• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی در ارتباط با یک معضل اساسی صداوسیما مطرح کرد؛

ارزیابی مثلث صداوسیما، تبلیغات، مصرف گرایی

  • کد خبر : 33116
  • 20 آذر 1400 - 18:21
ارزیابی مثلث صداوسیما، تبلیغات، مصرف گرایی
گرچه در سال های اخیر به جهت شرایط نامناسب اقتصادی، بسیاری از خانواده ها با مشکلات معیشتی روبرو بوده اند اما کمابیش، روحیه تجمل گرایی و میل به مصرف بیشتر در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و البته بخش قابل توجهی از این معضل به جهت تأثیرپذیری از رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی و همچنین تبلیغات تلویزیونی است.

به گزارش صدای حوزه، به گواه بسیاری از متخصصان و صاحب نظران، یکی از آسیب های جدی جامعه ایرانی در سال های اخیر در کنار تشدید شکاف طبقاتی، افراط در مصرف گرایی و دمیدن بر تنور این مساله بوده است.

این که چرا بسیاری از هموطنان ما ولو آن که درآمد بالایی هم نداشته باشند، به سمت مصرف گرایی بیشتر و نشان دادن تجمل و زرق و برق ظاهری در زندگی خود تشویق و بلکه تهییج می شوند، قطعاً نیاز به بررسی و تحلیل دقیق دارد که در همین خصوص با تنی چند از اساتید و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح این صحبت ها را در ادامه ملاحظه می کنید؛

حجت الاسلام سید محمود موسوی حسب، کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این متأسفانه فرهنگ مصرف گرایی و اسراف و تبذیر امروز به پاشنه آشیل جامعه ما تبدیل شده است، اظهار داشت: یکی از آسیب های مهم جامعه ما که ریشه های فرهنگی و اجتماعی و نیز اقتصادی دارد، همین مساله است که اگر برای آن چاره اندیشی نشود، قطعاً در آینده ای نه چندان دور، تبعات و لطمات سختی از این ناحیه به ما وارد می شود.

مصرف گرایی پاشنه آشیل جامعه ایرانی

وی افزود: گرچه در سال های اخیر به جهت شرایط نامناسب اقتصادی، بسیاری از خانواده ها با مشکلات معیشتی روبرو بوده اند اما کمابیش، روحیه تجمل گرایی و میل به مصرف بیشتر در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و البته بخش قابل توجهی از این معضل به جهت تأثیرپذیری از رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی و همچنین تبلیغات تلویزیونی است.

وی گفت: در همین وضعیت به شکل مستمر ناظر و شاهد این مسأله هستیم که شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف مشغول تبلیغ کالاهای لوکس و در بسیاری از موارد غیرضروری هستند و همین موضوع خود عاملی شده در راستای تحریک و میل به خرید بیشتر کالایی که شاید در زندگی روزمره، کاربرد چندانی هم نداشته باشد.

گلایه از رسانه ملی در حوزه تبلیغات و سبک زندگی

این کارشناس حوزوی خاطرنشان کرد: متأسفانه رسانه ملی با وجود آن که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) باید دانشگاه عمومی ملت باشد در بحث تبلیغات و نشان دادن شاخصه های سبک زندگی چه در تبلیغات و آگهی های تجاری و چه در نوع سریال سازی آن طور که باید و شاید درست و اصولی رفتار نمی کند به این نحو که خواسته یا ناخواسته مروج سبک زندگی مصرف گرا و تجملاتی است تا این که در خدمت ترویج ساده زیستی برپایه مؤلفه های سبک زندگی اسلامی باشد.

مهدی اسلامی، مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) نیز با اشاره به این که مصرف گرایی در دنیای مدرن به معنای اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و دارایی‌های مادی است، گفت: امروزه بسیاری از جوامع انسانی متأثر از فضای کلی نظام سرمایه داری در دنیا به سمت مصرف گرایی بیشتر سوق داده شده اند که یکی از نمادها و شاخص های آن توسعه انواع فروشگاه‌های بزرگ، همچنین تنوع کالاها و ایجاد مدگرایی در جامعه است که باید از منظرهای گوناگون این نوع پدیده ها از سوی کارشناسان و صاحب نظران امر مورد توجه و تحلیل قرار گرفته و برای برون رفع از این وضعیت یا دست کم، کاهش میزان آن فکری جدی شود.

صداوسیما نباید مروج فرهنگ مصرف گرایی غربی باشد

وی تصریح کرد: در این میان از صدا و سیما به عنوان رسانه ملی این انتظار به حق وجود دارد که با پخش برخی تبلیغات بازرگانی که موجب تغییر فرهنگ ایرانی- اسلامی است، مبلغ فرهنگ مصرف گرایِ غربی نباشد، به خصوص با عنایت به این مسأله که عوامل مختلفی همچون پخش آگهی‌های بازرگانی و تبلیغ اجناس لوکس و غیر ضروری موجب توسعه فرهنگ مصرف‌گرایی در جامعه می شود و خود این امر می‌تواند در ایجاد و گسترش عقده‌های روانی در وجود افرادی که به هر حال امکان خرید آن وسایل و کالاها را به لحاظ اقتصادی و قدرت مالی ندارند، بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: البته تنها رسانه ملی در این قضیه مقصر نیست بلکه حتی گاهی بدتر از آن، شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام باعث ایجاد مسابقه در نمایش تجملات و زندگی های به اصطلاح لاکچری در بستر فضای مجازی می شوند.

