• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6
یادداشت؛

راهپیمایی اربعین و بازنمایی پیام انقلاب اسلامی در گام دوم

  • کد خبر : 24322
  • 15 شهریور 1400 - 18:08
راهپیمایی اربعین و بازنمایی پیام انقلاب اسلامی در گام دوم
راهپیمایی اربعین صرفاً یک پیاده روی نیست بلکه  همایش جهانی و همه ­جانبه سیاسی و مذهبی شیعه در مقابل تمام معاندان و دشمنان انسانیت و اهل بیت است. حضور علاقمندان اهل بیت از سراسر جهان در این پیاده روی نوعی هشدار به نظام سلطه جهانی است که باعث پیوند ملت و دولت­‌های شیعی در مقابل رژیم‌های وابسته منطقه و استکبارجهانی شده است
به گزارش صدای حوزه، خانم لیلا مجدانی در یادداشتی به راهپیمایی اربعین و رابطه آن با انقلاب اسلامی ایران پرداخته است و از زوایای مختلف آن را تحلیل کرده است. متن این یادداشت از نگاه شما می گذرد؛
 
در رویکرد جدید مردم عراق، پیاده روی اربعین صرفاً یک مراسم مذهبی نیست بلکه مرکز توجه و تمرکز بر محدویت‌­های تاریخی پیش روی شیعیان عراق در طول تاریخ است که  به علت حاکمیت حاکمان جبار و ضد شیعی هیچگاه امکان این را نداشته‌­اند که با آسودگی خاطر و عاشقانه سوگواری درشأن سالار شهیدان را برگزار نمایند.
 
راهپیمایی اربعین یکی از جلوه‌­های بازگویی ظرفیت و توان علَی نهضت و قیام حسینی بر علیه طاغوت زمان است. شهادت امام سوم شیعیان و ۷۲ تن از یارانشان در روز عاشورا (سال ۶۱ ه. ق) تداوم رسالت نبوی و اربعین تداوم این نهضت در ناقوس حماسه زینبی است. نهضت­‌های آزادی­ خواهانه شیعی در طول تاریخ و از جمله انقلاب اسلامی بر این توان علّی و ظرفیت تاریخ سازی عاشورا استوار است.

پیاده روی اربعین به عنوان یک سنت زینبی و دوستان آل محمد از سالیان دور رواج داشته است. در سالیان اخیر و درپی تحولات منطقه خاورمیانه و غرب آسیا در قالب یک حماسه میلیونی به کمال و بلوغ نزدیک شده است، بلوغی که نوید احیای آزادی خواهی و رهایی جامعه بشری را از زیر سلطه جهانخواران زمان  نوید می­‌دهد.

بررسی ابعاد و پیامدهای این همایش عظیم مذهبی و انسانی بر محور زیارت امام حسین (ع) و عزای ۷۲ تن از شهیدان کربلا و گرامی داشت حماسه­‌ی زینبی در زنده نگه داشتن نهضت حسینی خصوصاً در پیوند جهانی اُمت شیعی در راستای تحقق آرمان مهدویت در بستر انقلاب اسلامی است. آرمانی که با ندای آسمانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بر محور فطرت پاک انسانی شکل گرفت و در جهان سراسر ظلم و استکبار  مقاصد راهبردی موثر در ساخت تمدنی نوین بر محور اسلام و ندای حق طلبانه شیعی است.

حضور پرشور و غلیان معنویت در قالب یک حماسه مذهبی و فراملی برای ملت­‌های شیعی این امکان را محتمل می­‌نماید که جهان آینده، جهان رهایی از بندهای تنیده شده از ظلم سرمایه داری و سلطه­‌های آنان است. لذا راهپیمایی اربعین اگر چه درگام نخست به قصد قربت الهی و با هدف پاسداشت یاد وخاطره بازگشت خانواده اهل بیت امام حسین(ع) به کربلا در چهلمین روز بعد از شهادت آن حضرت صورت می‌­گیرد؛ اما دارای ماهیت و کارکرد سیاسی و مهار نظام سلطه و همچنین انسجام بخش درجامعه دینداران برای جلوگیری و تکرار این دست حرکت­‌ها در جهان اسلام است.

