• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل اخبار 6293اخبار امروز 0
1
دیروز، به همت مجمع خطبای اصحاب الصاحب برگزار شد؛

نشست علمی بررسی ابعاد تاریخی، اجتماعی دهه محسنیه

  • کد خبر : 45130
  • 18 شهریور 1403 - 18:15
نشست علمی بررسی ابعاد تاریخی، اجتماعی دهه محسنیه
نشست علمی بررسی ابعاد تاریخی، اجتماعی دهه محسنیه به همت مجمع خطبای اصحاب الصاحب و با سخنرانی و پرسش و پاسخ حجت الاسلام دکتر محمد رضا جباری و حجت الاسلام سید حسین مومنی در دفتر مجمع خطبای اصحاب الصاحب برگزار شد.

به گزارش صدای حوزه، نشست علمی بررسی ابعاد تاریخی، اجتماعی دهه محسنیه به همت مجمع خطبای اصحاب الصاحب و با سخنرانی و پرسش و پاسخ حجت الاسلام دکتر محمد رضا جباری و حجت الاسلام سید حسین مومنی در دفتر مجمع خطبای اصحاب الصاحب برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام کتر جباری پس از بیان مقدماتی در نحوه مواجهه با گزاره های تاریخی، دیدگاه اجتهادی خود پیرامون تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام را بیان کرد.

وی با بیان اینکه هیچ سندی تاریخی و روایی که دارای تاریخ پیرامون شهادت حضرت محسن علیه السلام باشد وجود ندارد دلایل و قرائنی را مبنی بر تاخیر حدود چهل روزه حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها پس از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند از جمله:

۱٫ دو بار زیارت حضرت حمزه و شهدای احد در هفته توسط حضرت زهرا سلام الله علیها:
استاد جباری روایتی در جلد سوم اصول کافی قرائت کرد که حضرت زهرا سلام الله علیها تا مدتها پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هر هفته دوبار به زیارت قبر حضرت حمزه علیه السلام می رفتند و با توجه به دوری مسافت کوه های احد و وضعیت ایشان پس از سقط جنین حضرت محسن و حمله به خانه بسیار بعید به نظر می رسد.

۲٫ نقش آفرینی حضرت زهرا(س) در ماجرای غصب فدک:
یکی دیگر از قرائن، غصب فدک توسط جریان حاکمیت و پس از آن جلسه خصوصی حضرت زهرا سلام الله علیها با ابوبکر و پس گرفتن قباله و پاره کردن آن توسط عمر و سپس جلسه عمومی در مسجد و خطبه فدکیه است که علاوه بر آنکه در منابع اشاره به نحوه راه رفتن حضرت به مانند پیامبر که نشان از سلامت ایشان دارد، عدم اشاره حضرت در خطبه به حرمت شکنی و حمله به خانه وحی نیز قرینه ای بر تاخیر ماجرای هجوم دارد و البته لازم به ذکر است که تنها نقلی که برای این ماجرا تاریخ مشخص کرده ابن ابی الحدید معتزلی در جلد شانزدهم از شرح نهج البلاغه است که ده روز پس از شهادت پیامبر را زمان غصب فدک بیان نموده است.

۳٫ یاری خواهی شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها
قرینه دیگر، یاری خواهی شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها و رفتن به در خانه مهاجر و انصار است که شب های متمادی طول کشیده است و این با شرایط وخیم جسمانی حضرت زهرا سلام الله علیها پس از هجوم ناسازگار است.

۴٫ بازگشت لشگر اسامه
ابوبکر پس از پیامبر با عجله لشگر اسامه را اعزام کرد و آنها پس از حدود سی و پنج روز به مدینه بازگشتند و منابع، شروع بیماری حضرت زهرا سلام الله علیها را پس از بازگشت جیش اسامه نقل کرده اند و علامه مجلسی به نقل از مصباح الانوار شروع بیماری یعنی ضربت خوردن و سقط جنین ایشان و شکست پهلو را بعد از پنجاه روز از شهادت پیامبر اعلام کرده است.

حجت الاسلام جباری در پایان و بعد از جمع بندی قرائن و شواهد و اعلام نظر خود مبنی بر وقوع هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام حدود پنجاه روز بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر این نکته تاکید کردند که نکات ذکر شده تنها قرائن و استنباط تاریخی است و در عرصه عمل باید مراقبت نمود که نحوه بیان و انتقال تحقیقات تاریخی و موضع گیری ها مخالف باورهای عمومی افراد و همراه با نفی نظرات دیگران نباشد.

همچنین در این جلسه حجت الاسلام سید حسین مومنی با تشکر از مجمع خطبای اصحاب الصاحب به خاطر اهتمام به برگزاری این نشست و تشکر از حضور و مطالب تاریخی ارزشمند استاد جباری بر ضرورت تلاش در جهت ایجاد وفاق و همدلی بین مومنین و احترام به دیدگاه دیگران و جلوگیری از شقاق و نزاع در موضوعات مختلف به ویژه موضوعات دینی و اعتقادی تاکید کردند.

احتمالات دیگر در رابطه با دهه محسنیه

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه به بیان احتمالات دیگر ماجرا و قرائن احتمالی آن پرداختند از جمله:

۱٫ بکاء و گریه مردم در مسجد پیامبر
استاد مومنی اینکه در ضمن بیان خطبه فدکیه مردم گریه کردند را شاهدی بر هجوم قبل از ایراد این خطبه و غصب فدک دانست.

۲٫ مردمی که به پیامبر خود تعصب نداشتند
شاهد دوم ایشان این بود که این مردم هنگام دفن پیامبر حاضر نشدند و به سقیفه رفتند پس چطور نسبت به حضرت زهرا تعصب داشته باشند و از ایشان دفاع کنند؟ پس بیان اینکه “جریان خلافت اینقدر بی گدار به آب نمی زد و لذا در ایام متاخر خانه وحی را مورد هجوم قرار داد چرا که اگر میخواست در روزهای نخست حمله کند مردم مقابله می کردند”؛ امر دقیقی نیست.

۳٫ به مسجد رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها با وجود جراحات و سقط جنین
نکته دیگر اینکه ایشان پس از حمله و با وجود جراحات خود را به مسجد رساندند تا از امیرالمومنین دفاع کنند و ممکن است رفتن در خانه مهاجر و انصار هم با وجود وخامت حال ایشان بر اساس همین تکلیف دفاع از امیرالمومنین باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=45130

مطالب مرتبط

20شهریور
پیامبرانی در اینستاگرام!
طی یادداشتی بررسی شد؛

پیامبرانی در اینستاگرام!

20شهریور
فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز!
عنوانی جالب در بین عناوین دروس خارج آیت‌الله محسن اراکی:

فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.