• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
به بهانه ششمین سال تجاوز به یمن؛

سعودی‌ها در باتلاقی به نام یمن

  • کد خبر : 7769
  • 07 فروردین 1400 - 14:56
سعودی‌ها در باتلاقی به نام یمن
حملات ائتلاف کشورهای عربی به سردمداری عربستان به یمن، در حالی وارد هفتمین سال خود می شود که معادلات این جنگ به سود یمن تغییر یافته و اکنون با تنگ شدن حلقه محاصره شهر مارب به دست نیروهای یمن و تغییر رویکرد دولت آمریکا درباره این جنگ، امیدها برای پایان دادن به جنگ افزایش یافته است.

به گزارش صدای حوزه، ائتلاف کشورهای عربی به سردمداری عربستان در ساعت ۲ صبح ۲۶ مارس ۲۰۱۵ میلادی (۶ فروردین سال ۱۳۹۴) با هدف سرکوب گروه مردمی انصارالله یمن و بازگردان «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری فراری یمن به قدرت با یک حمله هوایی موسوم به «طوفان قاطعیت» به این کشور فقیر عربی حمله کرد.

این ائتلاف که تصور می کرد در یک بازه زمانی چند روزه می تواند به اهداف خود در جنگ یمن دست یابد، اکنون پس از سپری شدن ۶ سال کامل از این جنگ به هیچ یک اهداف اعلانی خود نرسیده است و با مقاومت مردمی همه معادلات «محمد بن سلمان» معمار جنگ یمن به هم خورده و ائتلاف وی از هم فروپاشیده است.

رقم خوردن سرنوشت یمن در نبرد راهبردی مارب

جنگ یمن در حالی وارد هفتمن سال خود می شود که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن از مرحله دفاع به مرحله هجوم منتقل شده اند.

آنها با پیروزی های خود همه محاسبات دشمنان را به هم ریخته اند. اکنون معادلات جنگ یمن به گونه ای رقم خورده است که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی انصارالله با تنگ تر کردن حلقه محاصره شهر راهبردی مارب در آستانه به کنترل در آوردن آن هستند. با خروج همپیمانان عربستان از این جنگ ریاض در جنگ یمن تنها مانده است.

روزی نیست که ارتش و کمیته های مردمی یمن با پهپادها و موشک های خود شهرها، روستاها و تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار نگیرند.

این حمله ها سبب ناامیدی سعودی ها شده است. این در شرایطی است که دولت جدید آمریکا هم به بهانه مسایل حقوق بشری محمد بن سلمان معمار جنگ یمن را در تنگنا قرار داده است. در سایه اوضاع ناگوار انسانی و افزایش قربانیان جنگ یمن انتقاد نهادهای حقوق بشری هم از عربستان افزایش یافته است.

بازتاب جهانی

«شارل ابی نادر» تحلیلگر تارنمای «العهد» لبنان نوشت: اکنون ارتش و کمیته های مردمی انصارالله به مرحله دیگری وارد شده اند که به طور کامل با مراحل آغازین جنگ متفاوت است. آنها اکنون به لطف قدرت بی نظیر موشکی از جمله موشک های بالستیک و پهپادها زمام امور را در داخل یمن و حتی عمق عربستان در اختیار دارند و می توانند به طور آشکار بر روی روند جنگ و رویدادها تاثیر گذارند.

آنها از مرحله دفاع به مرحله ای منتقل شده اند که رویکرد راهبردی خود را بر دشمنان و حرکت تجارت جهانی تحمیل می کنند.

نبرد مارب یکی از نقطه عطف های این جنگ است که پیروزی و آزادسازی آن در عرصه های نظامی، مردمی، اقتصادی و راهبردی دارای اهمیت بالایی است. این نبرد برای دولت صنعاء و جریان مردمی انصارالله اهمیت بالایی دارد و برای ائتلاف سعودی و حامیان آن حکم مرگ و زندگی را دارد.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» به شبکه خبری «المیادین» لبنان گفت: عربستان پس از سپری شدن ۶ سال از جنگ نتوانست واقعیت ها را در میدان های نبرد تغییر دهد.

اکنون موشک های دقیق یمن به نقاط حساس و راهبردی عربستان رسیده و محمد بن سلمان را در شرایط ناگواری قرار داده اند. واکنش یمنی ها در مقابل عربستان در سایه محاصره یمن موضوعی طبیعی است و نبرد مارب همه امور را یکسره خواهد کرد.

به کنترل در آوردن این شهر از سوی نیروهای یمنی به منزله شکست کامل طرح های عبدربه منصور هادی رییس جمهوری فراری یمن و ائتلاف سعودی ها است.

 افزایش امیدها برای خاموش شدن آتش جنگ یمن

تحلیلگران معتقدند که تصمیم دولت آمریکا برای تعلیق فروش سلاح به عربستان و خارج کردن انصارالله از فهرست گروه های تروریستی، بیانگر تغییر رویکرد آمریکا در جنگ یمن است. منافع آمریکا و عربستان در این است که برای جلوگیری از پیامدهای سنگین جنگ، آن را متوقف کنند.

عربستان و همپیمانان آن در جنگ یمن به بن بست رسیده اند و در مسیر به زانو در آوردن ارتش و کمیته های مردمی یمن با ناامیدی روبرو شده اند.

