• امروز : شنبه - ۱ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 22 November - 2025
کل اخبار 6618

صدای حوزه امروز

نائینی و حکومت مردمی نشست علمی پیرامون اندیشه سیاسی میرزای نائینی قدردانی از خدمات تاریخی و اثرگذار تیپ امام جعفر صادق علیه‌السلام/ تأکید بر همکاری و تدوین برنامه مشترک فقه الجهاد/ امنیت و آسایش در پرتو مبارزه و اِعمال قدرت رسالت حوزه علمیه، تمدن‌سازی یا مجتهدپروری نگاهی به نظام آموزشی و منابع درسی حوزه علمیه نجف نظام آموزشی و منابع درسی حوزه علمیه نجف تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی وقتی تبلیغ دین، اولویت اول یک روحانی می شود! افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استان‌ها و رابطین خواهر مدارس امین بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی امتدادهای کلامی و الهیاتی غزه! آگهی انجام نماز و روزه و نوشتن وصیت نامه و خواندن زیارت عاشورا و خواندن اذکار مخصوص برای رسیدن به حاجات و انجام مشاوره توسط یک امام جماعت! بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند

0
روایتی از مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی؛

نائینی و حکومت مردمی

  • کد خبر : 47948
  • 01 آذر 1404 - 12:43
نائینی و حکومت مردمی
نائینی با درکی عمیق از شرایط زمانه، نظریه «نظارت فقها» بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را مطرح می‌کند. در این الگو، مردم از طریق نمایندگان خود، در تدوین قوانین و اداره کشور مشارکت می‌کنند، اما این قوانین نباید با موازین شرع انحراف یابد.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضا موذنی طی یادداشتی، به روایتی از مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی با عنوان نائینی و حکومت مردمی پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

بی‌تردید، یکی از چالش‌برانگیزترین مفاهیمی که در گفتمان سیاسی معاصر ایران و جهان اسلام مطرح می‌شود، نسبت‌سنجی میان «دموکراسی» به عنوان یک الگوی حکمرانی رایج در جهان مدرن، و «حکومت دینی» است. در این میانه، اندیشه سیاسی مرحوم آیت‌الله میرزای نائینی، به‌ویژه در کتاب ماندگار «تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله»، نه به عنوان یک نظریه تاریخی منجمد، که به مثابه الگویی زنده و بومی برای صورتبندی «مردمسالاری دینی» در تقابلی آگاهانه با لیبرال دموکراسی غربی قد علم می‌کند. بازخوانی این اندیشه، پاسخی دندان‌شکن به کسانی است که یا حکومت دینی را ذاتی‌ترین شکل استبداد می‌خوانند، یا مردمسالاری را لاجرم در پیوند با سکولاریسم و لیبرالیسم تعریف می‌کنند.

نائینی در کانون نظریه خود، با تمایزی بنیادین میان دو گونه حکومت «مالکیت استبدادیه» و «ولایتیه» کار را پیش می‌برد. در حکومت ولایتیه، که الگوی مطلوب اوست، حاکمیت اصلی از آن خداوند است و ولی امر (فقیه عادل) به عنوان نایب عام امام معصوم، حق تصدی امور جامعه را دارد. اینجا ممکن است این پرسش طرح شود که اگر حاکمیت از آن خداست، چه جایگاهی برای مردم باقی می‌ماند؟ پاسخ نائینی به این پرسش، نقطه عزیمت مردم‌سالاری دینی است. او به صراحت تأکید می‌کند که مقام «ولایت»، یک «حق» شخصی برای فقیه نیست، بلکه یک «وظیفه» شرعی و امانتی است که به او سپرده شده است. از همین رو، نحوه اجرای این ولایت و تشکیل حکومت، می‌تواند و باید با مشارکت مردم صورت پذیرد.

نائینی با درکی عمیق از شرایط زمانه، نظریه «نظارت فقها» بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را مطرح می‌کند. در این الگو، مردم از طریق نمایندگان خود، در تدوین قوانین و اداره کشور مشارکت می‌کنند، اما این قوانین نباید با موازین شرع انحراف یابد. اینجاست که نائینی با ظرافتی بی‌نظیر، «مشروعیت» حکومت را که ریشه در امر الهی و ولایت فقیه دارد، از «مقبولیت» آن که با رضایت و مشارکت مردمی حاصل می‌شود، تفکیک می‌کند. حکومت برای آنکه مشروع باشد، باید در چارچوب شرع عمل کند و تحت نظارت فقیه عادل قرار گیرد. اما برای آنکه مقبول و کارآمد باشد، نیازمند پذیرش و همراهی فعالانه مردم است. این دوگانه «مشروعیت-مقبولیت»، ستون فقرات مردمسالاری دینی در اندیشه نائینی را تشکیل می‌دهد و آن را به‌طور کامل از الگوی لیبرال دموکراسی متمایز می‌سازد.

