• امروز : شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 19 April - 2025
کل اخبار 6457

صدای حوزه امروز

نقش علما در دفاع از امت اسلامی بی‌همتاست/ غزه هرگز شکست نخواهد خورد +متن عربی مصاحبه اطلاعیه جذب “کارمند طلبه” برای یک مسجد یا جذب پیمانکار همه فن حریف؟!/ از توانایی مداحی و بیان احکام تا مسئولیت نظافت سرویس های بهداشتی! تصویر پسر اوس موسی الگویی خوب برای معرفی یک طلبه و روحانی از حکمرانی فقهی تا فقه حکمرانی/ حکمرانی فقهی و انعطاف در برابر تکثرها داستان راستان بوستان! اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی تبارشناسی سکولاریسم در حوزه‌های علمیه امپراطوری معاونت آموزش بر حوزه/ چرا تغییر سخت است و چگونه باید پیش برویم؟ تنظیمات دروس حوزه طوریست که هیچ احتیاجی به قرآن ندارند! + واکنش ها زیر و بم اشتغال طلاب و چند نکته باریک‌تر از مو چرا ما پزشک اطفال داریم اما آخوند اطفال نداریم؟/ منبر را به هرکسی ندهید لزوم ارائه مدل اجرایی دقیق جهت ورود هیأت های مذهبی به اقتصاد اولین دیدار همسر با لباس روحانیت یا مزاحمت یک آخوند برای یک زن متأهل؟! حکمت متعالیه در خدمت انقلاب

18

سلبریتی، سوز واکسن یا ساز آنارشیسم؟

  • کد خبر : 1794
  • 17 بهمن 1399 - 13:35
سلبریتی، سوز واکسن یا ساز آنارشیسم؟
به نظر می رسد، در یک تحلیل پدیدارشناختی، سلبریتی به عنوان یک پدیده فرهنگی، نقش خود را گم کرده و به طور آنارشیستی در همه جا ورود غالبا نابه‌جایی داشته است و به‌جای همراه سازی و آگاه سازی افکار عمومی، باعث تردید و تشویش و چند مرجعیتی شدن و اعتمادسوزی مردم و مخاطبین‌شان می شوند.

هر متنی در زمینه ای فهم می شود و همچون جزئی که در یک کل قابل فهم است و قطعه ای که در سیستمی معنادار می شود بایستی سراغ فرامتن هر متن برویم تا شأن نزول آن تک بیت در منظومه حاکمش رمزگشایی شود.

اینکه واکسن بخریم یا بسازیم مسأله ای طبیعی و البته ضروری است که باید اتفاق بیفتد. اما وقتی یک مسأله از ریل عادی خود خارج می شود و در بستر هیجانات عمومی ضریب جعلی و تورمی پیدا می کند، قابل تأمل و بررسی می شود و از آن دست مسائلی است که باید فضای حاکم بر مسأله را واکاوی نمود تا اصل مسأله و چرایی مسأله بودنش شفاف و روشن شود.

داستان وقتی پیچ می خورد و تبدیل به یک داده سرگردان در فضای مجازی می شود که با پدیده های غیرمرتبط ترکیب می شود. ترکیب ساخت یا خرید واکسن با پدیده انسان های موسوم به سلبریتی و اهالی شهرت!

اساسا خرید واکسن و تشخیص تزریق و استعمال آن امری پزشکی و تخصصی است که کمیته های تخصصی هر جامعه ای مأموریت دارند که پیگیر این موضوع باشند و ورود افراد غیرمتخصص صرفا با تکیه بر شهرت و بدون پشتوانه دانشی و سوءاستفاده از تریبون های رسمی و شخصی، باعث تشدید مسأله و نه بخشی از راه حل خواهد بود.

از آنجایی که مسأله جان و بهداشت عمومی اجتماع در میان است، دقت و ظرافت بیشتری هم می طلبد تا خدای ناکرده با یک خطای شناختی و تعجیل یا تأخیر بدموقع و هیجان محور، مسأله از حالت عادی اش خارج و تبدیل به یک پاندمی بحرانی نشود.

زمینه چنین گزافه گویی ها از جانب برخی به ظاهر دلسوز و به واقع فریب خورده و بازیگر در زمین دشمن، فرهنگ توهم دانایی در برخی اهالی رسانه و عدم فهم و سواد رسانه ای از جانب همان ها و مارپیچ سکوت حاکم در رسانه های رسمی کشور جهت اعتراض و نقد چنین کنشگری های غیرمسئولانه ای است که جز آنارشیسم در اعصاب اجتماعی، چیزی نمی افزاید.

به نظر می رسد، در یک تحلیل پدیدارشناختی، سلبریتی به عنوان یک پدیده فرهنگی، نقش خود را گم کرده و به طور آنارشیستی در همه جا ورود غالبا نابه‌جایی داشته است و به‌جای همراه سازی و آگاه سازی افکار عمومی، باعث تردید و تشویش و چند مرجعیتی شدن و اعتمادسوزی مردم و مخاطبین‌شان می شوند.

این مسأله ناشی از فقدان گفتمان مشخصی در فهم و کاربرد و نقش پذیری واردات فرهنگی همچون سلبریتی در عرصه های رسانه ای است.

با این اوصاف و با فاکتورگیری از هیجانات برساخته و احتمالا مهندسی شده، مسئولان امر بایستی در تدبیر ماقبل و مابعد تزریق و مدیریت شرایط اجتماعی و جلب اعتماد عمومی برای رو آوردن به واکسیناسیون جهت پیشگیری و افزایش سیستم ایمنی با حداقل عوارض پیش بینی شده، ابعاد ماجرا را در نظر گرفته و مقدمات لازم را بدون توجه به شانتاژ کانالیزه و شارلاتانیزیم فیک و مهندسی شده، به سمت بهترین سرانجام هدایت کنند.

علیرضا محمدلو

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=1794

مطالب مرتبط

26اسفند
نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری
در اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی مطرح شد؛

نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری

20شهریور
تصویرسازی منفی و مستمر اینترنشنال از حوزه و روحانیت
01خرداد
نماز اول وقت پیرمرد دست‌فروش
روایتی جالب از یک کاربر شبکه های اجتماعی؛

نماز اول وقت پیرمرد دست‌فروش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.