• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

2
بررسی فقهی "رجوع به قول خبره" در موضوع واکسیناسیون در گفتگو با آیت الله بنیادی؛

آمارها نشان از اثرگذاری واکسن و تایید نظر اهل خُبره دارد

  • کد خبر : 31719
  • 29 آبان 1400 - 12:57
آمارها نشان از اثرگذاری واکسن و تایید نظر اهل خُبره دارد
استاد خارج فقه و اصول در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه: رجوع به خبره بنای عقلا است و یکی از مباحث فقهی نیز می‌باشد. بله در صورتی که خبره مخالف بتواند دلیل محکمی برای استدلال خود بیاورد، بتواند یک آماری را ارائه دهد که این واکسن مضر به حال بشر است، آن وقت می‌شود به آن رجوع کرد چون دلیل قانع کننده‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، با فراگیر شدن بیماری کووید۱۹ در دوسال گذشته، مباحث علمی متعددی حول محور مسائل مرتبط با این بیماری شکل گرفته است؛ از جمله داغ‌ترین این مسائل، بحث واکسن و ادله موافقین و مخالفین آن می‌باشد که در حوزه علمیه نیز بحث‌های جدی مطرح شده است.

از جمله مسائل این موضوع، استدلال به ادله فقهی واکسیناسیون می‌باشد و در همین رابطه خبرنگار صدای حوزه با آیت الله حسین بنیادی، از اساتید خارج فقه و اصول و نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت‌گو کرده است که در ادامه آمده است.

بشر بیماری‌های واگیردار متعددی را تجربه کرده است 

این استاد حوزه علمیه در توضیح این مساله که  مجوز علما برای تزریق واکسن، استدلال و اعتماد به قول خبره می‌باشد گفت: در بحث واکسنِ بیماری کووید ۱۹، چند نکته را باید توجه کرد؛ نکته اول این است که جامعه بشری قبل از این بیماری، بیماری‌های مشابه واگیردار و گسترده ای را (مثل بیماری وبا) در سال‌های دور تجربه کرده‌ است. در آن زمان هم کارشناسان فن به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون عمومی بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری است. نکته دوم آن است که بیماری کووید ۱۹ نیز نمونه‌ای جدید از همان دسته بیماری‌های واگیردار است و در عرف بین‌الملل نیز نوعی از بیماری آنفولانزا محسوب می‌شود؛ در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران در مورد این بیماری نیز به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون مانع گسترش بیشتر این بیماری می‌شود.

آمارهای رسمی نشان از اثرگذاری واکسن دارد

این استاد حوزه با اشاره به آمارهای ملی و بین‌المللی که نشان از اثرگذاری واکسیناسیون می‌باشد گفت: خوب الان ما هستیم و نظر خبرگان جهان و نه فقط ایران، در مقابل نظر خبرگانِ دیگری که مخالف واکسیناسیون هستند مورد خدشه است؛ برخی از این افراد که ابتدائا با واکسن مخالفت داشتند، الان از نظر خود برگشته‌اند. این برگشت از نظر اول، به واسطه تحقیق بوده و نه به خاطر تبعیتِ صرف از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب و علماء و مراجع، بلکه به این نتیجه رسیده‌اند برای جلوگیری از گسترش بیماری و تلفات آن واکسیناسیون باید انجام بگیرد.

نائب رئیس سابق مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر اینکه در حال حاضر خدشه به نظر خبرگان مخالف وارد است بیان کرد: خبرگان طب سنتی هم موافق واکسن هستند؛ ما در شرع مقدس و مباحث فقهی و اصولی رجوع به خبره یک اصل است و ما نمیتوانیم رجوع به خبره را کنار بگذاریم.

