• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
در برنامه ثریا و طی گفتگو با حجت الاسلام حاج اکبری و تماس تصویری با حجت الاسلام قنبریان مطرح شد؛

طرح مسائلی چون کوه خواری و حقوق نجومی تا میدان دادن به مفسدین در نماز جمعه محدودیتی وجود ندارد/ شارع مقدس کسی را که فساد اقتصادی می‌کند جواز به تشهیر داده است + فیلم

  • کد خبر : 30696
  • 17 آبان 1400 - 13:03
طرح مسائلی چون کوه خواری و حقوق نجومی تا میدان دادن به مفسدین در نماز جمعه محدودیتی وجود ندارد/ شارع مقدس کسی را که فساد اقتصادی می‌کند جواز به تشهیر داده است + فیلم
دربرنامه ثریا این هفته حجت الاسلام حاج علی اکبری به بررسی اتفاقات اخیر در خصوص نماز جمعه و نسبت آن با عدالتخواهی پرداخت، حجت الاسلام قنبریان نیز به کم رنگ بودن عدالتخواهی در نماز جمعه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه یکشنبه شب در برنامه ثریا با موضوع «ائمه جمعه و رسالت عدالتخواهی» با بیان اینکه کلیپی که از جلسه با ائمه جمعه منتشر شده یک جلسه درون تشکیلاتی بوده است، گفت: مطالبه گفتمان عدالت و مسأله عدالت را در این جلسه یک طرح مسأله کوتاهی در حد ۱۱ دقیقه کردم و بنا نبود به صورت تفصیلی به این موضوع بپردازیم و ارائه ناقصی از این جلسه صورت گرفت.

وی ادامه داد: ارائه ناقصی که از این برنامه صورت گرفت در خصوص عدم ورود مصداقی به مفاسد از سوی ائمه جمعه حواشی را به دنبال داشت. آن چیزی که در این جلسه مطرح کردم و بخشی از آن دیده شد از مسلمات نهاد نماز جمعه است، هویت نماز جمعه یک مسأله عدالت محور است، از عدالت امام جمعه تا اینکه هر ظرفیتی که در اختیار دارد در حد ممکن به مسأله عدالت پرداخته شود.

نسخه کامل کلیپ جنجالی و پاسخ های حاج علی اکبری:

 

طرح عدالتخواهی مصداقی در برنامه ثریا و صحبت های رهبرمعظم انقلاب:

 

حضور حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا و بیان انتقادات و پاسخ های حجت الاسلام حاج علی اکبری:

 

گفتمان عدالت از مهمترین مسائل انقلاب است

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مسأله عدالت و گفتمان عدالت را از مسائل مهم انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: امام جمعه نماینده گفتمانی امام مسلمین است و باید مباحث مد نظر امام مسلمین را دنبال کند و عدالت هم بخشی از این مسائل است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری عدالت و گفتمان عدالت را از مسائل مهم انقلاب اسلامی توصیف کرد و افزود: مسأله عدالت  باید از سوی امام جمعه با قوت چه در مقام تبیین، چه ترویج چه در مقام تحقق هرمقدار که امکان آن باشد باید دنبال بشود. عدالت هم در وجهه ایجابی هم در مقام سلبی باید دنبال شود. چرا که نگاه ما به عدالت باید جامع باشد و عدالت را در یک بسته جامعی در همه عرصه‌ها در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اقدامات ائمه جمعه کشور در حوزه عدالت از ابتدای انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: به برکت نماز جمعه و امام جمعه بسیاری از مطالبات و خواسته‌های مردم به آبرو و شرافت نماز جمعه دنبال شده است و اقدامات مؤثری در گوشه گوشه‌های کشور نظیر مراکز فرهنگی، بیمارستان و مدرسه سازی، جاده سازی و دیگر مسائل مهم زندگی مردم همگی دنبال و برطرف شده است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، ائمه جمعه را از مطالبه‌گران اصلی شهر و منطقه خود برشمرد و اظهار کرد: ائمه جمعه همه یکسان نیستند و نوع اقدام و میزان نفوذ کلام و سطح پیگیری آنها تفاوت‌های خاص خودش را دارد. در جنبه سلبی که بحث مبارزه با فساد است، ائمه جمعه هم به حسب نهاد امامتی در مبارزه با فساد در مناطق خود نقش دارند و آن هم فساد در جلوه‌های مختلف که بیشتر مفاسد اقتصادی جلوه کرده است.