اوج گرفتن این راهپیمایی که در سالیان بعد از سقوط رژیم بعث عراق به صورت عادی و توسط اهالی عراق برگزار می شده است، بعد ازتوطئه­‌های اشغالگران منطقه‌­ای و تهدیدات گروه داعش در عراق و سوریه به اوج خود رسید و این مهم را یاداوری کرد که شیعه دارای توان بازدارندگی مردمی و توده­ای بسیار بالایی در سراسر جهان است که برای تحقق آرمان اهل بیت در پیوند با ولایت و مرجعیت در میدان­‌های جنگ سخت و نرم حاضر هستند.

لذا راهپیمایی اربعین صرفاً یک پیاده روی نیست بلکه  همایش جهانی و همه ­جانبه سیاسی و مذهبی شیعه در مقابل تمام معاندان و دشمنان انسانیت و اهل بیت است. حضور علاقمندان اهل بیت از سراسر جهان در این پیاده روی نوعی هشدار به نظام سلطه جهانی است که باعث پیوند ملت و دولت­‌های شیعی در مقابل رژیم‌های وابسته منطقه و استکبارجهانی شده است.

ابعاد و گستره راهپیمایی اربعین

مراسم پیاده­ روی کربلا در روز اربعین، از دیرباز در میان شیعیان و دوستداران اهل­بیت اهمیت بسزایی داشته و علما و مراجع نیز همگام با مردم عراق و دیگر سرزمین­‌های اسلامی در این مراسم معنوی شرکت می­‌کنند. این پیاده‌­روی از مسیرهای گوناگون انجام می­‌شود که شلوغ‌­ترین مسیر، راه سه­ روزه نجف به کربلاست. در طول تاریخ، علمای شیعه در هدایت و ترغیب شیفتگان حسینی به این پیاده ­روی و زیارت اربعین، نقش اساسی داشته‌اند.

آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، با استناد به حدیث علامت‌های پنج گانه مؤمن می‌فرمودند: بر مراقبه کننده لازم است که بیستم  ماه صَفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده، بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش زیارت کند؛ هرچند تنها یک بار در تمام عمرش باشد.

حضور پرشور طلاب جوان، روحانیون، عالمان بزرگ و استادان برجسته، حتی مراجع تقلید حوزه علمیه نجف در مراسم پیاده روی اربعین، جلوه­ای ویژه به این مراسم بزرگ بخشیده است. البته این مراسم اختصاص به روز اربعین ندارد و معمولاً به مناسبت اول و نیمه رجب، نیمه شعبان و روز عرفه (که روز زیارت مخصوص امام حسین (ع) است) نیز انجام می­‌شود. اما در ایام اربعین، از شکوه و عظمت ویژه­‌ای برخوردار می‌باشد. این مراسم همچنین اختصاص به شهر نجف ندارد؛ بلکه از شهرهای دیگر، مانند بصره، ناصریه، سماوه، بغداد، حله و اخیرا از کشورهای دیگر مانند ایران، لبنان، پاکستان و هندوستان نیز به کربلا می‌­آیند.

اولین و مهمترین بُعد راهپیمایی اربعین آداب زیارت، دعا، نیایش و طلب مغفرت است. زائران با پوشیدن لباس و شال سیاه و حمل علم و پرچم جنبه‌های عزاداری مراسم را به خاطر می‌آورند و با برپایی موکب و خیمه‌­های در اطراف مسیرهای راهپیمایی از حرم مطهر امام علی(ع) در نجف اشرف تا حرمین امام حسین(ع) و حضرت ابولفضل العباس(ع) در کربلا بسترها و امکان سوگواری و عزاداری را فراهم می‌­نمایند. برپایی این مراسم به صورت پیاده روی و با پای برهنه به طول ۸۰ کیلومتر یادآور مصائب اهل بیت امام حسین(ع) و سختی­ها و مشکلات کاروان به اسارت رفته خصوصاً اطفال و زنان خاندان اهل بیت(ع) است.

