• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8
طی گفتگوی صدای حوزه با یک گروه جهادی طلبگی مطرح شد؛

اسکان رایگان زائران توسط جهادگران قرارگاه کریمه/ حوزه ها همراهی نکردند و استانداری هم مخالفت کرد!

  • کد خبر : 31471
  • 02 آذر 1400 - 13:51
اسکان رایگان زائران توسط جهادگران قرارگاه کریمه/ حوزه ها همراهی نکردند و استانداری هم مخالفت کرد!
حتی مدارس علمیه قم را که در فصل‌هایی از سال تعطیل بود نیز در اختیار حتی زائران طلبه نگذاشتند اما برخی هتل‌داران که هزینه یک شب اقامت در آنها حدود ۴۰۰ هزار تومان بود، با درخواست این قرارگاه به صورت رایگان در اختیار زائران قرار می‌گرفت.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، در شلوغی و ازدحام دنیای مدرن امروز، مشغول شدن جوانان به دل مشغولی دیگران و رفع دردسر از مردم با تحمل درد حکایت غریبی است، که در بین جهادگران امری آشناست.

در همین راستا با جعفر اسکندری، مسئول قرارگاه فرهنگی این قرارگاه گفتگویی داشتیم که به سمع و نظر شما می رسانیم:

در ابتدا خود را معرفی کرده و در خصوص مجموعه خود یک توضیح مختصر ارائه دهید.

بنده مداح، طلبه تحت اشراف زینبیون و مدیر مجموعه ایمانی عهد، در راستای ترویج سنت و آئین میزبانی و توسعه فرهنگ تکریم زائران قرارگاه کریمه افتخار فعالیت دارم.

در خصوص مجموعه بابد بگویم که، سال ۸۴ بر اساس وظیفه‌ای که داشتیم، در کنار درس طلبگی هیئتی با عنوان زینبیون، محفل بسیجیان و رهروان شهدا تاسیس کردیم، که پس از تاسیس این هیات، جوانان به صورت جهادی و آتش به اختیار کار فرهنگی و تبلیغی انجام دادند که بعد از گذشت ۱۶ سال، در شب‌های جمعه و مناسبات مذهبی، شب‌های احیا و ماه محرم و صفر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برگزار می‌شود.

جهادگران قرارگاه کریمه

چه شد که گروه جهادی شما تشکیل شد؟ اسم گروه جهادی شما چیست؟

محل استقرار هیات زینبیون، در کنار حرم حضرت معصومه (س) بود که شب‌های جمعه بعد از فارغ شدن از کار برای زیارت حرم مطهر داخل حرم می‌رفتیم که به صورت ناگهانی زائرانی را مشاهده کردیم که دغدغه اسکان داشتند، بنابراین مقرر شد جوانان این هیات به صورت جهادی تعدادی از این زائران که وسع مالی نداشتند را به خانه‌های خود برده و اسکان دهند.

بعد از مدتی که جوانان هیاتی از این ایده استقبال کردند، حرکت جهادی آنان را تبدیل به یک جریان کردیم که هیئتی‌های دیگر نیز در استان قم حرکت جهادی هیات زینبیون را الگو قرار داده و برای زائران حضرت معصومه (س) خدمات ارائه دهند.

سال ۹۱ استارت این جریان کلید خورد که به صورت غیررسمی بعد از ارتباط‌گیری با برخی حسینه‌ها، توانستیم تعدادی از این زائران را در این حسینه‌ها اسکان دهیم، در واقع پل ارتباطی بین زائران و حسینه‌ها بودیم.

بعد از مدت کوتاهی خیرین به صورت خودجوش بسته‌های فرهنگی و غذای گرم را بین این زائران توزیع می‌کردند و خوشبختانه در این استان، دومین گروه جهادی هستیم که در این راستا قدم برداشته‌ایم.

 آیا این برنامه‌ها مختص شب‌های جمعه بود یا در روزهای دیگر نیز خدمات برای زائران ارائه می‌دهید؟

خوشبختانه حرکت جهادی قرارگاه کریمه (س) در طول سال این گونه خدمات را به زائران ارائه می‌دهد.

 آیا برای تبلیغ کار خود، اپلیکیشن و یا آدرسی در فضای مجازی دارید؟

در حال حاضر برنامه‌ها و تبلیغات کاری جهادگران به صورت سنتی انجام می‌گیرد، اما در تلاش هستیم تا با طراحی اپلیکیشن، بتوانیم زائران را به صورت رایگان در آن پذیرش کنیم.

 هدف خود را از این کار جهادی می‌فرمایید؟

هدف ما تنها تکریم زائران است و جهادگران قرارگاه کریمه این را وظیفه خود می‌دانند که به زائرانی که از استان‌های کشور و سایر کشورها به حرم مطهر مشرف می‌شوند و دغدغه اسکان دارند، خدمات رایگان ارائه دهند.

 آیا نهادها و سازمان‌ها در این راستا به قرارگاه کمک کرده‌اند؟

متاسفانه در طول این مدت، هیچ ارگان و سازمانی به دلیل انتقادهای مختلف، کمک حال ما نبوده‌اند.

مسئولان باید بدانند که، شهر مقدس قم به عنوان ام‌القرای جهان اسلام شناخته شده است، بنابراین باید بپذیریم که این شهر جایگاه ویژه در زمینه ظهور دارد و باید این زمینه و بستر را برای ظهور آماده کنیم.