اسلامی بیان داشت: به خصوص در این قضیه، سلبریتی ها و به قول معروف شاخ های فضای مجازی نقش مخربی دارند چرا که با جلوه گری ها و نمایش سبک زندگی مصرفی و غلط باعث می شود نسل جوان که مخاطب آن ها هستند بیش از پیش به این سمت و سو کشیده شوند.

نقش مخرب تبلیغات بی رویه در جابجایی ارزش ها

نرجس شکرزاده، پژوهشگر حوزه علمیه خواهران نیز با بیان این که پخش تبلیغات بی رویه و بدون حساب و کتاب از رسانه به ویژه رسانه ملی می‌تواند ارزش‌هایی همچون قناعت و زهد در جامعه را کمرنگ جلوه دهد، گفت: در مقابل همین تبلیغات به جهت تأثیری که بر ذهن و اندیشه افراد جامعه می گذارد، مروج روحیه دنیا طلبی، فرد گرایی و لذت طلبی مفرط است که این ها خود ریشه در فرهنگ نظام سرمایه داری دارد و ما در این جا عملاً شاهد جابجایی ارزش ها هستیم یعنی به جای آن که در جامعه اسلامی مباحثی چون قناعت، ایثار و از خودگذشتگی ارزش تلقی شود، داشتن مال بیشتر، زندگی تشریفاتی و تجملاتی و پُز دادن آن ها به دیگران به ارزش تبدیل می شود که این مساله خیلی خطرناک است.

وی همچنین افزود: از آن سو، برخی تبلیغات تلویزیونی به منظور جذب بیشتر مخاطب و حتی فریب آن‌ها، به جای آن‌ که در راستای خدمت به تولید ملی و کارآفرینی تولید محتوا کنند، مردم را به سمت فرهنگ مصرف‌گرایی تشویق می‌کنند؛ آن هم در وضعیتی که بسیاری از مردم جامعه به جهت شرایط سخت اقتصادی و معیشتی برای تهیه کوچک‌ترین کالای روزمره‌شان هم دچار مشکل هستند.

تشدید شکاف طبقاتی؛ رهاورد ترویج مصرف گرایی

سید حسین قادری، کارشناس و پژوهشگر مسایل اقتصادی نیز با بیان این که تبلیغات بی رویه و تشویق زندگی مصرف گرایی در گسترش شکاف طبقاتی در جامعه، تأثیرات انکارناپذیری بر جای می گذارد، ابراز داشت: واقعیت تلخی که وجود دارد این است که در حال حاضر چه در شبکه های مختلف رسانه ملی و چه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، میلیاردها تومان صرف تولید برنامه‌ها و تبلیغات عموماً کم خاصیت و گاه بی‌خاصیت و بی‌ثمری می‌شود که به جز لطمه زدن به فرهنگ مردم، هیچ خاصیت دیگری ندارند.

وی افزود: جدای از این که این رویه غلط به شکل مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد و تشدید شکاف طبقاتی مؤثر است، تأثیر مخرب فرهنگی و اخلاقی نیز برجای می گذارد و در این جا باید گفته شود که رسانه از جمله رسانه ملی چه وظیفه ای در زمینه فرهنگ سازی برعهده دارد و اگر از انجام درست این رسالت مهم ناتوان است، دلیل آن مشخص شده و آسیب شناسی لازم صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که آن چیزی که در شرایط فعلی در تلویزیون و به خصوص در زمینه تبلیغات شاهدش هستیم شیوه‌ای غربی است که هیچ ربطی به فرهنگ کشور ما ندارد و لذا مسلم است که وقتی تلویزیون از فرهنگ‌سازی فاصله بگیرد و با سطحی‌ترین سلیقه‌ها با نیازهای مردم برخورد کند ناخواسته به شعور، فهم و فرهنگ مخاطب نیز اهانت کرده و باید در صدد جبران این وضع غلط برآید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33116
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

02مهر
موج سواری سلبریتی ها با معاندان قابل بخشش نیست!
دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه های علمیه مطرح کرد؛

موج سواری سلبریتی ها با معاندان قابل بخشش نیست!

21اردیبهشت
مدیران جدید ۶ شبکه صداوسیما منصوب شدند
تغییرات در رسانه ملی با حکم معاون سیما؛

مدیران جدید ۶ شبکه صداوسیما منصوب شدند

14اردیبهشت
طالب‌زاده با “افق نو” دنبال فروپاشی اسرائیل در سطح جهانی بود
دیپلمات سابق و دبیر کنفرانس بین المللی افق نو:

طالب‌زاده با “افق نو” دنبال فروپاشی اسرائیل در سطح جهانی بود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.