جنایت های سعودی در این جنگ سبب شده است که افکار عمومی جهانی این جنایت ها را محکوم و با مردم یمن همدردی کند. این جنگ به یک جنگ فرسایشی تمام عیار اقتصادی، مادی و انسانی برای سعودی ها تبدیل شده است.

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی جنگ، داخل عربستان را هم تهدید می کند و دامنه مخالفت ها از نظام حکومتی وابسته به آمریکا افزایش یافته است.

بسیاری از گزارش ها نشان می دهد که در میان شاهزادگان و جامعه سعودی عصبانیت ها از سیاست های محمد بن سلمان که ثروت های عربستان را در این جنگ هدر داد، افزایش یافته است. دولت آمریکا با مشاهده چنین وضعیتی با هدف خارج کردن عربستان از باتلاق یمن به دنبال پایان دادن به این جنگ خواهد بود. 

«حسین مجدوبی» تحلیلگر روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن نوشت: با وجود موفقیت گروه مردمی انصارالله یمن در هدف قرار دادن عمق سرزمین های عربستان با موشک ها، به نظر می رسد پس از تصمیم «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا برای تغییر سیاست آمریکا درباره جنگ یمن و پایان دادن به حمایت تسلیحاتی از عربستان این جنگ به مرحله پایانی خود رسیده است.

این جنگ دارای درس ها و عبرت هایی بود و نشان داد که چگونه عربستان با وجود بودجه نظامی هنگفت خود نتوانست در این جنگ به پیروزی برسد.

حتی این کشور نتوانست از سرزمین های خود دفاع کند. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با آغاز این جنگ تلاش کرد خود را به عنوان رهبر منطقه ای و رهبر کشورهای اهل تسنن منطقه معرفی کند.

اما پس از سپری شدن ۶ سال کامل از این جنگ نتیجه کاملا معکوس است و به عربستان در عرصه بین المللی به عنوان کشوری که به همسایه جنوبی خود حمله کرده است، نگاه می شود.

آنچه سبب نگرانی شده این است که عربستان نتوانسته است این جنگ را یکسره کند و در برابر انصارالله یمن هیچ گونه پیروزی به دست آورد و تنها موفقیت این کشور ارتکاب جنایت های جنگی علیه غیر نظامیان، ویران سازی بیمارستان ها و مدارس بوده است.

جنگ یمن به دلیل تغییر موضع دولت آمریکا و شکست عربستان و تلاش این کشور  برای خروج آبرومندانه از آن به مرحله پایانی خود رسیده است.

تارنمای مرکز مطالعات راهبردی «المستقبل» عراق در گزارشی به قلم «قحطان حسین طاهر» نوشت: پس از راهیابی بایدن به کاخ سفید به نظر می رسد دولت وی درباره پرونده جنگ یمن رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است که با رویکرد «ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا متفاوت است.

نخستین اقدامی که نشان می دهد موضع دولت آمریکا درباره جنگ یمن تغییر کرده خارج کردن گروه انصارالله یمن از فهرست گروه های تروریستی است.

دولت بایدن به این اقدام بسنده نکرد، بلکه اعلام کرده است که فروش سلاح به عربستان و حمایت از این کشور در جنگ یمن را متوقف خواهد کرد. به نظر می رسد این تصمیم ها در راستای تلاش ها برای حل سیاسی و دیپلماسی پرونده جنگ یمن قرار می گیرد.

درباره انگیزه های بایدن برای ایجاد تغییر در سیاست های آمریکا در یمن باید گفت که بایدن مخالفت مردمی و همچنین مخالفت آشکار نهادهای آمریکایی با حمایت نامحدود از عربستان در جنگ یمن را به ویژه پس از نتایج مصیبت بار این جنگ احساس کرده است.

همچنین میان تصمیم بایدن برای لغو حمایت از عربستان در جنگ یمن و تمایل دولت آمریکا برای بازگشت به مذاکره با ایران درباره توافق هسته ای ارتباط وجود دارد. بایدن به این نتیجه رسیده است که جنگ در یمن با ادامه حمله و نظامی گری پایان نخواهد یافت. از این رو، باید برای آغاز گفت و گوی فراگیر میان همه طرف ها تلاش کرد تا برای برقراری صلح به گونه ای که منافع آمریکا هدف قرار نگیرد زمینه فراهم شود و پرونده های منطقه به گونه ای حل شود که در بسیاری از جبهه ها به تنش ها پایان داده شود.

با توجه به آنچه گفته شد می توان گفت موضع آمریکا درباره جنگ یمن پس از راهیابی بایدن به کاخ سفید شاهد تغییرات آشکاری بوده است؛ به طوری که امیدها را برای پایان دادن به جنگ یمن و رهایی مردم این کشور از مصیبت های ناشی از آن افزایش داده است.

خبرنگار روزنامه «عمان» هم نوشت: همه طرف ها اکنون خواستار این هستند که منافع یمن و مردم آن در راس اولویت ها قرار گیرد.

سال ها جنگ نشان داد که امور از طریق نظامی حل نخواهد شد و گفت و گو تنها گزینه ای است که می تواند دیدگاه ها را به هم نزدیک کند. اکنون فرصت برای یمنی ها و جامعه بین الملل برای پایان دادن به جنگ فراهم است و همه طرف ها باید صدق نیت خود را برای پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن ثابت کنند.

به کار بستن گزینه سیاسی برای پایان دادن به جنگ می تواند یمنی ها را از مصیبت های ناگوار جنگ رهایی بخشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7769
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.