• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

9
در نشست خبری برنامه

“سمت خدا” تبدیل به مرجع رسانه‌‌ای دینی بین مردم شده است

  • کد خبر : 32511
  • 11 آذر 1400 - 16:52
“سمت خدا” تبدیل به مرجع رسانه‌‌ای دینی بین مردم شده است
شریعتی: آقای رکنی (تهیه‌کننده) به در دیداری با رهبر انقلاب به ایشان گفته بود که "خسته شده‌ایم."، اما رهبر انقلاب در پاسخ فرموده بودند که "خسته نشوید و به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید و با قدرت به مسیر خود ادامه دهید".

به گزارش صدای حوزه، اولین نشست خبری برنامه “سمت خدا” برگزار شد. در این نشست، سیدعبدالمجید رکنی تهیه‌کننده برنامه “سمت خدا”، نجم‌الدین شریعتی مجری و سیدمحمدحسین میری مدیر گروه معارف شبکه سه سیما حضور پیدا کردند.

مدیر گروه معارف شبکه سه در ابتدای این نشست درباره وجه تمایز این برنامه با سایر برنامه‌های معارفی تلویزیون و دلیل اقبال عمومی‌اش، گفت: به‌نظرم مهمترین دلیل اقبال مردم به “سمت خدا”، سادگی، صداقت و روراستی‌اش با مردم است، بدون هیچ‌گونه آلایشی با مردم با صراحت مطالب‌شان را منتقل می‌کند، بدون اینکه به مردم امر و نهی کند، معارف اسلامی را در واقع از زبان کارشناسان مختلف منتقل می‌کند.

وی تأکید کرد: من بارها به بچه‌های جوان خانه تولیدات جوان که می‌آمدند، گفتم “اگر بخواهید تهیه‌کنندگی یاد بگیرید بروید خدمت آقای رکنی”؛ واقعاً پیگیری و احترام به نظرات مردم و جزئیات برنامه، به‌نظرم زبانزد است و همیشه گفتم بچه‌های جوان امروز اگر یک برنامه مثل “سمت خدا” داشتند مطمئناً سه برنامه دیگر کنار آن می‌گرفتند و برنامه “سمت خدا” اولویت دوم یا سوم‌شان بود، کما اینکه (مواردی را این‌گونه) ما داریم. اگر مقایسه‌ای داشته باشیم، برنامه “سمت خدا” اگر دستِ تهیه‌کننده‌ای باشد دو اِلمان دارد؛ کارشناس و یک مجری اما اینجا آقای شریعتی و‌ آقای رکنی همه زندگی‌شان را برای “سمت خدا” گذاشتند، صراحتاً می‌گویم همین که مهمترین اضلاع “سمت خدا”، جزء زندگی‌شان است، از عوامل موفقیت آن به‌شمار می‌رود.

میری با اشاره به پیگیری‌ مسائل مردم توسط برنامه “سمت خدا”، خاطرنشان کرد: من خودم می‌بینم که چقدر مجری و تهیه‌کننده این برنامه نسبت به همه‌چیزِ “سمت خدا” دغدغه‌ دارند؛ حتی پیامک‌های مردم و مسائل‌شان را پیگیری می‌کنند، به‌نظرم این ارتباط دوسویه است. نکته دوم رابطه بین عوامل و مخاطبین برنامه و همچنین در وهله بعدی، آن‌چیزی که کامل‌کننده است، اعتمادی است که مردم به برنامه “سمت خدا” پیدا کردند، لحن رسانه‌ای برنامه “سمت خدا” با برنامه‌های دیگر متفاوت است و این ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایی را دارد که در واقع باعث شده است اعتماد مردم به این برنامه جلب شود.

