• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
گزارشی از وضعیت بغرنج مردم یمن در تجاوزگری سعودی ها به آن کشور؛

حیات ۸۰ درصد از مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه وابسته شده است

  • کد خبر : 39196
  • 17 اسفند 1400 - 14:51
حیات ۸۰ درصد از مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه وابسته شده است
سازمان ملل تخمین زد که ۴۰۰ هزار کودک یمنی در سال ۲۰۲۱ از گرسنگی تلف می­‌شوند. براساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل‌متحد، ۶۶ درصد از افرادی که برای درمان یا پیشگیری از سوء­تغذیه در سال ۲۰۲۱ نیاز به حمایت داشتند، زنان بودند و از ۴.۷ میلیون نفری که از سوء­تغذیه رنج می­‌بردند، ۱.۲ میلیون نفر را زنان باردار و شیرده تشکیل دادند.

به گزارش صدای حوزه، تحریم حوثی­‌ها باعث قحطی بی‌­سابقه در یمن شده و تاثیر انسانی مخربی بر این کشور گذاشته است. سال گذشته حوثی‌ها نشان دادند در صورتی به مذاکرات باز می­گردند که راه‌­حل سیاسی مناسب با مشارکت یمنی‌­ها ارائه داده شود. عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن قدرت به رئیس‌­جمهوری مستعفی، اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد و تاکنون هیچ‌­یک از کشورهایی که از آن حمایت می­‌کنند، تحریم و یا مجازات نشده‌­اند.

نقش نظامی آمریکا در تشدید بحرانی انسانی

زمانی که «جو بایدن» به ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شد به پایان جنگ در یمن اشاره کرد اما همچنان به ارائه تسلیحات لجستیک و حمایت از عربستان‌­سعودی و امارات ادامه می‌­دهد. گزارش­‌ها نشان می‌دهد برخی از اعضای کنگره، ادامه روند فروش تسلیحات به عربستان‌سعودی را محکوم کردند. مشاور حقوقی موقت وزارت امور خارجه‌ آمریکا اذعان کرد که تلفات غیرنظامیان نگران‌کننده است اما از گفتن اینکه آیا آمریکا از نیروهای ائتلاف سعودی حمایت می­‌کند یا خیر، خودداری کرد.

در نوامبر(آبان-آذر) ۲۰۱۵، کمتر از یک سال پس از درگیری، دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که ایالات­‌متحده مسئول نقض قوانین جنگ در یمن هست و در همان سال، ۱۰ حمله هوایی غیرقانونی توسط ائتلاف سعودی انجام شد که در فاصله آوریل(فروردین- اردیبهشت) تا آگوست(مرداد-شهریور) ۲۰۱۵ حداقل ۳۰۹ غیرنظامی کشته و بیش از ۴۱۴ نفر زخمی شدند.

حدود ۶ سال بعد، ۱۱۲ هزار نفر از جمله ۱۲ هزار غیرنظامی در اثر جنگ کشته شدند. اکنون میلیون‌ها نفر دیگر از گرسنگی ناشی از محاصره نیروهای ائتلاف سعودی رنج می‌برند و یا جان خود را از دست داده‌اند؛ این وضعیت در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا تشدید شده است. باوجود انکار آمریکا، جهان و بیشتر رسانه­‌ها این کشور را به دلیل نقش مستقیم در عملیات نظامی ویژه، یکی از طرفین درگیری می­‌دانند و این مشارکت ممکن هست نیروهای آمریکایی را به نقض قوانین بین­‌المللی متهم کند.

رسانه­‌ها گزارش دادند که در سال ۲۰۱۶، یکی از وکلای وزارت امور خارجه به این نتیجه رسید که آمریکایی­‌ها به دلیل اقدامات جنایتکارانه و استفاده از «سلاح قحطی در یمن»، باید مورد اتهام قرار گیرد. به تازگی نیز مقام‌های آمریکا به جهان نشان دادند که بدون چون و چرا به حمایت از ائتلاف نیروهای سعودی و فروش تسلیحات به آنها ادامه خواهند داد.

نسل­‌کشی سازمان­‌یافته کودکان و زنان

سازمان ملل تخمین زد که ۴۰۰ هزار کودک یمنی در سال ۲۰۲۱ از گرسنگی تلف می­‌شوند. براساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل‌متحد، ۶۶ درصد از افرادی که برای درمان یا پیشگیری از سوء­تغذیه در سال ۲۰۲۱ نیاز به حمایت داشتند، زنان بودند و از ۴.۷ میلیون نفری که از سوء­تغذیه رنج می­‌بردند، ۱.۲ میلیون نفر را زنان باردار و شیرده تشکیل دادند.

پروتکل دوم الحاقی به کنوانسیون‌­های ژنو، استفاده از «قحطی به عنوان روش جنگی» را در درگیری‌­های مسلحانه، ممنوع می­‌کند. آمریکا، انگلیس، ائتلاف سعودی و امارات به یک اندازه در ارتکاب جنایت قحطی در یمن مقصر و مسئول هستند، زیرا با حملات هوایی، گلوله‌باران پی‌درپی یا مین­‌های زمینی، جان میلیون­‌ها یمنی را گرفته‌­اند. ائتلاف سعودی، یمنی‌­ها را با «قحطی» مواجه کرده و سعودی­‌ها این جنایات را با کمک آمریکا انجام می‌­دهند اما آمریکایی­‌ها با استفاده از نفوذی که بر ائتلاف دارند، از هم‌دستی و حمایت از نقشه شوم آنها، امتناع می‌­ورزند. تحریم­ حوثی‌­ها از سوی ایالات­‌متحده بدون شک روند فعالیت­‌های نظامی این گروه را تغییر نخواهد داد، بلکه به زندگی میلیون­‌ها یمنی آسیب جدی وارد می­‌کند.

