• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

8
اندر مصائب این روزهای دانش آموز، دانشجو و طلبه؛

ایام امتحانات؛ طوطی وار خوانی های جبری!

  • کد خبر : 35767
  • 23 دی 1400 - 11:32
ایام امتحانات؛ طوطی وار خوانی های جبری!
وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای (این معضل در سطح 2 و 3و 4 حوزه تا حدودی مرتفع شده و طلاب همیشه حق انتخاب استاد داشته اند.)، کتاب‌ها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای(به جز دروس خارج، سطوح حوزه هم درگیر این معضل می باشد)، یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، این روزها خیلی ها درگیر امتحانات ترم اول سال تحصیلی هستند، چه طلاب، چه دانشجویان و چه دانش آموزان و همچنان برخی امتحانات غیرحضوری برگزار می شود و برخی حضوری.

طبق اعلام قبلی، امتحانات طلاب برادر به لحاظ حضوری یا مجازی بودن اختیاری شد و اما امتحانات طلاب خواهر در حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا س با فرازونشیب های زیاد بالاخره در کنار برگزاری حضوری برای آنها که کلاس هایشان حضوری بوده، برای کلاس های غیرحضوری، غیرحضوری هم برگزار شد اما در این میان سخن بر سر اینست که اساسا این سبک آموزش منطبق با آموزه های تعلیم و تعلم دینی می باشد یا از بد حادثه به این سبک از آموزش پناه آورده ایم؟!

پیرامون نظام آموزشی حوزه مصاحبه ها و تحلیل های مختلفی در صدای حوزه منتشر شده است و قصد داریم این موضوع را تا حصول نتیجه ای محسوس و موثر ادامه دهیم:

برای مشاهده کلیک کنید :

ساده‌سازی دروس، خلاف نظام آموزشی حوزه است/ درس خارج محل آموزش نیست/ با دروس مجازی عالم دینی تربیت نمی شود!

نظام آموزشی معیوب؛ وعده های بیات حوزوی و طلاب منتظر !

کارکرد طلاب مستعد، جابجایی مسافر در اسنپ یا جابجایی مرزهای علم؟!

تعریف مدرک حوزوی ذیل وزارت علوم خطایی راهبردی است/ تفاهم نامه با سایر نهادها، راهکار کوتاه مدت برای معیشت طلاب

مخالف پذیرش حوزه از سیکل هستم/ فقیه رسانه بلد نداریمحوزه، طلاب را برای ساختارها تربیت نمی‌کند/ سیستم حوزه حتی از روایت خود برای بدنه‌اش نیز عاجز است/برای فعالیت‌هایی ذیل هویت طلبگی، بیشتر از مدرک، نیاز به دانش و مهارت داریم

در همین زمینه از قاسم یزدانی، بخوانید:

شاید مهم ترین اصل در انسان شناسی اسلامی که ارتباط مستقیمی هم با تربیت و هدایت دارد، به رسمیت شناختن اصل #اختیار و تاکید بر آن، در آیات متعدد قرآن کریم باشد. نکته ای که درین منظر بسیار مورد غفلت است، چگونگی امتداد آن اصل در ارکان جامعه است؛ چرا که با این مبنا، مدیریت جبری یعنی دور کردن انسان از بستر زیبای هدایت و اختیار و سوق دادن جامعه به سمت ضلالت و سقوط.

حال به عنوان نمونه: آموزش و پرورش مبتنی بر اختیار چه اصول و قواعدی دارد؟ اساسا در ساختارهای متمرکز کنونی، انسانیت انسان که به رعایت اختیارش است، تا چه میزانی قابلیت ظهور دارد؟ وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای (این معضل در سطح ۲ و ۳و ۴ حوزه تا حدودی مرتفع شده و طلاب همیشه حق انتخاب استاد داشته اند.)، کتاب‌ها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای(به جز دروس خارج، سطوح حوزه هم درگیر این معضل می باشد)، یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد.

از طرفی اختبار و امتحان مبتنی بر اختیار چگونه است؟ معلمی که بیشترین قرابت را با رعایت اختیار انسان دارد کیست؟ باتوجه به اینکه مهم ترین مسئله در اختیار، #رعایت_ظرفیت دانش آموز است و از طرفی در ساختارهای واحد و متمرکز کنونی بصورت #ذاتی، امکان رعایت ظرفیت های متعدد نیست، نظام تعلیم و تربیت مطلوب اسلامی که اختیارْ محور است چگونه خواهد بود؟

 اینها و پرسشهای بنیادین دیگری که  نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده در مقام پاسخگویی به آنها استنباط و ارائه شده است را مطالعه کنید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35767

مطالب مرتبط

23آذر
آزمون‌های پایان ترم دانشگاه پیام نور، غیرحضوری برگزار می‌شود
نتیجه پیگیری های دانشجویان دانشگاه پیام نور؛

آزمون‌های پایان ترم دانشگاه پیام نور، غیرحضوری برگزار می‌شود

30آبان
مخالف پذیرش حوزه از سیکل هستم/ فقیه رسانه بلد نداریم/در زمینه اقتصاد مجازی، ارز دیجیتال و…حتی به تعداد انگشتان دست کارشناس نداریم!
گفتگوی صدای حوزه با عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی پیرامون ارزیابی نظام آموزش و مدارک حوزوی؛

مخالف پذیرش حوزه از سیکل هستم/ فقیه رسانه بلد نداریم/در زمینه اقتصاد مجازی، ارز دیجیتال و…حتی به تعداد انگشتان دست کارشناس نداریم!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. خدا مرگشون بده این مسئولین حوزه را این قد پر رو و حق به جانب اند،خدا ازشون نگذره از هر چی حوزه و طلبه است بی زارم شدم بسکه اذیتمون میکنن سر این درسا،روز قیامت باید جوابگو باشن ،تازه پر رو پر رو توهینم میکنن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.