• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
کارشناس مسائل خانواده مطرح کرد؛

ریشۀ جسارت فرزندان به والدین در بیان امام حسن عسکری (ع) / رفتارهایی که سبب عاق والدین می‌شود

  • کد خبر : 31254
  • 24 آبان 1400 - 16:49
ریشۀ جسارت فرزندان به والدین در بیان امام حسن عسکری (ع) / رفتارهایی که سبب عاق والدین می‌شود
حجت‌الاسلام محمدرضا دُرانی: امام حسن عسکری علیه‌السلام تأکید دارند احترام به پدر و مادر زمانی شکل می‌گیرد که او را در طفولیت عادت به این کار دهید.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام محمدرضا دُرانی، کارشناس مسائل خانواده دربارۀ لزوم رعایت حقوق دو جانبۀ والدین و فرزندان گفت: گاهی فرزند حرمت والدین خود را رعایت نمی‌کند و با گفتار و رفتارش سبب رنجش آنها می‌شود که در اصطلاح دینی به آن، عاق والدین می‌گویند. امام صادق علیه‌السلام فرمود کمترین بی‌احترامی به والدین، اُف گفتن به آنهاست.

نگاه تند به پدر و مادر و نگران کردن آنها سبب عاق می‌شود. یا همان طور که می‌دانید نفقه دادن به والدین جزو واجبات است و فرزندی که این فعل را ترک کند، ممکن است مورد عاق والدین قرار گیرد. در مجموع آنچه موجبات آزار و نارضایتی والدین را فراهم می‌کند، عاق والدین است. در چنین شرایطی یکسری عقوبت متوجه فرد می‌شود؛ مثلاً در روایت داریم حتی نماز او مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد و یا دعایش مستجاب نمی‌شود. گاهی اوقات موجب جوانمرگی می‌شود و یا اینکه خداوند با فردی که مورد عاق والدین است، سخن نمی‌گوید و در نهایت بهشت بر چنین فردی حرام می‌شود.

والدین زمینه بی احترامی فرزندان را فراهم نکنند

وی یکی از زمینه‌های بی‌احترامی فرزند نسبت به پدر و مادر را خود والدین معرفی کرد و گفت: امام حسن عسکری در روایتی فرزمود «جرْأهُ الْوَلَدِ عَلی والِدِهِ فی صِغَرِهِ تَدْعُو إلَی الْعُقُوقِ فی کِبَرِهِ.» یعنی رو پیدا کردن و جری شدن فرزند هنگام طفولیّت در مقابل پدر، سبب می‌شود که در بزرگی مورد نفرین و غضب او قرار گیرد. امام غیر مستقیم اشاره دارند که گاهی والدین زمینۀ عاق فرزند خود را فراهم و آنها را در طفولیت نسبت به خود جری و گستاخ می‌کنند. باید دقت داشته باشیم که با فرزندان خود متناسب با سن و سال و احوال آنها برخورد کنیم. رعایت حریم‌ها و حرمت‌ها در بستر خانواده برای اثر تربیتی بسیار مهم است. گاهی اوقات والدین با دستان خود حریم‌ها را می‌شکنند. پس روی سخن امام حسن عسکری با والدین است و بر این نکته تأکید دارند رفتاری نکنید که فرزندانتان نسبت به شما پررو شوند.

باید اقتدار پدر و شأن مادر در خانواده حفظ شود

حجت‌الاسلام درانی افزود: البته با دو زاویه می‌توان به این مسئله نگاه کرد: اول اینکه والدین در تعامل با یکدیگر حرمت‌ خود را رعایت کنند. باید اقتدار پدر و شأن مادر در خانواده حفظ شود. دومین مورد تأکید بر شیوۀ تربیت است. در شرایطی که در مسائل تربیتی وحدت رویه وجود نداشته باشد، به طور طبیعی زمینۀ چندگانگی شخصیتی فرزند فراهم می‌شود و آنها به این دلیل که توانایی تشخیص راه درست را ندارند، نسبت به پدر و مادر خود بی‌احترامی می‌کنند و والدین را مقصر تلقی می‌کنند. پس به قول امام حسن عسکری علیه‌السلام احترام به پدر و مادر زمانی شکل می‌گیرد که او را در طفولیت عادت به این کار دهید. آنجا که خداوند در قرآن می فرماید «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»، احسان به والدین به معنای گسترش احترام و تکریم والدین است و هر اندازه احترام گسترش بیشتری داشته باشد، زمینۀ اصلاح فرزندان در خانواده را فراهم می‌کند.

این کارشناس خانواده ادامه داد: نکتۀ دیگر دربارۀ شیوۀ تربیتی است که قرآن و عترت به ما معرفی می‌کنند، به این صورت که باید از همان سن کودکی، حقوق فرزندان تأمین شود، همچنان که قرآن پدر را قوّام معرفی می‌کند، مادر هم در جایگاه ریحان قرار دارد و این دو مفهوم، مکمل یکدیگر در امر تربیتی هستند؛ یعنی آنجا که نیاز به شدت رفتار است، باید توسط پدر صورت گیرد تا استحکام خانواده حفظ شود و از آنجا که مادر وظیفۀ تأمین نیازهای عاطفی فرزندان را بر عهده دارد، باید از بعد ریحان بودن خود بهره گیرد.

حجت‌الاسلام درانی با تصریح بر اینکه گاهی کم‌کاری‌های والدین نسبت به تربیت فرزند سبب می‌شود سرنوشت آنها به سمت پستی برود، گفت: باید فرزندان را طوری تربیت کرد تا حریم‌ها و حرمت‎ها را در خانواده بشناسند و به آنها عمل کنند. امام سجاد علیه‌السلام در رسالۀ حقوق می‌فرماید اولین حق فرزند، انتخاب نام خوب و فراهم کردن مقدمات تربیت آنهاست. سوم اینکه زمینۀ ازدواج را برایش فراهم کنند. در نهایت اینکه ما باید در جامعه، انسان تربیت کنیم، تربیت انسان مهم‌تر از تربیت دکتر و مهندس و … است. زمانی از خانۀ سالمندان آمار گرفتند و متوجه شدند فرزندان اکثر افرادی که در آنجا مستقر بودند، تحصیل‌کرده بودند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31254
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

01مرداد
آداب حضور کودکان در هیأت
مهد کودک در هیأت، آری یا خیر؟!

آداب حضور کودکان در هیأت

24بهمن
مهمترین نکته در تربیت کودکان چیست؟
متخصص و کارشناس روانشناسی طی گفت‌وگویی مطرح کرد؛

مهمترین نکته در تربیت کودکان چیست؟

03بهمن
روش تربیت فرزند در کلام مادر مقام معظم رهبری
بمناسبت میلاد سراسر نور حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها؛

روش تربیت فرزند در کلام مادر مقام معظم رهبری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.