نقض متعدد قوانین بین­‌المللی و جنایات جنگی علیه غیرنظامیان

به دنبال گزارش منتشر شده توسط کارشناسان سازمان ملل مبنی بر نقض متعدد قوانین بین­‌المللی و جنایات فجیع جنگی علیه غیر نظامیان، «سازمان جهانی بشردوستانه اقدام علیه گرسنگی» از کشورهای عضو و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست اقدامات لازم را انجام دهند.
در این گزارش، کارشناسان برجسته‌ای که توسط «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» به منظور نظارت بر نقض حقوق بشر در یمن اعزام شده­‌اند، وضعیت این کشور را «اضطراری و بحرانی» اعلام کردند و خواستار توقف فوری حملات پی‌درپی شدند.
«لوسیل گروسژان» مشاور حقوقی سازمان جهانی بشردوستانه اقدام علیه گرسنگی اظهار کرد: «همه کشورها باید برای اقدامات جنایتکارانه آمریکا و همدستانش راه‌­حلی تاثیرگذار پیدا کنند تا هر چه سریع­تر، بحران قحطی را متوقف کنیم.»

بیش از نیمی از مردم یمن با قحطی و کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌­کنند

پس از گذشت حدود پنج سال از جنگ در یمن، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور آواره شده‌، تعداد زیادی از فقر و گرسنگی رنج می‌برند، غیرنظامیان و به ویژه کودکان بسیاری قربانی حملات گسترده شده‌اند و حیات ۸۰ درصد از مردم به کمک‌های بشردوستانه وابسته شده است.

همچنین، از دست دادن شغل، کمبود درآمد و بیش از سه سال عدم پرداخت کلی یا جزئی حقوق، توانایی مردم برای خرید غذا و سایر کالاهای حیاتی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

افزون بر این، واردات تجاری دیگر از «بندر حدیده» عبور نمی‌­کند به همین علت، مواد غذایی و سایر اقلام برای اینکه به دست مردم برسد، باید مسافت­‌های طولانی را طی کنند و همین معظل باعث شده که دسترسی به غذا و بازار محدود شود.
داده‌­های برنامه جهانی غذای سازمان ملل نشان می‌­دهد ۱۶.۲ میلیون نفر از ۳۰ میلیون نفر جمعیت این کشور به کمک غذایی نیاز دارند. طبق دیوان کیفری بین‌المللی برمبنای اساسنامه رم، استفاده از سلاح قحطی در برابر غیر نظامیان غیرقانونی محسوب می‌­شود اما چون پرونده­‌های حقوقی در رابطه به این مساله جامع و کامل نیستند، متجاوزان برای نسل‌­کشی مردم یمن، دست به هر اقدام غیر انسانی می‌زنند.

سلاح قحطی؛ استراتژی ائتلاف سعودی

به گفته «مارتا موندی» که تحقیقات میدانی در یمن انجام داده، شواهد قانع کننده­‌ای وجود دارد که نشان می­‌دهد استراتژی ائتلاف سعودی، از بین بردن تولید مواد غذایی داخلی یمن بوده است افزون بر اینکه، عربستان‌­سعودی بارها بیمارستان‌­ها، مزارع، جاده­‌ها و حتی مناطق مسکونی را بمباران کرده است. این تاکتیک‌های عربستان‌­سعودی، بیشتر جمعیت این کشور را از دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی و شبکه‌های توزیع غذا محروم ساخته و در عمل قحطی را به «سلاح جنگی» تبدیل کرده است.

«مارتین گریفیث» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در نشست شورای امنیت گفت: پس از حمله مرگبار به کابینه تازه تاسیس، یمن روزهای بحرانی را پشت سر می‌­گذارد و میلیون­‌ها نفر با قحطی دست‌وپنجه نرم می­‌کنند. جنایاتی که در این کشور اتفاق می‌افتد بسیار جدی است. جدیدترین گزارش گروه کارشناسان برجسته و بین‌المللی منطقه‌ای سازمان ملل به شورای امنیت توصیه کرد که وضعیت یمن را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.

مرگ و میر ناشی از قحطی، نتیجه اقدامات عمدی ائتلاف سعودی است. اگرچه اعضای ائتلاف سعودی، امارات، بحرین، کویت، اردن، سودان، قطر و مصر هستند، اما آمریکا و انگلیس با ارائه سوخت، سلاح و آموزش سربازان ائتلاف، نقش اصلی را در این ائتلاف ایفا می‌کنند. طرف‌های متخاصم سیاست‌های اقتصادی محدودکننده و مالیات‌ها و تعرفه‌های سنگینی را بر کالاهای ضروری از جمله سوخت اعمال کردند و ائتلاف در عمل محاصره دریایی و هوایی را اعمال کرد که دسترسی به غذا و آب و همچنین بهداشت و درمان را محدود ساخت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39196
  • نویسنده : سمیرا پورآقایی
  • منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

18فروردین
از علائم شکست محاصره یمن تا تغییر لحن منصور هادی
گزارشی از تاثیرات پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت در صنعا؛

از علائم شکست محاصره یمن تا تغییر لحن منصور هادی

28دی
اگر سنگ‌هایشان قوی است آنها را سرزنش نکنید
تحلیلگر سیاسی یمنی خطاب به اماراتی ها مطرح کرد؛

اگر سنگ‌هایشان قوی است آنها را سرزنش نکنید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.