مسأله عدالت در دستور کار ائمه جمعه قرار دارد

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه همه ائمه جمعه در عملکرد یکسان نیستند اگرچه مسأله عدالت در دستور کار آنها قرار دارد، تصریح کرد: در وجهه همت ما در حالت ایجابی و سلبی موضوع عدالت طلبی قرار دارد. مطالبی که در فضای مجازی مطرح و گفت‌وگوهایی که انجام شد باعث خوشحالی ما شد چرا که شاهد بودیم ما در زمینه‌ای که به آن دلبستگی داریم در حال تخطئه شدن هستیم. من شخصا حاضر هستم برای این آرمان جانم را فدا کنم و مسأله عدالت آرمان اصلی ما از ابتدای انقلاب اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: مباحثی که مطرح شد نشان داد محیط افکار عمومی ما مخصوصا در جامعه انقلابی و به ویژه در میان جوانان حزب اللهی یک عطف توجهی نسبت به موضوع عدالت پیدا شده است. بخشی از این موضوع به علت این است که جوانان ما مشاهده کرده‌اند که مفاسد در مناطق آنها خلاف توقع و باعث آزردگی خاطر جامعه شده است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: من بخاطر مسائل اخیر و واکنش جوانان به موضوعات پیش آمده سجده شکر به جا آوردم و جدای از شیوه‌ها خوشحال هستم از اتفاقاتی که رویداد و واکنش‌هایی که شاهد آن بودیم.

ائمه جمعه فقط به خواندن روایات و آیات بسنده نکنند

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: کسی نگفته ائمه جمعه فقط باید آیات و روایات عدالت را بخوانند، طرح شدن مبانی عدالت که از مبانی دینی ما است باید در نماز جمعه طرح بشود اما گفتمان عدالت تنها با سخنرانی پیاده نخواهد شد، اینکه گفتمان عدالت تبیین و ترویج بشود و تا مسیر تحقق، پرچمداری شده و تبدیل به یک مطالبه و خواسته عمومی بشود نیازمند برنامه ریزی و فعالیت و بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های کشور است.

وی در ادامه عنوان کرد: هم مبانی باید مورد توجه بگیرد هم اینکه عدالت گفتمانی، ساختاری، موضوعی و مصداقی را در نظر بگیریم. مسأله عدالت در شبکه امام جمعه در تمام این بخش‌ها محدودیتی ندارد و ائمه جمعه هم برخلاف ادعاهایی که این مدت مطرح شد یک مجموعه آزادی هستند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه ۹۰۰ نماز جمعه در کشور برپا می‌شود، اظهار کرد: کسانی که موضع گیری در خصوص نماز جمعه دارند آیا همه نمازهای جمعه را بررسی کرده‌اند؟ آیا همه خطبه ها را شنیده‌اند؟ آیا با روش زندگی همه ائمه جمعه ما آشنا هستند؟ امروز اکثریت ائمه جمعه ما در سخت‌ترین شرایط از نظر وضع زندگی هستند و ما امکان پشتیبانی از این عزیزان نداریم.

ائمه جمعه با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به سخت‌گیری نسبت به گزینش ائمه جمعه تصریح کرد: ائمه جمعه فضلایی هستند که امکان اشتغال مناسب را رها کرده به گوشه ای از کشور رفته و مسؤولیت امامت جمعه را پذیرفته و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و این غلبه وسیعی در جامعه ائمه جمعه کشور دارد و اینها از همه دردمندتر هستند و خودشان با همه وجود این دشواری‌ها و سختی‌های زندگی را درک می‌کنند.

وی ادامه داد: این تفاوت می‌کند با کسی که دست به قلم و دست به توییت است و مسؤولیتی نداشته و زندگی معمولی او هم برقرار است، فقط افاضه می کند، در عدالت خواهی این کجا و آن امام جمعه‌ای که با نماز و روزه استیجاری زندگی خود را ادامه می‌کند اما دست از عدالت خواهی برنمی‌دارد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: این از کجا آمده است که ما در حال دوگانه سازی در مسیر عدالت هستیم، بلکه ما هم در گفتمان سازی عدالت هم در ترویج و تبیین و عدالت ساختاری و رهگیری ساختارهای فسادزا و آنجا که در افق دید امام جمعه قرار دارد تا در عرصه عدالت مصادقی، تمام این موضوعاتی که فهرست کرده‌اید، همه این مصادیق اگر آنها را مصداق بدانیم، از کوه خواری و حقوق نجومی تا میدان دادن به مفسدین برای دست اندازی به اموال عمومی، مسائلی هستند که طرح آن در نماز جمعه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی نماز جمعه و خطبه‌های نماز جمعه و محیط امامت جمعه را دارای مأموریتی خاص عنوان کرد و گفت: بخشی از این مأموریت متوجه امام جمعه است، یادمان باشد امام جمعه در کشور ما و در جامعه ما همه کاره منطقه خود نیست، یعنی دستگاه‌های دیگری نیز هستند که هرکدام وظایف مخصوص به خود را دارند.

