• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
کل اخبار 6249اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

امام جمعه‌ای که با دخترش پشت تریبون نماز جمعه رفت اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی

8
نیکزاد در پرونده ویژه:

مسکن رؤیای جوانان شده است/ضعف مدیریتی عامل اصلی مشکلات کشور است

  • کد خبر : 10664
  • 08 اردیبهشت 1400 - 13:06
مسکن رؤیای جوانان شده است/ضعف مدیریتی عامل اصلی مشکلات کشور است
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تولید مسکن برای جوانان و افراد واجد شرایط دریافت مسکن از دولت گفت: تنها یک دولت انقلابی با مدیریت جهادی می‌تواند مشکلات کشور را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب در برنامه تلویزیونی پرونده ویژه، که با موضوع بررسی علل اختلال در بازار مسکن پخش می‌شد، در پاسخ به سؤالی پیرامون نقش مسکن در اقتصاد درون‌زا گفت: موضوع تأمین مسکن بنابر قانون اساسی از وظایف دولت است که با اولویت روستاییان و کارگران باید حل بشود.

وی با اشاره به اینکه مسکن پیشران اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: در یک حکمرانی اسلامی با رویکرد عدالت اجتماعی با هماهنگی کامل بین اعضای هیأت دولت می‌تواند عین اقتصاد مقاومتی باشد، بنابراین اینکه مسکن پیشران اقتصاد است موضوع آشکاری است چرا که در زمینه اشتغال، تولید ثروت و عدالت اجتماعی نقش ویژه‌ای دارد و دولت حتما باید این موضوع را برای جوانان حل بکند.

نیکزاد با بیان اینکه بیش از ۱۳۶ رشته صنعتی و شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مسأله مسکن در ارتباط هستند، اظهار کرد: وقتی مسکن حرکت کند واگن‌ها وابسته به مسکن حرکت خواهند کرد، هر صد متر مربع مسکن دو و نیم شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد و همین مسأله نشان دهنده اهمیت مسکن است.

برای خلق ثروت و حرکت اقتصاد کشور باید به مسأله مسکن ورود جدی شود

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، ورود به عرصه مسکن سازی را بسترساز شکوفایی اقتصادی توصیف کرد و افزود: هرکس بخواهد خلق ثروت کرده و اقتصاد کشور را به حرکت در بیاورد باید به مسأله مسکن ورود جدی داشته باشد، مسکن در کلانشهرها برای جوانان رؤیا شده است و این واقعا جای غصه دارد، یک کارگر برای نیم متر مربع در سال کار می‌کند و این مسأله ناراحت کننده و عجیب است.

وی ادامه داد: کشور ما ۱۶۸ و سه دهم میلیون هکتار وسعت دارد، کل وسعت شهرهای ما ۶ میلیون هکتار است و دولت‌ها حتما باید موضوع مسکن را از طریق استفاده از ظرفیت‌های قانونی، واگذاری زمین و تسهیلاتی که در مجلس با رقمی بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان مصوب شده است برای یک ممیز دو دهم میلیون مسکن در سال، برای مردم تأمین کنند.

نیکزاد با اشاره به عدم تحقق طرح‌ جامع دولت برای مسکن که دولت به آن افتخار می‌کرد، تصریح کرد: یک مدل هماهنگی حکمرانی اسلامی و دولت انقلابی و تفکر و مدیریت جهادی در گذشته برای حوزه مسکن وجود داشت، در همه جای کشور اعم از روستاها و شهرها و کلانشهرها یک کارگاه بزرگ مسکن برای واجدین شرایط شکل گرفته بود و کسانی که قبلا از دولت مسکن نگرفته بودند مسکن فراهم می‌کرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید برای تأمین مسکن بر مردم منت بگذاریم، حق مسلم مردم ما است که دولت فکری به حال مسائل آنها نظیر ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان آنها داشته باشد، واقعا باعث شرم است که گاهی جوانانی را می‌بینیم که تحصیل کرده‌اند و با حقوقی که دریافت می‌کنند هیچ نخورند و خرجی نکنند بازهم با این قیمت‌ها خانه‌دار نخواهند شد.

