• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7

شخصیتی برای امروز انقلاب

  • کد خبر : 9020
  • 20 فروردین 1400 - 15:11
شخصیتی برای امروز انقلاب
آوینی جنگ اسلام ناب و اسلام آمریکایی را در کتاب و مستند و مجله هایش علنی کرد و گفتمان انقلاب را از تنگنای تحریف و تحجر و سکولاریسم خارج نمود.

درباره شخصیتی می نویسم که زمان شناس بود. بدین معنا که درد و مساله زمانش را خوب و درست متوجه شده بود. فردی که دیده بان فرهنگ و رسانه بود و بدلیل اینکه چند گام جلوتر می اندیشید، مورد تفاهم حتی سوپرانقلابی های زمان خودش هم نبود. آوینی راه سخت را انتخاب کرده بود و ایران آینده و پساجنگ را ابژه قرار داده بود. آوینی به معنای واقعی وارد جنگ روایت ها شد و جراحت و زخم زبان کم برنداشت و سعی نمود از جنگ، یک روایت فطری و مطابق با سنگرهای پر از معنویت و شب عاشورایی ارائه دهد. آوینی به این نکته توجه داشت که جریان تحریف حتی از جنگ نیز ممکن است یک روایت کمونیستی و خالی از معنا و معنویت یا سکولار و از سرناچاری توسط ارباب رسانه و جراید، اتفاق بیفتد.

مساله کلان انقلاب از دید شهید آوینی

ِِآوینی درست فهمیده بود که کلان مساله انقلاب، تقابل با مدرنیته در ساحت سیستمی و فرهنگ سیاسی و اقتصادی است. در همین راستا هم توسعه و مبانی تمدن غرب نگاشت و از اساس بر گفتمان کارگزارانی و لیبرال تازید و غربت و تنهایی را به جان خرید. او متوجه شده بود که گفتمان انقلاب با محافظه کاری به قتلگاه می رود و روزگار و زمانه اش اقتضای حضور یک روشنفکر رسانه ای و فرهنگی را دارد. این دغدغه برای شکستن مارپیچ سکوت زمانه اش بود که به نام پیروان خط امام و رهبری، ساختارهای فرهنگی را به بازتولید مدرنیته، تسامح و لیبرالیسم اختصاص داده بودند.

آوینی به پاتوق ضدانقلاب در ساحت سینما و تلویزیون یورش برد و تریبون های آمریکایی زمانه اش را رسوا کرد.

آری او شهید یک نبرد واقعی بود. اما نه سنت و مدرنیته که از اسلام یک قرائت خشن و ناکارآمد ارائه می کرد و مدرنیته را تنها راه و پایان تاریخ معرفی می نمود. بلکه آوینی جنگ اسلام ناب و اسلام آمریکایی را در کتاب و مستند و مجله هایش علنی کرد و گفتمان انقلاب را از تنگنای تحریف و تحجر و سکولاریسم خارج نمود. شهادت او و مدال افتخاری چون سیدشهیدان اهل قلم باعث شد که امروز آوینی به عنوان یک ماجرا و خط فکری دنبال شود. نسل جوان ما اگر قهرمان روشنفکر می خواهد باید آوینی بخواند و انقلاب برای بازتولید و احیای ذهنیت ها و ایده های اجتماعی و فرهنگی اش، به امثال آوینی نیاز جدی و بی تعارف دارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9020
  • نویسنده : علیرضا محمدلو

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.