مدیر گروه معارف شبکه سه، افزود: برنامه بسیار سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی دارد شاید به چشم کسی نیاید، اتفاقاً از جوانب مختلف این برنامه بسیار دشواری است. شما ببینید در طول این سیزده سال، چطوری توانسته است مقابل گروه‌های معارضِ تلویزیون و اتفاقات مختلف رسانه‌ای و حتی موقعی که برنامه‌های ترکیبی افت داشت، همواره جزء ۵ برنامه پربیننده سیما باشد، واقعاً اتفاق مهمی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد، طبیعتاً (علتش باید این باشد که) نوآوری‌هایی که اتفاق می‌افتد و همین روابط دوسویه با مردم که مردم “سمت خدا” را دلسوز خودشان می‌دانند و جزء برنامه‌های مورد وثوق مردم است.

سیدعبدالمجید رکنی تهیه‌کننده برنامه “سمت خدا” در این نشست خبری تأکید کرد: اصلی که در برنامه “سمت خدا” دنبال می‌کنیم اعتماد و صمیمیت است، این موضوع فراتر از دینی یا غیردینی بودن یک برنامه است. بنده معتقدم که هر برنامه‌ای در هر ژانری باید این دو ویژگی را داشته باشد، بر همین اساس یک‌سری پویش‌هایی را در برنامه “سمت خدا” برگزار می‌کنیم که از آن جمله می‌توان به نذر قربانی اول هر ماه، فرزندان غدیر و… اشاره کرد. در این سال‌ها بیش از ۲۰ پویش در برنامه “سمت خدا” برگزار شده است.

وی ادامه داد: “سمت خدا” دنبال این نیست که برنامه خیریه باشد بلکه برنامه دینی هستیم که کنارش کار خیریه نیز انجام می‌دهیم، دقیقاً مانند مسجد محله که اولویتش نماز و انجام کارهای دینی است اما به موضوعات دیگر نیز می‌پردازد. باید دقت داشت که برنامه “سمت خدا” برای نذر قربانی ایجاد نشده بلکه برای تعالی دینی است و کنارش نذر قربانی نیز انجام می‌دهد.

وی با اشاره به پویش قربانی اول هر ماه گفت: با مشارکت مردم و خیرین ماهانه ۲ هزار رأس قربانی انجام می‌‌شود که البته در ماه‌هایی مانند محرم یا ذی‌الحجه که مصادف با عید قربان است این عدد به چهار هزار رأس نیز می‌رسد، باز هم تأکید می‌کنم که “سمت خدا” قرار نیست کمیته امداد باشد، تنها هدفش تقویت دین است.

تهیه‌کننده برنامه “سمت خدا” همچنین درباره پویش فرزندان غدیر گفت: ما هر روز پیام‌های مردمی را رصد می‌کنیم، در این بین به مشکلات کسانی پی بردیم که صاحب فرزند نمی‌شوند؛ بر همین اساس از سال گذشته تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی پویش فرزندان غدیر یک زوج شیعه امیرالمؤمنین(ع) را خوشحال کنیم. در این پویش کسانی که برای تأمین هزینه‌های ناباروری دچار مشکلاتی‌اند تحت پوشش قرار می‌گیرند، تاکنون براساس فراخوانی که منتشر شده است بیش از ۳۵۵۰ زوج را تسهیلات داده‌ایم، البته درخواست‌های مردمی بسیار بیشتر است اما بضاعت ما ناچیز؛ اکنون در دور جدید ثبت‌نام‌ها قرار داریم.

