• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
 معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در مصاحبه با صدای حوزه مطرح کرد؛

فراز و نشیب سفیران هدایت/ روحانیت ۲۶۰ کارویژه دارد/حضور جهادی ۵۸۰۰ طلبه در مدارس/اساتید حوزه استخدام حوزه نیستند

  • کد خبر : 32739
  • 16 آذر 1400 - 16:57
فراز و نشیب سفیران هدایت/ روحانیت ۲۶۰ کارویژه دارد/حضور جهادی ۵۸۰۰ طلبه در مدارس/اساتید حوزه استخدام حوزه نیستند
حجت الاسلام و والمسلمین حسین ملانوری: زمانی یک پنجم ورودی حوزه های علمیه از مسیر سفیران هدایت بود اما الان خیلی کمتر هست. بعدها زمزمه این مسأله شنیده شد که به دلیل سنوات تحصیلی پایین‌تر از سیکل رسمی حوزه، شاید طلاب محترم فارغ‌التحصیل سفیران هدایت از علمیت و سواد کافی برخوردار نباشند؛ که ...

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری ضمن دیدار مدیر مسئول پایگاه خبری صدای حوزه در پاسخ به سوالی در مورد مدارس سفیران هدایت گفت: اصل ایده سفیران هدایت برای دو منظور بود، اول تامین مبلغ برای مناطقی که نیاز به مبلغ داشت و دوم هم تأمین معلم برای مدارس آموزش و پرورش، پیش‌بینی شد افراد علاقه‌مند بتوانند طی ۵ سال آموزش‌های لازم را ببینند و وارد این دو عرصه تبلیغی شوند که در یک بازه زمانی کوتاه، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. زمانی یک پنجم ورودی حوزه های علمیه از مسیر سفیران هدایت بود اما الان خیلی کمتر هست.

 معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ادامه داد: بعدها زمزمه این مسأله شنیده شد که به دلیل سنوات تحصیلی پایین‌تر از سیکل رسمی حوزه، شاید طلاب محترم فارغ‌التحصیل سفیران هدایت از علمیت و سواد کافی برخوردار نباشند؛ که برای رفع این موضوع سطح ۳ و ۴ سفیران هم طراحی و تدوین شد که الان طلاب محترم می‌توانند در این دوره‌ها نیز شرکت کنند؛ الان دیگر حوزه‌های علمیه سفیران کوتاه مدت نبوده و طلاب می توانند تا سطح ۴ این مدارس را شرکت کنند.

معاونت تبلیغ حوزه های علمیه

پذیرش سفیران هدایت بر اساس طرح آمایش

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صدای حوزه در مورد علت کاهش پذیرش حوزه‌های سفیران هدایت گفت: دلایل متعددی موجب کاهش پذیرش می‌شود، اولین دلیل آن اشباع منطقه از مبلغ است، چرا که اساسا هدف از سفیران هدایت، تامین مبلغ مورد نیاز منطقه بوده است و با حضور و تربیت مبلغین این نیاز رفع شده است؛ اساسا رویکرد جدید حوزه‌های علمیه، پذیرش بر اساس طرح آمایش است. مثلا در یک استان شاید به یک تخصص نیاز باشد اما پس از برگزاری چند دوره از آن، دیگر نیاز منطقه به آن تخصص اشباع شود.

پذیرش طلاب بر اساس طرح آمایش

در ادامه حجت الاسلام برزگار با اشاره به آمار ارائه شده پرسید: آمایشی که به آن اشاره کردید بر چه اساسی است و الان برای چه تعداد افراد یک طلبه مورد نیاز است؟

 حجت الاسلام و والمسلمین ملانوری پاسخ داد: اینکه گفته می‌شود هر ۵۰۰ نفر یک مبلغ حرف درست و بر اساس محاسبه دقیقی است؛ اینگونه که باید هر مسجد، هر مدرسه، هر دانشگاه و … یک روحانی داشته باشیم، همچنین در مواردی مثل کارشناس مذهبی صداوسیما و امور مرتبط با ازدواج و … نیازهای جامعه است که باید توسط طلاب تأمین شود. کارویژه‌های حوزه و روحانیت ۲۶۰ مورد است که احصا و به صورت کتابچه تدوین شده است؛ وقتی این ۲۶۰ مورد را در هم ضرب می‌کنیم (چون شاید یک نفر چند کار را انجام می‌دهد) محاسبه شده است که تقریبا هر ۵۰۰ نفر در جامعه یک روحانی لازم دارند و الان کمبود روحانی داریم. مثلا ما حدود ۱۱۰ هزار مدرسه آموزش پرورش داریم که برای طرح تربیتی «امین» که خود حوزه تدوین کرده است، هر مدرسه نیاز به یک طلبه دارد که عملا این تعداد طلبه آموزش دیده برای این موضوع را نداریم و تنها ۷ هزار مدرسه را توانسته‌ایم پوشش دهیم و البته غالب همین طلاب یعنی ۵۸۰۰ نفر از اینها هم بدون دریافت یک ریال حقوق در مدارس حضور دارند و پیوست های اقتصادی ورود طلاب به آموزش و پرورش در عمل، مهیا نشده است و نه حوزه چنین بودجه ای برای حمایت از این طلاب دارد و نه جای دیگری این حمایت را بر عهده گرفته است.

