• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

2
رئیس ستاد فهما:

بچه‌های مسجد سریع‌تر می‌توانند انتظار فرج را در خود نهادینه و عملیاتی کنند

  • کد خبر : 7289
  • 03 فروردین 1400 - 0:58
بچه‌های مسجد سریع‌تر می‌توانند انتظار فرج را در خود نهادینه و عملیاتی کنند
بچه‌های مسجد که با خانه‌های خدا ارتباط لازم را برقرار کرده‌اند، سریع‌تر می‌توانند این انتظار فرج را در خود نهادینه و عملیاتی کنند. اینکه هر کاری را انجام می دهیم، بسنجم که آیا مرضی امام زمان (عج) است یا نه؟ بررسی کنیم این فعل در زمره عمل صالح قرار می‌گیرد یا نه؟ اینکه امام عصر(عج) را به عنوان امامِ حاضر و ناظر مدنظر داشته باشیم، ما را به أَحْسَنِ الْحَالِ نزدیک می‌کند.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) در گفتگویی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ به عنوان آخرین سال قرن برای همه سالی ویژه محسوب می‌شود، اظهار کرد: وقتی گردش ایام می‌شود و طبیعت رنگ بهار خود را نشان می‌دهد در آغاز سال دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ…» را می‌خوانیم، این یعنی خدایا! تغییرات در اختیار و قدرت تو است و این تغییرات هم قلبی است و تو می‌توانی همه وجود انسان را مملو از آرامش کنی یا در او نگرانی و تشویش قرار دهی و لذا از او در ابتدای سال می‌خواهیم ما را به بهترین حال‌ها رهنمون شود.

موطن و زادگاه انسان قُرب خدا است

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) ادامه داد: در این میان مسجد فضایی نورانی است و تنها مکان به عنوان خانه خدا در روی زمین محسوب می‌شود که حتی مشاهد مشرفه و مضاجع شریفه را نمی‌توان با عنوان خانه خدا تعبیر کرد اما مسجد حتی اگر شخصی عادی آن را بنا کرده باشد، خانه خدا لقب می‌گیرد.

وی تصریح کرد: «إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاهَ وَ آتَی الزَّکاهَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسی‏ أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ» (توبه، ۱۸) کسی می‌تواند چنین کند که به نماز و پرداخت زکات و .. ایمان داشته باشد که چنین فردی نیازمند قلب و بازگشت به خصلت پاک خود است و امید داریم که در این سال جدید با قلب درونی به سمت خیر و صلاح حرکت کنیم چرا که به تعبیر روایت، کسی که دو روزش یکی باشد ضرر کرده است.

حجت الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به روایت منسوب به امیرمومنان(ع) که فرمودند: «کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُ عیدٍ، هر روز که در آن گناه نشود عید است»، بیان کرد: موطن و زادگاه انسان قُرب خدا است اگر قائل به وحدت کلی یعنی ذات اقدس الله باشیم می دانیم از او آمده ایم و به او بازگشت می کنیم «إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»، بنابر این مدل زیستی، انسان وقتی وارد مسجد می شود این احساس را دارد که به موطن خود بازگشته است. بچه های مسجد این افتخار را دارند که روزانه و هفتگی در این خانه به عنوان زادگاه اصلی خود حضور یابند.

حضور در مسجد به منزله زیارت خدا است

رئیس ستاد فهما در ادامه ابراز کرد: عید یعنی بازگشت و به فرموده مولای متقیان(ع) وقتی انسان گناه نمی‌کند به فطرت الهی خویش بازگشته و این برایش عید محسوب می‌شود. وقتی به مسجد هم می‌رویم عید است لذا در روایت است حضور در مسجد به منزله زیارت خدا است زیارت مسجد همچون دید و بازدید نوروز است لازم نیست به مکه برویم تا زائر خدا شویم. اینکه انسان حضور در مسجد داشته باشد برایش عید است برای همین هم تاکید شده بهترین لباس و بهترین عطر را برای حضور در مسجد استعمال کنید چون به خانه خودتان باز می‌گردید. از این رو، اینکه بچه‌های مسجد با خانه خدا ارتباط دارند و این عنوان و نشان را یافته‌اند بهترین تعبیر برای بازگشت به خدا است.

فکر و ذکر امام زمان(عج) را داشتن وظیفه منتظران است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همزمانی ایام ولادت باسعادت امام زمان(عج) با نوروز، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: افضل الاعمال، انتظار فرج است. ماه شعبان هم ماه پیامبر(ص) و هم مقدمه ماه مبارک رمضان است اینها را می‌شود به فال نیک گرفت و تلاش کرد تا انتظار فرج و در یاد امام زمان(عج) بودن را در خود نهادینه کنیم.

وی تاکید کرد: فکر و ذکر امام زمان(عج) را داشتن وظیفه منتظران است اما بخش دیگر انتظار  فرج، دانستن وظیفه منتظران واقعی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است. بچه‌های مسجد که با خانه‌های خدا ارتباط لازم را برقرار کرده‌اند، سریع‌تر می‌توانند این انتظار فرج را در خود نهادینه و عملیاتی کنند. اینکه هر کاری را انجام می دهیم، بسنجم که آیا مرضی امام زمان (عج) است یا نه؟ بررسی کنیم این فعل در زمره عمل صالح قرار می‌گیرد یا نه؟ اینکه امام عصر(عج) را به عنوان امامِ حاضر و ناظر مدنظر داشته باشیم، ما را به أَحْسَنِ الْحَالِ نزدیک می‌کند.

حجت الاسلام ارزانی در ادامه بیان کرد: اینکه هر سال بهار طبیعت تکرار می‌شود طبیعتا برای آن است که خدای متعال به انسان این آموزش را فراتر از آموزش‌های آکادمیک بدهد که چگونه انسان به روح خود حیات دوباره دهد. بنابر روایات ما سه نوع مرگ و میت داریم یکی مفارقت روح از جسم که به امر خدا انجام می شود «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ» که برای همگان رخ می‌دهد، زمانی جامعه مرده است و زمانی هم روح انسان دچار موت می‌شود مثل انسانی که صدای اذان را می‌شنود و به سوی نماز نمی‌رود و این خطاب و فراخوان خدا را درک نمی‌کند و جامعه بدون امر به معروف و نهی از منکر هم دچار مرگ می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این معاد بهارانه طبیعت که سالانه رخ می‌دهد، کمک می‌کند انسان زندگی خود را مرور و احیاء کند و بررسی کند چه کسانی بر اثر کرونا رفتند و چه اتفاقاتی رخ داد؟ معلوم نیست مرگ ما کی فرا رسد؟! مسئله مرگ از راهکارهای برون‌رفت انسان معاصر از تکبر، خودبرتربینی و خودبزرگ‌بینی است و انسان را انذار می دهد که باید خود را در محضر خدای متعال بیند. امید است با این نشانه‌های معاد طبیعت و نیز شیوع کرونا و مرگ‌هایی که رقم زده، انسان ضعف و عجز خود را در مقابل خدا درک کند و به سرشت پاک خویش بازگردد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7289
  • منبع : شبستان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.