• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل اخبار 6317اخبار امروز 0
13

ماه مبارک رمضان، فرصتی برای خودسازی

  • کد خبر : 8610
  • 28 فروردین 1400 - 12:26
ماه مبارک رمضان، فرصتی برای خودسازی
واى به حال كسانى كه روى خودشان از لحاظ علم و عمل كارى نكنند و همان طور كه وارد دنيا شدند، به اضافه پوسيدگی ‏ها، ضايعات، خرابی ‏ها، فسادها كه در طول زندگى براى انسان پيش می آيد، از اين دنيا بروند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برهه‌های مختلف بر اهمیت ماه رمضان و راهکارهای بهره‌برداری معنوی از آن تاکید کرده‌اند. متن زیر توصیه‌های ایشان در خصوص استفاده از این فرصت طلایی است:
 
ماه رمضان، فرصت خوبى براى خودسازى است. ما همان ماده خام هستیم که اگر روى خودمان کار کردیم و توانستیم این ماده خام رابه شکل‏هاى برتر تبدیل کنیم، آن کار لازم در زندگى را انجام داده‏ایم. هدف حیات، همین است. واى به حال کسانى که روى خودشان از لحاظ علم و عمل کارى نکنند و همان طور که وارد دنیا شدند، به اضافه پوسیدگى‏ها، ضایعات، خرابى‏ها، فسادها که در طول زندگى براى انسان پیش مى‏آید، از این دنیا بروند. مؤمن باید به طور دائم، روى خودش کار کند؛ به طور دائم، نه این که خیال کنید «به طور دائم»، زیادى است یا نمى‏شود؛ نه. هم مى‏شود و هم زیادى نیست.
اگر کسى مراقب خود باشد، مواظب باشد کارهاى ممنوع و کارهایى را که خلاف است، انجام ندهد و راه خدا را با جدیت بپیماید، موفق مى‏شود. این، همان خودسازى دائمى است و برنامه اسلام، متناسب با همین خودسازى، به طور دائم است.
 
این نماز پنج‏گانه – پنج وقت نماز خواندن – ذکر گفتن، «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» را تکرار کردن، رکوع کردن، به خاک افتادن و خداى متعال را تسبیح و تحمید و تهلیل کردن، براى چیست؟ براى این است که انسان به طور دائم مشغول خودسازى باشد.
گرفتارى‏ها زیاد است و همه گرفتاریم. گرفتارى زندگى، گرفتارى معاش، گرفتارى امور شخصى، گرفتارى اهل و اولاد و انواع گرفتارى‏ها مانع مى‏شود که ما به خودمان، آن چنان که شایسته است، برسیم؛ لذا ماه رمضان، فرصت مغتنمى است.
 
این ماه را از دست ندهید. مقصودم این است که اگر نمى‏توانیم به طور دائم در حال مراقبت و ساخت وساز خودمان باشیم، اقلاً ماه رمضان را مغتنم بشماریم.
شرایط هم در ماه رمضان آماده است. یکى از بزرگ‏ترین شرایط، همین روزه‏اى است که شما مى‏گیرید. این، یکى از بزرگ‏ترین توفیقات الهى است. با واجب کردن روزه، خداى متعال، زمینه مناسبى را براى من و شما به وجود آورده است که قدرى در این ماه به خودمان برسیم.
روزه، نعمت بزرگى است. شکم، خالى است و مبارزه با نفس، تا حدودى در اثناى روز، از جهات مختلف وجود دارد؛ هرچه را دوست دارید، نمى‏خورید و نمى‏آشامید و بسیارى از مشتهیات نفسانى را براى خودتان، به مدت چند ساعت، ممنوع مى‏کنید.
این، یک مبارزه با نفس است؛ مبارزه با هواست و مبارزه با هوا، در رأس تمام کارهاى نیک و خودسازى‏ها قرار دارد.
ماه رمضان، زمینه بسیار خوبى است و خداى متعال، این فرصت را به من و شما داده که در این ماه، چنین امکانى را براى خودسازى پیدا کنیم؛ علاوه بر این که ساعات این ماه، بسیار با برکت است و خداى متعال، از لحاظ طبیعى، این لحظات و ساعات را این گونه قرار داده است؛ ساعات بسیار مغتنمى هم هست.
 