در لیبرال دموکراسی، حاکمیت مطلق از آن مردم است و خواست اکثریت، تنها منبع قانونگذاری و تعیین حقانیت است، حتی اگر این خواست در تعارض با ارزش‌های اخلاقی و دینی باشد. در این الگو، فرد و حقوق سکولار او محور است و جامعه به عنوان مجموعه‌ای از افراد خودبنیاد تعریف می‌شود. اما در الگوی نائینی، حاکمیت الهی است و مردم در چارچوب این حاکمیت، به ایفای نقش و مشارکت در سرنوشت خویش می‌پردازند. قانون، نه برآمده از هوس جمعی، بلکه کشف شده از شریعت و منطبق با مصالح واقعی بشریت است و نقش مردم، نه قانونگذاری سکولار، بلکه مشارکت در تشخیص مصالح، اجرا و نظارت بر حکومتی است که در مسیر تحقق عدالت و ارزش‌های الهی گام برمی‌دارد. به بیان دیگر، در لیبرال دموکراسی، «حق» مقدم بر «خیر» (ارزش) تعریف می‌شود، حال آنکه در مردمسالاری دینی نائینی، «خیر» متعالی و الهی، چارچوب تحقق «حقوق» مردمی را مشخص می‌کند.

این تمایز، تصویری است که جریان‌های معاند و برخی روشنفکران غربگرا به عمد از آن غافل می‌شوند. آنان با تمرکز یک‌بعدی بر نقد نائینی بر «استبداد دینی»، سعی دارند او را به عنوان یک لیبرال مسلمان معرفی کنند که تنها دغدغه‌اش محدود کردن قدرت مطلقه بوده است. در حالی که نائینی به‌وضوح علیه هر دو جبهه «استبداد سلطنتی» و «استبداد دینی» (یعنی حکومت فردی غیرمعصوم تحت عنوان دین) می‌ایستد و در عین حال، راه سوم و کاملاً متمایزی را پیش پای امت اسلامی می‌گذارد؛ حکومت مبتنی بر ولایت فقیه که با مکانیزم‌های مردمی مانند انتخابات، شورا و نظارت عمومی، از استبداد جلوگیری می‌کند.

نکته پایانی آنکه الگوی نائینی یک نظریه انتزاعی نیست. ساختار جمهوری اسلامی ایران با محوریت ولایت فقیه و وجود نهادهای انتخابی مانند ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، عینیت یافته همین الگو در جهان معاصر است. بنابراین، بازخوانی اندیشه نائینی، تنها یک تمرین تاریخی نیست، بلکه تقویت بنیان‌های نظوری نظامی است که توانسته است برای بیش از چهار دهه، در برابر هجمه تمام‌عیار لیبرال دموکراسی غربی مقاومت کند و الگویی زنده از حکمرانی دینی و مردمی را به نمایش بگذارد. امروز که دشمنان با تحریف اندیشه نائینی، سعی در قطع پیوند نسل جوان با این پشتوانه فکری دارند، تبیین این الگوی بومی، نه یک انتخاب، که یک جهاد تبیینی ضروری است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=47948
  • نویسنده : حجت الاسلام علیرضا موذنی

مطالب مرتبط

27آبان
قدردانی از خدمات تاریخی و اثرگذار تیپ امام جعفر صادق علیه‌السلام/ تأکید بر همکاری و تدوین برنامه مشترک
دیدار فرمانده تیپ مستقل ۸۳ روحانیون رزمی ـ تبلیغی امام جعفر صادق علیه‌السلام و تعدادی از معاونت‌های ایشان، با آیت‌الله اعرافی؛

قدردانی از خدمات تاریخی و اثرگذار تیپ امام جعفر صادق علیه‌السلام/ تأکید بر همکاری و تدوین برنامه مشترک

26آبان
زندان، میدانِ مطهری نبود: آخوند شاهنشاهی یا آخوند زیرک؟!
یادداشتی در واکنش به سخنان ابراهیم فیاض نسبت به شهید مطهری؛

زندان، میدانِ مطهری نبود: آخوند شاهنشاهی یا آخوند زیرک؟!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.