• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
موج‌سواری مشتریان نفت روی سویه های جدید کووید؛

رابطه جهش های جدید کرونا با روند کاهشی قیمت نفت

  • کد خبر : 32167
  • 07 آذر 1400 - 11:47
رابطه جهش های جدید کرونا با روند کاهشی قیمت نفت
کشورهای واردکننده نفت که تا پیش از این تلاش می‌کردند با تکنیک های دیگر قیمت را منفی کنند، روی این سویه جدید ویروس کرونا سوار خواهند شد و جولان سنگینی روی شیوع آن با هدف پایین نگه داشتن قیمت خواهند داد.

به گزارش صدای حوزه، دولت بایدن در آمریکا و البته برخی از کشورهای جهان که واردکننده عمده نفت به شمار می‌روند، چند هفته‌ای است تلاش می‌کنند تا جلوی بالا رفتن قیمت این حامل انرژی در بازار جهانی را بگیرند.

دولت آمریکا به عنوان سردمدار این حرکت ابتدا تلاش کرد تا با تحت فشار قرار دادن کشورهای عضو اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه می‌شود، آنها را بر آن دارند تا با بالا بردن عرضه نفت به بازار جهانی قیمت آن را پایین بیاورند.

پس از آنکه کشورهای اوپک پلاس در برابر این خواست آمریکا مقاومت کرده و اعلام کردند به همان افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای عرضه به بازار جهانی پایبند خواهند بود، دولت آمریکا به فکر یک فن دیگر برای پایین آوردن قیمت نفت در بازار جهانی افتاد.

ریشه داستان کجاست؟

دو هفته‌ای است که بایدن در حال رایزنی با کشورهای عمده واردکننده نفت در جهان برای اقناع آنها در استفاده از ذخایر نفت استراتژیک این کشورهاست.

بایدن در این مسیر البته تلاش کرد تا چین، ژاپن، کره جنوبی و انگلیس را با خود همراه کند. همین چند روز پیش بود که پس از مدت‌ها رایزنی بالاخره ژاپن، انگلیس و کره جنوبی اعلام کردند که ذخایر نفت استراتژیک خود را مورد استفاده قرار خواهند داد.

در حالی کره‌ای‌ها راضی به این مسأله شدند که تا پیش از آن بالا رفتن قیمت دلیل کافی برای استفاده از ذخایر استراتژیک نیست و احتمالا تحت فشار به این خواسته آمریکا تن داده و می‌خواهند چند میلیون بشکه‌ای از ذخایر استراتژیک نفتی خود برداشت کنند.

انتشار این خبر نخست باعث شد تا قیمت نفت در بازار جهانی یکی دو روزی کاهشی شود، اما پس از انتشار جزئیات این توافق بازار نفت دوباره روند افزایشی را در پیش گرفت.

از آن جهت این شانتاژ خبری نتوانست بازار نفت را کاهشی کند که از یک طرف آمریکا قرار شد ۵۰ میلیون بشکه نفت وارد بازار کند و انگلیس، ژاپن، کره جنوبی و هند هم به احتمال زیاد معادل مجموع همین میزان را وارد بازار خواهند کرد. ۱۰۰ میلیون بشکه‌ای که این ۵ کشور می‌خواهند به بازار عرضه کنند شامل مصرف فقط یک روز بازار جهانی است و ۵۰ میلیون بشکه‌ای که آمریکا می‌خواهد با استفاده از آن قیمت نفت در بازار جهانی را منفی کند، کفاف فقط دو روز و نیم مصرف نفت این کشور را می‌‌دهد.

به همین خاطر بازار خیلی سریع این خبر را در خود هضم کرد و تیر واردکنندگان نفتی برای پایین آوردن قیمت نفت عملا به سنگ خورد.

افزایش قیمت نفت در بازار جهانی موجب شده تا نه تنها هزینه واردات برای کشورهای مصرف‌کننده نفت بالا برود، بلکه متعاقب بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی، قیمت حامل‌های انرژی در داخل این کشورها افزایش یافته و دولت‌های آنها به خصوص آمریکا به شدت به خاطر افزایش قیمت بنزین تحت فشار هستند.

کار به جایی رسیده که فقط در ۱۲ ماه گذشته قیمت بنزین در آمریکا ۶۱ درصد رشد کرده و به بالاترین میزان ۱۳ سال گذشته برسد.

قیمت هر گالن بنزین در برخی نقاط آمریکا به مرز ۴٫۵  دلار رسیده که حاکی از فروش بنزین با قیمت لیتری بالای ۳۳ هزار تومان است. 