یک رکعت نماز شما، یک کلمه ذکر «سبحان الله» شما، مختصر صدقه دادن شما و یک صله رحم کوچکى که در این ماه بکنید، مزیتى چند برابر بیشتر از همین امور، وقتى در غیر ماه رمضان انجام مى‏شود، دارد.
این، فرصت بسیار خوبى است؛ زمینه خوبى است که انسان در این ماه به خودش برسد؛ مثل طبیبى که با فردى بیمار مواجه است و آن بیمار، به امراض متعددى مبتلاست و اقسام مرض در او هست.
 
طبیب حاذق که امراض او را مى‏شناسد و راه علاجش را بلد است، با این بیمار چه کار مى‏کند؟ اول سعى مى‏کند بیمارى‏هاى او را روى کاغذ بیاورد و ببیند به چه امراضى مبتلاست.
اگر طبیب، بعضى از بیمارى‏هاى او را نشناسد و براى علاج ى‏ک بیمارى، دوایى بدهد که با بیمارى دیگر ناسازگار باشد، ممکن است به جاى این که او را علاج کند، بیچاره را به بیمارى‏هاى دیگرى هم متبلا سازد؛ مثلاً نداند که بیمار زخم معده دارد، بعد براى علاج رماتیسم او، آسپرین بدهد! خوب، آسپرین، علاج رماتیسم است؛ اما براى زخم معده بسیار مضر است.
 
