• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6

آدرس غلط همتی در مورد علت تورم و کاهش ارزش پول ملی/حمله به سفارت عربستان یا ضعف عملکرد بانک مرکزی!

  • کد خبر : 15238
  • 20 خرداد 1400 - 15:12
آدرس غلط همتی در مورد علت تورم و کاهش ارزش پول ملی/حمله به سفارت عربستان یا ضعف عملکرد بانک مرکزی!
عبدالناصر همتی، کاندیدای ریاست‌جمهوری سیزدهم، در مناظره‌ی دوم تلویزیونی، حمله‌ی افرادی به سفارت عربستان را عامل کاهش ارزش پول و به هم خوردن قیمت‌ها عنوان کرد. وی هم‌چنین تحریم را عامل بحران اقتصادی و نقدینگی در کشور دانست.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه_ عبدالناصر همتی، کاندیدای ریاست‌جمهوری سیزدهم، در مناظره‌ی دوم تلویزیونی، حمله‌ی افرادی به سفارت عربستان را عامل کاهش ارزش پول و به هم خوردن قیمت‌ها عنوان کرد. وی هم‌چنین تحریم را عامل بحران اقتصادی و نقدینگی در کشور دانست.
به منظور اطلاع از صحت این ادعای همتی، نظر کارشناسان اقتصادی در رابطه با مسئله‌ی تورم و خلق نقدینگی مورد بررسی قرار گرفت که بدین شرح است:

سید محمد مهدی سبحانیان، در تاریخ پنجم خردادماه در برنامه‌ی «قرن ۱۴» از شبکه‌ی‌ افق، به تبیین دلایل اصلی تورم در نظام اقتصادی کشور پرداخت.

وی در این برنامه بیان کرد که دولت‌، بانک‌ها را جهت ارائه‌ی تسهیلات به برخی اصناف و صنایع، تحت فشار قرار می‌دهد و از آن‌جا که بانک‌ها در ارائه‌ی این تسهیلات، اعتبارسنجیِ صحیحی صورت نمی‌دهند، شاهد سوخت مبالغ بالایی از این تسهیلات هستیم.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: شبکه‌ی بانکی یکی از عوامل اصلی خلق نقدینگی در اقتصاد است. اعطای این تسهیلات موجب افزایش نقدینگی می‌شود و اقساط آن به بانک برنمی‌گردد اما این نقدینگی محو نمی‌شود و هم‌چنان در نظام اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین شاهد افزایش نقدینگی در کشور هستیم.

سبحانیان بیان کرد که بنابر آنچه گفته شد، کسری بودجه‌ی تاریخی و فزاینده در سال‌های اخیر و نیز نابسامانی در نظام بانکی دو دلیل اصلی رشد نقدینگی و افزایش تصاعدی تورم در نظام اقتصادی کشور است.

همچنین حجت‌الاسلام حسین‌زاده بحرینی، در گفت و گویی که در تاریخ سوم خردادماه به میزبانی اقتصاد آنلاین، در کلاب هاوس برگزار شده بود، گفت: بانک مرکزی به دلیل فشاری که دولت به این نهاد وارد می‌کند، در رشد نقدینگی نقش داشته است. عدم استقلال و اقتدار بانک مرکزی در دو دهه‌ی گذشته، باعث شده است که بانک‌های دولتی هم دنباله‌رو بانک‌های خصوصی باشند و این نقدینگی عظیم را خلق کنند.

به عقیده‌ی رئیس کمیته‌ی پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس، دو موتور خلق نقدینگی عبارتند از: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و چاپ پول توسط بانک مرکزی در جهت جبران کسری بودجه‌ی دولت؛ که این باعث رشد نقدینگیِ بی‌سابقه در نظام اقتصادی کشور شده است.

شایان ذکر است که حمله‌ی مشکوک افرادی خودسر به سفارت عربستان، در دی‌ماه ۱۳۹۴ صورت پذیرفت، که در آن زمان قیمت دلار در بازار آزاد ۳۶۰۰ تومان بود و تا سال ۱۳۹۶ از مبلغ ۴۲۵۰ تومان عبور نکرد اما جهش بی‌سابقه‌ی قیمت ارز و گرانی‌های سرسام‌آور ناشی از آن، از سال ۹۸ تا ۹۹ -هم‌زمان با ریاست همتی بر بانک مرکزی- در تاریخ اقتصاد کشور، رقم خورد.

عبدالناصر همتی در تاریخ سوم مردادماه ۱۳۹۷، درحالی سکان ریاست بانک مرکزی را به دست گرفت که قیمت دلار در کانال ۱۰ هزار تومان نوسان داشت و در دوران ریاست او، دلار قیمت ۳۰ هزار تومان را هم تجربه کرد.

همتی در حالی خود را مانع ونزوئلایی شدن اقتصاد کشور می‌داند، که افزایش بیش از ۲۵۰ درصدی نرخ ارز، افزایش ۲۰۰ درصدی حجم نقدینگی و شکستن رکورد ۷۵ ساله تورم، به عنوان بخشی از کارنامه‌‌ی دوران ریاست وی در تاریخ بانک مرکزی ثبت شده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=15238
  • نویسنده : عمار جوکار

مطالب مرتبط

12اسفند
پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
به مناسبت حضور پرشور مردم در انتخابات منتشر شد؛

پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

12اسفند
آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات
حجت الاسلام محسن مهدیان طی یادداشتی بررسی کرد؛

آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.