• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل اخبار 6255اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

آداب طرح نظر جدید در حوزه های علمیه! تجاری سازی، بسته بندی و قسط بندی امر دینی! امام جمعه‌ای که با دخترش پشت تریبون نماز جمعه رفت اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

7
یادداشت؛

دوقطبی مشارکت حداکثری یا عمل به قانون از دیدگاه مقام معظم رهبری

  • کد خبر : 14180
  • 06 خرداد 1400 - 19:20
دوقطبی مشارکت حداکثری یا عمل به قانون از دیدگاه مقام معظم رهبری
غیر از اپوزیسیون همیشه معترض و البته علیزاده ها و داناها و نادان های آن‌‌طرف آب و این‌طرف آب، بدنه انقلابی نیز دچار یک دوقطبی و تردید و ترس شده بود. موضوع دوقطبی هم مصلحتی بود که از نظر مخالفین نظر شورای نگهبان، به عنوان اولویت مشارکت بر قانون تعبیر می‌شد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضا محمدلو سردبیر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه طی یادداشتی به تحلیل و بررسی سخنان رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخته است که درادامه می خوانیم؛

موج ماجرای احراز صلاحیت ها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری طعم جدیدی داشت. مطابق قانون و روال همیشگی، عده ای که پرونده های مفتوح داشتند یا مسائلی خلاف شرایط ریاست جمهوری به پرونده شان اضافه شده بود یا بالاخره در فاکتورهای کاندیداتوری، شرایط کامل احراز‌صلاحیت را دارا نبودند، از قطار رقابت پیاده شدند. امری که در همه جای دنیا معمول بوده و جهت برقراری یک رقابت امن و دمکراسی سالم، بدیهی و ضروری است.

اما آنچه که به عنوان موج جدید و دوقطبی متفاوت جلوه کرد، موافقین و مخالفینی بود که در باب تصمیم شورای نگهبان رقم خود. موضوع دوقطبی هم این بود که با ردصلاحیت های برخی از رقیبان، آمار مشارکت و انگیزه شرکت پایین خواهد آمد.

در حقیقت، غیر از اپوزیسیون همیشه معترض و البته علیزاده ها و داناها و نادان های آن‌‌طرف آب و این‌طرف آب، بدنه انقلابی نیز دچار یک دوقطبی و تردید و ترس شده بود. موضوع دوقطبی هم مصلحتی بود که از نظر مخالفین نظر شورای نگهبان، به عنوان اولویت مشارکت بر قانون تعبیر می‌شد.

سوال جدی این بود که عمل به مرّقانون در اولویت است یا مشارکت بیشتر و فضای رقابتی تر. این صورت مساله بقدری تعمیق یافته بود که آیت الله رئیسی نیز احساس مسئولیت کرده بود و به رایزنی با مسئولین شورای نگهبان و… جهت حضور یکی دونفر از ردصلاحیت شدگان همت گماشت.

فضای ملتهبی بود و بچه های انقلاب بیش از خارج نشینان و ضدانقلاب، دچار تردید و تشویش و تعارض شناختی شده بودند.

عده ای جهت دچار نشدن در تله “تایید شورا یعنی شراکت در مفاسد مبتلابه در امر اجرا” و البته عمل به مرّقانون، جانب شورای نگهبان‌را گرفته بودند و عده ای نیز مشارکت‌را اصل قرار داده و به فرمایش حضرت آقا و فرار از طعنه های رقیب و بیگانه، علیه شورای نگهبان موضع گیری های سفت و سختی اتخاذ کرده بودند.

امروز که حضرت آقا در دیدار ویدئوکنفرانسی با نمایندگان مجلس، ضمن حمایت و تایید عملکرد شورای نگهبان در انجام وظیفه، علیه هرج و مرج ها و حاشیه های انتخاباتی موضع جدی گرفتند، عمق تئوریک دیدگاه ایشان در باب انتخابات، کاملا شفاف شد.

همان شخصیتی که مشارکت را در انتخابات، بر انتخاب صالح یا اصلح، ارجح می‌دانست، عمل به قانون را در احراز صلاحیت‌ها در اولویت قرار داد و اعلام کرد که حتی دمکراسی و مردم سالاری نیز باید در چارچوب درست و قانونی صورت بگیرد.

شکستن دوقطبی مشارکت_قانون از نگاه ایشان بدین گونه رقم خورد که اولا مشارکت را دائرمدار شخص و جناح ندانستند و دلیل اصلی حضور و مشارکت را مدیران قوی و برنامه کارآمد معرفی کردند. ثانیا هرگونه ساختارشکنی برای دیده شدن را تقبیح نمودند که نوعی تایید و تقویت ساختار و قانون انتخابات به شمار می آید.

در حقیقت از نگاه مقام معظم رهبری، دوقطبی های کاذب و هیجان های استادیومی برای انتخابات چندان امر مهمی نیست و حتی چهارسال پیش صریحا در توضیح نصیحت به احمدی نژاد برای نیامدن به عرصه انتخابات، فرمودند که دوقطبی های هیجانی برای کشور مضر است.

در دیدگاه ایشان طی دوره های متمادی انتخاباتی، آنچه که در اولویت قرار داشته و حاکم بر سایر اصول و قواعد و مصالح مدنظر قرار دارد، عمل به قانون است.

عنصر قانون در یک نگاه تحلیلی، عامل بقای مردم سالاری و ایمن ساز دمکراسی از هرگونه تحریف و ابتذال و دلسردی است. اگر قانون در یک جامعه محترم باشد، آزادی و امنیت و عدالت، زمینه بیشتری برای ظهور و بروز خواهند داشت.

اساسا هرگونه شل شدن و ضعف در ساحت قانون، حتی مشارکت را به مرور دچار استهلاک خواهد نمود و دلیل آن هم سوءاستفاده ها و ناکارآمدی های اعتمادسوزی است که نسبت میان مردم و حاکمیت را دچار شکاف های جدی خواهد کرد.

هرگاه قانون به نفع مصالح دیگر شل شده و به استثناءاکثر مبتلا شود، نتیجه ای جز تسامح بی ضابطه نخواهد داشت. به اصطلاح می توان گفت که پلورالیسم ناشی از شل شدگی و وارفتگی قانون، در بلندمدت به نارضایتی های مدنی و آنارشیسم اجتماعی و سیاسی خواهد انجامید.

رهبرمعظم انقلاب در بیانات امروزشان با تیزهوشی نشان دادند که حتی دمکراسی هم ذیل یک قانون محترم و مدیران کارآمد، امکان بقا و پایداری خواهد داشت و این سبک فصل‌الخطابی، ممکن نیست جز با یک نگاه نافذ و راهبردی که الحمدلله در رهبرمعظم انقلاب، شاهد بودیم و هستیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=14180

برچسب ها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.