نکته اصلی این بود دولت آمریکا ترجیح می‌داد هم زمان با شروع موج مسافرت‌های عید شکرگذاری قیمت بنزین در این کشور را پایین بیاورد اما تکنیک استفاده از ذخایر استراتژیک نمی‌توانست این مهم را عملی کند زیرا مدتی طول می کشید تا تأثیر نفت آزاد شده به پمپ بنزین های آمریکا برسد و فقط یک شوک می توانست قیمت را به یکباره پایین بیاورد. هم زمان شدن انتشار خبر سویه جدید با روزهای نخست مسافرت چند ده میلیون آمریکایی هم شک و تردیدها نسبت به این موضوع را بیشتر کرده است.

پلن دوم واردکنندگان نفتی برای پایین آوردن قیمت

از زمانی که ویروس کرونا در کشورهای جهان شروع به گسترش و مبتلا کردن مردم کرد‌، همواره چند خبر به صورت تضمینی قیمت نفت را پایین آورده است، هر بار که خبر جهش کرونا و شیوع یک سویه دیگر در بازار جهانی مطرح می‌شود، قیمت نفت روند کاهشی را در پیش می‌گیرد. این اتفاق در واقع طی ماه‌های گذشته بارها رخ داده ‌به گونه‌ای که پس از انتشار اخبار کرونای انگلیسی، هندی، آفریقایی، دلتا و دلتا پلاس بازار نفت به صورت مشابه به همه آنها با کاهش قیمت واکنش نشان داد، البته بسته به شدت سرایت این ویروس‌ها درگیر شدن بازار نفت کم و زیاد بود.

به نظر می‌رسد این بار هم کشورهای واردکننده نفت از جمله انگلیس و‌ آمریکا پس از آنکه تیرشان در استفاده از ذخایر استراتژیک برای پایین آوردن قیمت به سنگ خورد، به سمت تکنیکی رفتند که در طول این سال‌ها همواره جواب داده است.

منتشر کردن خبر به وجود آمدن یک سویه جدید ویروس کرونا و سوار شدن روی موج اخبار آن و اغراق درباره شدت واگیر و درگیر کردن بیماران به احتمال زیاد با هدف کاهش قیمت نفت در بازار جهانی در حال گسترش است.

در حالی که متخصصان کشورمان می‌گویند هنوز نمی‌توان درباره جزئیات شدت بیماری و واگیر نوع جدید کرونا پیش از تحقیقات گسترده صحبت کرد، اما همین اغراق‌های انجام‌شده از سوی کشورهای غربی به خصوص انگلیس باعث شد تا به گزارش رویترز خبر ظهور سویه جدید ویروس کرونا و افزایش نگرانی ها نسبت به تأثیر آن بر بازارهای مالی و نفت فقط در معاملات دیروز قیمت نفت برنت و آمریکا به ترتیب ۱۱٫۵ و ۱۳ درصد سقوط کنند.

به احتمال زیاد کشورهای واردکننده نفت که تا پیش از این تلاش می‌کردند با تکنیک های دیگر قیمت را منفی کنند، روی این سویه جدید ویروس کرونا سوار خواهند شد و جولان سنگینی روی شیوع آن با هدف پایین نگه داشتن قیمت خواهند داد.

باید توجه داشت در حالی انگلیس یکی از نخستین کشورهایی است که خیلی سریع به سویه جدید کرونا واکنش نشان داد و به سرعت پروازهای ورودی از ۷ کشور آفریقایی را متوقف کرد و تدابیر مختلفی را برای جلوگیری از ورود آن در دستور کار قرار داد که همین کشور چند روز پیش تلاش کرده بود تا با استفاده از گفتمان استفاده از ذخایر نفتی استراتژیک قیمت نفت را پایین بیاورد.

این احتمال وجود دارد که بین کشورهای وارد کننده نفت در این قضیه تقسیم کار شده و پس از انگلیس دیگر کشورهای این گروه نیز به ترتیب تلاش خواهند کرد تا بیشترین استفاده را از این فرصت پیش آمده برای پایین نگهداشتن قیمت نفت در بازار جهانی داشته باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32167
  • نویسنده : سجاد زمانی علیشاه
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

29اردیبهشت
ایران مقابل آمریکا پیروز شده است
اعتراف جالب مشاور ترامپ پس از 41 سال؛

ایران مقابل آمریکا پیروز شده است

21اردیبهشت
عواملی که باعث کنترل کرونا شد
وزیر بهداشت مطرح کرد؛

عواملی که باعث کنترل کرونا شد

19اردیبهشت
حرکت بایدن در مسیر سیاست تجاری یکجانبه‌گرای ترامپ
گزارش اندیشکده‌ آمریکایی از عملکرد دولت بایدن در حوزه تجارت؛

حرکت بایدن در مسیر سیاست تجاری یکجانبه‌گرای ترامپ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.