این کسانی که این راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام می­‌دهند، واقعاً دارند حسنه‌ای را انجام می­‌دهند. این یک شعار بزرگ است، لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله، این بلاشک جزو شعائرالله است. جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این‌جور حرکت­ها عرض بکنیم که «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً». همان‌طور که عرض کردیم، این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک‌کننده و عمل‌کننده است؛ هم عشق و محبّت. تفکّر اهل‌بیت و تفکّر شیعی همین‌جور است؛ ترکیبی است از عقل و عاطفه، ترکیبی است از ایمان و عشق؛ ترکیب این دو.(مقام معظم رهبری، بیانات در ابتدای درس خارج فقه درباره پیاده روی اربعین ۱۳۹۴/۹/۹).

نوحه سرایی، سینه زنی، مرثیه سرایی، تعزیه خوانی، برپایی نمازجماعت، ایجاد نمایشگاه و بازنمایی صحنه­‌های حادثه کربلا ابعاد معنوی و شورآفرین راهپیمایی را یاداوری می­‌کند.

ایجاد مراکز و موکب‌های خدمات رسانی، ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌های پخت و توزیع غذا و توزیع نذورات در بین زائران، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی، اقامتگاه‌هایی برای استراحت و تجدید قوای زائران از جمله اهم وجوه اجتماعی و اقدامات خودجوش مردمی است که حضور و مشارکت آحاد علاقمندان به خاندان اهل بیت را یادآوری می­‌کند. مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید تقی درچه‌ای در این باره می­‌گوید: ارادت عراقی‌ها به زائران امام حسین(ع)، قابل توجه و تقدیر است. آنان به تمام زائران اباعبدالله(ع) عرض ادب می­‌کردند؛ تا جایی که بعضی­ا مثلاً برای کاروانی از زائرین، گوسفند قربانی کرده، آبگوشت می‌پزند. من در این نوع سفرها، صحنه­‌های زیبایی از خلوص این مردم را دیدم. خاطرات حجت الاسلام سیدتقی درچه‌ای، ۱۸۵٫)

حضور و مشارکت شیعیان علاقمند به اهل بیت(ع) و خاندان نبوت(ع) از تمام نقاط جهان خصوصاً شیعیان عراق، ایران، لبنان، سوریه، ترکیه، پاکستان، کویت، بحرین، یمن، هند، آذربایجان، افغانستان، اروپا و آفریقا اربعین حسینی را در قواره یک همایش سیاسی شیعی و یک رویداد بین المللی یا بین اُمتی تبدیل کرده است.

این همایش تا دهه ۹۰ مراسمی عادی و مناسک مذهبی خاص شیعیان عراق بوده است که علیرغم ممنوعیت و مانع تراشی رژیم وقت عراق به صورت کاملا مردمی برگزار می­‌شد. اما با سقوط رژیم بعث و اعدام صدام توسط حکومت انقلابی در عراق مراسم اربعین تبدیل به یک فرصت برای پیوند بیشتر مردم عراق حول محور عاشورا و مرجعیت دینی شد.

آیت الله جوادی آملی معتقد است اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه­‌های ایمان است؛ بلکه طبق این روایت، در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. بنابراین همان­گونه که نماز، ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است، امّا مهم آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می­‌کند(برگرفته از سایت شیعه نیوز).

