به گزارش صدای حوزه، آیت الله محسن اراکی که در مسجد جمکران سخن می گفت با اشاره به قوانین و اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام بیان کرد: یکی از این اصول، اصل جانشین کردن انسان بر کره زمین برای اجرای فرمان خداست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خدای متعال در قرآن کریم با دو وصف تکوین و خلق کردن و همچنین تشریع و امر کردن توصیف شده که این دو وصف در برخی از آیات قرآن کریم مانند تعبیر «له الخلق و الامر» جمع شده است.
استاد حوزه های علمیه همچنین اضافه کرد: این استخلاف بشر هم می تواند به صورت فردی باشد که شخصی امین برای جانشینی خدا در روی زمین برگزیده می شود و نخستین مأموریت این خلیفه خدا آن است که یک هسته مرکزی برای شکل گیری خلافت جمعی و اجتماعی تشکیل دهد.
آیت الله اراکی ادامه داد: البته از این جامعه عدل یا جامعه مأمور در روایات ما به جامعه برآمده از جنس رسول الهی و پاره ای از شخصیت او تعبیر شده و بحث های فراوانی درباره آن مطرح است.
وی یادآور شد: تعبیر شهید بزرگوار سلیمانی که می فرماید «ما ملت امام حُسینیم» اشاره به همین معنا دارد که جامعه ای برخاسته از شخصیت امام و همبافت با او شکل می گیرد و شایستگی خلافت جمعی را پیدا می کند.
اطاعت از فرمان رسول الهی؛ شرط پیدایش جامعه مُستخلَف
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دو وعده بزرگ الهی برای صالحان یعنی برای امت مُستخلَف الهی گفت: این دو وعده، دو سنت حتمی است که یکی وعده دنیوی میراثداری زمین است تا همه امکانات زمین برای آن ها شکوفا شود.
وی افزود: سنت و وعده دیگر، وعده اخروی در هم پیچیده شدن آسمان و زمین کنونی و گسترده کردن دوباره آن برای صالحان است، به بیان دیگر اصل دیگر در قوانین و اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام همین میراث داری صالحان در روی زمین است.
آیت الله اراکی سپس در توضیح اصل سوم قوانین و اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام اذعان کرد: اصل سوم در این موضوع آن است که پیدایش این جامعه مُستخلَف در حدی که بتواند این وعده الهی را جامه عمل بپوشاند، مشروط به آن است که جامعه به دو میثاق بزرگ الهی یعنی میثاق اطاعت از فرمان رسول الهی و همچنین میثاق نصرت و یاری او عمل کند.