عمده فساد کشور ناشی از ساختارهای فسادزا است

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه افزود: عمده فسادهای کشور ناشی از ساختارهای فسادزا است و رییس جمهور هوشمندانه تصمیم گرفته تا از مبدا وارد مبارزه با فساد بشود. ما در یک نکته فقط ملاحظه داریم و عرض من در جلسه ائمه جمعه در یک نکته خاص بوده است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه امام جمعه فقط خطبه نیست، اظهار کرد: به نظر می‌رسد آسان‌ترین بخش همین خطبه های نماز جمعه است، عمده این است که امام جمعه در طول هفته در منطقه خود از همه ظرفیت امکانی که در اختیار دارد برای پیگیری مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف می‌تواند استفاده کند.

وی با اشاره به تحولات در عرصه فعالیت ائمه جمعه تصریح کرد: بروید بررسی کنید چرا در خصوص اقدامات ائمه جمعه در کشور جفا می‌شود، کسی مدعی وضعیت مطلوب نیست، برنامه تحولی براساس دیدگاه رهبری تهیه کرده‌ایم و طبق آن عمل می‌کنیم، یعنی هم وجوه ایجابی هم وجوه سلبی مسأله را بررسی کنید. نوع ورودی‌های ما به لحاظ ارتباط با مردم، مردمی بودن، جوان سازی شدن شبکه و آگاهی از مسائل کسانی هستند که تلاش شده تا در گزینش آنها حداکثر دقت وجود داشته باشد.

دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص ورود مصداقی ائمه جمعه به مفاسد

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در خصوص موضوع ورود مصداقی به مفاسد در نماز جمعه، عنوان کرد: یک اتهام خیلی سنگینی وارد کردند و نکته اینجا است که ما در نهاد نماز جمعه باید طبق چه قاعده‌ای عمل کنیم؟ مواضع رهبری یا برخاسته از موضع امامت ایشان است یا اینکه از جامعه دانشجویی مطالبه کرده اند،ای کاش از امام و رهبری درباره نوع مواجهه ایشان با موضوعات در ارتباط با ائمه جمعه نیز بررسی می‌کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدعی نیستیم در عمل کاملا موفق هستیم اما در حال تلاش کردن هستیم؛ خواسته امام خمینی از نهاد نماز در جمع ائمه جمعه استان زنجان در سال ۶۱ فرموده‌اند: اگر یک وقتی همه علمای بلاد را عرض می‌کنم خصوصا ائمه جمعه، اگر یک وقتی پیش آمدی کرد از استاندار یک جایی یا از رییس دیگر، حل کنند خودشان و در پی آن به مقامات دیگر رجوع کنند، به مردم نروند بگویند، به صلاح نیست. اشتباهات را ما نباید به مردم بگوییم بلکه خودمان خصوصی باید موضوع را حل کنیم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: امام خمینی در یک بیان دیگری می‌فرمایند: خصوصا ائمه جمعه که با گروه‌های زیادی سروکار دارند باید توجه کنند در گفتار و رفتارشان همه چیز اسلامی باشد و خدای ناخواسته یک مطلبی که دستگاهی را تضعیف می‌کند احراز و تعدیل کند چرا که کشور ما محتاج این است که آرامش داشته باشد.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه امام خمینی در اردیبهشت سال ۶۴ می فرمایند ائمه جمعه و ائمه جماعت مانند پدر برای مردم هستند و باید بین خودشان هم برادر باشند، تصریح کرد: امام خمینی می‌فرمایند ائمه جمعه هیچوقت موضوعی را به نماز جمعه نکشانند، چه اشکال داشته باشد به فلان استاندار، فلان حاکم، یا فلان وزارتخانه یا اشکال داشته باشند به فلان آدم و فلان شخص، خطبه نماز جمعه محل دعوت به حق و دعوت به تقوا و مصالح مسلمین گفتن است و تعرض به این خرده ریزی‌ها از شأن ائمه جمعه خارج است.

