• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 6241اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

5
حجت الاسلام مشهدی ابراهیم:

شهریه یا قوت لایموت 

  • کد خبر : 5342
  • 17 اسفند 1399 - 8:00
شهریه یا قوت لایموت 
حجت الاسلام مشهدی ابراهیم گفت: شهریه‌ای که ماهانه به طلاب داده می‌شود، فقط یک قوت لایموت است. 

حجت الاسلام محمد‌رضا مشهدی ابراهیم در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه اظهار کرد: در ادوار گذشته وضعیت معیشت طلاب کفاف مخارج زندگیشان را نمی‌کرد. ولی بعدها با پرداخت شهریه توسط مراجع، وضع طلاب بهتر شد.

وی افزود: طلبه‌ها در کنار درس و بحث برای تبلیغ می رفتند، نماز و روزه استیجاری می گرفتند و قرآن تلاوت می کردند تا مخارج خانواده را تأمین کنند. اما امروز به دلیل مشکلات معیشتی استعدادهای زیادی از بین می رود.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که شهریه‌ای که ماهانه به طلاب داده می‌شود، فقط یک قوت لایموت است، تأکید کرد: با این حجم گرانی و تورم دیگر شهریه و نماز و روزه استیجاری و جهت امرار معاش کافی نیست و حتی با شیوع ویروس کرونا منبر و روضه نیز برپا نمی شود.

وی با بیان این که مردم باید خمس، سهم امام و وجوهات را بپردازند، تاکید کرد: با پرداخت وجوهات به علما و مراجع قطعا به معیشت طلبه ها کمک خواهد شد.

برخی از طلاب به خاطر مشکلات مادی حوزه را ترک می‌کنند

حجت الاسلام مشهدی ابراهیم در خصوص کمک مالی دولت به طلاب بیان کرد: مراجع کمک مالی دولت را صلاح نمی‌دانند. چرا که حوزه مستقل بوده و زیر نظر دولت نیست. از این رو دولت برای کمک به طلاب باید راهکاری بیاندیشند تا از یک سو استقلال حوزه از بین نرود و از سوی دیگر وضعیت معیشت طلاب بهبود یابد. 

وی اگر قشر ثروتمند جامعه وجوهات شرعی را به مراجع و علما بدهند به طور حتم وضعیت معیشت طلبه‌ها مطلوب می شود. طلبه ها باعشق و علاقه به حوزه می آیند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی بعد از مدتی محبور به ترک درس و حوزه می شوند. به ویزه هنگامی که طلبه ای ازدواج کرده و یا بچه‌دار می‌شود، مشکلات مادی طلاب به دو برابر افزایش می‌یابد.

این سخنران مذهبی افزود: البته طلبه ها هم باید تشریفات زندگی را به حداقل رسانده و خانواده های آن ها هم باید با فقر و نداری بسازند و قناعت پیشه کنند.

اگر پول می‌خواهید، بازاری شوید!

حجت الاسلام مشهدی ابراهیم ادامه داد: چهل سال قبل زمانی که در حوزه شاگرد حاج آقا مجتهدی بودم ایشان در همان ابتدای طلبگی می فرمود:  اگه پول می خواهید، بروید بازاری شوید!

وی با بیان این که مردم جامعه باید رحم و مروت داشته باشند، گفت: در هر فامیل در نهایت یک یا دو نفر به تحصیل حوزه مشغول هستند. اقوام ثروتمند باید این طلبه را یاری کنند، تا طلبه خوش استعداد به تحصیل و درس بپردازد و مبلغ دین شود. اما متاسفانه از زمان طاغوت ذهن مردم را این طور مسموم کردند که می خواهید پولتان را به مفت خورها بدهید! 

این سخنران مذهبی افزود: عده‌ای از خود بنده می‌پرسند که با پرداخت مالیات چه ضرورتی به پرداخت وجوهات هست؟! در حالی که مالیات جهت ساخت خیابان، پل و غیره و ذالک هزینه می‌شود و ارتباطی با وجوهات ندارد.

حجت الاسلام مشهدی ابراهیم خاطرنشان کرد: این روزها به جز مسئله مسکن، حتی فراهم نمودن آذوقه نیز برای طلاب کمر شکن است.

وی عنوان کرد: سخت تر از تحمل فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی که کارد را به استخوان طلبه ها رسانده کنایه و طعنه های مردم به طلبه ها است. این درد آور است، چرا که طلبه هم جزو مردم بوده و او هم روزگار را به سختی می گذراند.

طلاب به سبب مشکلات مادی بازدهی خوبی ندارند

این سخنران مذهبی با اشاره به این که وضع مادی و معیشتی روحانیون حتی در دوران پیری هم سخت و نامطلوب است، بیان کرد: باید باری از دوش اسلام برداشته شود تا استعداد و وقت طلبه ها هدر نرود. هر کدام از این طلبه ها بسیار مستعد و توانمند هستند اما به دلیل مشکلات معیشتی در حال حاضر  بازدهی خوبی ندارند.

حجت الاسلام مشهدی ابراهیم در خصوص موقوفات اظهار کرد: موقوفات اگر مربوط به حوزه باشد که قطعا باید در راه حوزه خرج شود و سازمان اوقاف باید حقی برای روحانیان قائل شود. اما چون این موضوع به درستی انجام نمی شود طلاب و روحانیون در فشار اقتصادی هستند.

وی افزود: اگر مسجدی موقوفات دارد، اوقاف باید برای امام جماعت مسجد حق و حقوقی را در نظر بگیرد. نه این که روحانی حتی هزینه رفت و آمد به مسجد را نداشته و پیاده برای اقامه نماز جماعت به مسجد می روند.

این سخنران مذهبی تاکید کرد: باید وحدت بین اوقاف و حوزه لحاظ شده و سازمان اوقاف با مسئولین حوزه ارتباط مستمری داشته باشند تا موقوفات مربوط به حوزه، این حق شرعی و قانونی طلاب را به درستی بپردازد. همانند رهبر معظم انقلاب که ۲۲ بهمن امسال ۱۲۰ هزار تومان به طلبه های سراسرکشور عیدی دادند. 

وی با اشاره به این که با شیوع ویروس کرونا بیشتر طلبه ها با قرض و بدهکاری روزگار می گذرانند، گفت: باید از مقام های مسئول پرسید: چرا جهت احیا موقوفات اقدامی نمی کنند؟

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=5342

مطالب مرتبط

10اردیبهشت
اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه
بررسی اجمالی سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی در باب بودجه دولتی حوزه؛

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.