سفر استانی برای پیگیری یک پیامک

مدیرمسئول پایگاه خبری صدای حوزه با طرح این موضوع که برخی از مبلغین از وضعیت معیشتی و حمایت‌های معنوی حوزه گلایه دارند گفت: برخی از مبلغین از قطع شدن شهریه‌شان گلایه دارند و برخی دیگر مسأله‌شان این است که حوزه، این افراد را از خود نمی‌داند و گویی حوزه، مبلغین را رها کرده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه نیز با تایید این موضوع که طلاب محترم از جهات مختلفی در فشار هستند گفت: سامانه سفیر (http://safir.ismc.ir) برای ارتباط مستقیم با مدیر حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شده است که تیم ویژه‌ای زیر نظر مدیریت محترم حوزه‌های علمیه پیگیر پیامک‌هایی هستند که به این سامانه ارسال می‌شود؛ علاوه بر شنیدن دردودل‌ها، موارد هم به صورت دقیق پیگیری می‌شود، مثلا در یک مورد به خاطر  پیامکی که یکی از کارکنان شرکت توسعه نیشکر خوزستان در مورد فعالیت وهابیت در استان ارسال کرده بود، مدیریت محترم بنده را که آن زمان مسئول فرق و ادیان بودم را برای پیگیری مساله راهی این استان کردند و رفتیم و ماجرا را از نزدیک مورد بررسی و مداقه قرار دادیم؛ طلاب بدانند که پیامک‌ها ترتیب اثر داده می‌شود.

معاونت تبلیغ حوزه های علمیه

اداره حوزه با کمترین هزینه 

وی در باره بودجه بسیار پایین حوزه‌های علمیه و صرفه‌جویی بالا در مراکز حوزوی گفت: ۲۳ سال قبل در رشته تخصصی تبلیغ حوزه ۴۰۰ دانشجوی مقطع دکتری داشتیم، آن زمان برای تامین هزینه اساتید، کمک هزینه دانشجویان، نیروهای اداری و هزینه جاری مجموعه، جمعا بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان درماه دریافت می‌کردیم برای همه این موارد! در حالی که پایه حقوق یک استاد دانشگاه ۵۰۰ هزار تومان بود، حوزه الان هم همینطور کم هزینه اداره می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد؛ اساتید حوزه که هیچکدام استخدام حوزه علمیه نیستند و زیر خط فقر هستند و کارمندان حوزه هم خیلی کمتر از مبلغی هستند که شما اشاره کردید(ده میلیون تومان) حقوق می گیرند و یا در همین ساختمان حدود ۲۰۰ نفر از طلاب با حقوق زیر دو میلیون تومان در ماه در حال تولید محتوای فضای مجازی هستند و از لب تاپ و سیستم های شخصی خودشان استفاده می کنند و حتی در موردی طلبه ای النگوی دخترش را فروخته بود تا سیستم بگیرد و از کار تولید محتوا عقب نماند و یا طلبه هایی داریم که حقوق دومیلیون تومانی ما را نمی گیرد و می گوید من که شهریه رهبری را می گیرم معنی ندارد اینجا هم حقوق بگیرم!

در انتها حجت الاسلام و والمسلمین ملانوری با اشاره به فهرست بلندبالای اقدامات هریک از معاونت‌ها در حوزه علمیه تاکید کرد: بنده و اکثر مدیران حوزه از ساعت ۷ صبح الی ۱۰_۱۱ شب مشغول فعالیت هستیم و در تلاشیم تا مشکلات طلاب را کاهش دهیم و زمینه فعالیت هرچه بهتر طلاب را در جامعه فراهم کنیم.

صوت کامل مصاحبه با حجت الاسلام ملانوری:

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. واقعا چرا؟؟؟ حوزه با بهترین نیروی انسانی چرا به ناحق، حقوق نیروهایش را نادیده میگیرد و حق الناس ضایع میکنه، طلبه مبلغ از فضا که نیومده، باید در جامعه با آبرو و عزت زندگی کنه، نه اینکه مدام حقش ضایع بشه؛ در همین اداره تبلیغ و فضای مجازی حوزه، طلابی هستن که با سیستم شخصی خودشان یادداشت های خوب می نویسند که حتی در نشریه ها، روزنامه ها و خبرگزاری چاپ می‌شود ولی با نهایت تاسف، نیروهای دائمی که از کار رسانه و یادداشت هیچ سررشته‌ای ندارن و حقوقشان به راه است هر روز خط و نشان جدید دارن و تا جایی که میتوانن از طلبه‌ها بیگاری میکشن، نظام برده داری نوین رو باید در همین ادارات حوزوی جستجو کرد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.