• امروز : دوشنبه - ۲۷ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 18 August - 2025
کل اخبار 6539

صدای حوزه امروز

پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟ کانون‌های عظیم تبلیغی؛ مأموریت‌های سه‌گانه و واقعیت امروز خطر جایگزینی اجتماعی در کمین روحانیت حوزه علمیه و تابلوی ایست پست‌مدرنیسم جامعه از کارِ حوزه بی‌خبر است تجلیل مدیران حوزه‌های علمیه کشور از حماسه‌آفرینی ملت ایران و تاکید بر حمایت تام از نظام و رهبری گردهمایی خانوادگی برگزیدگان گروه‌های تبلیغی استان آذربایجان شرقی تصمیم های خردی که به وقتش اتخاذ نشده اند! روحانیت در خط مقدم خدمت/ روحانی و مداح رامشیری نماد خدمت شدند روایت شیخ اسماعیل رمضانی از عصر هوش مصنوعی و لزوم تغییر سبک آخوندی!

15
طلاب جوان ونهادهای حوزوی کجای ماجرا هستند؟!

از واقعیت افزوده تا کلاب هاوس

  • کد خبر : 8716
  • 18 فروردین 1400 - 21:38
از واقعیت افزوده تا کلاب هاوس

“بازیکن شماره یک آماده” ، یک فیلم علمی تخیلی محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ۷۲ ساله است. این فیلم بر پایه‌ی رمانی از ارنست کلاین ساخته شده است. این رمان در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و داستانش در سال ۲۰۴۵ اتفاق می‌افتد و… بخش کوتاهی از ابتدای این فیلم رو ببینید تا برای […]

“بازیکن شماره یک آماده” ، یک فیلم علمی تخیلی محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ۷۲ ساله است. این فیلم بر پایه‌ی رمانی از ارنست کلاین ساخته شده است. این رمان در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و داستانش در سال ۲۰۴۵ اتفاق می‌افتد و…

بخش کوتاهی از ابتدای این فیلم رو ببینید تا برای دیدن نسخه کامل آن ترغیب شوید. صحبت از یک دنیای کاملا متفاوت هست، دنیایی پر از میدان های جدید برای تربیت و تاثیرگذاری.

رها شدن از دنیای واقعی با واقعیت افزوده

جهانی را تصور کنید که در آن دنیا به واسطه یک بازی آنلاین واقعیت مجازی VR که بین مردم فراگیر شده تبدیل به یک آشوب شده است. سال ۲۰۴۵ میلادیست و دانشمند و بازی ساز قهاری با نام جیمز هلیدی یک جهان مجازی ‌ساخته که مردم با زدن یک عینک واقعیت مجازی می‌توانند وارد آن شوند و خودشان را از تمام واقعیات زندگی‌شان رها سازند…

براستی ما چه نسبتی با تکنولوژی های روز داریم؟ از بحث سوگیرانه بودن تکنولوژی ها و اینکه آنها لزوما مثل کارد هستند یا نیستند که بتوان از آنها استفاده درست یا غلط کرد هم می گذرم و فقط می گویم این تکنولوژی ها در حال ورود به عرصه سبک زندگی ما هستند.

یک روز واقعیت مجازی(VR) و واقعیت افزوده(AR) و یک روز کلاب هاوس و روز دیگر پرینترهای سه بعدی و هر کدام از اینها با ورودشان بسته ای کامل از رفتارها و گرایشات و نهادینه شدن شکل جدیدی از روابط اجتماعی و حتی اقتصادی را به همراه می آورند.

علت جدی گرفته شدن ناگهانی کلاب هاوس توسط دولتی ها

واقعا چرا کلاب هاوس ناگهان توسط دولتی ها جدی گرفته می شود؟ چرا دو وزیر نامدار دولت در یک اتاق گفتگوی کلاب هاوس تا نصف شب حاضر می شوند و با مخاطبانی گلچین شده و تحت پلتفرمی سخن می گویند که نوع اداره و مناسباتش کاملا سلسله مراتبی هست و تا دعوت نامه ندهند و تا اجازه ندهند نمی توانی حرف بزنی!

واقعیت مجازی می تواند غالب گزاره های معرفتی مذهبی یک جوان یا حالا به اصطلاح یه تین ایجر را کاملا به چالش بکشد آنهم با طعم لذت و سرگرمی و نکته بغرنج اینکه این تکنولوژی ها با سرعتی شگرف فراگیر می شوند!

فقط به این نمونه توجه کنید که بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام شده توسط وب‌سایت Omida، برآورد شده که درآمد ناشی از محتوای واقعیت افزوده و مجازی در سال ۲۰۲۵ قرار است به ۴ میلیارد دلار برسد و ۹۰ درصد این درآمد از بازی‌های واقعیت مجازی خواهد بود. پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۵ مجموع ارزش مادی سخت‌افزار و نرم‌افزار واقعیت مجازی به ۱۰ میلیارد دلار برسد که این مقدار در سال جاری ۳٫۲ میلیارد دلار است.

حجم استفاده از واقعیت مجازی به نفع گزاره های دینی

اینکه می توان از واقعیت مجازی به نفع گزاره های دینی هم استفاده کرد هم قبول اما ماجرا اینست که الان حجم استفاده های مذهبی از این ابزار، مایل به صفر می باشد.

در این میانه طلاب جوان می توانند با پدیدارشناسی درست نسبت به این پدیده ها که گاه زمان زیادی هم از عمرشان گذشته است نسبت به راهکارهای استفاده بهینه و نیز رفع اسیب های آن اقدام ورزند و اما آیا اقدام می ورزند؟

این روزها در کوچه پس کوچه های کلاب هاوس تصاویر روحانیون معمم جوان و میانسال به چشم می خورد که آمده اند تا از این فضا هم برای تبلیغ و مباحثه با مخاطبانشان استفاده کنند اما نهادهای حوزوی چقدر و با چه سرعتی این مباحث را جدی می گیرند و چقدر خروجی مباحث آنها به انسجام راهبردی کارآمد و قابل اجرا می رسد؟

راستی نمی شود بخشی از بودجه دفتر تبلیغات هم ، به وقت و بهنگام صرف چنین مواردی شود؟!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=8716
  • نویسنده : حمید برزگار

مطالب مرتبط

01اسفند
طراحی اسلامی سکوهای مجازی: از چالش‌ها تا راهکارها
در دومین جلسه از دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» مطرح شد؛

طراحی اسلامی سکوهای مجازی: از چالش‌ها تا راهکارها

01اسفند
آغاز تحول فضای مجازی؛ نقد و طراحی سکوهای اسلامی
در نخستین جلسه دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» مطرح شد؛

آغاز تحول فضای مجازی؛ نقد و طراحی سکوهای اسلامی

28اسفند
بازی های دیجیتال در دنیای متاورس چگونه خواهند بود؟
تازه ترین اخبار از دنیای بازی های دیجیتال:

بازی های دیجیتال در دنیای متاورس چگونه خواهند بود؟

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.