• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

11
یادداشت؛

اخوان المسلمین، مهره کنار گذاشته شده عربستان در یمن

  • کد خبر : 43762
  • 10 دی 1401 - 13:54
اخوان المسلمین، مهره کنار گذاشته شده عربستان در یمن
روند تضعیف حزب اخوانی التجمع الیمنی للاصلاح (که به اختصار حزب اصلاح گفته می‎شود) که از سال 2017 به آرامی شروع شده بود با برکناری منصور هادی از ریاست جمهوری یمن پس از نشست ریاض در اوایل سال 2022 سرعت گرفت. در چند ماه گذشته بویژه پس از اعلام آتش‎‌بس و تشکیل شورای ریاستی، مواجهه کشورهای ائتلاف سعودی-اماراتی و نیروهای مورد حمایت آن‎ها با حزب اصلاح به صورتی برنامه‌ریزی شده که هر روز شاهد تضعیف بیشتر این حزب در مناطق تحت کنترل ائتلاف در یمن هستیم.

به گزارش صدای حوزه، جناب آقای ایمان محمدی طی یادداشتی به بررسی وضعیت حزب اخوان المسلمین در تحولات این روزهای یمن و عربستان پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

اخوان المسلمین، مهره کنار گذاشته شده عربستان در یمن

روند تضعیف حزب اخوانی التجمع الیمنی للاصلاح (که به اختصار حزب اصلاح گفته می‎شود) که از سال ۲۰۱۷ به آرامی شروع شده بود با برکناری منصور هادی از ریاست جمهوری یمن پس از نشست ریاض در اوایل سال ۲۰۲۲ سرعت گرفت.

در چند ماه گذشته بویژه پس از اعلام آتش‎‌بس و تشکیل شورای ریاستی، مواجهه کشورهای ائتلاف سعودی-اماراتی و نیروهای مورد حمایت آن‎ها با حزب اصلاح به صورتی برنامه‌ریزی شده که هر روز شاهد تضعیف بیشتر این حزب در مناطق تحت کنترل ائتلاف در یمن هستیم.

در ایام آتش‎‌بس، مجلس انتقالی با حمایت امارات و سکوت معنادار عربستان توانست نیروهای خود را در مناطق گسترده‎ای از جنوب یمن بویژه استان‎های شبوه و ابین مستقر کند در حالی که بسیاری از این مناطق در کنترل حزب اصلاح و قبایل همپیمان آن بودند.

در این بین شورای ریاستی مورد حمایت ائتلاف نیز با تغییر استاندار شبوه و دستور انتقال نیروهای نظامی تحت نظر خود و تحویل پادگان‎ها به نیروهای انتقالی از این رویکرد حمایت کرد.

همچنین روند کنار گذاشتن اصلاح از قدرت را در استان الجوف نیز شاهد بودیم، جایی که شورای ریاستی با حمایت سیاسی عربستان، شیخ امین العکیمی از شیوخ قبایل الجوف و استاندار نزدیک به حزب اصلاح را در عربستان بازداشت و حسین العواضی، چهره غیر اصلاحی یمنی را به جای او به عنوان استاندار جدید الجوف معرفی کرد.

در دور جدید این تقابل شاهد تکرار اتفاقات شبوه و أبین در حضرموت هستیم به شکلی که نیروهای مجلس انتقالی با حمایت قبایل در حال تجمیع نیرو در مناطق مرکزی این استان با حمایت امارات هستند و اقدام به بستن مسیرهای اصلی، حمله به ادارات و شعار علیه رهبران اخوانی مستقر در این مناطق می‎کنند.

شورای ریاستی نیز در سایه سکوت عربستان در حال تغییر مسئولان و فرماندهان نظامی مطابق میل انتقالی و در مسیر تضعیف بیشتر حزب اصلاح می‎باشد به صورتی که تنها در دو هفته گذشته و با دستور ویژه رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاستی مورد حمایت ائتلاف تغییراتی در مقامات حضرموت صورت گرفت که در اشاره به مهمترین آن‎ها می‎توان به جایگزینی عصام بن حبریش، فرمانده منطقه صحرای حضرموت با عامر العامری، یحیی ابوعوجاء فرمانده ستاد عملیات منطقه اول نظامی با عامر عبدالله محمد بن حطیان و قرار دادن ناصر الوادعی به عنوان فرمانده ستاد لشکر پیاده ۱۳۵ شهر سیئون اشاره کرد  که تمام این نفرات جدید مورد تایید مجلس انتقالی هستند.