اگر طبیب، این مرض را نشناسد و نداند که بیمار، این مرض را هم دارد، ممکن است به جاى این که او را علاج کند، بیچاره را به خون‏ریزى معده هم مبتلا سازد. پس اول باید با دقت نگاه کند؛ دل‏سوزانه بیمارى‏ها را پیدا کند و آنها را بنویسد؛ بعد ببیند کدام مهم‏تر است؛ کدام فوتى‏تر است و کدام اصولى‏تر است.
فرض بفرمایید اگر کسى معده ناراحتى دارد، هر دوایى به او بدهند، نمى‏تواند به خوبى آن را جذب کند یا اگر روده خرابى دارد، هر غذاى مقوى‏اى بدهند و از آن بهره ببرد، نمى‏تواند استفاده کند.
راهش این است که اول آن مرضى را که از بقیه بیمارى‏ها تأثیر منفى‏اش بیشتر است و اگر خوب بشود، تأثیر مثبت شفایش بیشتر است، پیدا کنند.شما طبیب خودتان بشوید.
برادر عزیز! هیچ کس مثل خود انسان، نمى‏تواند بیمارى‏هاى خودش را بشناسد. برخى بیمارى‏ها در انسان هست که اگر مثلاً شما به من بگویید: «تو دچار این بیمارى هستى»، عصبانى مى‏شوم و بدم مى‏آید؛ بگویند: «آقا! شما مرد حسودى هستید». مگر کسى تحمل مى‏کند که به او بگویند حسود؟ مى‏گوید: «حسود خودت هستى؛ چرا اهانت مى‏کنى؟ چرا بى‏خود مى‏گویى»؟ از دیگرى حاضر نیستیم قبول کنیم؛ اما به خودمان که مراجعه مى‏کنیم، مى‏بینیم بله؛ ما متأسفانه از این بیمارى‏ها داریم. سر هر کس را انسان کلاه بگذارد، از هر کس که پنهان کند، با خودش که دیگر نمى‏تواند؛ پس بهترین کسى که مى‏تواند بیمارى ما را تشخیص دهد، خودمان هستیم.
بیاورید روى کاغذ؛ بنویسید: «حسد»؛ بنویسید: «بخل»؛ بنویسد: «بدخواهى براى دیگران؛ وقتى کسى به خیرى مى‏رسد، ما ناراحت مى‏شویم»؛ بنویسید: «تنبلى در کار»؛ بنویسد: «روح بدبینى به نیکان و صالحان»؛ بنویسید: «بی اعتنایى به وظایف»؛ بنویسید: «علاقه به خود؛ شدیداً به خودمان علاقه داریم».اگر بیمارى‏هاى ما اینهاست، اینها را روى کاغذ بیاوریم. ماه رمضان، فرصتى است که یکى یکى این بیمارى‏ها را، تا آن جایى که بشود، برطرف کنیم.
اگر برطرف نکنیم، این بیمارى‏ها، مهلک خواهد شد؛ هلاک معنوى و واقعى. هلاک جسمى که چیزى نیست! اگر بیمارى مهلکى در ما باشد یا احتمالش را بدهند، چقدر دستپاچه مى‏شویم؛ شب خوابمان نمى‏برد.
بهترین دکترها را پیدا مى‏کنیم؛ مى‏گوییم: «نکند این غده‏اى که در بدن من است، در دست من است، زیر پوست من است، سرطان باشد»! از تصورش، کلى وحشت مى‏کنیم؛ آخرش چه؟ آخرش مردن است.
حالا نشد، یک سال دیگر است؛ دو سال دیگر است؛ ده سال دیگر است. هلاکت جسمانى، این است و این قدر از آن مى‏ترسیم. هلاکت معنوى، یعنى براى ابد، دچار خذلان و عذاب الهى شدن؛ یعنى در زندگى جاودان ابدى، از همه نعمت‏ها و لذت‏ها و چشم‏روشنى‏هایى که خداوند براى من و شما معین و مقرر کرده، محروم ماندن.
انسان به قیامت نگاه کند و ببیند خداى متعال به بعضى از بندگانش – همین افرادى که با آنها معاشریم و آنها را در کوچه و محله مى‏بینیم، به همکار ادارى، به دوست دوران تحصیل یا به یک رفیق بگو بشنو – براى برخى کارها و مجاهداتى که در این دنیا داشته‏اند، مقامات عالى مى‏دهد؛ آنها را به بهشت مى‏برد؛ از عذاب دورشان مى‏دارد و از عقبات قیامت، نجاتشان مى‏دهد و ما به خاطر تنبلى، به خاطر نرسیدن به خود و به خاطر یک لحظه غفلت، از همه آنها محروم مانده‏ایم! آن وقت است که حسرت، گریبان انسان را مى‏گیرد؛ «وانذرهم یوم الحسره اذ قضى الامر».۲ کار هم دیگر از کار گذشته است و حسرت هم فایده‏اى ندارد. این، هلاکت معنوى است.
برادران و خواهران! اگر به خودمان نرسیم، بدبختى است؛ روسیاهى است؛ محرومیت است؛ از چشم خدا افتادن است؛ از مقامات معنوى دور ماندن و از نعیم ابدى الهى، تهیدست ماندن است؛ پس باید به خودمان برسیم. ماه رمضان، فرصت خوبى است. کتاب‏هاى اخلاق هم خوشبختانه در اختیار هست؛ لکن آن چیزى که آدم از مجموع مى‏فهمد و آن چه مهم است، این است که انسان بتواند هوا و هوس خود را کنترل و مهار کند. این، اساس قضیه است.

پى‏نوشت‏ها:

۱. بقره، آیه ۱۸۵.
۲. مریم، آیه ۳۹.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=8610
  • منبع : rasekhoon.net

مطالب مرتبط

18اردیبهشت
جای خالی “رمضان” در سریال های ماه رمضان ۱۴۰۱
نگاهی به سریال‌های رمضان ۱۴۰۱؛

جای خالی “رمضان” در سریال های ماه رمضان ۱۴۰۱

12اردیبهشت
جامعه کبیره؛ عملی که اثرش از عقول ما خارج است
توصیه آیت‌الله فاطمی‌نیا در شب پایانی رمضان؛

جامعه کبیره؛ عملی که اثرش از عقول ما خارج است

12اردیبهشت
دعای روز سیم + شرح دعا و اوقات شرعی
ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان؛

دعای روز سیم + شرح دعا و اوقات شرعی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.