• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8
در دیدار رئیس بانک مرکزی با مراجع عظام تقلید مطرح شد؛

پول گرفتن برای تأخیر ادای قرض، حرام است/مردم از نوسانات قیمتی در بازار گلایه مند هستند/اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه/در فعالیت‌های بانکی باید کارمزد واقعی مبنای کار باشد

  • کد خبر : 36391
  • 01 بهمن 1400 - 12:17
پول گرفتن برای تأخیر ادای قرض، حرام است/مردم از نوسانات قیمتی در بازار گلایه مند هستند/اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه/در فعالیت‌های بانکی باید کارمزد واقعی مبنای کار باشد
به گزارش صدای حوزه، رئیس بانک مرکزی طی سفری که پنج شنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ به قم داشت، با حضور در دفاتر مراجع، با برخی از آیات عظام و مراجع تقلید دیدار کرد.

به گزارش صدای حوزه، رئیس بانک مرکزی طی سفری که پنج شنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ به قم داشت، با حضور در دفاتر مراجع، با برخی از آیات عظام و مراجع تقلید دیدار کرد:

حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار علی صالح آبادی رییس بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت بانکداری بدون ربا گفت: نگاه اسلام به مسائل اقتصادی بر حول محور تولید و اشتغال می باشد، تقویت بنیه اقتصادی و خودکفایی کشور تنها در سایه رشد و شکوفایی صنعت، تجارت و کشاورزی ممکن می باشد از این رو لازم است به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

این مرجع تقلید با انتقاد از گرفتن دیرکرد از سوی بانک ها افزود: قرآن دو گناه را بسیار نکوهش فرموده، نخست پذیرش ذلت و قبول سلطه استکبار و دوم ربا؛ چرا که بر اثر این دو گناه کرامت انسان ها از بین می رود و سبب ایجاد فقر در جامعه می‌گردد از این رو در تدوین قوانین بانکی باید دستورات و موازین اسلامی به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه ابراز کرد: یکی از مشکلات بزرگ امروز بانک ها این است که در اسلام پول گرفتن برای تأخیر ادای قرض، حرام است ولی متأسفانه این مشکل در بانک ها معمول است؛ در حالی که نباید چنین باشد و بارها گفته ایم که دیر کرد نوعی ربا بوده و حرام است، بنده تا ریشه کنی ربا در این کشور برای تذکر دادن در هر زمانی مصمم هستم و به رؤساء قبلی بانک مرکزی هم گفته‌ام.

حضرت آیت الله نوری همدانی یکی از مهمترین وظایف بانک ها را رونق بخشی به صنعت و تولید دانسته و خاطر نشان کرد: مشی اول بانک ها سپردن سرمایه به دست افراد با تجربه و متعهدی باشد که با ایجاد زمینه های تولید، کار آفرینی و اشتغال زایی به وجود بیاورند تا هم وضعیت معیشت مردم بهتر شود و هم سبب رشد اقتصادی کشور شود.

وی در ادامه به بیان مشکلات اقتصادی موجود در جامعه پرداخت و با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی کشور اظهار کرد: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این خلأ را جبران کنیم؛ ارزش پول ملی ما در مقایسه با بسیاری از کشورها پایین است، ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی که در بیت این مرجع تقلید برگزار شد، گفتند: از نظر فلسفه و کلام، اصول اعتقادی، اصل اول است، اما از نظر جامعه شناسی، اقتصاد حرف اول را می‌زند. در اسلام، از «مال» به ستون فقرات یک ملت تعبیر شده، چرا که گاهی مشکلات اقتصادی باعث می‌شود حتی یک حکومت بزرگ سقوط کند.

ایشان ادامه دادند: دعای پیامبر گرامی اسلام در شعب ابی طالب این است که «اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ»؛ خدایا من می‌توانم شعب و سختی‌های آن را تحمل کنم اما ملت گرسنه را نمی‌شود در راه الهی نگه داشت و آن را اداره کرد.