رویکرد تضعیف حزب اخوانی اصلاح در بُعد نظامی نیز علاوه بر تضعیف نفوذ جغرافیایی و قبایلی در یمن توسط ائتلاف و نیروهای تحت حمایتش دنبال شده است. در این بعد از تضعیف اصلاح شاهد دو رویکرد همزمان توسط ائتلاف بوده‏ایم. ائتلاف از یک سو همزمان با کنار گذاشتن مقامات سیاسی حزب اصلاح از رأس حکومت در یمن که اوج آن را در خلع عبدربه منصور هادی از ریاست جمهوری یمن و خلع معاونش، علی محسن الاحمر و جایگزینی آن‎ها با افراد غیر اخوانی و غیر اسلامگرا شاهد بودیم ، مقامات نظامی اصلاحی را نیز از رأس امور کنار گذاشتند.

سرلشکر محمد علی المقدشی، وزیر دفاع سابق که یک فرد منتسب به حزب اخوانی اصلاح و نزدیک به علی محسن الاحمر بود بلافاصله پس از تثبیت شورای ریاستی کنار گذاشته شد و محسن الداعری، شخصیت نظامی نزدیک به امارات با ارتقاء رتبه به عنوان وزیر دفاع جایگزین شد.

تنها چند روز از این جایگزینی می‎گذشت که با دستور وزیر دفاع جدید تمام تسلیحات و تجهیزات نظامی در کنترل نیروهای تحت فرمان علی محسن الاحمر و عبدربه منصور هادی به بهانه تغییر در ساختار نظامی گرفته شد.  پس از این ماجرا، روند جایگزینی رهبران نظامی اصلاحی در استان‎های جنوبی آغاز و از شبوه و ابین به استان حضرموت رسیده است.

اما از سوی دیگر و در بُعد میدانی نیز شاهد اجرای دو مسیر توسط ائتلاف هستیم تا قدرت میدانی اخوان المسلمین که توان تغییر توازن سیاسی را دارد، تضعیف شود. در مسیر اول، نیروهای نظامی و قبایلی حزب اصلاح را در مناطقی که دارای قدرت نظامی هستند به خطوط درگیری با انصارالله منتقل کرده تا هم تحرک در میادین دیگر را به دلیل لزوم و اهمیت استقرار در خط مقدم از آن‎ها گرفته و هم در صورت درگیری مجدد از کشته شدن هر دو طرف بهره برد.

در راستای مسیر قبلی، ائتلاف با جذب نیروی جدید از قبایل تحت فرماندهی چهره‎های غیر اصلاحی با عناوین جدید همچون الیمن السعید، الدرع الوطن و…، علاوه بر تقویت جبهه‎های نبرد با انصارالله، نیروهای جدید را به عنوان تیپ‎های پشتیبان به میان نیروهای وابسته به اصلاح می‎فرستد تا علاوه بر شکستن یکپارچگی نیروهای اصلاح، قدرت سیاسی وابسته به حمایت نظامی حزب اصلاح را نیز تضعیف کند.

عربستان سعودی با حمایت از طارق صالح، عضو شورای ریاستی که در سال ۲۰۱۷ و پس از مرگ علی عبدالله صالح از دولت صنعا جدا شد،  اقدام به تقویت گردان‎های غیر اصلاحی و گردان‎های نظامی جدید کرد که در این مسیر علاوه بر تقویت نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن، گردان‎های الیمن السعید، الدرع الوطن، العمالقه، المقاومه الوطنیه الیمنیه و… تاسیس و یا تقویت شد.

این نیروها علاوه بر تقویت مواضع مرتبط با شورای ریاستی در عدن، وظیفه تقویت خطوط نظامی خالی از نیروهای حزب اصلاح، سرکوب قبایل وابسته به حزب اصلاح و همچنین حضور در خط پشتیبانی مواضعی که نیروهای اصلاحی در خطوط مقدم آن هستند را بر عهده دارند.

در آخرین نمونه از این اقدامات شاهد دستور صغیر بن عزیز، فرمانده نیروهای مشترک نظامی در دولت مورد حمایت ائتلاف در یمن برای انتقال نیرو و تجهیزات گسترده گردان‎های الیمن السعید به مأرب برای سرکوب قبایل حامی اصلاح در منطقه نفت خیز العبیده و همچنین تقویت خطوط پشتیبانی در جبهه مأرب در روزهای گذشته بودیم.