وی در ادامه بیان کرد: برخی مسؤولان در این دولت اعتقاد نداشتند که باید در خدمت مردم باشند و مسکن بسازند، شاید اعتقاد نداشتند که از ۶ هزار لشکر انبوه سازان استفاده کنند.

هرگز برای پروژه عظیمی مانند مسکن مهر قرارگاهی تشکیل نشد

نیکزاد به نخستین دیدار هیأت دولت تدبیر و امید با رهبر انقلاب در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در پانزدهمین تذکر خود فرمودند اگر کسی با اصل مسکن مهر و تسهیلات آن مشکل دارد باید بداند میلیون‌ها انسان منتظر هستند خانه‌دار بشوند و این پروژه باید پیگیری شده و به اتمام برسد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۶ میلیون نفر با چهار و سه دهم میلیون واحد مسکونی در طرح مسکن مهر تحت پوشش قرار گرفته و مسکن دار شدند، هر بخشی از کشور این میزان جمعیت را پوشش بدهد یعنی یک مدل جدیدی را می‌توانیم در این زمینه ارزیابی کنیم.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه مرغ در دولت دوازدهم، تصریح کرد: هرگز برای پروژه عظیمی مانند مسکن مهر قرارگاهی تشکیل نشد اما هماهنگی کافی بود و نهادهای غیردولتی و دولتی همه حمایت می‌کردند با علاقه و اشتیاق چرا که می‌دانستند پروژه‌های مسکن چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آورد و این موضوع باعث بی اثری تحریم‌ها خواهد شد.

نیکزاد با بیان اینکه در دولت نهم و دهم تحریم‌ها سنگین تر از امروز بود، اظهار کرد: در آن زمان عزم دولت انقلابی راسخ بود که پوزه استکبار را به خاک بمالد و محکم پای آرمان های الهی انقلاب اسلامی ایستاده بود و مردم هم دولت را قبول داشتند و بنابر اعتراف دیگران اثرگذاری تحریم‌ها ناکارآمد شد.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد مشکلات کشور به خاطر تحریم‌ها است و ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوء مدیریت است، اثرگذاری تحریم در بخش اقتصاد کلان نهایتا ۱۱ تا ۲۵ درصد اما در بخش مسکن اتفاقا همه چیز که مؤلفه لازم نرم افزاری و سخت افزاری حوزه مکسن محسوب می‌شود در کشور ما موجود است، برای دور زدن تحریم تفکر انقلابی، هماهنگی، انسجام، باور به مردم و عشق به خانه‌دار کردن مردم لازم است، دولت مسکن نمی‌سازد بلکه شرایط را برای ساخت مسکن از سوی مردم فراهم می‌کند. 

در جهان مسکن از کالای سرمایه خارج شده است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ساخت و ساز مسکن را بهترین حربه برای خنثی سازی تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: در رونق ساخت و ساز مسکن تمام صنایع و مشاغل درگیر می‌شوند و این یک نوع جدیدی از حکمرانی با عدالت اجتماعی است که در گذشته در کشور تجربه شده است و دولت‌ها می‌تواند مشکلات ازدواج، اشتغال و مسکن مردم را برطرف کنند.

نیکزاد برند شدن ایران برای صادرات خدمات فنی مهندسی در نتیجه رونق ساخت و ساز مسکن در کشور را یکی از دستاوردهای ساخت و ساز مسکن عنوان کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای منطقه و آمریکای لاتین بستر و شرایط خوب و استقبال ویژه‌ای از انبوه سازان ایرانی برای ساخت و ساز در این کشورها وجود دارد، اما دولت حمایت مناسبی ندارد، دولت باید تضمین کند آنچه انبوه سازان و پیمانکاران در کشورهای دیگر انجام خواهند مورد حمایت دولت خواهد بود.