شرط رجوع به قول خبره 

وی در پاسخ به این سوال که “چه زمانی اعتماد و رجوع  به قول خبره می‌تواند مورد خدشه وارد شود؟” گفت: ما باید نتایج و آن چیزی که به واقع نزدیک‌تر است را ببینیم. خبره‌ای که می‌توان به آن استناد کرد، اولین شرطش آن است که مورد اعتماد عمومی واقع شود. در این بحث، خبره مورد اعتماد ملاک است.

آیت الله بنیادی با بیان این‌که ما نباید همه چیز را با عینک بدبینی نگاه کنیم ادامه داد: یک نکته بدی که در این وقایع اتفاق افتاد، این بود که دائم نگاه ما فقط به داخل کشور بود (هرچند در داخل کشور هم اکثر خبرگان پزشکی و طب، تاکید بر واکسیناسیون دارند) اما فضای علمی جهانی بحث واکسیناسیون را تایید و دنبال می‌کند؛ فضای علمی جهان به دنبال واکسیناسیون عمومی و به سمت تولید واکسن‌های مختلف می باشد، سازمان‌های جهانی هم این را تأیید می‌کنند. الان به آن صورت خبره قابل اعتنایی (خبره‌ای که واقعا متخصص بیماری باشد)که الان مخالف بحث واکسیناسیون باشد نداریم، چه کسی را داریم؟!

وی درمورد کنترل بیماری در برخی کشورها که با به کارگیری طب سنتی انجام شده است گفت: گاهی می‌گویند برخی کشورها از جمله چین صرفا با روش‌های طب سنتی توانسته اند بیماری را کنترل کنند که یک دروغ بزرگ است! این کشور به صورت میلیاردی واکسیناسیون را بر روی مردم انجام داده است و می‌دهد، نه اینکه صرفا با طب سنتی توانسته بیماری را کنترل کند.

قول مقابل واکسن دلیل قانع کننده‌ای ندارد

این استاد حوزه در مورد خدشه به قول خیره تاکید کرد: رجوع به خبره بنای عقلا است و یکی از مباحث فقهی نیز می‌باشد. بله در صورتی که خبره مخالف بتواند دلیل محکمی برای استدلال خود بیاورد، بتواند یک آماری را ارائه دهد که این واکسن مضر به حال بشر است، آن وقت می‌شود به آن رجوع کرد چون دلیل قانع کننده‌ای دارد؛ ولی تا الان از طرف مخالفین واکسیناسیون صرفا شنیده‌ایم که “واکسن ضرر دارد!” این حرف دلیل لازم دارد، الان آمار در ایران و جهان خلاف این را می‌گوید و آمار نشان می‌دهد واکسن تاثیر مثبت خود را گذاشته است.

وی در آخر تاکید کرد: خبرگان طرفدار واکسیناسیون نیز معتقدند واکسن ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند اما ایمنی قابل توجهی ایجاد کرده و جلوی گسترش این بیماری را گرفته است.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31719

مطالب مرتبط

26آذر
چهره‌ی بارز «جهاد تبیین» وجود مقدس صدیقه طاهره سلام الله علیها است
یادداشتی از آیت الله بنیادی همزمان با فرا رسیدن ایام فاطمیه(س):

چهره‌ی بارز «جهاد تبیین» وجود مقدس صدیقه طاهره سلام الله علیها است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ۱٫ شما آمار امسال و سال گذشته فقط همین ایران رو مقایسه کنید پی خواهید برد که مراکز آماردهی در ایران درحال بازی با روان مردم هستند و هیچ کاهشی صورت نگرفته است.
    ۲٫ کشورهای سازنده واکسن که به مراتب باید اوضاع بهتری داشته باشند ولی سیر صعودی بی سابقه ای بعد از واکسیناسیون دارند. فی الحال به آمار کشورهای آلمان، آمریکا، روسیه مراجعه بفرمایید.
    ۳٫ بحمدلله مسئولین کشور ایران اعتقادی به عوارض واکسن ندارند اما کشورهای سازنده خودشان آمار این عوارض را پایش کرده و سایت های مجزا بارگزاری کرده اند اگر ندیده اید بروید ببینید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.