اعزام نیروهای غیر وفادار به اخوان المسلمین و تازه تاسیس الیمن السعید به مأرب در حالی است که بخش کوچکی از نیروهای منطقه ششم نظامی مستقر در صحرای مأرب و همچنین نیروهای منطقه یکم نظامی مستقر در وادی حضرموت برای مدیریت اوضاع کفایت می‎کرد اما ائتلاف به دنبال ارسال این نیروها به خطوط مقدم نبرد با انصارالله است و قصد تحویل خطوط پشتیبانی به آن‎ها را ندارد.

مطابق این رخداد را چند ماه پیش در خطوط نبرد در استان‎های ابین و الضالع شاهد بودیم  که شورای ریاستی به نیروهای وابسته به حزب اصلاح دستور تخلیه پادگان‎ها و حضور در مناطق مقدم نبرد با انصارالله را داد و بلافاصله به گردان‎های الدرع الوطنیه و العمالقه دستور داد تا در پادگان‎های خطوط پشتیبانی آن‎ها حضور پیدا کرده و مواضع را تحویل بگیرند.

با توجه به تحولات فعلی یمن باید گفت که محور اماراتی-عربستانی ائتلاف، رویکرد واقعی خود با اخوان المسلمین یمن را همانند بقیه کشورهای اسلامی اتخاذ کرده و تضعیف این گرایش سیاسی اهل سنت در یمن را در پیش گرفته‎اند.

از این رو پس از تاسیس شورای ریاستی با محوریت حزب موتمر الشعبی توسط عربستان و کنار گذاشته شدن حزب اصلاح از راس قدرت سیاسی در یمن، از یک سو مجلس انتقالی با حمایت امارات اقدام به عقب راندن اصلاح از استان‎های جنوبی کرد و پس از تسلط بر شبوه و ابین در حال حاضر به دنبال تسلط بر حضرموت است و از سوی دیگر نیز عربستان با جذب نیروی جدید، تضعیف اخوان المسلمین در مناطق دیگر با تاکید بر استان‎های شمالی باقی مانده در دستان ائتلاف را دنبال کرد به صورتی که پس از تضعیف اخوان المسلمین در استان الجوف با تعیین استاندار جدید و بازداشت بزرگ قبایل و استاندار سابق این استان در عربستان، اقدام به تضعیف نظامی و سیاسی اصلاح در مأرب کرده است و این در حالی است که تنها بخش شرقی استان مأرب و مرکز استان تعز در دستان حزب اخوانی اصلاح باقی مانده است. به نظر می‎رسد که اخوان الملسمین یمن با تکیه به عربستان برای بقای خود در یمن بزرگترین اشتباه را کرد و همچنان نیز بر اشتباه خود پافشاری می‎کند.

 

mersadcss.com/products/commentary/تلاش-ائتلاف-برای-تضعیف-اخوان/

https://presidentalalimi.net/news345.html

https://yafa-news.net/archives/574637

https://www.marsad.news/news/161817

www.alaraby.co.uk/politics/الیمن-تعدیل-حکومی-یستثنی-وزیر-الداخلیه-بانتظار-التوافق

www.hunaalbayda.com/post/5209/نائب-الرئیس-السابق-الفریق-أول-رکن-علی-محسن-الأحمر-یسلم-عهدته-لوزاره-الدفاع

www.aljazeera.net/politics/2022/7/18/ألویه-الیمن-السعید-۱۴-آلف-مجند-جدید

www.youm7.com/story/2018/1/2/بعد-أنباء-عن-مقتله-ننشر-أول-صور-للعمید-طارق-نجل/۳۵۸۲۴۴۱

www.aljazeera.net/politics/2022/7/18/ألویه-الیمن-السعید-۱۴-آلف-مجند-جدید

www.masa-press.net/2022/12/18/صغیر-بن-عزیز-یستنفر-قواته-فی-مأرب-ضد-قوا /

https://www.alayyam.info/news/963VCVXQ-QWX5EI-4D5D

بیشتر بخوانید:

نگاهی به پندار «زمستان دینداری»

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43762
  • نویسنده : ایمان محمدی
  • منبع : اندیشکده مرصاد

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.