• امروز : دوشنبه - ۱۷ بهمن - ۱۴۰۱
  • برابر با : Monday - 6 February - 2023
کل اخبار 6123اخبار امروز 0
4
یادداشت؛

عادت‌واره؛ جنگ شناختی ترکیبی و فضای مجازی ول

  • کد خبر : 43789
  • ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
عادت‌واره؛ جنگ شناختی ترکیبی و فضای مجازی ول
سید علیرضا آل داوود طی یادداشتی به بررسی موضوع جنگ شناختی-ترکیبی و نسبت آن با فضای مجازی پرداخته است

به گزارش صدای حوزه، سید علیرضا آل داوود طی یادداشتی به بررسی موضوع جنگ شناختی-ترکیبی و نسبت آن با فضای مجازی پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

عادت‌واره؛ جنگ شناختی ترکیبی و فضای مجازی ول

عادت واره ادراک شخص از جهان اجتماعی اطراف خود و واکنش شخص به آن را سازماندهی می‌کند، رفتارش را می‌سازد، ارزیابی‌اش از جهان پیرامونی را برایش شکل می‌دهد و در نتیجه رفتار وی را می‌سازد.

عادت واره میان انسان‌هایی که پیشینه و زمینهٔ مشابه‌ای (از لحاظ طبقهٔ اجتماعی، دین، ملّیت، قومیت، تحصیلات و حرفه) دارند  مشترک است چرا که عادت‌واره از طریق تقلید بدست می‌آید و بازتاب دهندهٔ تجربیات شخصی افراد و واقعیتی که زیسته‌اند و در فرایند اجتماعی شدنشان تأثیر به سزایی داشته و فرصت‌های عینی آن‌ها، می‌باشد؛ بنابراین، عادت‌واره نشان می‌دهد که چه گونه فرهنگ گروهی و سرگذشت شخص، ذهن و جسم را شکل می‌دهد.

عادت واره در واقع با بهره گیری از نفوذ و قراردادهای اجتماعی منتج به درک مردم از موضوعات مختلف در سطح جامعه حقیقی و در ۱۰ سال گذشته در عالم سایبر می‌شود.

بازتولید ساختار اجتماعی از عادوت‌واره‌های افراد

بوردیو جامعه شناس فرانسوی معتقد بود که  الگوهایی نظیر الگوهای ادراک و طبقه‌بندی، فهم تام، احساس و کنش به افراد اجازه می‌دهد تا بدون تفکر حسابگرانه و غریزی و به صورت شهودی، راه حل‌های نو برای موقعیت‌های بدیع بیابند.

این رفتارها و اطوار شخصی و ذوق‌ها و شهودهای اخلاقی و عادات، بر فرصت‌های دگرگون کنندهٔ زندگی شخص تأثیر می‌گذارد، در نتیجه عادت‌واره ساختار خود را مرهون جایگاه پیشین شخص در ساختار (قراردادهای) اجتماعی است و در عین حال مسیر زندگی آیندهٔ شخص متأثر از عادت‌واره است. پیر بوردیو بر این نظر است که بازتولید ساختار اجتماعی از عادوت‌واره‌های افراد منتج می‌شود. (بوردیو، ۱۹۸۷)

حال با توجه به فهم مفهوم عادت‌واره میتوان نتیجه گرفت حاکمیتی در عصر جنگ های سایبری-شناختی میتواند موفق عمل کند که با توجه به ارزش‌های فرهنگی-اجتماعی و هویتی اصیل خود عادت واره ها را در ساختار ذهنی جامعه به صورت اقناعی و تعاملی با دو هدف ارتقای مقبولیت و مشروعیت‌ش تبیین کند.

در این جامعه مردم به صورت صحیح و دور از اخبار جعلی، محتوای یاس آور و تحقیر کننده، دور از حملات شناختی دشمن و رقیبش و… با ساختارهای آن حاکمیت تعامل کرده و ذهن‌شان توسط دشمن مهندسی نشده، اختلال شناختی محاسباتی و ادراکی نیز پیدا نمی‌کنند.

جنگ شناختی برای عادت شناسی و عادت سازی

اما با شرایط فعلی جامعه‌ی ما(وجود فضای مجازی ول ، فقر سواد رسانه‌ای در میان مدیران، مسئولان و مردم، عمل نکردن به تذکرات و رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حوزه فضای مجازی و حکمرانی بر، در و با فضای سایبر، فقدان سند حاکمیت سایبری و پهن کردن فرش قرمز با این فضای مجازی ول و بی در و پیکر در برابر دشمن و…) عادت واره ها و ساختارهای ذهنی جامعه مورد حمله شبانه روزی، حرفه‌ای و هوشمند دشمن قرار گرفته است و مهندسی ذهن آنان توسط پیام رسان ها، شبکه های اجتماعی و رسانه‌های غربی انجام می‌شود و مهمتر از همه موارد کلان داده‌های مردم است که به عنوان مهمات جنگ شناختی برای عادت شناسی و عادت سازی مورد سو استفاده قرار می‌گیرد.

با توضیحات فوق الذکر میتوان عادت‌واره را به عنوان یکی از محور های اصلی جنگ شناختی بر ضد ایران اسلامی دانست، چرا که طبق تعاریف جنگ شناختی-ترکیبی قلب ها و ذهن ها با بستر فضای سایبر-رسانه مورد هجمه و تسخیر قرار می‌گیرند.

این جنگ با بهره گیری از عادت واره دنبال ۳ ماموریت اصلی در داخل کشور است:

۱٫تولید و توزیع اخبار جعلی با هدف دوقطبی سازی شناختی —» تبدیل یقین به شک و حب به بغض در سطح جامعه

۲٫پاشیدن بذر بی‌اعتمادی در جامعه با بهره‌گیری از فضای مجازی ول و خدمات و سرویس‌های سایبرپایه

۳٫ایجاد گسترده نا امنی روانی در سطح جامعه و به تبع ایجاد شکاف و گسل اجتماعی، نسلی و هویتی

در این جنگ شناختی-ترکیبی که بر روی عادت واره ها سوار می‌شود دشمن در میان مدت و بلندمدت برای شکستن مقاومت ذهنی-روانی و کاهش تاب آوری در سطح جامعه برنامه ریزی ویژه‌ای کرده است و در مرحله‌ی بعد با ایدئولوژی‌زدایی و حساسیت‌زدایی نسبت به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و منویات امامین انقلاب تلاش می‌کند جامعه را به سمت ارزش‌های خودش هدایت کند.

برای مثال در حوزه سبک زندگی در شبکه غیراجتماعی اینستاگرام که سلاح اصلی سایبر تروریسم آمریکا در این حوزه است میتوان به سلبریتی‌های اجاره‌ای و حوزه‌های مرتبط با بلاگرها مانند (فشن بلاگر، فود بلاگر، بیوتی بلاگر، مادران بلاگری و…) اشاره کرد که به صورت نرم و نامرئی به دنبال ساخت عادت‌واره‌ها هستند که تاثیراتش به صورت عینی در کف جامعه قابل مشاهده است.

بیشتر بخوان

جنگ شناختی و تصویر روحانیت در شبکه های معاند!

 

 

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43789
  • نویسنده : سید علیرضا آل‌ داود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.