به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام محمد امیری طیبی طی یادداشتی با عنوان “میخواهم نفس بکشم” به بهانه فیلم منتشر شده از تماشاگران خانم استقلالی که با تمام عشق و علاقه و حتی با تحمل سختی ها به تماشای بازی تیم محبوب خود رفته و ناراحت از باخت تیم خود هستند پرداخته است که در ادامه مطالعه مینمایید:
رهبری معظم انقلاب : « فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است .»
یکی ازاشتباهاتی که به طور معمول در زمان تحلیل پدیده ها و ابزارهای اجتماعی اتفاق می افتد، این است که مباحثات، تقابل و صف بندی ها در روبناهای اجرایی و میدانی شکل میگیرد حال آن که مساله اصلی و اختلافات مبنایی در این موارد در پیوست های فلسفی و فرهنگی آن ابزار است یعنی در اتمسفر و جوی است که ایجاد می کند .
ابزار اجتماعی فرهنگ ساز است یعنی اتمسفر ایجاد میکند و این فضا و جوغالب جامعه است که سلایق، اولویت ها، باورها و ارزشها را در بدنه جامعه و توده های مردم شکل میدهد.
مساله ما در کنسرت ها صرفا محتوای اشعار ارائه شده، ساز به کار گرفته شده و نوع پوشش شرکت کننده ها نیست؛ مساله اصلی این است که « ترویج موسیقی با اهداف عالیه نظام اسلامی در تعارض است.»
مساله ما در بورس تنها ایجاد انحصاروغیر شفاف بودن فرآیندها نیست که با اصلاح فرایندها مساله حل شود؛ اساس اشکال در روح این بازار است چرا اینکه ازعلایم مومن«اَلتَّجَافِیَ عَنْ دَارِ اَلْغُرُورِ وَ اَلْإِنَابَهَ إِلَى دَارِ اَلْخُلُودِ» است و طراحی این بازار سرمایه (بورس) به گونه ای است که تنها کسی در آن توفیق می یابد که روزانه دهها بار نوسان گیری کند، اتمسفری که این بازار در جامعه ایجاد میکند انسان را به دنیا میدوزد و آخرت را از نگاه او دور می کند. پس این بازار در جامعه روحیه ایمانی را هدم میکند .
مساله ما با مال سازی و سیتی سنتر سازی فقط این نیست که کالای مصرفی را تبدیل به کالای لوکس میکند و بانوان بی حجاب را عامل جذب به بازار قرار میدهد؛ فریاد ما از این است طراحی این فضاهای توزیعی به گونه ای است که اتمسفر و فرهنگ مصرف گرایی در جامعه ایجاد میکند .
مساله ما با سرای ایرانی، شهر لوازم خانگی و امثالهم به این تمام نمیشود که با دوپینگ بانک ها انحصار در توزیع ایجاد میکنند و خرده اشتغالات توزیعی را نابود میکند؛ غصه ما از این است که این رویکرد در بازار اتمسفروفرهنگ تامین رفاه بر اساس منابع اعتباری را ایجاد میکند و این یعنی زندگی بر مدار قرض، در حالی که اسلام برای پایداری خانواده و روان آحاد جامعه تامین رفاه بر اساس منابع قطعی را با کلید واژه «قناعت» نسخه کرده است.
به این فیلم خوب نگاه کنیم و توجه کنیم روزی که بعضی بزرگان و مراجع، با ورود بانوان به ورزشگاهها مخالفت میکردند، تمام مساله فحاشی در فضای ورزشگاه و ایجاد زمینه برای ایجاد نظر حرام به بدن ورزشکاران نبود.
باور کنیم یک ابزار اجتماعی بدون دوره آموزشی، کلاس، کتاب و آزمون فرهنگ می سازد و اتمسفری ایجاد میکند که نتیجه آن تغییر اولویت ها، باورها و ارزش های بانوی ایرانی است.
این بانو دیگر نه مادر است و نه فداکار، یعنی دو رکن اساسی هویتی بانوی ایرانی را ندارد . او برای تیم محبوبش، مریض خانه اش و فرزندان و همسرش را رها میکند تا به اولویت جدیدش برسد .
اگر تاکید دین، رهبری و علما بر فراگیری، کثرت و کیفی سازی ابزار اجتماعی «هیات» است و رهبری معظم رشد دین مداری در جامعه را در مولفه های هیات بنیاد تبیین میفرمایند نه از جهت تعصب دینی است نه به دلیل حساسیت صنفی روحانیت و مادحین معظم است .
مساله این است که ابزار هیات فرهنگ و اتمسفری در توده هاایجاد میکند که در آن فضا و فرهنگ، بدنه جامعه ولایی خود را مکلف میداند تا با مرکزیت جامعه ولایی که امام جامعه است تنظیم شود و تلاش میکند ذهن خود را با او هم افق کند تا توان نصرت او را داشته باشد.
خروجی فرهنگ سازی بر مدار هیات صحنه با شکوه اهدای طلای بانوان فداکار و مجاهد ایرانی است که اولویت و ارزششان عمل به فریضه های و دستورات امام جامعه به جای تامین زیورآلات پر ارزش فردی است.