وی تولید انبوه مسکن برای افراد واجد شرایط و بستن مالیات جهت تنظیم بازار مسکن را دو بال رونق مسکن سازی و شکوفایی اقتصاد در حوزه مسکن دانست و اظهار کرد: در دنیا مسکن از کالای سرمایه خارج مانده است، باید بتوانیم مسکن جوانان را فراهم کنید، هرجایی که ظرفیت خالی و قابل ارائه وجود دارد اعم از خودروسازی، دانشگاه و مسکن باید بتوانیم ظرفیت‌ها را عادلانه به جوانان ارائه بدهیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به شرایط مناسب ارائه مسکن در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی برای جوانان اشاره کرد و افزود: سن ازدواج در کشور ما در میان دختران ۲۹ سال و در پسران ۳۲ سال شده و دو نیم میلیون جوان از سن ازدواج گذر کرده‌اند، ۱۳ میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد، آیا ساخت مسکن مهر و مسکن‌ مهرهای موجود ارزش ندارد که این افراد ساکن آن بشوند و از آن استفاده کنند؟

نیکزاد با اشاره ساخت بیش از ۱۳ میلیون مسکن در کشور در قالب طرح مسکن مهر، تصریح کرد: قیمت و زمان در مسکن مهر مقطوع بود، از همه مهمتر انبوه ساز و پیمانکار دیگر به دنبال ارزش افزوده ساختمان نبودند و تنها از قیمت ساخت بهره داشتند.

وی با بیان اینکه طرح بسیار خوبی در حوزه مسکن از سوی مجلس تصویب شده و اکنون در اختیار شورای نگهبان است، اظهار کرد: صادقانه به مردم می‌گویم که باید اموال مسؤولان در دولت بعد کاملا شفاف باشد، کسی که اموال شفافی ندارد نمی‌تواند در دولت بعد مسؤول شود، مردم بدانند مالیات بر خانه‌های خالی و ثبت اطلاعات مسکن صرفا برای این است که مسکن‌های خالی که عمدتا خانه های لوکس ساخته شده توسط افراد خاص و بانک‌ها و به منظور ارزش افزوده است، شناسایی شده و اقدامات لازم برای آنها صورت بگیرد.

دولت می تواند خانه‌های ویلایی در اختیار مردم قرار بدهد

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار مساعد شهرها و استانهای کشور برای ارائه به مردم، خاطرنشان کرد: دولت می تواند خانه‌های ویلایی در اختیار مردم قرار بدهد، خیال نکنیم با ساخت آپارتمان کار ویژه‌ای کرده‌ایم، حتی در تهران هم این کار را می‌توان انجام داد.

وی ارائه تسهیلات به ۷۲ هزار بافت فرسوده کشور برای نوسازی را یک ضرورت برشمرد و تصریح کرد: قیمت نجومی مسکن باعث غصه می‌شود، اگر تفکر انقلابی و مدیریت جهادی در کشور صورت بگیرد امید جوانان برای خرید مسکن زنده خواهد شد، ۱۶ هزار کارگاه صنعتی در کشور تعطیل شده و ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار جوان در کشور بیکار هستند و برای همه اینها راه حل وجود دارد.

نیکزاد طرح دولت برای ممنوعیت افزایش اجاره بیش از ۲۵ درصد یا یک نوشته روی کاغذ توصیف کرد و گفت: این طرح نیست، یک نوشته است، باید وارد بشویم مسکن بسازیم، نهادها را وارد کنیم و زمین‌های دولتی را در اختیار مردم قرار بدهیم، تعدادی هم واحدهای اجاره‌ای بسازیم و در اختیار نهادهایی نظیر کمیته امداد و بنیاد مسکن مستضعفان قرار بدهیم تا به مردم ارائه کنند و هم اجاره تنظیم خواهد شد هم مسکن مردم تأمین می‌شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی مسکن مهر را یک مدل موفق و بی سابقه پیاده شده در کشور دانست و اظهار کرد: ۶۵ هزار واحد مسکونی در کرمانشاه خانه ساخته شده که در زلزله مهیبی سرپا مانده و دیوارهایش در برخی مناطق دچار ریزش شده اما اسکلت و اصل بنا پابرجاست اما برخی با بی انصافی مسکن مهر را عامل تلفات و خسارتها معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که قبلا ۴۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: این حجم از نقدینگی هیچ عرصه‌ای را شکوفا نکرده و دولت ناکارآمد در این زمینه بوده است، مسکن مهر می‌تواند یک الگو برای عرصه‌های مختلف کشور نظیر کشاورزی باشد نه اینکه دولت با تذکر کشاورزان متوجه شود گندم ارزان‌تر از جو قیمت گذاری شده است.