نجم‌الدین شریعتی مجری این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سؤال از بازخوردهای مثبتی که این برنامه از مردم به‌همراه داشته است و تأثیرات اجتماعی برنامه، گفت: خاطرم هست اولین دوره ختم قرآن کریم در برنامه “سمت خدا” بود که اختتامیه آن را در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار کردیم. در همان جلسه یک جوان پیش من آمد و گفت “به برنامه شما بسیار مدیونم.”، توضیح می‌داد: “۱۵ سال است ساکن قم‌ام، اما تاکنون به حرم نیامده‌ام.”، به‌عبارت دیگر با دین و دیانت قهر کرده بود “اما یک روز در برنامه شما به‌واسطه یک کلام نورانی از اهل‌بیت دلم شکست و عزم کردم به حرم حضرت معصومه(س) بیایم”. او به من گفت که “شما واسطه آشتی من با حضرت شدید.”، البته لازم است اشاره کنم که دورخوانی‌های ختم قرآن کریم در برنامه ما ادامه پیدا کرده است و تاکنون ۷ دور قرآن را خوانده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین خانمی را به‌یاد دارم که می‌گفت “شوهرم از شوهری کردن فقط کتک زدن را بلد بود؛ یک بار در یکی از برنامه‌های شما حرفی را شنید که کاملاً تغییر کرد و اکنون ماه‌هاست که تازه فهمیدم شوهر دارم”. دقت داشته باشید که این‌ها قدرت رسانه و تلویزیون است و ما همیشه باید به این ظرفیت و قدرت توجه داشته باشیم.

مجری “سمت خدا” درباره دیدار عوامل این برنامه تلویزیونی با رهبر معظم انقلاب، گفت:‌ به‌یاد دارم زمانی که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم یکی از آقایان در محضر ایشان تأکید کرد “تلویزیون عصای موسی است و معجزه می‌کند، مبادا از آن به‌عنوان چوب‌دستی استفاده کنید.”، ما این رسالت را در برنامه “سمت خدا” روی دوش خود احساس می‌کنیم، به‌عبارت دیگر یک ساعت برنامه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته، حق‌الناس است و باید به بهترین نحو از آن استفاده کنیم. اکنون ۱۳ سال است که در برنامه “سمت خدا” کنار مردم هستیم و هویت پیدا کرده‌ایم، “سمت خدا” تبدیل به مرجع رسانه‌‌ای دینی بین مردم شده است.

وی در واکنش به سؤالی درباره بازتاب‌های “سمت خدا” میان علما، ابراز کرد: دایره ما فقط به کارشناسان روی آنتن محدود نمی‌شود و با علمای بسیار بیشتری ارتباط داریم که بعضاً ما را نقد یا تحسین می‌کنند و نکاتی را به ما گوشزد می‌کنند که بسیار راهگشاست. دقت داشته باشید که ما یک برنامه عمومی در تلویزیون هستیم، یعنی باید طوری حرف بزنیم که آن پیرزن روستایی، نیز سخن ما را بفهمد و در نقطه مقابل آن «آیت‌الله العظمی» نیز حرف ما را بپسندد؛ این کار توازن بسیار سختی است.

نجم‌الدین شریعتی درباره سه دیدار با مقام معظم رهبری، گفت: ما سه دیدار با رهبر انقلاب داشتیم که یکی از آنها رسمی و دو دیدار دیگر غیررسمی بود. خاطرم هست ایشان در یکی از این جلسات که مقارن با ساعت پخش برنامه “سمت خدا” بود گفتند: “اگر در این ساعات جلساتی این‌چنینی نداشته باشم غالباً برنامه شما را نگاه می‌کنم.” حتی آقای رکنی (تهیه‌کننده) به ایشان گفته بود که “خسته شده‌ایم.”، اما رهبر انقلاب در پاسخ فرموده بودند که “خسته نشوید و به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید و با قدرت به مسیر خود ادامه دهید”.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری مثالی زدند و فرمودند: “مانند قطاری که نیاز به تعمیر دارد و در طول حرکت خودش را تعمیر می‌کند به راهتان ادامه دهید”. ایشان علاوه بر این، در همان جلسه فرمودند که “مجری برنامه، هم مجری خوب و هم مستمع خوبی است، این نکته بسیار مهمی است که مجری برنامه مستمع خوبی نیز باشد.” تأکید می‌کنم بازخوردهای مردمی و بازخوردهایی که از علما دریافت کردیم به ما نشان می‌دهد مردم علاقه‌مند به دین هستند و فقط ما باید آن را درست به مردم منتقل کنیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32511
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.