• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6

ضرورت بازخوانی فقهی تصویرسازی کتاب‌های دینی برای کودکان

  • کد خبر : 1590
  • 15 بهمن 1399 - 15:27
ضرورت بازخوانی فقهی تصویرسازی کتاب‌های دینی برای کودکان
انتشار نامه کاظم طلایی به رهبر معظم انقلاب، بار دیگر یکی از مسائل جنجالی فقه_رسانه را بازطرح کرد.

به گزارش صدای حوزه، کاظم طلایی فعال در عرصه کتاب کودک نامه خود را به حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با عنوان «تأملی در تصویرسازی کتاب‌های دینی برای کودکان و نوجوانان و نقش تصویرسازی در تولید علم» منتشر کرده است.

وی با اشاره به دیدار سال گذشته ناشران و دست‌اندرکاران کتاب کودک با رهبر معظم انقلاب گفت: در آن جلسه من پیرامون مشکلات تصویرسازی دینی در کتب کودک و نوجوان مواردی را مطرح کردم. اینکه چگونه می‌شود کتاب‌های کودک را با تصاویری از معصومین آراست که برای بچه‌ها قابل درک و استفاده باشد.

قانون‌های نانوشته‌ای برای کتاب‌های دینی ما هست که اجازه نمی‌دهد تصویر ائمه و معصومین و پیامبران را به تصویر بکشیم. هرچند با نقاب زدن و نورانی کردن چهره این بزرگان داستان‌ها را به تصویر می‌کشیم، اما کودکان با تصاویر ارتباط برقرار نمی‌کنند.

این در حالی است که نقاشان قدیمی چهره معصومین را به تصویر می‌کشیدند و چون با عشق و علاقه ترسیم می‌شد، وهن اتفاق نمی‌افتاد.

ما از از رهبر انقلاب درخواست راهنمایی کردیم و ایشان هم فرمودند نظرات را برایم بنویسید تا پیگیری شود. در حال حاضر نامه همراه با تصاویر آماده شده خدمت ایشان ارسال می‌شود. 

بازخوانی آراء فقهی گذشته مورد توجه علما و پژوهشگران حوزه علمیه قرار گیرد

در سال‌های گذشته نیز صورت‌سازی خانم‌ها در برخی کتب و انیمیشن‌های کودک، حساسیت برانگیز شده بود. در این تولیدات که خانم‌ها در خانه بی‌حجاب بودند اما در خارج از خانه با حجاب کامل حضور داشتند مورد انتقاد بعضی از نهادها و شخصیت‌های حوزوی شده بود؛ در حالی که نیت سازندگان در استفاده از این تکنیک، آشنایی کودک با مفهوم حجاب بود.

در مباحث تعلیم و تربیت دوران کودکی و با توجه به دیالکتیک کودک دیگری، موضوع «تعاملی بودن تربیت» بسیار مهم و تاثیرگذار است و در یک نگاه کلی، «انگاره سازی» در تعلیم و تربیت به صورت تعاملی شکل می‌گیرد؛ و در این پروسه، تصویرسازی کمک به‌سزایی به تربیت ایده‌آل کودک خواهد کرد. 

تولید تصویر برای کودکان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در درونی‌سازی بیشتر اندیشه و یا عینی‌سازی شعارها برای کودکان و نوجوانان شود.

ضلع دیگر این کاوش فقهی توجه به مسأله وهن مذهب می‌باشد که در عین پرداخت به ضرورت‌های تربیتی در عصر حاضر، خطوط قرمز فقهی اعتقادی نیز رعایت گرد.

موضوع تولیدات مصور از معصومین(ع) و یا موضوعات حساسی که نمونه آن بیان شد، از دیرباز مورد توجه علما و مراجع بوده و غالباً هنرمندان و اهالی رسانه نیز تابع نظر و حساسیت حوزه علمیه بوده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد ضروریست پژوهش‌های متقن فقهی به عنوان بازخوانی آراء فقهی گذشته در مساله تصویرسازی برای کودکان مورد توجه علما و پژوهشگران حوزه علمیه قرار گیرد تا ضمن بازخوانی آراء علما به بررسی امکان تجدید نظر در مورد این موضوع حساس بپردازند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=1590

مطالب مرتبط

21آذر
این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!
واکنش حجت السلام والمسلمین خسروپناه به ادعای جاهلانه برخی مدعیان فقه و فلسفه؛

این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!

23شهریور
بررسی برنامه جدید مرکز مدیریت براساس کتاب شریف فرائدالاصول
به همت شورای طرح و برنامه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام انجام شد؛

بررسی برنامه جدید مرکز مدیریت براساس کتاب شریف فرائدالاصول

18خرداد
ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی (ره)
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی:

ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی (ره)

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.