• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
مروری بر بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای پیرامون مسائل حوزه در سالی گذشت؛

مهم‌ترین مطالبه رهبر انقلاب از حوزه/ تغذیه‌ عقبه فکری نظام و به‌روزرسانی نرم افزار آن

  • کد خبر : 7496
  • 05 فروردین 1400 - 9:41
مهم‌ترین مطالبه رهبر انقلاب از حوزه/ تغذیه‌ عقبه فکری نظام و به‌روزرسانی نرم افزار آن
مهم‌ترین مطالبه رهبر معظم انقلاب از حوزه علمیه که در سال ۹۹ مطرح شد، تغذیه‌ عقبه فکری نظام اسلامی و به‌روزرسانی نرم افزار آن بود، ایشان تأکید کردند که این کار را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به‌عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی به‌دور باشند.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، در پایان هر سال پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت ایت الله العظمی خامنه‌ای از مخاطبان خود می‌خواهد که مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین جملات ایشان را انتخاب کنند. در کنار این کار زیبا، چه خوب است که نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف نیز فهرستی از بیانات رهبر معظم انقلاب را که مربوط به حوزه کاری خود می‌شود احصا کرده و به مرور و یادآوری آنها بپردازند.

بی‌شک گردآوری چنین مطالبی می‌تواند چراغ راه هر مجموعه‌ای باشد و بر اساس آن می‌توانند برنامه‌ها و خط مشی‌های سال جدید خود را تدوین و تنظیم کنند.

از این‌رو به عنوان یک رسانه حوزوی بر خود لازم دانستیم که نگاهی بر مجموعه بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای درباره حوزه‌های علمیه و طلاب در سال گذشته داشته باشیم.

با مرور این فرمایشات، ضمن یادآوری تازه‌ترین مطالبات ایشان از حوزه، می‌توانیم به این مهم دست یابیم که کدام دسته از فعالیت‌های حوزه بیشتر مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است.

کارهای جهادی طلاب؛ مایه عزت و آبرو

حرکت طلاب جهادی در امداد رسانی به بیماران کرونایی، کادر درمان و طرح مواسات یکی از مهم‌ترین کارهایی بود که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. ایشان در اول فروردین ۹۹ ضمن پیام نوروزی این دست از فعالیت‌ها را مایه عزت و آبرو دانستند.

همچنین در ۲۱ فروردین ۹۹ طی سخنانی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) از کار داوطلبانه طلّاب جهادی ابراز خرسندی کرده و این خدمات را با ارزش خواندند و از این افراد تشکر کردند. در همین سخنرانی تشکیل قرارگاهی به همت طلّاب خوزستانی را به عنوان یک نمونه ذکر کرده و از کار ضدّعفونی منازل مردم به وسیله این طلاب، تمجید می‌کنند.

شکوفاسازی استعدادها در مسیر ارزش‌های اسلامی و انقلابی

در ۱۲ اردیبهشت ۹۹ حضرت آقا پیامی را به مناسبت روز معلم صادر فرمودند. ایشان در این پیام، آموزش شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزش‌های اسلامی و انقلابی با هدف ایجاد یک جامعه‌ دینی عادلانه و آرمان‌خواه، را کار بزرگ و جهاد معلمان و اساتید حوزه دانستند.

مسئله محوری؛ مطالبه‌ای که حوزه به خوبی آن را دنبال کرد

رهبر معظم انقلاب «مسئله محوری» در بحث‌ها و امور مختلف را یکی از کارهای بسیار خوبی خواندند که در محیط‌های دانشجویی و حوزه‌های علمیه صورت گرفته است و در ۲۸ اردیبهشت ۹۹ ضمن ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، گفتند: این جزو توصیه‌های ما بود، خوشبختانه دنبال شده و مسائل خاصّی، مسائل مهمّی به طور مسئله‌محور مطرح شده و روی آن کار شده، به نظرات خوبی رسیده‌اند. یا پرداختن به مسائل بین‌المللی که این هم جزو توصیه‌های ما بود. خوشبختانه من در طول این یک سال مشاهده می‌کنم که به مسائل متعدّدی در زمینه‌ موضوعات بین‌المللی توجّه شده است.

عملیاتی کردن مفاهیم دینی؛ نیاز مهم جوامع اسلامی

اما در بین همه مطالبی که در محافل عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، شاید به جرأت بتوان گفت که مهم‌ترین و مفصل‌ترین بیاناتی که ایشان خطاب به علما و فضلای حوزه علمیه داشتند در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در ۴ اسفند ۹۹ بود.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار حضوری، یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی را عملیاتی کردن مفاهیم دینی برشمردند و گفتند: در هر برهه‌ای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی جمهوری اسلامی، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم.

ایشان افزودند: امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت ساله‌ بین‌المللی بود.

به‌روز کردن نرم افزار نظام اسلامی؛ وظیفه فضلای صاحب نظر

ایجاد نهضت اسلامی، نظریه‌پردازی برای ساختار نظام و گسترش دادن دین به عرصه‌های اجتماعی و اداره‌ کشور به‌وسیله‌ امام خمینی(ره) از دیگر نمونه‌هایی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آنها اشاره کردند و گفتند: نمونه‌ جدید این موضوع، عملیاتی شدن مفهوم والای مواسات به‌وسیله مردم و جوانان و دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلابی و شکل گیری نهضت بزرگ کمک مؤمنانه در شرایط کرونایی بود که گره‌های زیادی را باز کرد.

ایشان روزآمد کردن نرم افزارِ نظام اسلامی را وظیفه فضلای صاحب نظر دانستند و گفتند: البته این به‌روزرسانی به معنای دستکاری در منظومه‌ مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین‌المللیِ نظام اسلامی است.

مفهوم دینی استقامت و صبر، تبدیل به یک حرکت جمعی در جامعه شود

رهبر انقلاب اسلامی به چند نمونه متناسب با مسائل روز اشاره کردند و افزودند: به‌عنوان مثال هنگامی که نظام اسلامی با فشارهای شرطی دشمن مواجه می‌شود و او برداشتن تحریم‌ها را منوط به یک یا چند شرط می‌کند که انجام آنها ممکن است به‌شدت گمراه کننده و هلاک کننده باشد، نظام اسلامی چه باید بکند؟

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال تأکید کردند: در چنین شرایطی باید مفهوم دینی استقامت و صبر، تبدیل به یک حرکت جمعی در جامعه شود، آن هم در شرایطی که مردم با مشکلاتی مواجه هستند که بخشی از آنها ناشی از فشارهای دشمن است.

ایشان ترویج مفاهیمی همچون توکل به خدا و اعتماد به وعده‌ الهی در مواجهه با جبهه دشمن و یا تبیین این موضوع را که خداوند قطعاً در برابر بی‌عملی و بی‌توجهی مسئولان واکنش تند خواهد داشت، از دیگر نمونه‌های مورد نیاز جامعه برشمردند و افزودند: تغذیه‌ عقبه فکری نظام اسلامی و به‌روزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به‌عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی به‌دور باشند.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7496

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

13آبان
اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!
پاسخ مدیر اندیشکده حوزه به انتقاد صدای حوزه؛

اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.