به گزارش خبرنگار صدای حوزه، این روزها خیلی ها درگیر امتحانات ترم اول سال تحصیلی هستند، چه طلاب، چه دانشجویان و چه دانش آموزان و همچنان برخی امتحانات غیرحضوری برگزار می شود و برخی حضوری.
طبق اعلام قبلی، امتحانات طلاب برادر به لحاظ حضوری یا مجازی بودن اختیاری شد و اما امتحانات طلاب خواهر در حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا س با فرازونشیب های زیاد بالاخره در کنار برگزاری حضوری برای آنها که کلاس هایشان حضوری بوده، برای کلاس های غیرحضوری، غیرحضوری هم برگزار شد اما در این میان سخن بر سر اینست که اساسا این سبک آموزش منطبق با آموزه های تعلیم و تعلم دینی می باشد یا از بد حادثه به این سبک از آموزش پناه آورده ایم؟!
پیرامون نظام آموزشی حوزه مصاحبه ها و تحلیل های مختلفی در صدای حوزه منتشر شده است و قصد داریم این موضوع را تا حصول نتیجه ای محسوس و موثر ادامه دهیم:
برای مشاهده کلیک کنید :
نظام آموزشی معیوب؛ وعده های بیات حوزوی و طلاب منتظر !
کارکرد طلاب مستعد، جابجایی مسافر در اسنپ یا جابجایی مرزهای علم؟!
مخالف پذیرش حوزه از سیکل هستم/ فقیه رسانه بلد نداریمحوزه، طلاب را برای ساختارها تربیت نمیکند/ سیستم حوزه حتی از روایت خود برای بدنهاش نیز عاجز است/برای فعالیتهایی ذیل هویت طلبگی، بیشتر از مدرک، نیاز به دانش و مهارت داریم
در همین زمینه از قاسم یزدانی، بخوانید:
شاید مهم ترین اصل در انسان شناسی اسلامی که ارتباط مستقیمی هم با تربیت و هدایت دارد، به رسمیت شناختن اصل #اختیار و تاکید بر آن، در آیات متعدد قرآن کریم باشد. نکته ای که درین منظر بسیار مورد غفلت است، چگونگی امتداد آن اصل در ارکان جامعه است؛ چرا که با این مبنا، مدیریت جبری یعنی دور کردن انسان از بستر زیبای هدایت و اختیار و سوق دادن جامعه به سمت ضلالت و سقوط.
حال به عنوان نمونه: آموزش و پرورش مبتنی بر اختیار چه اصول و قواعدی دارد؟ اساسا در ساختارهای متمرکز کنونی، انسانیت انسان که به رعایت اختیارش است، تا چه میزانی قابلیت ظهور دارد؟ وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای (این معضل در سطح ۲ و ۳و ۴ حوزه تا حدودی مرتفع شده و طلاب همیشه حق انتخاب استاد داشته اند.)، کتابها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای(به جز دروس خارج، سطوح حوزه هم درگیر این معضل می باشد)، یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد.
از طرفی اختبار و امتحان مبتنی بر اختیار چگونه است؟ معلمی که بیشترین قرابت را با رعایت اختیار انسان دارد کیست؟ باتوجه به اینکه مهم ترین مسئله در اختیار، #رعایت_ظرفیت دانش آموز است و از طرفی در ساختارهای واحد و متمرکز کنونی بصورت #ذاتی، امکان رعایت ظرفیت های متعدد نیست، نظام تعلیم و تربیت مطلوب اسلامی که اختیارْ محور است چگونه خواهد بود؟
اینها و پرسشهای بنیادین دیگری که نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده در مقام پاسخگویی به آنها استنباط و ارائه شده است را مطالعه کنید.
خدا مرگشون بده این مسئولین حوزه را این قد پر رو و حق به جانب اند،خدا ازشون نگذره از هر چی حوزه و طلبه است بی زارم شدم بسکه اذیتمون میکنن سر این درسا،روز قیامت باید جوابگو باشن ،تازه پر رو پر رو توهینم میکنن