• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل اخبار 6256اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

آداب طرح نظر جدید در حوزه های علمیه! تجاری سازی، بسته بندی و قسط بندی امر دینی! امام جمعه‌ای که با دخترش پشت تریبون نماز جمعه رفت اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

2
کاوشی در علت‌یابی وایرال ناگهانی کلیپ‌های بی‌محتوا

چرا کلیپ‌های غیراخلاقی فراگیر می‌شود؟

  • کد خبر : 6162
  • 20 اسفند 1399 - 15:02
چرا کلیپ‌های غیراخلاقی فراگیر می‌شود؟
اکنون قدرت رسانه در دستان حزب یا گروهی خاص نیست؛ روزگار قدرت بلامنازع مافیای رسانه که می‌توانست با جریان‌سازی مسیر فرهنگی یا اقتصادی یک جامعه، کشور یا منطقه را تغییر دهد گذشته است.

به گزارش صدای حوزه آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ایم که چه چیزی باعث می‌شود ویدئوهای بی‌محتوا و گاه ضداخلاقی ناگهان رشد کنند و در جامعه همانند یک اپیدمی، فراگیر شوند؟ در حالی که مسائل فرهنگی مناسب در بازنشر جا می‌مانند و قبل از اینکه به اندازه کافی دست به دست شوند، رها می‌شوند و می‌میرند!

قدرت‌ رسانه‌های تعاملی

اکنون قدرت رسانه در دستان حزب یا گروهی خاص نیست؛ روزگار قدرت بلامنازع مافیای رسانه که می‌توانست با جریان‌سازی مسیر فرهنگی یا اقتصادی یک جامعه، کشور یا منطقه را تغییر دهد گذشته است.

نه اینکه غول‌های رسانه فعال نباشند، مسئله این است که یک بلاگر با ۲۸۰ میلیون فالور در اینستاگرام می‌تواند در اشاره‌ای کوچک به ماجرایی بی‌ربط، ناگهان گفتمانی تازه در بیاندازد در حالی که برخی از رسانه‌های رسمی و بزرگ بر اثر نقش غیرتعاملی که در دهه گذشته، در سیاست کشورها بازی کرده‌اند امروز بخشی از اعتماد عمومی در گفتمان‌سازی خود را از دست داده‌اند و به مراتب مخاطبانی کم اثرتر را در پی خود می‌کشند.

حال خود قضاوت کنید؛ آن بلاگر سواد رسانه‌ای بهتری دارد و محتوای در حال انتشارش را بیشتر از ممیزی‌های اخلاقی عبور می‌دهد، یا سازمانی رسانه‌ای که دارای اهداف، چشم‌انداز و شعار است؛ هر دو در پی جذب مخاطب/مشتری هستند اما راه و روش بسیار متفاوت است.

هرکسی می‌تواند رسانه باشد و روی جامعه اطراف خود اثر بگذارد

در این بازار مکّاره رسانه، وظیفه و مسئولیت اخلاقی هر یک از ماست که برای جذب مخاطب به‌ویژه در صفحات مجازی مثل اینستاگرام، از انتشار هر مطلبی پرهیز کنیم؛ چرا که “خرس آبی ” یک اصل مهم در دنیای تبلیغات است: “وقتی همه از موضوعی صحبت می‌کنند، دیگر تفاوتی ندارد آن موضوع به باد انتقاد گرفته شود یا مورد تعریف و تمجید قرار بگیرد، گفتمان‌سازی شکل گرفته و آن موضوع اثر خود را گذاشته است.”

به همین دلیل هم هست که در خیلی از نقاط دنیا هر نوع اشاره‌ای درباره مصرف یا منع مصرف سیگار یا سایر مواد مخدر ممنوع است، حتی اگر قرار باشد تنها به مضرات آن اشاره شود.

ضرورت هوشیاری الگوها

ما به عنوان سفیران رسانه‌ای برای جامعه نقش الگو را بازی می‌کنیم؛ در این فضا خیلی مهم است که هوشیار باشیم و برای جذب مخاطبان بیشتر به بزرگتر شدن موج‌های رسانه‌ای دامن نزنیم و با الگوبرداری از دیگر فعالان فضای مجازی از موج، سونامی نسازیم (در ایجاد یک سونامی نقش ریز موج‌ها را نادیده نگیرید!)

مخاطبان ما توده‌های عظیم بی‌شکل و مبهم‌اند؛ ریز موج‌های ما با فشار این توده عظیم سرگردان، موج های سونامی عظیم جامعه ای می‌شوند که ما نیز زیر آوارش غرق خواهیم شد.

خانم روانشناس، آقای بازیگر و دوست روزنامه‌نگار، تکه‌هایی از قدرت رسانه را در دست دارند و حداقل چند هزار فالور دارند، آیا تا به حال به اثر محتوایی که منتشر می‌کنند فکر کرده‌اند؟ تا کنون فکر کرده‌اند شاید با انتشار مطالبی نقادانه در فضای مجازی، افراد بیشتری به تماشای آخرین کلیپ فلان خواننده از آب گذشته ترغیب شوند؟!

تاکنون فکر کرده‌اید وقتی یک نفر به عنوان خواننده رپ با طرفداران میلیونی‌ در ترانه‌هایش بد و بیراه می‌گوید و شما با نقد رفتار او در اندیشۀ موج‌سواری هستید، در حقیقت فرزندان خود و جامعه اطرافتان را به آشنایی بیشتر با او و امثال او فرا می‌خوانید؟

چه شده که برخی دیپلماتهای بی‌رقیب رسانه با قدرت انتشار اخباری به مراتب بیش از صدا و سیما، به جای انتشار اخبار سازنده،  مفید و کمک به ارتقای سطح فرهنگ جامعه‌ با تمام توان در حال تیشه زدن بر اندک ریشه باز مانده‌های فرهنگی خویش هستند؟

حالا که رسانه، کمی عمومی شده است خطراتش افزایش یافته، به نظر می‌رسد لزوم آموزش‌ها در این زمینه دوچندان شده باشد و نیز سواد استفاده از رسانه، چه در جایگاه فرستنده یا منتشرکننده پیام و چه به عنوان گیرنده، ضروری‌‎تر شده است.

چرا که رسانه آگاهی‌بخش، فرهنگ‌ساز و پرورش‌دهنده نسل‌های بعدی است؛ در سرزمین ما، نوع استفاده از رسانه‌ها به گونه‌ای است که دیگر نیازی نیست اتاق فکرهای آمریکا و سایر کشورهای دنیا برای تهاجم فرهنگی برای ما برنامه بریزند و بودجه مصوب کنند.

کوچکترین اخبار منفی، آموزه‎های غیراخلاقی و سخیف در مدت کوتاهی توسط خودی‎‌ها در فضای مجازی منتشر می‌‎شود، برخی از روی ندانستن و بعضی هم برای موج‌سواری… همه در راستای مشتری مداری!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6162
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

29فروردین
چرا کلیپ پسر هتاک وایرال شد؟!
تلنگر مد نظر نظر دریافت شد:

چرا کلیپ پسر هتاک وایرال شد؟!

02فروردین
داغ‌ترین عناوین پربحث توئیتر در بهار ۱۳۹۹
از آغاز رزمایش همدلی تا ماهواره نور

داغ‌ترین عناوین پربحث توئیتر در بهار ۱۳۹۹

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.