وحدت جامعه مهمتر از معرفی مفسدین است

وی در ادامه عنوان کرد: آیا نماز جمعه محل این است که یک امام جمعه شخص فلان یا شرکت ایکس یا نماینده مجلس یا افراد عادی را مورد خطاب قرار داده و اتهامی نسبت بدهد؟ وقتی که راجع به مصداق قرار است صحبت شود، وقتی مصداق عینیت بیرونی پیدا می‌کند و در خطبه نماز جمعه یک شخص حقیقی یا حقوقی نام برده می‌شود و می‌خواهیم انتقادی را مطرح کنیم باید ببینیم رهبر معظم انقلاب چه می‌فرمایند، ایشان می‌فرمایند وقتی شایعه‌ای علیه مسؤولین مطرح می‌شود اولین موضوعی که هست این است که نکند دشمن می‌خواهد این موضوع را عامل برهم زدن وحدت قرار بدهد، اصل را بر حفظ وحدت قرار دهیم، اگر تکلیف شرعی هم پیدا کردیم و احساس کردیم به آن بخواهیم عمل کنیم ممکن است تشنج به وجود آمده و وحدت از بین برود قطعا به عنوان ثانوی انجام آنچه احساس کردیم تکلیف شرعی است حرام و حفظ وحدت واجب خواهد بود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: امروز مطالبه‌ای که شده مسأله خطبه است، امام جمعه از موضع حاکمیت در خطبه‌های نماز جمعه صحبت می کند مثل یک جوان عدالتخواه نیست بلکه در فضای حاکمیت قرار دارد، می‌تواند با آن مسؤول پیگیری کند و امکان پیگیری موضوع را دارد و این با جوان عدالتخواهی که احیانا چاره‌ای جز فریاد زدن ندارد متفاوت است.

وی ادامه داد: باید عوارض حرف‌های امام جمعه در نماز جمعه را در نظر گرفت، وقتی شخصی هنوز حکم مشخصی ندارد و به دادگاه نرفته است چطور باید نام او را برد، مسؤولیت امام جمعه در یک منطقه صیانت از وحدت است. خطبه نماز جمعه محیط گفت‌وگو با عموم مردم است و باید بدانیم امروز هرحرفی در نماز جمعه گفته می‌شود در همه دنیا قابل دسترسی است.

نماز جمعه باید امیدآفرین باشد

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با تأکید بر اهمیت امیدآفرینی در خطبه‌های نماز جمعه کشور، تصریح کرد: باید از مجموع خطبه‌ها مردم به امیدواری نسبت به نظام و آینده کشور برسند. رهبر انقلاب می‌فرمایند مواردی که خیلی نادر است مطرح بشود ایراد ندارد اما مدام مطرح کردن مشکلات تأثیر مثبت ندارد، این موضوع را ما تجربه هم کردیم که ائمه جمعه‌ای که موضوعات مختلف را مدام مطرح می‌کردند نه تنها اثرگذاری مثبت نداشت بلکه باعث تشویش مردم و اختلاف میان دستگاه‌ها و نهادها شده‌اند.

وی با بیان اینکه گاهی عدالت اعلامی و گاهی عدالت اعمالی داریم، اظهار کرد: یعنی اینکه گاهی تنها می‌خواهیم موضوعی را مطرح کنیم که پز آن را بدهیم و گاهی می‌خواهیم مشکلی را برطرف کنیم. براساس گفته‌های دیگران ما را نقد کردند اما عرض من این است که ما هیچ محذوری در شبکه امامت جمعه برای عدالت گفتمانی، عدالت ساختاری و عدالت موضوعی نداریم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه افزود: در خصوص مصداق عینی و اتهام زدن که به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه‌های نماز جمعه ممنوع است، بنده ۲۰ سال است در محضر رهبر معظم انقلاب هستم و تذکراتی که ایشان به ائمه جمعه به شکل خاص داده‌اند پیش روی ما است، رسالت نماز جمعه با جایگاه پدری و حاکمیتی و نماز بودنی که دارد با عدالتخواهی به سبک دانشجویی تفاوت دارد. اشتباه یک جوان، شخصی است اما اگر آبروی کسی در نماز جمعه آسیب ببیند تقوای امام جمعه آسیب خواهد دید و محیط نماز جمعه آلوده خواهد شد.