علاقه و اشتیاق به این مراسم معنوی در میان مراجع تقلید، استادان، طلاب و روحانیون حوزه علمیه نجف، از شور و حال بیشتری برخوردار است و اکثر استادان و حتی مراجع تقلید، از گذشته تاکنون در مراسم پیاده روی و زیارت اربعین شرکت می­کنند. مرحوم محدث نوری (۱۲۵۴ ـ ۱۳۲۰ق) مؤلف کتاب «مستدرک الوسایل»، مرحوم سید محسن امین عاملی (م ۱۳۳۱ق) مؤلف کتاب «اعیان الشیعه»، شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (م ۱۳۲۱ق) و میرزای نائینی (م ۱۳۱۵ق) از عالمانی هستند که در این مراسم شرکت کرده‌­اند. برخی از مراجع و علمای مشهور شیعه که در این راهپیمایی شرکت نموده­‌اند عبارتند از:

  1. مراسم پیاده روی در عصر مرجعیت شیخ مرتضی انصاری (۱۲۱۴- ۱۲۹۸ق) نیز با شکوه تمام رواج داشت.
  2. میرزا حسین نوری
  3. مرحوم آیت الله ملکوتی یکی از مراجع و استادان برجسته حوزه نجف می­‌گوید: من نیز چند بار توفیق یافتم که در این مراسم بسیار معنوی، شرکت کنم و اغلب به همراه شاگردان مشرف می‌شدم. (خاطرات آیت الله ملکوتی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص۱۷۴٫)
  4. کاروان بیت آیت الله شاهرودی: از نجف، غیر از مردم عادی و معمولی، علما، فضلا و طلاب و حتی برخی از مراجع مثل آیت الله شاهرودی و دیگران (تا زمانی که توان پیاده روی داشتند) نیز دسته دسته و گروه گروه، عازم کربلا می‌شدند. (خاطرات سید علی اکبر محتشمی، ص ۱۲۲ و ۱۲۳٫)
  5. شهید محراب آیت الله سید اسدالله مدنی، از استادان سرشناس حوزه نجف، یکی دیگر از عاشقان همیشگی مراسم پیاده روی نجف ـ کربلا و زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش، به خصوص در روز اربعین بود
  6. آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی نیز از عالمان و استادان نجف بود که همواره در مراسم پیاده روی حضوری پیوسته و جدی داشت. او مقید بود که در تمام ایام زیارت‌های مخصوص امام حسین(ع) (اول و نیمه رجب، نیمه شعبان، عرفه و به خصوص اربعین) پیاده از نجف به کربلا برود و در میان راه، گاهی کف پایش تاول می‌زد و زخمی می‌­شد؛ ولی باز هم با شور و شوق تمام، به راه خود ادامه می­‌داد و اصرار دوستان را برای سوار شدن به وسیله نقلیه، حتی در قسمتی از راه نمی‌­پذیرفت و چون به نزدیک کربلا می‌­رسید و نگاهش به گنبد و گل دسته‌­های حرم امام حسین(ع) و پرچم سرخ رنگ آن می­‌افتاد، بی اختیار اشک از چشمانش سرازیر می‌شد و مصیبت اهل بیت(ع) را زمزمه می­‌کرد و به سر و سینه می­زد و عزاداری و نوحه سرایی می­‌کرد(رحیمیان، حدیث رویش، ص ۱۴۹٫)
  7. یکی دیگر از شخصیت­‌های برجسته حوزه علمیه نجف که به طور مرتب، در این مراسم شرکت می­‌کرد، علامه امینی مؤلف کتاب ارزشمند «الغدیر» بود که در این سفرها، همواره تعدادی از مؤمنین او را همراهی می­‌کردند. (علامه امینی، جرعه نوش غدیر، ص ۴۰٫)
  8. امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان که در شهریور ۱۳۵۷ توسط صهیونیست­‌ها ربوده و ناپدید شد، یکی از شیفتگان مراسم پیاده روی از نجف به کربلا بود.( اباذری، ص۱۷۸ـ۱۷۶٫)
  9. آیت الله مکارم شیرازی که در یکی از این پیاده روی­‌ها حضور داشته.