برای اینکه شهر مقدس قم بتواند پذیرای جهان اسلام باشد باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود و این زیرساخت‌ها، زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانیم خود را برای ظهور آماده کنیم.

بنابراین، زمانی که بستر سفر برای افراد از کشورهای مختلف و خود کشور فراهم می‌شود، زائران از نزدیک با فضای شهر مقدس قم و همچنین با جامعه روحانیت آشنا می‌شوند و شبهات دینی و همچنین شبهاتی که به جایگاه روحانیت است برطرف می‌شود.

آیا شما از مکان خاصی، تامین مالی می‌شوید؟

اوایل آغاز به کار جهادگران قرارگاه کریمه(س) تمامی مخارج اسکان، از طریق خود افرادی که در آن فعالیت می‌کردند، تامین می‌‌شد که پس از مدتی از طریق بانیان و خیرین نیز تامین شد. مسئولان حتی حمایت حداقلی از این طرح نکرده‌اند و استانداری نیز با این طرح مخالفت کرد. اما ما در تلاش هستیم حضور زایران در قم را تبدیل به یک فرهنگ کنیم.

تمامی تلاش ما این است که این جریان تبدیل به یک شبکه فعالان اسکان شود. بنابراین تمامی شهرهای زیارتی باید این اجرای طرح را برای خود به عنوان وظیفه بدانند.

مسئولان این شهر باید بدانند که، اگر شهر قم، حضرت معصومه س را نداشت، یقینا کسی شناختی از این شهر پیدا نمی‌کرد و کسی به این شهر نمی‌آمد. بنابراین باید مسئولان با ایجاد زیرساخت های لازم رفاهی و تفریحی و … درصدد جذب زائر به این مکان مقدس باشند و طلاب تبلیغ زبانی و لسانی داشته باشند و امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی هم برای زائران تدارک شود که مانند مشهد مقدس، در کنار زیارت امکان تفریح و سیاحت هم وجود داشته باشد.

با توجه به گسترش فعالیت شما، آیا پیشنهادی از سوی هتل‌داران، برای اسکان رایگان زائران شده است؟

بله صد در صد! رسالت اصلی ما این است که زائرانی که تمکن مالی ندارند، در شهر مقدس قم بمانند و بسیاری از افراد به عینه دیده‌اند که اهالی این شهر چقدر کریم هستند.

 آیا در این خصوص حوزه حمایتی از شما کرده است؟

نه! (با لبخندی تلخ)

حتی مدارس علمیه قم را که در فصل‌هایی از سال تعطیل بود نیز در اختیار حتی زائران طلبه نگذاشتند اما برخی هتل‌داران که هزینه یک شب اقامت در آنها حدود ۴۰۰ هزار تومان بود، با درخواست این قرارگاه به صورت رایگان در اختیار زائران قرار می‌گرفت.

 دیگر اقدامات مفیدی که بعد از اجرای این طرح انجام گرفته، چیست؟

دیگر اقدام مفیدی که در این راستا انجام گرفته است، ارتباط‌گیری جوانان و نوجوانان با طلاب است که این خود یک پیوست فرهنگی است.

پس از طلوع آفتابِ اسلام و شکل گیری دولت اسلامی بود که مسجد به جایگاه مهمی دست یافت و خانه خدا، علاوه بر اینکه مکانی برای عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال بود، به محلی برای فعالیت‌های بسیار مهم جامعه اسلامی نیز مبدل شد که متاسفانه در حال حاضر، درب مساجد در بیشتر ساعات بر روی مردم بسته بوده و بیشتر به کانون بازنشستگان تبدیل شده است و باید مسئولان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

تعداد نفراتی که در این قرارگاه مشغول فعالیت هستند چند نفر است؟

افرادی که به صورت مستمر و دائم همکاری می‌کنند پنج نفر بوده و در شب‌های شهادت، ایام ولادت و نیمه شعبان تعداد نفرات به صورت جهادی افزایش می‌یابد.

آیا استارت جریان‌سازی این طرح کلید خورده است؟

استارت جریان‌‌سازی با برخی از خطبا طی روزهای اخیر، کلید خورده است که مقرر شده است، مردم را برای زیارت تشویق کنند و مردم نیز باید بدانند که زیارت، جزو قضای روح آنان است.

دوم اینکه خیرین نیز باید پای کار آمده و بستر لازم برای فراهم کردن پک‌های فرهنگی فراهم کنند، و همچنین مسئولان حسینه‌ها، درب حسینه‌ها را تنها در زمان‌های مشخص باز نکنند بلکه در تمامی اوقات به روی زائران باز باشد. چرا که اگر نگاه اقتصادی به حضور زائران در شهر مقدس قم داشته باشیم خود، آورده اقتصادی برای این شهر است که باید توجه ویژه به گردشگری دینی شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31471

مطالب مرتبط

28اردیبهشت
ماجرای احتکار روغن توسط آخوندهای معلوم الحال!
20فروردین
گروه های مردمی کمک می خواهند نه پدرخوانده!
نقد آفت خود مطلق پنداری در ارگان های مدعی کار مردمی؛

گروه های مردمی کمک می خواهند نه پدرخوانده!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.