 جایگاه عدالت در نماز جمعه کم رنگ است

در ادامه این برنامه حجت الاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه این موجی که در کشور در خصوص نماز جمعه ایجاد شده و حرف‌های حجت الاسلام علی اکبری در یک بستره شنیده شده است ما باید بر مبنای همان بستره صحبت کنیم، گفت: بهتر است در خصوص مسائل به صورت علمی صحبت کنیم.

وی ادامه داد: گفتمان سازی را حتی اگر سخنرانی فرض کنیم، در دهه شصت ۷۷ خطبه با موضوع عدالت اجتماعی از آقای هاشمی رفسنجانی داشته ایم، ۲۷ خطبه در نفی تجمل و فرهنگ تجمل بوده و رهبر معظم انقلاب نیز همین خطبه‌ها را خوانده‌اند. سؤال این است خطبای تهران و مراکز استان‌ها به خصوص تهران و حتی آقای حاج علی اکبری چند خطبه در خصوص عدالت خوانده‌اند؟

چند خطبه نماز جمعه در مراکز استان‌ها و پایتخت به عدالت اختصاص داده شده است؟

حجت الاسلام قنبریان خاطرنشان کرد: اگر امروز در زمینه عدالت عقب هستیم و رهبر معظم انقلاب از خداوند متعال و مردم در این خصوص عذرخواهی می‌کنند، چقدر خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع اختصاص یافته است، یک آمار در این زمینه ارائه بشود و اگر واقفید مسأله محوری مشکلی ندارد، همانطور که رهبر معظم انقلاب در خصوص آزادی در دهه شصت خطبه خوانده‌اند، مشخص بشود چند خطبه در این خصوص از سوی خطبای مشهور خوانده شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حضور مردم در نماز جمعه کم رنگ‌تر از نماز جماعت و مراسمات مذهبی و دینی است، اظهار کرد: در مورد مطالبه‌گری به نظر می‌آید مصداق سازی که مخل وحدت و عامل گروه گروه شدن مردم است بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب باید از دسته دسته کردن مردم پرهیز شود. امروز عملا برخی ائمه جمعه مشغول این خطا هستند و مردم این موضوع را به خوبی می‌فهمند.

دعوا بر سر عدالت است

وی ادامه داد: اینکه یک امام جمعه به کارگرانی که پلاکارد در خصوص مشکلات خود در نماز جمعه در دست دارند می‌گوید از شما حمایت نمی‌کنم برآیند صحیحی را رقم نمی‌زند و مردم این بستر را می‌بینند و جملات آقای حاج علی اکبری را اینگونه برداشت می‌کنند که وحدت را با مفسدین می‌خواهند، این منظور آقای حاج علی اکبری نیست ولی اینطور برداشت می‌شود.

حجت الاسلام قنبریان با بیان اینکه ۱۶ اسفند سال ۶۱ امام جمعه تهران در نماز جمعه می گوید اسلام نمی‌خواهد حلبی آباد در کنار زعفرانیه باشد و اکنون کسی می‌گوید باستی هیلز نباید باشد، اظهار کرد: دعوا بر سر این مسائل است، درباره مصادیق محرز شده جرم باید به این نکته توجه داشت که شأن خطبه باید رعایت بشود اما اینکه بگوییم نباید نماز جمعه را تقلیل داد به جنبش دانشجویی، صریح دستور رهبر معظم انقلاب است که باید به دانشجویان در نماز جمعه تریبون داد اما این موضوع محقق نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: فتوای مراجع این است که زندانیان اقتصادی را به نماز جمعه بیاورند، این موضوع اوایل انقلاب وجود داشته اما اکنون این موضوع انجام نمی‌شود، شارع مقدس کسی که فساد اقتصادی می‌کند را جواز به تشهیر داده است و باید شناسانده بشود به مردم که این مفسد اقتصادی است، ما با اراذل اوباش این کار را می‌کنیم اما با مفسدین اقتصادی چنین کاری نمی‌شود.