معظم‌له خاطرنشان کردند: در بیان قرآن کریم، مال عامل قیام یک ملت است، اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف‌شنوی از حکومت ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، تاکید داشتند: بانک‌مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند؛ اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه. لذا در خصوص اختلاس‌های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: آبروی انسان، امانت الهی است و انسان امین الله است، پیامبر دست کارگری را بوسید که برای خودش کار می‌کرد و کنار سفره خود می‌نشست. بر همگان واجب است که این مملکت را با کرامت اداره کنند و راه آن رونق تولید و اشتغال است. آنجا که رهبری معظم سال را، سال تولید و رفع موانع نامگذاری کردند، این اقدام یک حرف حکیمانه است.

معظم‌له در پایان اظهار داشتند: ما به این کشور امیدواریم، شهیدان همانطور که در زنده بودن خود فکر جامعه خود هستند در آخرت و در برزخ نیز به فکر جامعه خود هستند و مرتباً برای مردم دعا می‌کنند، کشور چنین سرمایه معنوی عظیمی دارد. باید قدردان این سرمایه‌های عظیم معنوی و مادی بود و از آنها به بهترین نحو در راستای آبادانی این کشور بهره گرفت.

در ابتدای این دیدار دکتر علی صالح آبادی گزارشی از اقدامات بانک مرکزی به ویژه در راستای تحقق بانکداری اسلامی و حفظ ارزش پول ملی خدمت معظم‌له ارائه نمود.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار صالح آبادی رئیس بانک مرکزی، با اشاره به تاریخچه بانکداری ایران، گفتند: بانکداری اسلامی و ضوابط و قواعد آن باید به تدریج گسترش پیدا کند. لذا بانک‌ها و کارکنان شبکه بانکی باید امانت دار سرمایه‌ها و حافظ منافع مردم باشند. از طرفی ضروری است بانکداری اسلامی پی گرفته شود.

ایشان افزودند: همچنین در موضوع تعدد شعب بانکی باید این موضوع بررسی و به منظور تطابق با استانداردهای موجود در این زمینه اقدامات لازم انجام شود. ذکر این نکته ضروری است که در فعالیت‌های بانکی نیز، باید کارمزد واقعی در نظام بانکی مبنای کار باشد.

حضرت آیت‌الله سبحانی تاکید کردند: بانک‌ها امانت‌دار مردم باشند. همه باید کمک کنند تا بانکداری اسلامی که به نفع مردم است در دوره جدید محقق شود.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار با صالح آبادی رئیس بانک مرکزی که عصر روز پنجشنبه در دفتر معظم‌له انجام گرفت با قرائت آیه شریفه‌ای از قرآن گفتند: امیدواریم که با روی کار آمدن شما کاستی‌هایی که در گذشته در بانک مرکزی دیده می‌شد برطرف شود.

معظم‌له با اشاره به رویه شبهه آلود دریافت سود بانکی افزودند: باید تلاش کنید که دریافت سودهای غیر مشروع و یا جریمه‌های دیرکرد که بعضاً نامشروع است از شبکه بانکی حذف شود و تمام کارهای بانکی در چهارچوب شرع انجام گیرد.

ایشان افزودند: نظارت بر رویه بانک‌ها و عملکرد بانک‌ها باید تقویت شود.

حضرت آیت الله علوی گرگانی در ادامه با اشاره به نقش و اهمیت اقتصاد در معیشت مردم بر ایجاد ثبات در بازار ارز و قیمت کالا بیان داشتند: مردم در اضطراب و ناراحتی به سر می‌برند و از نوسانات قیمتی در بازار گلایه مند هستند لذا باید تلاش کنید که ارز و قیمت‌ها در بازار به ثبات کافی برسد و از این نابسامانی‌ها عبور کنیم.

در ابتدای جلسه جناب آقای صالح آبادی با اشاره به تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه به اقدامات خود در بانک و تلاش برای احیای بانکداری اسلامی اشاره نمودند و گزارشی از اقدامات و برنامه‌های خود ارائه نمودند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36391
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.