نیکزاد مالیات بر مسکن‌های خالی را فاقد تضاد با طرح‌های ساخت مسکن برشمرد و بیان کرد: انبوه سازان پس از ساخت پروژه‌ها ۱۸ ماه برای واگذاری مسکن فرصت دارند، اشخاص عادی که بیش از ۵ واحد می‌سازند اما انبوه ساز هم نیستند ۱۲ ماه برای واگذاری ملک فرصت دارند.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی قانونی متداول در دنیا است

وی ادامه داد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی قانونی متداول در دنیا است و کشورهای پیشرفته قوانین سخت و سنگین‌تری نسبت به کشور ما در این حوزه دارد، اعمال مالیات و تولید انبوه رؤیایی بودن صاحبخانه شدن برای نسل جوان را از بین خواهد برد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در استانهای مختلف می‌توان خانه‌های ویلایی ساخت و در اختیار مردم قرار داد، کشور زمین‌های بسیاری دارد که می‌توان در اختیار مردم قرار داد، کسانی که می‌گویند مسکن مهر بد است چرا مسکن خوب نساختند؟ کم کاری‌های دولت در حوزه مسکن بسیار بوده است، هرکسی می‌گوید مسکن مهر بد است یک مسکن بهتری بسازد و به مردم تحویل بدهد.

نیکزاد تفکر انقلابی و مدیریت جهادی را لازمه حل مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف برشمرد و تصریح کرد: در دولت بعدی در بحث مسکن یک نهضت انقلابی صورت خواهد گرفت و مشکلات حوزه مسکن حل خواهد شد، باید برای اشتغال و ازدواج جوانان کارهای جدی و عملی و مؤثر صورت بگیرد، تسهیلات کشور باید به ازدواج جوانان اختصاص پیدا کند، وقتی به افراد واجد شرایط مسکن ارائه شود بسیاری از مشکلات مسکن حل خواهد شد، دولت انقلابی و جهادی می‌تواند مشکل مسکن رابرطرف کند.

وی به فعالیت‌های گسترده احمدی‌نژاد در زمینه مسکن و پیگیری مستمر امور مربوط به ساخت و ساز مسکن در کشور اشاره کرد و افزود: من پس از زلزله اخیر سی‌سخت به این شهر رفتم، این شهر سردسیر است، باید تا آبان ماه خانه‌های مردم در این منطقه بازسازی شود و دولت نباید اجازه بدهد مشکلات این منطقه بماند برای دولت بعد.

مشکلات اقتصادی کشور ارتباطی با تحریم ندارد

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقلامی که زندگی را بر مردم تنگ کرده است در کشور موجود است اما مدیریت این اقلام به درستی انجام نمی‌شود، نهاده دامی و مرغ موجود است اما قاچاق می‌شود و به قیمت گرون به مردم ارائه می‌شود، مسکن مهر را به عنوان یک پروژه که البته ایراداتی هم داشته است می‌توانیم به عنوان یک الگو برای حل مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف ارائه کرد.

وی با بیان اینکه ۱۴۶۰ روز وزیر بوده است و به هر استان ۱۱ مرتبه سفر داشته است، اظهار کرد: در بحث‌های مختلف عزم راسخ و جدی باید داشته باشیم که مدل اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم تا مشکلات کشور برطرف شود، جمع کردن نقدینگی کشور برای گسترش پتروپالایش و پتروشیمی کشور یک راهکار بسیار مناسب برای حل مشکل نقدینگی کشور است.

نیکزاد در پایان خاطرنشان کرد: ما مردم بزرگواری داریم که با همه مشکلات پشت نظام مقدس اسلامی و رهبری ایستاده‌اند، در عین تلاش برای حل مشکلاتی نظیر تحریم از طریق دیپلماسی باید با باور مردم و اتکا به توان داخلی تحریم‌ها را بی اثر کنیم و مشکلات کشور را برطرف بسازیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=10664

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.