هویت جدید در بستر اربعین

در رویکرد جدید مردم عراق، پیاده روی اربعین صرفاً یک مراسم مذهبی نیست بلکه مرکز توجه و تمرکز بر محدویت‌­های تاریخی پیش روی شیعیان عراق در طول تاریخ است که  به علت حاکمیت حاکمان جبار و ضد شیعی هیچگاه امکان این را نداشته‌­اند که با آسودگی خاطر و عاشقانه سوگواری درشأن سالار شهیدان را برگزار نمایند. همچنین درسالیان اخیر با دخالت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت دولت­‌های مرتجع منطقه در شکل­‌گیری گروه­‌های تروریستی و تکفیری و سلفی علیه مردم عراق و شیعیان منطقه، راهپیمایی اربعین تبدیل به یک رسانه جهانی برای جامعه شیعه شده است.

شیعیان در دوره جدید با محوریت رهبری دینی و مرجعیت در رویکردی فراملی خصوصا در پیوند با انقلاب اسلامی و اشتیاق زائران ایرانی و سایر شیعیان در صدد هستند از ظرفیت اربعین برای احیای پیوند دیرینه با اُمت اسلامی بهره بگیرند. لذا اربعین یک هویت جدید فراملی به جهان شیعی بخشیده است که با مشارکت طلبیدن سایر شیعیان سیمای جهانی به اربعین ببخشند و در مقابله با طرح­ها و سیاست­ های تفرقه افکنانه استکبار جهانی آمریکا و هم پیمانان منطقه­ ای آنان یک اتحاد سیاسی و مذهبی قوی بین امت اسلامی را در بستر این مراسم مذهبی فراهم بیاروند که جایگاه آنان را در معادلات سیاسی جهان ارتقاء بخشد.

جایگاه شیعیان در معادلات سیاسی جهان اسلام

موقعیت ویژه حرمین شریف درعراق یک هویت سیاسی- مذهبی خاص به این کشور بخشیده است.  اما شیعیان عراق در زمان حاکمیت امپراتوری عثمانی و همچنین با تهاجم انگلیس به عراق و انتصاب ملک فیصل( فرماندار عثمانی‌­ها که سنی و متولد مکه بود) به پادشاهی عراق در انزوای شدید فرو رفتند. علاوه بر این در دوران معاصر با غلبه ایدئولوژی بعثی و شخص صدام حسین که سنی مسلک و یزیدی صفت بود، عملا شیعیان در معادلات سیاسی عراق به حاشیه رانده شدند(اندیشکده راهبردی سپیدار، ۱۳۹۶: ۵۷)

این انزوای سیاسی عملاً تا انقلاب اسلامی ادامه یافت و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران صدام نیز از ترس صدور انقلاب ایران عملاً به سرکوب بیشتر شیعیان ادامه داد و سیاست انزوای او به سیاست سرکوب و اخراج رهبران شیعی و وفاداران به انقلاب تبدیل شد. با حذف صدام در سال ۲۰۰۳ و به قدرت رسیدن شیعیان هویت مذهبی به عنوان یک مولفه اصلی قدرت در عراق، معادلات سیاسی و اجتماعی ر ا تحت تاثیر قرار داد. بعد از قرن‌­ها ممنوعیت برپایی مراسم مذهبی، شیعیان امکان یافتند در این زمینه به وضوح ابراز حضور نمایند و هویت خود را از طریق مراسم مذهبی مجدد بازیابند(اندیشکده راهبردی سپیدار، ۱۳۹۶: ۵۷).

