• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
برنامه های حوزه علمیه برای تربیت امام جماعت؛

تربیت صرفاً با اعزام طلبه محقق نمی‌شود و ارگان‌های مختلف باید وارد کار شوند

  • کد خبر : 42242
  • 15 اردیبهشت 1401 - 13:33
تربیت صرفاً با اعزام طلبه محقق نمی‌شود و ارگان‌های مختلف باید وارد کار شوند
دبیر ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: باتوجه به اینکه ائمه جماعت مساجد، طللبه هستند، این رسالت را بردوش حوزه‌های علمیه قرار می‌دهد تا در زمینه ارتقاء و آموزش امامان جماعت برنامه‌ریزی کند و وارد عمل شود.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام محمدمهدی مسلمی‌فر دبیر ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه این ستاد در حوزه‌های علمیه با هدف تقویت مساجد و تربیت امامان جماعت راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: امام جماعت، محور مدیریت مساجد است و با توجه به اینکه ائمه جماعت مساجد، طلبه هستند، این رسالت را بر دوش حوزه‌های علمیه قرار می‌دهد تا در زمینه ارتقاء و آموزش امامان جماعت برنامه‌ریزی کند و وارد عمل شود. البته حوزه علمیه در این زمینه به دنبال تصدی‌گری در مساجد نیست، بلکه وظیفه ما صرفاً ارتقای امامان جماعت است.

محمدمهدی مسلمی‌فر، دبیر ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

تربیت صرفاً با اعزام طلبه محقق نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه برای این مهم برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت داریم، افزود: در فاز کوتاه مدت سامانه‌ای طراحی شده تا دوره‌هایی برای امامان جماعت فعلی و طلاب به صورت مجازی و حضوری برگزار کند که به این منظور افراد با نصب اپلیکیشن مسجدی‌ها می‌توانند وارد این سامانه شوند و از آموزش‌های استفاده کنند.

مسلمی‌فر در پاسخ به این سوال که شروع این آموزش‌ها به خصوص برای طلاب چقدر در جبران کمبود ائمه جماعت در مساجد کشور اثرگذار است، تصریح کرد: آموزش‌ها شروع شده و این وظیفه حوزه است، اما تربیت صرفاً با اعرام طلبه محقق نمی‌شود و دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف باید وارد کار شوند تا طلبه‌ای به عنوان امام جماعت در مسجدی مشغول به کار شود. زیرا مباحثی مانند ارتزاق، محل اسکان و حتی مسائل حقوقی مسجد ابتدا باید حل شود تا یک طلبه به عنوان امام جماعت در مسجدی مستقر شود.

طلاب در مساجد کارآموزی خواهند کرد

دبیر ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: در برنامه بلندمدت خود به دنبال آن هستیم تا طلاب با مسجد زندگی کنند؛ یعنی طلاب حین آموزش‌های خود در حوزه، در مساجد هم کارآموزی کنند تا بتوانند در زمینه مسجد شناسی و همچنین مدیریت مسجد تبحر پیدا کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۵۰۰ حوزه علمیه در سراسر کشور مشغول به کار است که در فاز اول و آزمایشی، این حوزه‌ها با یک مسجد ارتباط گرفتند و تعدادی از طلبه‌ها مشغول کارآموزی هستند. بنا داریم نتایج این طرح‌ را بررسی کنیم تا ان‌شاءالله وارد فاز اجرایی شود.

امام جماعت، مدیر ذاتی مسجد است

مسلمی‌فر با بیان اینکه امام جماعت، مدیر ذاتی مسجد است و نهادهای دیگر مانند کانون‌های فرهنگی و هنری، بسیج، سازمان تبلیغات و … بازوی کمکی او هستند، گفت: در مدیریت مساجد نباید به دنبال ایجاد تمرکز در یک نهاد و دستگاه بود. همه نهادها باید امام جماعت را کمک کنند تا او مدیریت کنند.

خدمات و پشتیبانی مساجد باید میان نهادها و سازمان‌ها تقسیم‌وظایف شود

دبیر ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پاسخ به این سوال که امام جماعت مدیر بدون بودجه و پول است و پولی در اختیارش نیست و دیگر سازمان و نهادهای فعال در مسجد پول دارند پس چگونه مدیریت کند.

گفت: کارها و امورات مسجد باید تقسیم‌بندی شود به طور مثال کانون‌های فرهنگی و هنری مسئول امور هنری و آموزشی در مسجد شوند، فعالیت‌های قرآنی با سازمان اوقاف باشد، امور عمرانی مسجد برعهده شهرداری‌ها باشد، امور ورزشی و اردویی برعهده وزارت ورزش باشد. تمام این نهادها در مساجد دخالت دارند، اما سر جای خود نیستند اگر این تقسیم وظایف صورت گیرد امام جماعت به عنوان مدیر ذاتی می‌تواند از آن‌ها کار بخواهد. با این مدل نیاز به پول هم ندارد بلکه تنها باید مدیریت کند.

وی اضافه کرد: مشکل امروز مساجد کشور این است که نهادها و ارگان‌های مختلف خارج از خط مشی و وظیفه خود در مسجد عمل می‌کنند.

اپلیکیشن مسجدی‌ها نرم‌افزار اتوماسیونی مساجد است

مسلمی‌فر با اشاره به اینکه اپلیکیشن مسجدی‌ها به عنوان یک نرم‌افزار اتوماسیونی برای استفاده تمام ارگان‌ها ایجاد شده است، گفت: در کشور حدود ۸۰ـ۷۰ هزار مسجد داریم که نهادهای مختلف وظیفه خدمت‌رسانی به آن را دارند. تمام نهادها می‌توانند از این نرم‌افزار استفاده کنند و خدمات خود را به مساجد سازماندهی کنند.

دبیر ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: در این نرم‌افزار نیازهای مساجد  پیش‌بینی شده است و از سوی دیگر مخاطبان هم براساس رده سنی دسته‌بندی شدند. خدمات سازمان‌ها و نهادها هم مشخص شده‌ است که می‌توانند از این بستر خدمات خود را به مساجد ارائه و مدیریت کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42242

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

11آذر
رونمایی از نرم افزار فردشناس؛ نرم افزاری برای محاسبه نفس!
با حضور قائم مقام مدیر حوزه های علمیه استان قم صورت گرفت؛

رونمایی از نرم افزار فردشناس؛ نرم افزاری برای محاسبه نفس!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.