• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6
همزمان با افزایش مطالبات از دولت منتخب؛

چرا رئیسی کار سختی در پیش دارد؟!

  • کد خبر : 16877
  • 09 تیر 1400 - 11:59
چرا رئیسی کار سختی در پیش دارد؟!
دولت بدلیل مشکلات بین المللی و تحریم ها نتوانست نفت بفروشد اما توانست از منابع دیگر که متعلق به مردم بوده است بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند و بدهی های کلانی را برای دولت بعد به یادگار بگذارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی صدای حوزه، این روزها احساس می شود که حجم مطالبات از دولت مردمی رئیسی رو به افزایش گذاشته است و بخش قابل توجهی از مردم بی صبرانه منتظر آغاز به کار دولت رئیسی هستند تا شاهد بهتر شدن اوضاع باشند.

با توجه به بالا رفتن اطلاعات عمومی و اقتصادی عموم مردم که بویژه محصول مطالعات و اطلاع رسانی ها در فضای مجازی می باشد، غالب ایرانیان حواسشان هست که نباید انتظار عجیب و تخیلی داشت و مدتی طول خواهد کشید تا ریل کار در کشور بدست دولت جدید بیوفتد و از طرفی هم همین مردم بخوبی می دانند که وقتی حسن روحانی تاکید می کند برای اولین بار از کشف نفت در کشور تا کنون توانسته است دولت را بدون نفت اداره کند، معنایش اینست که به جاهای دیگری نظیر بورس و بازار ارز چنان لطماتی زده که دولت بعد مدتها باید درگیر بدهی های دولتی باشد!

به عبارتی دولت بدلیل مشکلات بین المللی و تحریم ها نتوانست نفت بفروشد اما توانست از منابع دیگر که متعلق به مردم بوده است بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند و بدهی های کلانی را برای دولت بعد به یادگار بگذارد.

یکی از وظایف مهم جبهه انقلاب در عرصه آگاهی بخشی، گوشزد کردن عمق مشکلات کشور از زبان اقتصاددانان خبره و مستند به آمار و ارقام می باشد. اگر حجم مطالبات بالا برود اقدامات مثبت دولت هم نخواهد توانست امیدآفرینی قابل توجهی برای همین مردم به ارمغان بیاورد و منتظر اصلاح همه مشکلات اقتصادی در بازه زمانی حداکثر دو ساله خواهند شد!

از طرفی موضع بجای رئیسی هم مبنی بر تبدیل شعار به برنامه و برنامه به کارنامه در دولت آینده باعث دلگرمی مردم و امیدوارتر شدن آنها شد. مهم اینست که امید برای رفع مشکلات زنده شود اما از نادیده گرفته شدن مشکلات عمیق اقتصادی کشور پرهیز شود.

موضع رئیسی بجا بود چرا یکی از شروط تحقق برنامه های دولت مردمی حس مثبت و امید در میان مردم و مسئولان میانی می باشد تا نهایت همکاری را با برنامه دولت جدید داشته باشند و ناله کردن مدام رئیس جمهور از مشکلات و ناکارآمدی های دولت قبلی کمکی به وضع موجود نخواهد کرد و رئیسی تا کنون بخوبی مراقب بوده تا بجای نقد دولت قبل به فکر اصلاح روند پیش رو باشد و این بیشتر از آنچه صرفا پرهیزگاری اخلاقی باشد، بخلاف اراده معطوف به قدرت نیچه، اراده و عقلانیتی فعال و معطوف به کارآمدی و خدمت می باشد که هیچ نشانه ای از انفعال در آن دیده نمی شود.

بی‌عملی دولت اول و بدعملی دولت دوم روحانی

گفتنی است ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید برگزار می‌شود و از ۱۵ مرداد سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه مجریه خواهد بود. رئیسی در حالی با رای حدود ۶۲ درصدی مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد که خیلی ها می‌گویند راه پرپیچ و خمی در پیش دارد که عبور از سنگلاخ‌های آن بس دشوار است.

برخی صاحبنظران می‌گویند دولت تدبیر و امید در سایه مذاکرات هسته‌ای در دوره اول هیچ حرکت بنیادینی در حوزه اقتصادی انجام نداد و در نتیجه در دوره دوم و به ویژه با عدم پیش بینی تدابیر لازم در مقابل اقدامات دولت آمریکا، تورم وحشتناکی را به کشور تحمیل کرد.

اقتصادانان بر این باورند که شرایط کنونی اقتصاد حاصل بی‌عملی دولت اول و بدعملی دولت دوم روحانی است و دولت زمانی که فرصت اصلاحات ساختاری و یکسان‌سازی نرخ ارز را داشت، کاری نکرد و بعد از آن هم شرایط به نحوی پیش رفت که کاری نمی‌شد کرد.

شاهد مثال این ناکارآمدی‌های اقتصادی هم آنچنان که خبرگزاری فارس هم روایت می کند، از تورم بی‌سابقه گرفته تا جهش ۸۰۰ درصدی نرخ ارز و تورم ۷۵ درصدی اقلام خوراکی در برخی از استان‌هاست. آنها می‌گویند اینکه مرغ الان با قیمت کیلویی ۳۵هزار تومان هم بعضی اوقات نایاب می‌شود، نه به ترامپ مربوط است نه تحریم های هسته‌ای. 

دولت روحانی رکوردهای منفی بسیاری را به نام خود ثبت کرده است و تورم سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب رقم‌های ۳۱٫۲ و ۴۱٫۲ درصد بوده و قیمت دلار در سال ۹۹ حتی به ۳۲ هزار تومان هم رسید که نشان از رشد نزدیک به ۸۰۰ درصدی داشت.

درآمد سرانه کشور از سال ۹۰ تا ۹۸ ، ۳۴ درصد کم شد و به ابتدای دهه ۹۰ رسید. همچنین در نتیجه رویکردهای دولت تدبیر و امید، درآمدهای نفتی کشور نیز از سال ۹۲ تا ابتدای سال ۱۴۰۰ رقمی در حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بوده است که ۲۶۸ میلیارد دلار از دولت‌های نهم و دهم کمتر بوده است. 

اینها تنها بخشی از معضلاتی هست که خیلی از کارشناسان به آن اشاره می کنند و می گویند رئیسی راه سختی را در دولت جدید پیش دارد…

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=16877
  • نویسنده : حمید برزگار

مطالب مرتبط

24اردیبهشت
نخبگان برای خنثی کردن اقدامات جریان تحریف، جهاد تبیین کنند
اختلاف‌نظرها بر سر چگونگی و زمان طرح حذف ارز ترجیحی است؛

نخبگان برای خنثی کردن اقدامات جریان تحریف، جهاد تبیین کنند

20دی
خروج سرمایه از بازار بورس؛ بدلیل خبرهای امیدوار کننده درباره قیمت دلار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.