• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
کل اخبار 6255اخبار امروز 5

صدای حوزه امروز

آداب طرح نظر جدید در حوزه های علمیه! تجاری سازی، بسته بندی و قسط بندی امر دینی! امام جمعه‌ای که با دخترش پشت تریبون نماز جمعه رفت اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

6

سه‌گانه راهبردی برای آینده حوزه و روحانیت

  • کد خبر : 4347
  • 09 اسفند 1399 - 19:05
سه‌گانه راهبردی برای آینده حوزه و روحانیت
سه مقوله آموزش و معیشت و تبلیغ، نقاط محوری برای ترمیم و توسعه ساختاری حوزه و روحانیت در نسبت با حل مسائل خرد و کلان هستند. محورهایی که اگر رسیدگی و برنامه‌ریزی فوری اتفاق نیفتد، مساله تهذیب و معنویت و مرجعیت طلاب و حوزویان در نگاه عموم جامعه را دچار دست اندازهای جدی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضامحمدلو طی یادداشتی با موضوع آسیب‌شناسی وضعیت معیشتی، آموزشی و تبلیغی طلاب نوشت:
شورای عالی حوزه‌های علمیه در یک نظرسنجی، مطالبات طلاب و روحانیون نسبت به این مرکز حوزوی را جمع‌آوری و منتشر کرد.

در این گزارش آمده است؛ طلاب و روحانیون نسبت به مسائل آموزشی، معیشتی و همچنین تبلیغ، بیشترین مطالبات را داشته‌اند که به ترتیب ۲۵۰، ۱۶۰ و ۱۰۰ پیام خطاب به دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ارسال شده است.

چنین نظرسنجی هایی که ناظر بر وضعیت شناسی طلاب و حوزه علمیه باشند بسیار حیاتی و راهبردی تلقی می شوند. صنفی که قرار است نرم افزار انقلاب را تدارک ببینند و همچنین سطح فرهنگ و دینداری مردم را بهبود ببخشند بایستی از یک وضعیت شفاف و روبه رشدی در ساحت های فکری و آموزشی و ساختاری برخوردار باشند.

جامعه نسبت به وضعیت حوزه علمیه حکم نتیجه و خروجی را دارد که البته پرواضح است که در کنار سایر علل و عوامل ساختاری و زمینه ای باید این مساله را به شکل پازل منسجم و یکپارچه تحلیل نمود. از طرفی نیز وضعیت جامعه در یک نسبت دیالکتیکی و البته بازهم در یک ارتباط وثیق با ساختارهای اقتصادی و سیاسی، حوزه و روحانیت را درگیر کرده و تحت تاثیر قرار می دهد.

با این اوصاف آنچه که از این گزارش پیداست، سه مقوله آموزش و معیشت و تبلیغ، نقاط محوری برای ترمیم و توسعه ساختاری حوزه و روحانیت در نسبت با حل مسائل خرد و کلان هستند.محورهایی که اگر رسیدگی و برنامه ریزی فوری اتفاق نیفتد و در مارپیچ تعارفات و غفلت ها و بروکراسی ها گرفتار شود، مساله تهذیب و معنویت و مرجعیت طلاب و حوزویان در نگاه عموم جامعه را دچار دست اندازهای جدی خواهد کرد.

اینکه آموزش حوزه در بحث روش شناسی و طی مقدمات ، روزآمد شده و تسهیل بیشتری را دنبال کند تا فرصت بیشتری برای طلاب جهت درگیر شدن با متون اصلی در دوره انرژیک و جوانی خود ایجاد شود و پرداخت مطول به دروس مقدماتی باعث هدررفت انگیزه ها و انرژی ها و استعدادها نشود.

همچنین در رابطه با دروس حوزه می توان به کاربردی شدن آموزش حوزوی و رفتن به سمت موضوعات کاربردی دین از جمله تربیت و فرهنگ و اقتصاد در کنار موضوعاتی که تابحال بوده اند و هیچ شکی در ضرورت و اهمیت آن ها نیست می توان اشاره و تاکید نمود.

در موضوع تبلیغ نیز ضعف آشنایی حرفه ای با موقعیت های امروزی تبلیغ را می توان به عنوان پاشنه آشیل طلاب نام برد. مساله ای که به عدم آشنایی با پلتفرم ها و سکوهای انتشار مجازی و فرایند اثربخشی و تاثیرگذاری عمیق و در یک کلام سوادرسانه ای برمی گردد.

اینکه طلاب در فن بیان قوی باشند و محتواهای قوی دینی داشته باشند، قدرمتیقن و کف کار است و برای شکستن مقاومت های برساخته ناشی از فضای مجازی و فرهنگ مدرن، نیاز به مهارت های سایبری و محتواهای نزدیک به ذهنیت های عمومی لازم است.

در موضوع معیشت نیز که یک چالش اپیدمیک برای جامعه حوزوی بوده و با جهش تورمی در یکی دوسال اخیر به اوج خود رسیده است، نیازمند یک حرکت انقلابی از طرف نظام تصمیم ساز حوزوی است تا این ویروس اقتصادی، سایر حوزه های آموزشی، معنوی و پژوهشی را تحت الشعاع قرار نداده و بر بازدهی خدمات تبلیغی، فکری و معنوی طلاب، بیش از این سایه نیندازد.

این ضرورت با اتخاذ راهبردی که بتواند سه حوزه آموزش و تبلیغ و معیشت را باهم گره بزند قابل پیگیری و حل و فصل است. اگر نظام حوزه به روزآمد شدن ریل درسی طلاب ضریب اهمیت بیشتری دهد و گره خوردن آموزش را با مهارت های تبلیغی جدی بگیرد اتفاقات خوبی در کوتاه مدت امکان وقوع دارد.

تاکتیک های زودبازده با چاشنی هماهنگی نسبی با ساختارهای مرتبط در سطح کلان همچون وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و حمایت از ساختارهای خودجوش، پارتیزانی و غیررسمی طلاب در قالب طرح های فرهنگی اقتصادی اجتماعی الگویی است که می تواند این صنف راهبر جامعه را از خطر کمرنگ گشتن و کم اثر شدن برهاند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=4347
  • نویسنده : علیرضا محمدلو

مطالب مرتبط

27اردیبهشت
آداب طرح نظر جدید در حوزه های علمیه!
در دیداری کاملا رسمی و جدی در فضایی بسیار ساده و صمیمی مطرح شد؛

آداب طرح نظر جدید در حوزه های علمیه!

27اردیبهشت
تفقه در دین صرفا فقه مصطلح در حوزه نیست/ طلاب نباید به دروس معمول حوزه بسنده کنند/طلاب با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند!
توصیه های پیشروی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در عین حرکت کند حوزه به سمت تحول؛

تفقه در دین صرفا فقه مصطلح در حوزه نیست/ طلاب نباید به دروس معمول حوزه بسنده کنند/طلاب با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند!

10اردیبهشت
اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه
بررسی اجمالی سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی در باب بودجه دولتی حوزه؛

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.