف صداوسیما در مواجهه با کارمندان و مجریان و برنامه سازانش تبدیل به یک بحران شده است. یک مشکل اساسی که تعامل مثبت و هوشمندانه را بلد نیست و برخورد حذفی و چکشی را بدلیل محاسبات غلط یا هراس از دولت در تخصیص بودجه و خطای شناختی و... دستور کار قرار داده است.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضا محمد‌لو در یادداشتی نوشت: در دانش جامعه شناسی یکی از دوگانه های معروف یا بهتر بگویم شاخص ترین دوگانه، تقابل عامل و ساختار است. برخی با تاکید بر نقش اراده و مبتنی بر انسان شناسی، عامل را مقدم می دانند و عده ای نیز بر بت وارگی جامعه استدلال می کنند و اصالت را به جامعه می دهند.

این مقدمه تاملی است بر این روزهای صدا و سیمای ملی که در مواجهه با کارمندان و برخی خطاواره ها در برنامه زنده تلویزیونی ناشیانه عمل می کند که متوجه نیست که انگار اقتضای برنامه زنده بدلیل ریسک بالا و غیرقابل پیشی بینی بودن تمام عیار و البته جذابیت بالایش بعضا همین است. 

قرار نیست که ساختار، برای ترمیم و اصلاحش، همیشه عامل را تنبیه کرده و از ریل خارج کند. گاهی باید عامل را عامدانه رها گذاشت تا در چارچوب ساختارها و نه طابق النعل بالنعل و بخشنامه ای، مانور داده تا برنامه را از کلیشه خارج کند و مخاطب را سورپرایز نموده و گام به گام به چشم انداز همدلی و همذات پنداری رسانه و مخاطب، نزدیک شود.

سیمای محافظه کاری که انگار صدا را دوست ندارد

حداقل در مدل برخورد با برنامه جهان آرا و ثریا و نود و زاویه و… اخیرا هم برنامه شب یلدا نشان دادند که توان اعمال تعادل و تراجیح را در سوژه های داغ و مخاطب ساز و رقابت پذیر ندارند و صدمتاسفانه اقدام به حذف مجریان برنامه یا اصل برنامه جهت رفع حواشی می کنند.

می‌توان گفت تصمیمات ضعیف صداوسیما در مواجهه با کارمندان و مجریان و برنامه سازانش تبدیل به یک بحران شده است. یک مشکل اساسی که تعامل مثبت و هوشمندانه را بلد نیست و برخورد حذفی و چکشی را بدلیل محاسبات غلط یا هراس از دولت در تخصیص بودجه و خطای شناختی و… دستور کار قرار داده است.

در راستای برخورد چکشی سیمای ملی که البته مدتی است استارت خورده و از برنامه ورزشی تا سیاسی مجریانش را تنبیه می کند، یک مجری شبکه بخاطر اشتباه کارشناس برنامه، همچون رحیم پور ازغدی مجری برنامه زاویه با بی مهری یا بهتر بگویم ناکاربلدی مدیران سیما مواجه شد و با توجیحات خلاف شان رسانه ملی از کار معلق گردید.

به اعتمادی به جایگاه تلویزیون و نارسایی رسانه‌های خودی

با این مدل تصمیم گیری ها که فقدان یک اتاق فکر و عقل منفصل را در صدا و سیما به وضوح نشان می دهد، فقط سبد خبری و خوراک مصرف رسانه‌های بیگانه را پر نموده و بی اعتمادی به جایگاه تلویزیون و نارسایی رسانه های خودی را باعث می شود. مواجهه ای که با یک ظرافت و فراستی می توانست باعث تولید برنامه های هم عرض و پوششی در امتداد این برنامه شود ولی با یک بی تدبیری و نگاه بسیط به پاشنه آشیل بدل شد.

باید برای مدیران رسانه جای تامل و تاسف باشد که لایو کارمند و مجریانشان را بی بی سی و ایران اینترنشنال پخش کنند و از عدم صبر و بصیرت مدیریت، حکایت نمایند.

چقدر باید هزینه شود که یک مجری به مرز پختگی برسد و در اوج دوران ثمردهی بدلیل تعلل و ضعف مدیریتی، علی رغم تعهد و تخصصش به حاشیه رفته و در افق محو شود یا در بستر جنگ روانی دشمنان، به کشور بیگانه ترانسفر شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=2700

مطالب مرتبط

26شهریور
«امید معکوس» مصطفی ملکیان
14مرداد
دفاعی عقیم و پرهزینه
حکومت علوی؛ بعثت عدالت

دفاعی عقیم و پرهزینه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.