• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
طی یادداشتی بررسی شد؛

«زندگی پس از زندگی»؛ درآمدی بر الهیات مرگ

  • کد خبر : 41721
  • 06 اردیبهشت 1401 - 15:55
«زندگی پس از زندگی»؛ درآمدی بر الهیات مرگ
این برنامه فواید بی‌نظیری دارد، از جمله باورپذیری مفاهیم قدسی؛ معنابخشی؛ اخلاق‌گرایی؛ جاودانه‌باوری؛ توجه به مراقبه؛ تسلی‌بخشی برای بازماندگان و ...

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، حجت الاسلام محمد مرادی طلبه سطح چهار حوزه و ارشد فلسفه دین طی یادداشتی به بررسی برنامه زندگی پس از زندگی با عنوان در آمدی بر الهیات مرگ پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

در روزگاری که «عرفی‌گرایی» در بستر رسانه تا ژرف‌ترین لایه‌های جامعه ما رخنه کرده، زیست‌جهان نسل‌های جدید ما را دستخوش تحولات شگرف نموده، و «مفاهیم متعالی» را چنان از دسترس‌شان خارج ساخته که هیچ‌گاه به‌خودی خود در مدار ذهن‌شان قرار نمی‌گیرد و مسأله‌شان نمی‌شود، ساختن برنامه‌ای که «مرگ‌اندیشی» را برای این نسل به امری معنادار و جذاب مبدل کند شاهکار است.

برنامه‌ای که از تجاربی پرده برمی‌دارد که برخلاف تجربه‌گرایی در عصر مدرن، نه تنها با خداناباوری هم‌بسامد نیست، با تمام وجود خداباوری را فریاد می‌زند. تجربه زیستن در بیرون از کالبدی که همه یا بیشتر علایم حیاتی از آن سلب شده، آن‌قدر جذاب هست که جوان امروز را هم پای صحبت‌های یکی از جنس خود بکشاند.

برنامه زندگی پس از زندگی فواید بی‌نظیری دارد، از جمله باورپذیری مفاهیم قدسی؛ معنابخشی؛ اخلاق‌گرایی؛ جاودانه‌باوری؛ توجه به مراقبه؛ تسلی‌بخشی برای بازماندگان و …

در ساخت آن هم به عناصر خوبی توجه شده است؛ تنوع در تجربه‌ها، توجه به راستی‌آزمایی، برجسته‌سازی عناصر مشترک در تجربه‌ها، بهره‌گیری از کارشناسان در تحلیل و توصیف تجارب، استفاده از واژگان دقیق در بیان تجارب و نتیجه‌گیری از آن‌ها، پرهیز از قدیس‌انگاری و الگوسازی تجربه‌گران، توجه به ساختارمند بودن تجربه‌ها.

همه این‌ها نشان می‌دهد آقای موزون، موضوع خوبی را انتخاب کرده است، و رسالت خود را به خوبی انجام داده است. اما این همه کار نیست و ارائه یک تصویر صحیح از جهان پس از مرگ نیازمند «الهیات مرگ» است.

روشن است که روش پدیدارشناسانه تنها یکی از رویکردها در مرگ پژوهی است، و رویکردهای علمی، فلسفی، کلامی و عرفانی از دیگر رقبای آن به شمار می‌رود. توجه به هر یک از این منظرها می‌تواند بخشی از واقعیت مرگ یا زندگی جهان پس از آن را نمایان سازد، و مقایسه دستاوردهای متفاوت و گاه متعارض‌شان می‌تواند به تدریج به شکل‌گیری یک الهیات منسجم در این زمینه بیانجامد.

بنابراین کار آقای موزون فراهم آوردن بستری است که این الهیات در آن شکل بگیرد. طبیعی است که تفاوت دستاورد هر یک از این رویکردها در ابتدا می‌تواند زمینه‌ساز چالش‌های قابل توجهی در این زمینه شود و سر از انکار یا تکفیر هم درآورد، خصوصا اگر جریاناتی در صدد باشند از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید کنند. اما باید راه را باز گذاشت و از برچسب زدن پرهیز نمود. مهم اتخاذ راهبردی صحیح از سوی سازندگان این برنامه و منتقدان دلسوز آن است که بتوانند در فضایی علمی و به دور از تنش مباحث را مدیریت کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41721
  • نویسنده : حجت الاسلام محمد مرادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.