غلبه رویکرد مذهبی تشیع در نظام حکومتی عراق باعث بروز و رشد نوعی فرقه­‌گرایی و نارضایتی در میان سنیان و خصوصاً سنی­‌های وابسته به رژیم بعث شد و همین موضوع از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ موجب بروز خشونت­‌ها و درگیری­‌های فرقه­ای در عراق شد و از سال ۲۰۰۹ با ایجاد فرقه داعش در عراق، فرقه‌­گرایی عملا به صحنه سیاسی عراق وارد شد. داعش با تصرف بخش­‌هایی از شرق و شمال عراق ولایت شیعی و نیروهای مسلح عراق را مورد هدف حملات خود قرار داد.

طراحی صحنه پرمنازع در عراق و حمایت آمریکا، اسرائیل، عربستان و بازماندگان رژیم بعثی عراق از گروه داعش باعث پیشرفت سریع گروه خشونت طلب داعش  و تسلط آنان بر بخش­‌هایی از خاک عراق و سوریه شد. گسترش دامنه تهدید تا بغداد و شهرهای مذهبی باعث شکل­ گیری یک اجماع ملی در عراق شد و نیروهای ملی و مذهبی به سرعت خود را بازسازی و با تشکیل بسیج مردمی و اعلام جهاد علیه تکفیری­‌ها و واجب شدن دفاع از کیان اسلامی  از طرف مرجعیت شیعه در عراق و همچنین حمایت­‌های رهبری و مردم ایران یک جبهه متحد و منسجم علیه داعش و دخالت­‌های عربستان و آمریکا شکل گرفت.

با پیشرفت نیروهای شیعه در مقابل داعش و با پیوستن روسیه و متعاقباً ترکیه به این ائتلاف، مقابله با تروریسم داعش در منطقه وارد فاز جدیدی شد. خشونت­‌ها، جنایات و اعمال غیرانسانی داعش حتی در کشتن سران اقوام سنی و عشایر عراق و مردم بی طرف در سوریه بسیاری از کشورها و مردم منطقه از این گروه نفرت پیدا کردند و با تهدید منافع غربی­‌ها عملا برخی کشورهای اروپایی  نیز حمایت­‌های خود را از این گروه قطع کردند.

با خروج کشورهای مانند قطر و مصر از ائتلاف حامیان بازماندگان این گروه، داعش در عرصه عراق و سوریه در آستانه شکست قرار گرفت. با حمایت جامعه جهانی از راهبرد مقابله با تروریسم منطقه توسط ایران و همچنین اعزام نیروهای تازه نفس ایرانی و حزب الله به جبهه سوریه و عملیات­‌های همه­ جانبه نیروهای مقاومت عملا پایان حکومت داعش در منطقه اعلام شد.

در ورای این تحولات در جبهه میدانی و سخت نظامی مقابله با داعش، جبهه نرم انقلاب اسلامی در قالب مراسم اربعین بلوغ و بالندگی جدیدی پیدا کرد. مراسم اربعین عملا تبدیل به آوردگاهی برای حضور همه جانبه اُمت شیعی در مقابل گروه‌­های تروریستی و خشونت طلب تکفیری شد و ایران درکانون این آوردگاه تمدنی قرار داشت.

مقام معظم رهبری در ارزیابی این حضور میلیونی مسلمانان می­‌فرماید: حادثه‌ی عجیبی بود حادثه‌ی اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل‌بیت به خیال خود مسدود کرده بودند. ببینید چه حرکت عظیمی اتّفاق افتاد! وقتی حتّی جسم­‌ها در کنار هم قرار می­‌گیرد، این‌جور انعکاس پیدا می­‌کند. اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّت­‌های مسلمان -سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع- با یکدیگر دل­‌هایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت ( مقام معظم رهبری، بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌الملل وحدت اسلامی ۱۳۹۳/۱۰/۱۹).

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24322
  • نویسنده : لیلا مجدانی
  • منبع : فکرت نت

مطالب مرتبط

26شهریور
«امید معکوس» مصطفی ملکیان
14مرداد
دفاعی عقیم و پرهزینه
حکومت علوی؛ بعثت عدالت

دفاعی عقیم و پرهزینه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.