 در خصوص طرح عدالت در خطبه های نماز جمعه حق مطلب ادا نشده است

در ادامه حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه اگر دستگاه قضایی حکم کند این مفسد را به نماز جمعه ببرید و او را به مردم معرفی کنید یا احیانا مجازاتی برای او انجام بدهید، از نظر ما ملاحظه‌ای ندارد، گفت: اما نکته این است که آیا در زمان ما که با زمان امام علی(ع) که تنها رسانه نماز جمعه بوده به لحاظ رسانه‌ای متفاوت است، آیا شلاق زدن یک نفر صحیح است؟ شرایط به لحاظ شبکه‌ای و معرفی چهره‌ها و صیانت از آبروی مردم متفاوت شده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم برای فیض نماز و تربیت به نماز جمعه می‌آیند نه اینکه معرفی مفسدین را ببینند. در خصوص حضور دانشجویان در سخنرانی پیش از خطبه‌ها هیچ محذوری نداریم البته باید نسبت به موضوعاتی که مطرح می‌شود دقت نظر صورت بگیرد. در یک نماز جمعه‌ای کارگران معترض مراجعه‌ای داشتند و شخصی که دیگر امام جمعه نیست برخورد اشتباهی کرده ولی نباید یک نمونه را به کل تعمیم داد.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مواجهه جناحی در نماز جمعه را یک منکر ارزیابی کرد و افزود: مسأله شرکت کنندگان در نماز جمعه و نسبت جمعیت شرکت کننده و افرادی که به نماز جمعه نمی‌آیند و علل این موضوع را باید به صورت علمی مورد بررسی قرار داد. این موضوع که جوانان در نماز جمعه حاضر باشند دغدغه ما است و علت حضور من در این سمت هم شاید این باشد که در ارتباط با جوانان هستم.

مسأله حضور جوانان در نماز جمعه باید بررسی علمی بشود

حجت الاسلام حاج علی اکبری از بررسی علمی در خصوص حضور مردم و جوانان در خطبه‌های نماز جمعه خبر داد و تصریح کرد: باید همه ابعاد پیرامون نماز جمعه را به صورت علمی بررسی و به صورت دقیق این مسائل را انجام داد، از دغدغه‌های ما است که با شناسایی بهتر و بررسی علمی به آسیب شناسی در این مسأله بپردازیم.

وی با بیان اینکه بررسی و آماری در خصوص سخنرانی ائمه جمعه در خصوص عدالت ندارم، گفت: باید بگویم حق مطلب انجام نشده است و این در بحث نظری است اما در خصوص عدالت ایجابی و سلبی از حیث عملی معتقد هستم باید فعالیت ائمه جمعه در کشور مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اظهار کرد: فیلمی که منتشر شد از بنده و واکنش‌های بسیار داشت مربوط به یک جلسه درون تشکیلاتی است و فیلم هم به صورت تقطیع شده منتشر شده و باید مردم عنایت داشته باشند به هیچ وجه مسأله عدالت خواهی در تغییراتی که مثال زده شده دخالت نداشته است و جابجایی ها یک سر سوزن مربوط به فشار و زد و بند و این مسائل نیست و یک کار کاملا تشکیلاتی بوده و تحولاتی است که در سطح استان تهران در حال انجام بوده و ادامه خواهد داشت.

هیچکس بخاطر عدالتخواهی از امامت جمعه برکنار نشده است

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: برکناری امام جمعه لواسان هیچ ربطی به این مسائل نداشته و اصلا در خصوص عدالتخواهی به امام جمعه محترم تذکری داده نشده و هیچکسی را به این دلیل جابجا نکردیم، فضاسازی غیراخلاقی صورت گرفت و نسبت غیراخلاقی به ما در خصوص جابجایی به علت عدالتخواهی داده شده است و ما از چنین رفتاری اعلام برائت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از ائمه جمعه عدالتخواه تقدیر می‌کنیم، تصریح کرد: در مشهد عام و در یک برنامه زنده اعلام می‌کنم امام جمعه‌های عزیز ما در عرصه عدالتخواهی، چه در زمینه گفتمانی چه ساختاری چه موضوعی و چه مصداقی بدون طرح در خطبه با ملاحظاتی که توضیح دادم، هرمقداری در زمینه عدالتخواهی فعالیت کنند نه تنها محدودیتی ندارند بشدت استقبال کرده و دعاگوی عزیزان خواهیم بود.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: در تهران هشت خطبه خوانده‌ام که در این بین یک خطبه مستقلا به مسأله عدالت پرداختم و قابل دسترسی است، خواهش می کنم به این خطبه‌ها مراجعه کرده بشنوید و نقد کنید و در خطبه اخیر هم بخشی راجع به عدالت صحبت کردم که البته آن هم پخش نشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=30696

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.